Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lahti luopuu mies-päätteisistä nimikkeistä

Vierailija
05.12.2023 |

"Lahden kaupungin mukaan nimikkeiden neutralisointi heijastaa sitoutumista tasa-arvoon ja luo yhdenvertaisempaa ilmapiiriä."

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d8412059-9318-4d38-bb37-2a061bd04552

Kiellettyjä laulunsanoja Lahdessa mm:

"Jo poikana päätin; mä oon rekkamies. Vaikka moni saa puuronsa helpommalla. Mä oon rekkamies, oon hitto soikoon. Ei tullu poliisii, ei virkamiestä."

Kommentit (265)

Vierailija
261/265 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö sukupuolineutraalius ulottaa myös sukupuolitettuihin tiloihin ja palveluihin? Unisex-vessat, unisex-pukkarit ja unisex-pesutilat, niitäkö tasa-arvo sitten tarkoittaa? Eihän tässä mitään kullifoobikoita olla!

Vierailija
262/265 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivätkö feminismi ja gynekologia viittaa naisiin ja naiseuteen?

Nykyään viittaa henkilöihin ja henkilöisyyteen.

Minkä sukupuolen edustajia gynekologi hoitaa ja minkä sukupuolen asioita feminismi edistää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/265 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaa, että kouluttamattomat riehuu taas tässäkin ketjussa. Itseasiassa sillä on paljonkin väliä, miten asioista puhutaan ja millä nimityksillä. Arkikieltä käytetään kaiken aikaa ja joka kerta, kun sanot vaikka lakimies sen sijasta, että sanoisit juristi, niin vahvistat tietynlaista merkitystä sanan takana.

Kielen maskuliinisuudella on historialliset syyt, mutta nykyään esimerkiksi laki- ja virkateksteissä pyritään neutraaliin ilmaisuun. Ja aivan syystä. Ei ole mitään syytä pitää kynsin hampain kiinni sukupuolittuneesta ilmaisusta perinteen takia. Arkikieli muuttuu hitaasti virkakielen rinnalla. Halusitte tai ette. Ilmaisutapa on merkityksellinen valinta, vaikka joku saattaakin nähdä sen vähäpätöisenä. Kieli rakentaa yhteiskuntaa ja yhteiskunta rakentaa kieltä.

Lisäksi meillä on melko vahvasti segregoituneet työmarkkinat ja asiantila n pysyvyydessä mielikuvilla on roolinsa. Jos ajattelet sairaanhoitajaa, ajatteletko miestä v

Mitä merkitystä vahvistaa se, että teet olettamuksen, että täällä kouluttamattomat riehuu? Mitä mielikuvia se lapsille, nuorille antaa?  

Vierailija
264/265 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja oikeudessakin on vain LAUTANAISIA mikä pitää kyllä muodoiltaan paikansa.

Vierailija
265/265 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivätkö feminismi ja gynekologia viittaa naisiin ja naiseuteen?

Nykyään viittaa henkilöihin ja henkilöisyyteen.

Minkä sukupuolen edustajia gynekologi hoitaa ja minkä sukupuolen asioita feminismi edistää?

Vihervassarit menevät tilttiin loogisista päättelyketjuista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi