Lahti luopuu mies-päätteisistä nimikkeistä
"Lahden kaupungin mukaan nimikkeiden neutralisointi heijastaa sitoutumista tasa-arvoon ja luo yhdenvertaisempaa ilmapiiriä."
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d8412059-9318-4d38-bb37-2a061bd04552
Kiellettyjä laulunsanoja Lahdessa mm:
"Jo poikana päätin; mä oon rekkamies. Vaikka moni saa puuronsa helpommalla. Mä oon rekkamies, oon hitto soikoon. Ei tullu poliisii, ei virkamiestä."
Kommentit (265)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. On se kauheaa, kun valomies on jatkossa valoteknikko. Koittakaa kestää.
Onhan se. Nimet jotka ovat olleet vakiintuneena suomen kieleen vaikka kuinka kauan vaihdetaan, koska erittäin pieni vähemmistö suomalaisista sattaisi loukkaantua siitä.
Nyt erittäin pieni vähemmistö on loukkaantunut vaihtamisesta. Mitään ei saisi enää sanoa kun perinneuskovaiset sekoavat.
Missä kukaan on kieltänyt sanomasta mitään? Siis kukaan muu kuin SINÄ itse.
Juurihan sinä huudat että ei saisi muuttaa nimikkeitä. Minä sanon että saa.
Opettele lukemaan.
Osaan jo lukea. Osaatko sinä? Esihenkilö. Pelastaja. Puheenjohtaja. Journalisti.
Kyä mä ny mieleni pahoitan.
t. työ-miäs(mies)uros)biologinen) Lahesta
Kaupunki haluaa ottaa palvelukseensa ammattitaitoisen kirveshenkilön....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älyttömäksi menee!
Mua ei naisena haittaa mies sanat.
Lautamies, nimismies (niitä ei ole enää), lakimies (nykyään juristi), apumies, postimies, merimies.
Kiva, että ei haittaa. Asia on kuitenkin haitannut niin monia, että siksi muutokseen on päädytty. Koita elää sen kanssa, jos ei kerta nimikkeiden muodot haittaa. Vai haittaako sitten ja puhut palturia
Ei vaan on ajateltu että entinen tapa olisi ehkä joskus saattanut haitata jotakuta. Siksi muutokseen on päädytty. Se on juuri se ongelma, että missään näissä ei kukaan edes ole pahastunut, ollaan vaan ajateltu että jollain kuun asennolla niin ehkä voisi tapahtua.
Minua haittaa. Hyvä kun muutetaan, olisi pitänyt muuttaa jo aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Kaupunki haluaa ottaa palvelukseensa ammattitaitoisen kirveshenkilön....
Ja asiahenkilön!
Miksi miespuolisesta diakonissasta ei käytetä feminiinipäätteellä muodostettua diakonissa-nimitystä siinä missä naispuolisesta diakonissasta? No siksi että miehet eivät halua olla naisia. Olisihan se kauheaa. Mutta naisten pitäisi silti olla "miehiä".
"Diakoniatyöntekijät tekevät ihmisläheistä työtä seurakuntien palveluksessa. Diakoniatyön tavoitteena on tukea erilaisten ongelmien keskellä kamppailevia ihmisiä. Diakonissa on saanut kirkollisen koulutuksen lisäksi sairaanhoitajakoulutuksen, diakoni taas sosiaalialan koulutuksen. Diakoniksi kutsutaan myös miespuolista sairaanhoitajakoulutuksen saanutta."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin se arjen toiminnoissa ja elämisessä niinkuin konkreettisesti auttaa?
Ei kai ihminen mietti herätessään: olen henkilö. Pesee itsensä, juo kahvinsa, pukee päällensä. Menee töihinsä, tekee työnsä, käy kaupassa, tekee ruokaa, katsoo tv:tä, tapaa tuttuja, menee nukkumaan. Että missä kohtaa arkea se vaikuttaa konkreettisesti, oletko nimikkeeltäsi mikä hyvänsä?
No jos se ei vaikuta, niin mikä tässä sua sitten häiritsee? Ei pitäisi vaikuttaa suhun mitenkään, jos kerta on niinkuin väität
Vastaa kysymykseen, jos kerta väität vaikuttavan.
Voin vastata tuon toisen puolesta sinulle, niin ei ttarvitse ihmetellä. Tämäkin kysymyksen esittäjä jos sattuu olemaan mies, niin varmasti heräisi aamulla iloisena, kun saa taas mennä töihin tänäänkin putkinaisena. Hän herää aamulla, pesee itsensä naisten shampoolla ja suihkusaippualla, ajelee partansa naisten shiverillä ja laittaa lopuksi naisten hajuvettä. Sitten hän tapa tuttuja jotka moikkaavat "mitäs nainen". Onneksi sanalla nainen kuvataan siis kaikkia miehiä, heidän ammattejaan, sekä heille suunnattuja tavaroita jne. Koska nainen sanana tosiaan kattaa sekä miehet että naiset.
Eli rautalangasta väännettynä, tottakai sillä on väliä, millä nimikkeellä sinua kutsutaan töissäsi
Tämä on juuri sitä kikkailua, joka kääntyy itseään vastaan.
Vuosisatojen aikana vakiintuneet asiat muutetaan muuttamisen vuoksi.
Esihenkilö sanana kuulostaa, että henkilö ei ole ihan vielä valmis, vaan on vasta tulossa sellaiseksi.
Ihmiset ei enää itsekään tiedä mitä ne on. Siksi saivartelua joka asiasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin menee Lahden kaupungilla, jos ja kun tämä neutralisointi on ollut kiire- ja tärkeys listalla ykkönen. Aplodit Lahden kaupungin päättäjille, hienosti toimittu.
Se ei nyt varmaan ihan hirveästi ole syönyt resursseja, että muutetaan noin kymmentä nimikettä sähköisesti. Suhteellisuuden tajua kiitos
Epäilen, että tätäkin päätöstä on jouduttu muutamassakin kokouksessa pohtimaan ja pyörittämään. Mutta hienoa, jos kaupungin muut asiat on reilassa, ja viimein tämä. Ei huono.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älyttömäksi menee!
Mua ei naisena haittaa mies sanat.
Lautamies, nimismies (niitä ei ole enää), lakimies (nykyään juristi), apumies, postimies, merimies.
Kiva, että ei haittaa. Asia on kuitenkin haitannut niin monia, että siksi muutokseen on päädytty. Koita elää sen kanssa, jos ei kerta nimikkeiden muodot haittaa. Vai haittaako sitten ja puhut palturia
Ei vaan on ajateltu että entinen tapa olisi ehkä joskus saattanut haitata jotakuta. Siksi muutokseen on päädytty. Se on juuri se ongelma, että missään näissä ei kukaan edes ole pahastunut, ollaan vaan ajateltu että jollain kuun asennolla niin ehkä voisi tapahtua.
Mitäs empiiristä dataa sinulla
Tää on just tätä, et nää nimien muutoksista itkijät heittelee ihme väitteitä ja sitten vaan väistelee eikä osaa edes argumentoida tai todistaa väitteitään. Sinulta kysyttiin ensiksi todistetta väitteillesi
Vierailija kirjoitti:
Esihenkilö sanana kuulostaa, että henkilö ei ole ihan vielä valmis, vaan on vasta tulossa sellaiseksi.
Ehkä näillä sukupuolen vaihtajilla on tarve termille esimies...eli ei ihan vielä mies
nainen on puhtaasti sanana huomattavan kömpelö ja raskassoutuinen rötjäke verrattuna vikkelästi luikahtavaan mies-sanaan. Siksi miehuutta suositaan nimikkeissä, ihan pelkästään puhemukavuuden takia. Onko edes olemassa yksitavuista sanaa jolla viitattaisiin naissukupuoleen
Lautahenkilö on kyllä paha jos on nainen
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ei enää itsekään tiedä mitä ne on. Siksi saivartelua joka asiasta
Minusta näyttää, että vain tästä asiasta valittajat ovat ihan hukassa itsensä kanssa, ja projisoivat sitä muihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. On se kauheaa, kun valomies on jatkossa valoteknikko. Koittakaa kestää.
Onhan se. Nimet jotka ovat olleet vakiintuneena suomen kieleen vaikka kuinka kauan vaihdetaan, koska erittäin pieni vähemmistö suomalaisista sattaisi loukkaantua siitä.
Nyt erittäin pieni vähemmistö on loukkaantunut vaihtamisesta. Mitään ei saisi enää sanoa kun perinneuskovaiset sekoavat.
Missä kukaan on kieltänyt sanomasta mitään? Siis kukaan muu kuin SINÄ itse.
Juurihan sinä huudat että ei saisi muuttaa nimikkeitä. Minä sanon että saa.
Opettele lukemaan
Osaan jo lukea. Osaatko sinä? Esihenkilö. Pelastaja. Puheenjohtaja. Journalisti.
Tarkoittavatko nuo esimerkkisi sitä, että osaat lukea näitä yksittäisiä sanoja? Ilmeisesti, koska kuvittelet yhden substantiivin muodostavan jo lauseen....
Opettele lukemaan. Se, että tunnistaa kirjaimia ja yksittäisiä sanoja, ei tarkoita vielä lukutaitoista.
Luovutaanko Lahdessa myös sukupuolisidonnaisesta asevelvollisuudesta vai onko tasa-arvo siellä edelleen vain sanoilla puuhastelua, jotta feministeillä ja wokettajilla olisi hyvä mieli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä näillä sukupuolen vaihtajilla on tarve termille esimies...eli ei ihan vielä mies
Ihan vielä aikuisia miehiä eivät ole nekään, jotka tästä nimivaihdoksesta saavat itselleen aikaiseksi tällaisen kriisin.
Vierailija kirjoitti:
Lautahenkilö on kyllä paha jos on nainen
Ehkä tässä yhteydessä voisi käyttää lautanainen --titteliä.
Mitäs tutkimusdataa sinulla on tuosta väittämästäsi vähemmistöstä?