Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lahti luopuu mies-päätteisistä nimikkeistä

Vierailija
05.12.2023 |

"Lahden kaupungin mukaan nimikkeiden neutralisointi heijastaa sitoutumista tasa-arvoon ja luo yhdenvertaisempaa ilmapiiriä."

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d8412059-9318-4d38-bb37-2a061bd04552

Kiellettyjä laulunsanoja Lahdessa mm:

"Jo poikana päätin; mä oon rekkamies. Vaikka moni saa puuronsa helpommalla. Mä oon rekkamies, oon hitto soikoon. Ei tullu poliisii, ei virkamiestä."

Kommentit (265)

Vierailija
141/265 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännön elämässä toi ei vaikuta mitenkään. Ihmiset puhuu edelleen miten tahtoo. Ja hyvä niin.

Vierailija
142/265 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älyttömäksi menee!

Mua ei naisena haittaa mies sanat. 

Lautamies, nimismies (niitä ei ole enää), lakimies (nykyään juristi), apumies, postimies, merimies. 

Minua naisena haittaa. Paljon. Miksi et tee mitään tasa-arvon eteen?

Minulle tasa-arvo on vähän jotain muuta kuin se että kutsutaanko lautamiestä lautamieheksi.

Minulle tasa-arvon tilasta maassa kertoo se, että tästä asiasta pillastutaan näin paljon, jos sitä yritetään muuttaa. Eli kaukana ollaan tasa-arvosta, valitettavasti

No minä taas olen naisena päässyt nousemaan esiMIESasemaan eräässä yrityksessä, sattumalta hyvin samalla koulutus- ja kokemuspohjalla kuin oma aviomieheni, joka tekee ihan vastaavaa hommaa. Olen saanut ihan samat tilaisuudet kouluttautua, edetä urallani ja saada ylennyksiä. Kukaan ei ole ikinä kyseenalaistanut osaamistani vain siksi että olen nainen. Sattumalta saan jopa hiukan parempaa palkkaa kuin mieheni. Mielestäni nuo on hiukan kuvaavampia seikkoja tasa-arvosta kuin se että onko tittelini esihenkilö. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/265 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin se arjen toiminnoissa ja elämisessä niinkuin konkreettisesti auttaa? 

Ei kai ihminen mietti herätessään: olen henkilö. Pesee itsensä, juo kahvinsa, pukee päällensä. Menee töihinsä, tekee työnsä, käy kaupassa, tekee ruokaa, katsoo tv:tä, tapaa tuttuja, menee nukkumaan. Että missä kohtaa arkea se vaikuttaa konkreettisesti, oletko nimikkeeltäsi mikä hyvänsä? 

No jos se ei vaikuta, niin mikä tässä sua sitten häiritsee? Ei pitäisi vaikuttaa suhun mitenkään, jos kerta on niinkuin väität

Vastaa kysymykseen, jos kerta väität vaikuttavan. 

Eli vika on ymmärryksessä? No ei se mitään, sitä arvelinkin. Väännetään vielä rautalangasta, jos auttaisi sinua: Et varmaan naisena käytä yhtään sellaista tuotetta, jossa lukee, että se on miehille? Samoin jos olet mies, et varmaan käytä yhtään tuotetta, jossa lukee naisille? Miksi? Jos keksit tähän vastauksen, voit soveltaa sitä samaa tähän ammattinimike hommaan. Onnea! Ymmärrän, jos edelleen kestää tai et koskaan tajua. Mä lähden jatkamaan elämääni, onnea täällä hämmennyksessä kieriskelemiseen

Ei tarvitse vääntää rautalangasta sun maalailujasi, vaan vastaisit vaan kerrankin siihen yhteen yksinkertaiseen kysymykseen. Mutta näköjään oli liikaa vaadittu eikä miyämitääntausta ole...

Ja itseasiassa kyllä, käytän naisena myös miehille suunnattuja tuotteita. Ja tiedän monia muita naisia, jotka tekevät myös niin. Mm juurikin partavaahtoa ja -höyliä karvojen ajeluun, jotkut ostavat vaatteita miesten osastolta, mieheni käyttää naisille suunnattua shampoota jne. Mikä tässä on sinulle ongelma??

Vierailija
144/265 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on sama asia kun kielletään jotain sanoja esim nee keri joka tarkoittaa mustaihoista, pelkkää hyvesignalointia vailla muutosta maailmaan

Vierailija
145/265 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei saa käyttää miehisiä amamttinimiä niin käytän sitten naisisia eli en tee muutoksesta itelleni vaikeeta vaan sanon ölövisti vaikka poliisinais, poliisitar, papitar, lautatar, nimishenkilötär, vallesnais/valletar, pelinais/pelitär, esitär, äänetär, rakennuksetar, perätär

Vierailija
146/265 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei saa käyttää miehisiä amamttinimiä niin käytän sitten naisisia eli en tee muutoksesta itelleni vaikeeta vaan sanon ölövisti vaikka poliisinais, poliisitar, papitar, lautatar, nimishenkilötär, vallesnais/valletar, pelinais/pelitär, esitär, äänetär, rakennuksetar, perätär

Totta muuten nuo pitää muuttaa myös, esim. laulaja tarkoittaa miespuolista laulajaa, laulajatar naispuolista, samoin kuningas ja kuningatar yms yms

Vierailija
147/265 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautalangasta miesten/naisten shampoo-juttua vääntävälle: Itse en välitä pskaakaan, minkänimisellä tuotteella itseni pesen, kriteerinä ei tosiaankaan ole nimi, vaan hyvä tuote. Sama pukeutumisessa. Ja siis tämä sama pätee minulle ammattinimikkeessä. Pskankaan väliä, kunhan työ tehdään. Siinä vastaus. Heissan   Eri 

Vierailija
148/265 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyselläänkö näillä nimiasioilla jotenkin  oman olemassaolon oikeutuksen perään, jos siitä ei olla itse varmoja, saanko tällaisenani miehenä/naisena/trans/tms olla niinkuin haluan. Sitä oikeutusta ikäänkuin kysellään muilta, vaikka ihmisarvo on jokaisella vaikka ilman mitään nimiä. Jospa vaan oltaisi rohkeasti sitä mitä ollaan. Ollaan ihmisiä. Se riittää. 

Nää on niitä ihmisiä, jotka lokeroivat itsensä omissa pikkupäissään itse luomiensa ahtaiden muottien mukaan. Jos jokin asia esim nimike ei istu heidän luomaansa ahtaaseen muottiin, he kokevat heti identiteettikriisin ja maailman tuskaa. Sen vuoksi yhteiskunnan pitää tulla pelastamaan heidät, leikkiä mukana tätä lokerointileikkiä ja kietoa nämä hauraat lumihiutaleyksisarviset vaaleanpunaiseen hattaraan, jotta heille vaan ei tulisi paha mieli, kun kaikki muut "kiusaa".

Vierailija
149/265 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eli vika on ymmärryksessä? No ei se mitään, sitä arvelinkin. Väännetään vielä rautalangasta, jos auttaisi sinua: Et varmaan naisena käytä yhtään sellaista tuotetta, jossa lukee, että se on miehille? Samoin jos olet mies, et varmaan käytä yhtään tuotetta, jossa lukee naisille? Miksi? Jos keksit tähän vastauksen, voit soveltaa sitä samaa tähän ammattinimike hommaan. Onnea! Ymmärrän, jos edelleen kestää tai et koskaan tajua. Mä lähden jatkamaan elämääni, onnea täällä hämmennyksessä kieriskelemiseen"

Sitä vastaustahan on kysytty nimenomaan juuri sinulta, kun sinä sen väitit tietäväsi. Ja nytkö sitten et sinäkään sitä tiedä vaan se pitäisi sulle valmiiksi jonkun keksiä? Oot sä kyllä sekaisin.

Vai luuletko sä ressukka, että jos jossain lukee -mies tai tuote on osoitettu miehille, niin sitä ei saisi kukaan muu kuin mies tehdä tai käyttää? Sillä ei noissa sun puheissa ole järjen häivääkään... Tyhmää keksiä itselleen rajoitteita, joita ei oikeasti ole.

Vierailija
150/265 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olen vahvasti tätä nykyistä sekoilua vastaan monessa asiassa, niin tämä ei tunnu niin ihmeelliseltä. Ihan loogistahan tuo on.

Vaikka luulen kyllä, että monikaan ihminen ei ole ajatellut että näissä ammattinimikkeissä se "mies" tarkoittaisi varsinaisesti miestä, se on vain ollut sen ammatin nimi vaikka sitä nainen tekee.

En ole koskaan kuullut, että joku nainen kokisi jossain hirveää ahdistusta ja masennusta siitä, että hänen työnimikkeensä on joku "mies".

Mutta ehkä niitäkin sitten on.

Vierailija
151/265 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen jättää leimansa historiaan, tavalla tai toisella, tämä on eräs tapa.

Vierailija
152/265 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavaa, että tämä on ilmeisesti ollut lahen suurin ongelma.    Kun nyt sitten tämä valittajien armeija on saatu tyytyväiseksi, niin voisiko kaupunki alkaa sitten seuraavaksi paneutumaan niihin " vähäpätöisempiin" ongelmiin, kuten esim. erään erittäin keskeisen kauppakeskuksen edustan ihan pikkuruiseen h u u*****vettiin, joissa on paljon mukana alaikäisiä.

Vierailija
153/265 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ölö ölö mölö mölö. Minä haluan olla esimies, enkä esihenkilö, koska eihän nyt ammattinimikkeitä saa muuttaa. Tiedoksenne, että ne muuttuvat muutenkin jatkuvasti. Myymälänhoitajasta tuli myymäläpäällikkö, palomiehestä tuli pelastaja jne. Koittakaa ny vetää se pää ulos suolesta. Ei varmaan teidän maailmaa kaada, jos joku kunta kannattaa tasa-arvoisia ammattinimikkeitä, jotka on muutenkin jäännöksiä jostain vuosikymmenten takaa.

Vierailija
154/265 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. On se kauheaa, kun valomies on jatkossa valoteknikko. Koittakaa kestää.

Olisi järkevämpää, jos valomies olisi jatkossa valokandidaatti ja valomiesten esihenkilö valomaisteri. Mitä sitä suotta vain tekniikan alan opinnoista kertovia ammattinimikkeitä jakamaan töiden perusteella. 

Vierailija
155/265 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on huono uutinen setä-, pano- ja naistenmiehille.

Vierailija
156/265 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli jo aikakin Lahden luopua mäkimiehistä. Hyppyrimäet on purettava.

Vierailija
157/265 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älyttömäksi menee!

Mua ei naisena haittaa mies sanat. 

Lautamies, nimismies (niitä ei ole enää), lakimies (nykyään juristi), apumies, postimies, merimies. 

Minua naisena haittaa. Paljon. Miksi et tee mitään tasa-arvon eteen?

Minulle tasa-arvo on vähän jotain muuta kuin se että kutsutaanko lautamiestä lautamieheksi.

Minulle tasa-arvon tilasta maassa kertoo se, että tästä asiasta pillastutaan näin paljon, jos sitä yritetään muuttaa. Eli kaukana ollaan tasa-arvosta, valitettavasti

No minä taas olen naisena päässyt nousemaan esiMIESasemaan eräässä yrityksessä, sattumalta hyvin samalla koulutus- ja kokemuspohjalla kuin oma aviom

AvioMIEHESI! Nyt pientä rajaa tuohon seksistisyyteen. Ei kai kukaan voi kutsua toista aviomieheksi. Se on puoliso.

Vierailija
158/265 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahdessa varmaan myös lakataam puhumasta äidinkieltä ja isänmaallisuus kielletään.

Synnyttäjänkieli ja siittäjänmaallisuus

Vierailija
159/265 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on huono uutinen setä-, pano- ja naistenmiehille.

Kyllä setämiestä varmasti saa käyttää, kun sillä kuitenkin pyritään halventamaan valkoista, etuoikeutettua heteromiestä. 

Samoin kun FEMInistihän tarkoittaa tasa-arvon tavoittelua

On nää pellejuttuja.

Vierailija
160/265 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jo nuorena henkilönä päätin; mä oon rekkahenkilö. Vaikka moni saa puuronsa helpommalla. Mä oon rekkahenkilö, oon hitto soikoon. Ei tullu poliisii, ei virkahenkilö."

Jo lapsena päätin, mä oon rekkakuski. Vaikka moni saa puuronsa helpommalla. Mä oon rekkakuski, oon hitto soikoon. Ei tullu poliisi, ei viranhaltijaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme