Lahti luopuu mies-päätteisistä nimikkeistä
"Lahden kaupungin mukaan nimikkeiden neutralisointi heijastaa sitoutumista tasa-arvoon ja luo yhdenvertaisempaa ilmapiiriä."
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d8412059-9318-4d38-bb37-2a061bd04552
Kiellettyjä laulunsanoja Lahdessa mm:
"Jo poikana päätin; mä oon rekkamies. Vaikka moni saa puuronsa helpommalla. Mä oon rekkamies, oon hitto soikoon. Ei tullu poliisii, ei virkamiestä."
Kommentit (265)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lautahenkilö on kyllä paha jos on nainen
Ehkä tässä yhteydessä voisi käyttää lautanainen --titteliä.
Tai pelkkä Lauta
Sanat transmies ja transnainen varmaan kiellettyjä myös?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin se arjen toiminnoissa ja elämisessä niinkuin konkreettisesti auttaa?
Ei kai ihminen mietti herätessään: olen henkilö. Pesee itsensä, juo kahvinsa, pukee päällensä. Menee töihinsä, tekee työnsä, käy kaupassa, tekee ruokaa, katsoo tv:tä, tapaa tuttuja, menee nukkumaan. Että missä kohtaa arkea se vaikuttaa konkreettisesti, oletko nimikkeeltäsi mikä hyvänsä?
No jos se ei vaikuta, niin mikä tässä sua sitten häiritsee? Ei pitäisi vaikuttaa suhun mitenkään, jos kerta on niinkuin väität
Vastaa kysymykseen, jos kerta väität vaikuttavan.
Voin vastata tuon toisen puolesta sinulle, niin ei ttarvitse ihmetellä. Tämäkin kysymyksen esittäjä jos sattuu olemaan mies, niin varmasti heräisi aamulla iloisena, kun saa taas mennä töihin tänäänkin putkinaisena. Hän herää aamulla, pesee itsensä naisten shampoolla ja suihkusaippualla, ajelee partansa naisten shiverillä ja laittaa lopuksi naisten hajuvettä. Sitten hän tapa tuttuja jotka moikkaavat "mitäs nainen". Onneksi sanalla nainen kuvataan siis kaikkia miehiä, heidän ammattejaan, sekä heille suunnattuja tavaroita jne. Koska nainen sanana tosiaan kattaa sekä miehet että naiset.
Eli rautalangasta väännettynä, tottakai sillä on väliä, millä nimikkeellä sinua kutsutaan töissäsi
Sä et yhtään edes vastannut kysymykseen. Luitko sä sitä edes? Puhut ihan ohi aiheen. Toinen kysyy aidasta ja sepität aivan omiasi seipäästä.
Jos sukunimi on Tapanainen niin pitäskö semmoset muuttaa tapamiehiksi jotta naiseus lisääntyisi? Pitäskö puolet Jormanainen-sukunimisistämuuttaa Lettumiehiksi jotta neovagin.oituja ja neodickattuja olisi yhtä paljon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älyttömäksi menee!
Mua ei naisena haittaa mies sanat.
Lautamies, nimismies (niitä ei ole enää), lakimies (nykyään juristi), apumies, postimies, merimies.
Minua naisena haittaa. Paljon. Miksi et tee mitään tasa-arvon eteen?
Minulle tasa-arvo on vähän jotain muuta kuin se että kutsutaanko lautamiestä lautamieheksi.
Minulle tasa-arvon tilasta maassa kertoo se, että tästä asiasta pillastutaan näin paljon, jos sitä yritetään muuttaa. Eli kaukana ollaan tasa-arvosta, valitettavasti
Itselleni on sinällään sama noilla titteleillä, olkoon esimiehiä, palonaisia tai vaikka miesnaisia, mikä kukin nyt haluaakaan olla.
Mutta kun aikalailla koko maa kytee jo ja valtiovelkakin paukkuu liitoksistaan, niin onko tämä oikeasti jonkun mielestä oikea hetki miettiä näitä? Jos se olisikin ilmoitusluontoinen asia, niin miksei, mutta kun näihin aina tarvitaan kaikenmaailman komiteat ja kokoustamiset ensin.
Eli, Salpausselän kisoissa on sitten vain yleinen sarja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin menee Lahden kaupungilla, jos ja kun tämä neutralisointi on ollut kiire- ja tärkeys listalla ykkönen. Aplodit Lahden kaupungin päättäjille, hienosti toimittu.
Se ei nyt varmaan ihan hirveästi ole syönyt resursseja, että muutetaan noin kymmentä nimikettä sähköisesti. Suhteellisuuden tajua kiitos
Epäilen, että tätäkin päätöstä on jouduttu muutamassakin kokouksessa pohtimaan ja pyörittämään. Mutta hienoa, jos kaupungin muut asiat on reilassa, ja viimein tämä. Ei huono.
Tai ehkä aloittivat päätösten teon niistä helpoimmista asioista 😆
Vierailija kirjoitti:
Keneskäs ammattinimikkeitä nämä ovat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älyttömäksi menee!
Lautamies, nimismies (niitä ei ole enää), lakimies (nykyään juristi), apumies, postimies, merimies.
Minulle tasa-arvo on vähän jotain muuta kuin se että kutsutaanko lautamiestä lautamieheksi.
Minulle tasa-arvon tilasta maassa kertoo se, että tästä asiasta pillastutaan näin paljon, jos sitä yritetään muuttaa. Eli kaukana ollaan tasa-arvosta, valitettavasti
ovatko miehet siis mielestäsi vähempiarvoisia koska sana mies pitää pyyhkiä ammateista pois?
Vierailija kirjoitti:
nainen on puhtaasti sanana huomattavan kömpelö ja raskassoutuinen rötjäke verrattuna vikkelästi luikahtavaan mies-sanaan. Siksi miehuutta suositaan nimikkeissä, ihan pelkästään puhemukavuuden takia. Onko edes olemassa yksitavuista sanaa jolla viitattaisiin naissukupuoleen
Etuliitteenä mainitsemasi nais-, mutta eipä tule mieleen. Ainaham voi väkisin keksiä jonkun uudissanan mutta ei semmoinen saa tuulta alleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keneskäs ammattinimikkeitä nämä ovat?
Eihän se ollut pointti vaan tasa-arvo
Vierailija kirjoitti:
Itselleni on sinällään sama noilla titteleillä, olkoon esimiehiä, palonaisia tai vaikka miesnaisia, mikä kukin nyt haluaakaan olla.
Mutta kun aikalailla koko maa kytee jo ja valtiovelkakin paukkuu liitoksistaan, niin onko tämä oikeasti jonkun mielestä oikea hetki miettiä näitä? Jos se olisikin ilmoitusluontoinen asia, niin miksei, mutta kun näihin aina tarvitaan kaikenmaailman komiteat ja kokoustamiset ensin.
Täyttä asiaa.
Ja sitten päälle tietysti vielä järjestelmien muutostyöt, jotka syövät lisää resursseja. Ei nämä nimikkeet muutu mihinkään vain sormia napsauttamalla pyhän hengen voimasta kuten jotkut täällä näyttävät naiivina luulevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin se arjen toiminnoissa ja elämisessä niinkuin konkreettisesti auttaa?
Ei kai ihminen mietti herätessään: olen henkilö. Pesee itsensä, juo kahvinsa, pukee päällensä. Menee töihinsä, tekee työnsä, käy kaupassa, tekee ruokaa, katsoo tv:tä, tapaa tuttuja, menee nukkumaan. Että missä kohtaa arkea se vaikuttaa konkreettisesti, oletko nimikkeeltäsi mikä hyvänsä?
No jos se ei vaikuta, niin mikä tässä sua sitten häiritsee? Ei pitäisi vaikuttaa suhun mitenkään, jos kerta on niinkuin väität
Vastaa kysymykseen, jos kerta väität vaikuttavan.
Voin vastata tuon toisen puol
Voin vastata tuon toisen puolesta sinulle, niin ei ttarvitse ihmetellä. Tämäkin kysymyksen esittäjä jos sattuu olemaan mies, niin varmasti heräisi aamulla iloisena, kun saa taas mennä töihin tänäänkin putkinaisena. Hän herää aamulla, pesee itsensä naisten shampoolla ja suihkusaippualla, ajelee partansa naisten shiverillä ja laittaa lopuksi naisten hajuvettä. Sitten hän tapa tuttuja jotka moikkaavat "mitäs nainen". Onneksi sanalla nainen kuvataan siis kaikkia miehiä, heidän ammattejaan, sekä heille suunnattuja tavaroita jne. Koska nainen sanana tosiaan kattaa sekä miehet että naiset.
Eli rautalangasta väännettynä, tottakai sillä on väliä, millä nimikkeellä sinua kutsutaan töissäsi
Sä et yhtään edes vastannut kysymykseen. Luitko sä sitä edes? Puhut ihan ohi aiheen. Toinen kysyy aidasta ja sepität aivan omiasi seipäästä.
Eli vika on ymmärryksessä? No ei se mitään, sitä arvelinkin. Väännetään vielä rautalangasta, jos auttaisi sinua: Et varmaan naisena käytä yhtään sellaista tuotetta, jossa lukee, että se on miehille? Samoin jos olet mies, et varmaan käytä yhtään tuotetta, jossa lukee naisille? Miksi? Jos keksit tähän vastauksen, voit soveltaa sitä samaa tähän ammattinimike hommaan. Onnea! Ymmärrän, jos edelleen kestää tai et koskaan tajua. Mä lähden jatkamaan elämääni, onnea täällä hämmennyksessä kieriskelemiseen
Ei toi ole mitään tasa-arvoa vaan mielivaltaa. Harmi, että Lahtikin lähti mukaan wokehömpötykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älyttömäksi menee!
Monen mielestä tällaiset hilavitkuttelut eivät ole nykyisessä tiukassa resurssitilanteessa prioriteettilistan kärkipäässä. Eivät nämä tasa-arvoon kuitenkaan vaikuta konkreettisesti yhtään mitenkään, joten lopputulos on vain turhan kallista silmänlumetta.
Panomieskin on historiaa.
Näitähän ei koskaan Lahdessa ole ollutkaan.
Kyselläänkö näillä nimiasioilla jotenkin oman olemassaolon oikeutuksen perään, jos siitä ei olla itse varmoja, saanko tällaisenani miehenä/naisena/trans/tms olla niinkuin haluan. Sitä oikeutusta ikäänkuin kysellään muilta, vaikka ihmisarvo on jokaisella vaikka ilman mitään nimiä. Jospa vaan oltaisi rohkeasti sitä mitä ollaan. Ollaan ihmisiä. Se riittää.
Jaa olen nainen ja käytän mieheni shampoota kun tuoksuu paremmalta, tykkään myös miesten t-paidoista enemmän kun ovat väljiä, isot koot naisten t-paidoissa on silti sellaisia muotoon ommeltuja ja liian isot pääntiet.
Ei minua haittaa yhtään että käytän jotain tuotteita jotka on suunniteltu miehille tai että ammattini olisi asiamies tai postimies... Sellainen jota tuo haittaa on päästään vialla.
Täysin merkityksetöntä näpertelyä mutta saatiinpahan järjestää kampaviineeikokouksia ja muutamalle kaverille työtunteja.