Lahti luopuu mies-päätteisistä nimikkeistä
"Lahden kaupungin mukaan nimikkeiden neutralisointi heijastaa sitoutumista tasa-arvoon ja luo yhdenvertaisempaa ilmapiiriä."
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d8412059-9318-4d38-bb37-2a061bd04552
Kiellettyjä laulunsanoja Lahdessa mm:
"Jo poikana päätin; mä oon rekkamies. Vaikka moni saa puuronsa helpommalla. Mä oon rekkamies, oon hitto soikoon. Ei tullu poliisii, ei virkamiestä."
Kommentit (265)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin se arjen toiminnoissa ja elämisessä niinkuin konkreettisesti auttaa?
Ei kai ihminen mietti herätessään: olen henkilö. Pesee itsensä, juo kahvinsa, pukee päällensä. Menee töihinsä, tekee työnsä, käy kaupassa, tekee ruokaa, katsoo tv:tä, tapaa tuttuja, menee nukkumaan. Että missä kohtaa arkea se vaikuttaa konkreettisesti, oletko nimikkeeltäsi mikä hyvänsä?
No jos se ei vaikuta, niin mikä tässä sua sitten häiritsee? Ei pitäisi vaikuttaa suhun mitenkään, jos kerta on niinkuin väität
Kuulostat ihan teiniltä.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. On se kauheaa, kun valomies on jatkossa valoteknikko. Koittakaa kestää.
Onhan se. Nimet jotka ovat olleet vakiintuneena suomen kieleen vaikka kuinka kauan vaihdetaan, koska erittäin pieni vähemmistö suomalaisista sattaisi loukkaantua siitä.
Nyt erittäin pieni vähemmistö on loukkaantunut vaihtamisesta. Mitään ei saisi enää sanoa kun perinneuskovaiset sekoavat.
Missä kukaan on kieltänyt sanomasta mitään? Siis kukaan muu kuin SINÄ itse.
Juurihan sinä huudat että ei saisi muuttaa nimikkeitä. Minä sanon että saa.
Opettele lukemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai ihminen mietti herätessään: olen henkilö. Pesee itsensä, juo kahvinsa, pukee päällensä. Menee töihinsä, tekee työnsä, käy kaupassa, tekee ruokaa, katsoo tv:tä, tapaa tuttuja, menee nukkumaan. Että missä kohtaa arkea se vaikuttaa konkreettisesti, oletko nimikkeeltäsi mikä hyvänsä?
No jos se ei vaikuta, niin mikä tässä sua sitten häiritsee? Ei pitäisi vaikuttaa suhun mitenkään, jos kerta on niinkuin väität
Ei ole häiritseminen vaan kysymys, johon kukaan ei ole keksinyt vastausta vieläkään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäköhän naukuminen olisi alkanut, jos neutraaliksi muuttamisen sijaan kaikki nimikkeet olisi muutettu nais-loppuisiksi? Moni mies olisikin tyytyväinen ollessaan lakinainen, putkinainen, esinainen, sähkönainen jne. Minua ei naisena haittaa, koska nuo ovat tasa-arvoisia ja kattavat sekä miehet että naiset. Joten ei pidä sinuakaan miehenä haitata. Tällä logiikalla tuntuvat nimittäin menevän kaikki tästä muutoksesta itkevät...
Minua naisena ärsyttäisi jos minusta tehtäisiinkin esinainen eikä esimies. Kuten ärsyttää jos joku kutsuu esihenkilöksi. En tajua miksi pitää keksiä teennäisiä korvikkeita vakiintuneille nimityksille.
Eikä miehiä ärsytä, jos heidät muutettaisiin esinaisiksi. Juupa juu<
Niin olen muuten nainen. T:Se aiempi kommentoija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaa kysymykseen, jos kerta väität vaikuttavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se. Nimet jotka ovat olleet vakiintuneena suomen kieleen vaikka kuinka kauan vaihdetaan, koska erittäin pieni vähemmistö suomalaisista sattaisi loukkaantua siitä.
Nyt erittäin pieni vähemmistö on loukkaantunut vaihtamisesta. Mitään ei saisi enää sanoa kun perinneuskovaiset sekoavat.
Missä kukaan on kieltänyt sanomasta mitään? Siis kukaan muu kuin SINÄ itse.
Juurihan sinä huudat että ei saisi muuttaa nimikkeitä. Minä sanon että saa.
Juuri tämä näissä nimikkeistä itkijöissä onkin vikana. Niin epäloogista käytöstä, jota eivät edes itse huomaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat ihan teiniltä.
Ohis
Siinä tapauksessa tämä teini on paljon fiksumpaa porukkaa, kuin mitä täällä asiasta valittajat. Ihme että jaksaa edes vastata täällä näille mielensäpahoittajille
tasa-arvoist aolisi korvata mies kaksineuvoisella, koska se tarkoittaa itsensäsiittäjää jossa on meihuus ja naiseus samassa
Vierailija kirjoitti:
näin se on isänkielellä sanottuna
Voitaisiinhan noita vaihdella, vuorovuosin olisi äidinmaa ja isänkieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat ihan teiniltä.
Ohis
Siinä tapauksessa tämä teini on paljon fiksumpaa porukkaa, kuin mitä täällä asiasta valitta
Eihän tuo (sinä) edes mitään fiksua kommentoi, osaa edes yhteen kysymykseen vastata... kiukuttelee vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älyttömäksi menee!
Mua ei naisena haittaa mies sanat.
Lautamies, nimismies (niitä ei ole enää), lakimies (nykyään juristi), apumies, postimies, merimies.
Kiva, että ei haittaa. Asia on kuitenkin haitannut niin monia, että siksi muutokseen on päädytty. Koita elää sen kanssa, jos ei kerta nimikkeiden muodot haittaa. Vai haittaako sitten ja puhut palturia
Ei vaan on ajateltu että entinen tapa olisi ehkä joskus saattanut haitata jotakuta. Siksi muutokseen on päädytty. Se on juuri se ongelma, että missään näissä ei kukaan edes ole pahastunut, ollaan vaan ajateltu että jollain kuun asennolla niin ehkä voisi tapahtua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisilla on niin surkea kyky suhtautua muutoksiin. Mieli nyrjähtää, kun joku ei olekaan silleen niiko 1800-luvulla
Riippuupi ihan muutoksista ja niiden järkevyydestä. 🤦🏻
Eri
Niinpä niin. Sai sekin aikoinaan vastustusta, että maa ei olekaan litteä. Mutta kuinkas sitten kävikään. Joillakin vaan kestää vähän kauemmin kuin toisilla
Eri
Maan littanuus/pyöreys spekulaatiot eivät sentään olleet pilkunviilaamista
Eihän sitten viilata pilkkua eihän? Jos asia on sinusta tuossa mittakaavassa, eli sinulle yhtä mitätön, niin miksi vouhotat siitä täällä keskustelupalstalla?
mmm... mitenkähän ? "...julistan teidät henkilöksi ja vaimoksi ".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älyttömäksi menee!
Lautamies, nimismies (niitä ei ole enää), lakimies (nykyään juristi), apumies, postimies, merimies.
Minua naisena haittaa. Paljon. Miksi et tee mitään tasa-arvon eteen?
Minulle tasa-arvo on vähän jotain muuta kuin se että kutsutaanko lautamiestä lautamieheksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älyttömäksi menee!
Kiva, että ei haittaa. Asia on kuitenkin haitannut niin monia, että siksi muutokseen on päädytty. Koita elää sen kanssa, jos ei kerta nimikkeiden muodot haittaa. Vai haittaako sitten ja puhut palturia
Ei vaan on ajateltu että entinen tapa olisi ehkä joskus saattanut haitata jotakuta. Siksi muutokseen on päädytty. Se on juuri se ongelma, että missään näissä ei kukaan edes ole pahastunut, ollaan vaan ajateltu että jollain kuun asennolla niin ehkä voisi tapahtua.
Mitäs empiiristä dataa sinulla on asiasta niin, että voit noin itsevarmasti väittää, että tästä ei kukaan ole pahastunut? Selvästikään ei ole, kun asia muutettiin. Valoja hei. Vähemmistössä ovat nyt kyllä ne, jotka tästä muutoksesta repivät pultit, hyväksyitpä asiaa tai et
Jos on jonkun identiteetti yhdestä nimikkeestä kiinni, ni jo on hataralla pohjalla. Siinä olisi syytä tehdä jotain ihan muuta kuin lähteä vaihtamaan yhtä nimikettä toiseksi. Ja se ei ole yhteiskunnan sisällä se ongelma, vaan ko henkilöiden oman pään sisällä.
Voisiko olla niin, että jos ihmisellä on omanarvontunto kunnossa, hänelle on ihan sama, mikä hänen nimikkeensä on. Hän on tyytyväinen siihen, että riittää pelkkänä ihmisenä.
Niin? Eikö sinulle voi kirjoittaa, että miehiähän ei sitten häiritsisi, jos heitä kutsuttaisiin naisnimikkeillä? Tarvitseeko sinun olla mielestäsi siis mies ymmärtääksesi, mitä tämä kommentti tarkoittaa?
Saisko suomi-lahti-suomi sanakirjan?
Menikö sulta oikeasti näin pahasti jonkun vitsi ohitse? Voi apua. Tästä saa varmaan "asiaa ymmärtämätön"-rastin, eikös