Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lahti luopuu mies-päätteisistä nimikkeistä

Vierailija
05.12.2023 |

"Lahden kaupungin mukaan nimikkeiden neutralisointi heijastaa sitoutumista tasa-arvoon ja luo yhdenvertaisempaa ilmapiiriä."

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d8412059-9318-4d38-bb37-2a061bd04552

Kiellettyjä laulunsanoja Lahdessa mm:

"Jo poikana päätin; mä oon rekkamies. Vaikka moni saa puuronsa helpommalla. Mä oon rekkamies, oon hitto soikoon. Ei tullu poliisii, ei virkamiestä."

Kommentit (265)

Vierailija
61/265 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. On se kauheaa, kun valomies on jatkossa valoteknikko. Koittakaa kestää.

Onhan se. Nimet jotka ovat olleet vakiintuneena suomen kieleen vaikka kuinka kauan vaihdetaan, koska erittäin pieni vähemmistö suomalaisista sattaisi loukkaantua siitä.

Nyt erittäin pieni vähemmistö on loukkaantunut vaihtamisesta. Mitään ei saisi enää sanoa kun perinneuskovaiset sekoavat.

Vierailija
62/265 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se. Nimet jotka ovat olleet vakiintuneena suomen kieleen vaikka kuinka kauan vaihdetaan, koska erittäin pieni vähemmistö suomalaisista sattaisi loukkaantua siitä.

Toisilla on niin surkea kyky suhtautua muutoksiin. Mieli nyrjähtää, kun joku ei olekaan silleen niiko 1800-luvulla

Riippuupi ihan muutoksista ja niiden järkevyydestä. 🤦🏻

Eri

Niinpä niin. Sai sekin aikoinaan vastustusta, että maa ei olekaan litteä. Mutta kuinkas sitten kävikään. Joillakin vaan kestää vähän kauemmin kuin toisilla

Eri

Jos luet aikaisemman vastauksen, ymmärrät, että vastaus on sille, joka sanoi, että muutoksiin sopeutuminen riippuu muutoksesta. Ja tämä toinen vastaa esimerkillä muutoksesta, johon oli myös vaikea soopeutua. Ei siis ihme että pisat laskee, kun ihmiset ei tajua lukemaansa... tai jaksa lukea kahden kommentin verran tekstiä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/265 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

V mitä touhua! Kyllä menee tasa-arvovouhotus jo ihan älyvapaaksi. Olis varmaan isompiakin asioita tasa-arvon saralla tehtävänä kuin jotkut nimet! Hävettää olla lahtelainen

Häpeä rauhassa. Tämä muutoshan tehtiin jo. Ja hienosti jää vielä aikaa niille "isommille asioille" joita sinä epäilemättä edistät!

Vierailija
64/265 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahdessa varmaan myös lakataam puhumasta äidinkieltä ja isänmaallisuus kielletään.

Toivottavasti. Se saa persut parkumaan.

Eikö sun päähän mitään muuta mahdu kuin persut?

Joo, älä vastaa. Ketään ei kiinnosta sun jutut.

Vierailija
65/265 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain hyvää Lahdesta

Vierailija
66/265 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahdessa varmaan myös lakataam puhumasta äidinkieltä ja isänmaallisuus kielletään.

Se persu älähtää johon kalikka kalahtaa.

Vierailija
67/265 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin se arjen toiminnoissa ja elämisessä niinkuin konkreettisesti auttaa? 

Ei kai ihminen mietti herätessään: olen henkilö. Pesee itsensä, juo kahvinsa, pukee päällensä. Menee töihinsä, tekee työnsä, käy kaupassa, tekee ruokaa, katsoo tv:tä, tapaa tuttuja, menee nukkumaan. Että missä kohtaa arkea se vaikuttaa konkreettisesti, oletko nimikkeeltäsi mikä hyvänsä? 

Vierailija
68/265 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt erittäin pieni vähemmistö on loukkaantunut vaihtamisesta. Mitään ei saisi enää sanoa kun perinneuskovaiset sekoavat.

Missä kukaan on kieltänyt sanomasta mitään? Siis kukaan muu kuin SINÄ itse.

Vierailija
69/265 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tulin poppareineni ja yhdensän ruutuisen bingoruudukkoni kanssa kattoo tänne, et kui moni on pahottanut mielensä, ja mainitsee seuraavia (joka kohdasta yksi rasti):

- kiroulua ja turhaksi näpertämiseksi väittämistä / "olisi sitä tärkeämpiäkin asioita ym. ym."

- ei minun verorahoillani lässyn lää

- täysin asiaa ymmärtämättömiä kommentteja kuten "sanotaanko nyt katulamppuakin henkilöksi"

- Suomesta pois muuttavien ilmoituksia

- lahtelaisia haukkuvia kommentteja

- "ei ole aiemminkaan häirinnyt ketään, miksi pitää nyt muuttaa yhyy yhyy"

- "ei häiritse itseäni, niin ei voi häiritä ketään muutakaan"

- riitelyketjuja

- "minän käytän edelleen mies- sitä ja mies-tätä sanaa siitä ja tästä

Tulkaa mukaan pelaamaan!

Vierailija
70/265 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sua kiinnosti sen verran että vastasit

Vierailija
71/265 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unohtakaa isänmaa ja suomineito Suomi ei ole neito niin kauan ku Oulunsalo on olemassa..ja Hailuoto on todiste siintä että O-salo ei ole mikään neo-dick vaan täysin ehta. Toisaalta SUomi "neito" kyllä näyttää alapaukkua Ruotsille ja Norjalle joten  vyötärönseudun pienen jöpötyksen merkitys jää aukeamati

Vierailija
72/265 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älyttömäksi menee!

Mua ei naisena haittaa mies sanat. 

Lautamies, nimismies (niitä ei ole enää), lakimies (nykyään juristi), apumies, postimies, merimies. 

Vierailija
73/265 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin se arjen toiminnoissa ja elämisessä niinkuin konkreettisesti auttaa? 

Ei kai ihminen mietti herätessään: olen henkilö. Pesee itsensä, juo kahvinsa, pukee päällensä. Menee töihinsä, tekee työnsä, käy kaupassa, tekee ruokaa, katsoo tv:tä, tapaa tuttuja, menee nukkumaan. Että missä kohtaa arkea se vaikuttaa konkreettisesti, oletko nimikkeeltäsi mikä hyvänsä? 

No jos se ei vaikuta, niin mikä tässä sua sitten häiritsee? Ei pitäisi vaikuttaa suhun mitenkään, jos kerta on niinkuin väität

Vierailija
74/265 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tosiaan ihme, että laskee, jos ovat sun tasoasi, kun et ymmärrä edes kahden täysin eri asian eroa. Eihän esim kiveäkään voi verrata pöytään. 

Mutta nää menee teiltä jo niin yli hilseen, että turha lähtee mukaan jankkaamiseen. Keksi vaan ensi kerralla paremmat vertailukohdat.

Vierailija
75/265 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tulin poppareineni ja yhdensän ruutuisen bingoruudukkoni kanssa kattoo tänne, et kui moni on pahottanut mielensä, ja mainitsee seuraavia (joka kohdasta yksi rasti):

- kiroulua ja turhaksi näpertämiseksi väittämistä / "olisi sitä tärkeämpiäkin asioita ym. ym."

- ei minun verorahoillani lässyn lää

- täysin asiaa ymmärtämättömiä kommentteja kuten "sanotaanko nyt katulamppuakin henkilöksi"

- Suomesta pois muuttavien ilmoituksia

- lahtelaisia haukkuvia kommentteja

- "ei ole aiemminkaan häirinnyt ketään, miksi pitää nyt muuttaa yhyy yhyy"

- "ei häiritse itseäni, niin ei voi häiritä ketään muutakaan"

- riitelyketjuja

- "minän käytän edelleen mies- sitä ja mies-tätä sanaa siitä ja tästä

Tulkaa mukaan pelaamaan!

Minäkin tulin katsomaan tänne ja ihmettelin, kun joku haluaa mainita ammattinimike-keskustelussa omat popcorninsa ja yhdeksänruutuisen bingoruudukkonsa.  

Vierailija
76/265 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älyttömäksi menee!

Lautamies, nimismies (niitä ei ole enää), lakimies (nykyään juristi), apumies, postimies, merimies. 

Kiva, että ei haittaa. Asia on kuitenkin haitannut niin monia, että siksi muutokseen on päädytty. Koita elää sen kanssa, jos ei kerta nimikkeiden muodot haittaa. Vai haittaako sitten ja puhut palturia

Vierailija
77/265 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Länkkäreiden pikku puuhastelua sanojen ja mielikuvien maailmassa. Kyllä nyt on niin tasa-arvoinen olo, että. Mielikuvistahan se on  kiinni, heti tuntuu tilipussikin paksummalta, kun oikein ajattelee.

Woketus ja muu historian/sanojen vääristelyä ja uudistamista on jo vähän mennyttä kesää, mutta Lahdessa taidetaan ennakoida jo tulevaa? Ainahan joku älytön trendi pitää olla, jota lampaat voi seurata. Nasseilu 1930-luvulla, mccarthyismi kommarivainoineen 50-luvulla, hippeily 60-luvulla, stalinismi 70-luvulla, reaganismi ja thatcherismi 1980-luvulla, talousliberalismi 1990-luvulla...woketus 2010-luvulla. 

Kyllä tuo sanojen uudistaminen/poistaminen tuntuu samalta kuin mitä Orwell kirjoitti erinomaisessa dystopiassaan 1984. Ja koko ajan muutenkin tuputetaan sitä omaa agendaa joka tuutista - koulutetaan kansaa. Totutetaan muutoksiin, joihin se luontaisesti ei ole niin valmis. Kato kun pitää. Kato kun on pakko. Kun päättäjät haluaa niin ja työnantajapuoli ja niiden rahoista riippuvainen 'älymystö' ja taiteilijasakki. 

Vierailija
78/265 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se persu älähtää johon kalikka kalahtaa.

Ja edelleen se vaan jatkaa tuota pakkomielteistä jankkaamista 🙄.

Vierailija
79/265 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älyttömäksi menee!

Minua naisena haittaa. Paljon. Miksi et tee mitään tasa-arvon eteen?

Vierailija
80/265 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä kukaan on kieltänyt sanomasta mitään? Siis kukaan muu kuin SINÄ itse.

Juurihan sinä huudat että ei saisi muuttaa nimikkeitä. Minä sanon että saa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi