Miksei rekka pidä turvaväliä? Olisin juuri voinut kuolla.
Olin liikkeellä pikkuautolla ja takana tuli rekka. Oli pilkkopimeää ja erittäin mutkainen tie oli huonokuntoinen, jäinen, sekä osin lumen peitossa. Minua kuumotti, kun turvaväli olisi ollut aivan liian lyhyt jo henkilöautollekin, saati sitten isolle rekalle, joka on hidas pysähtymään. Ajoin itse mittarini mukaan kahdeksaakymppiä kahdeksankympin alueella, eli tosiasiassa nopeuteni oli n. 76 km/h, mikä oli mielestäni ihan oikea nopeus noissa olosuhteissa.
Tiesin, että olin kääntymässä kohta vasemmalle, mutta kyseinen risteys ei ole minulle tuttu, ja olin vielä laina-autolla liikenteessä, eli autokaan ei ole tuttu. Tämä auto luistelee käännöksissä herkemmin kuin oma autoni, joten tiedän, että tuollaisiin jäisiin risteyksiin pitää ajaa erityisen varovasti, ettei satu mitään. Onneksi ennen risteystä oli pitkä, suora, tasainen tieosuus, joten pistin vilkun hyvissä ajoin päälle ja rupesin hidastamaan vauhtia, jotta rekan ei tarvitsisi pikkiriikkisellä turvavälillään ryhtyä yrittämäänkään mitään äkkijarrutuksia.
Mutta sitten siinä risteyksessä, juuri kääntyessäni, huomasin rekan vilkuttavan minulle taustapeiliin pitkiä valoja, ja seuraavaksi näin, miten rekka ohitti minua oikealta puolelta, koukaten juuri siinä risteyksen kohdalla olevalle levennykselle. Eli siis rekkako ei pystynyt hidastamaan vauhtiaan tarpeeksi takanani, vaan joutui väistämään minua sivuun, ettei olisi rysähtänyt?
Heti tuon risteyksen jälkeen rupesin sättimään itseäni, että hyi kun olen näin tyhmä, hidas autoilija, miksi olen tien tukkeena toisille, olisi pitänyt ajaa 90 km/h niin kuin kaikki osaavat autoilijat tekevät ja kääntyä risteyksestä jarruttelematta, jotta liikenne olisi pysynyt sujuvana. Mutta sitten tajusin, että hetkinen, mitäs minä muka tein väärin? Minulla oli vilkut päällä hyvissä ajoin, hidastin nopeutta hallitusti ennen risteystä, ja pidin tilannenopeuteni sellaisena, että auto pysyi hallinnassani epätäydellisissä ajo-olosuhteissa. Eikö rekan kuljettajan velvollisuus olisi pitää oma nopeutensa ja turvavälinsä sellaisena, että pystyy hidastamaan tarvittaessa asiallisesti? Varsinkin, kun edellä ajava viestii selvästi ja hyvissä ajoin, että kohta hidastetaan.
Jos sitä levennystä ei olisi siinä risteyksessä ollut, niin minä kai olisin nyt aivan litteänä rekan pohjassa, enkä kirjoittamassa tätä. Huolehdin edelleen, että teinkö minä tuossa jotain väärin, vai ovatko ammattikuljettajat oikeasti noin vaarallisia.
Kommentit (220)
Liikenneasiantuntijat: "noudattakaa liikennesääntöjä ja ajakaa varovasti, jo 5 km/h ajonopeuden hidastus vaikuttaa jarrutusmatkaan niin ratkaisevasti, että kuolonkolari saattaakin jäädä pelkäksi säilähdykseksi."
Ammattikuljettajat: "huoooh ei voi olla nii vaikeeta ajaa iha vähä vaa ylinopeutta ku minäminäminäminä haluun nopeemmin perille, tyhmät liikennesääntöjen noudattajat pois ratista! Ei pitäis ajaa jos ei uskalla rikkoo lakii ja vaarantaa kaikkien toisten henkii niinku".
Vierailija kirjoitti:
Yritin googlettaa peräänajoonnettomuuksista missä olisi rekkakuski syyllinen mutta en löytänyt ainuttakaan Suomessa tapahtunutta. Löysin uutisen jossa kerrottiin että rekkakuskit ovat harvoin syyllisinä onnettomuustilanteissa ylipäätään, siinä oli lähteenä vakuutusyhtiö. Suurimmassa osassa onnettomuuksista on henkilöauto törttöillyt, kääntynyt rekan eteen tms.
Kyllä se itseäkin inhottaa kun rekkakuski roikkuu perässä, mutta pyrin väistämään tai ap:n tapauksessa olisin kääntynyt seuraavassa mahdollisessa paikassa oikealle, oli takana sitten rekka tai toinen henkilöauto. Liikenne on paikka jossa omista oikeuksistaan ei kannata pitää kynsin hampain kiinni vaikka kokisikin muut k-päiksi.
Miten tämän asian saisi väännettyä ratakiskosta teille joillekin?? Miten stanassa käännyt yhtään mihinkään pois alta, jos se rekka ajaa aivan takapuskurissa??? Miten ihan oikeasti itseäsi tap*amatta pimeällä, lumisella, jäisellä, mutkaisella, mäkisellä tiellä vedät sivuun yhtäkkiä eteen ilmestyvälle bussipysäkille tai risteykseen??? Miten teet sen edes suoralla tieosuudella, jos se takana oleva rekka ei anna sulle yhtään tilaa tehdä sitä?? Ap teki nyt just niin kuin pitääkin, eli suoralla antoi kääntymismerki hyvissä ajoin ja alkoi pudottaa vauhtia, koska kukaan ei juma*auta käännä autoaan risteykseen 80 km vauhdista! Mutta mitä teki rekkakuski? Roikkui koko ajan takapuskurissa ja väläytteli vielä mielenosoitukseksi valoja. Kyllä se nyt vaan oli se Suuri Ammattiautoilija, jolta puuttui aivan täysin sekä ammattitaito että tilannetaju.
Vieläkö ap jaksaa vaahdota täällä. Hengitä syvään ja siirry elämässä eteenpäin. Sähläsit liikenteessä mutta mitään ei tapahtunut. Kaikki hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstamammojen tiimityötä: rekkakuskin työajat eivät ole muiden vastuulla mutta muiden turvallisuus on rekkakuskin vastuulla vaikka nämä ajaisivat aivan miten sattuu kuten esim. AP tuntuu ajaneen.
Ööö miten sitten rekkakuskien työajat olisivat muiden autoilijoiden vastuulla? Eikö rekkakuskin työajat ole pomon ja lainsäädännön heiniä?
Ja millä tavalla rekkakuski ei ole vastuussa omasta ajamisestaan niin, ettei tulisi aiheuttaneeksi liikenteessä vaaratilanteita omalla toiminnallaan?
Tätä mietin minäkin. Ja miten/miksi ylipäätään työajat voivat olla sellaiset, että täytyy hengenvaarallisesti talla pohjassa kaahata tuollaisella kalustolla, että niiden sisällä ehtisi työvuoron suorittamaan..
Nykyään on tosi perseestä ajaa näitä pääväyliä. Jotain rinnakkais tietä pääsee perille paljon helpommin ja jopa nopeammin kun siellä ei ole nämä tollot tien tukkona. Siellä pimeällä ja mutkaisella tiellä he eivät osaisi ajaa senkään vertaa. Eikä kyse ole varmaankaan osaamisesta. Esimerkiksi nelostie on niin suora ja hyvä että ei siinä tarvitse ajaa varmuuden välttämiseksi 75 jos on 80 rajoitus joka sekin on ihan idioottia monesakin paikassa kun voisi plla 100 kmh. Kyse on vain tyhjänpäiväisestä yltiölainkuuliaisuudesta jotta voi tuntea olevansa kunnon kansalainen.
"Jutuistasi tulee hyvin ilmi millainen kuljettaja olet, ja sitä tässä olen yrittänyt sanoa. Että pienikin ylinopeus on aivan kammottava asia, ja heti nostetaan jalka kaasulta tai painetaan sitä jarrua. Samankaltaista toimintaa näkee todella paljon.
Mikä on pahinta mitä tapahtuu jos ajaisit vaikkapa 83km/h 80 alueella? Et saa sakkoa ylinopeudesta, et joudu jalkapuuhun tai putkaan, ainoa mitä tapahtuu on se, että liikenne olisi sujuvampaa eikä tarvitsisi kuumotella kenenkään ajavan liian lähellä.
Se rekka ei monellakaan kulje kovempaa kuin 82km/h, sitä ajetaan moottoritiellä. Pikkuteillä nopeus vaihtelee 70-80 yleensä. Alamäessä pari kilsaa nopeampaa, mutta ei se silti mene mitään satasta.
Ja siitä pysäkille väistämisestä, itse hlöautolla ajaessa oon väistänyt satoja kertoja, jos en itse uskalla ajaa (esim. kova lumimyrsky) sillon se vilkku laitetaan päälle vaikka kilometri aiemmin, jos ei tiedetä missä se pysäkki on. Sillon se takana oleva voi tajuta että edellä menevä on ehkä menossa johonkin ja pian hidastaa. Eikä mistään valojen väläytyksestä pidä itseensä ottaa, vaan miettiä miksi niin kävi ja miten toimitaan ensi kerralla."
Älä vain sano, että sinulla on voimassa oleva ajokortti 😳 Tuossa mitä sanot, on siis ihan kaikki pielessä.
Jos ajaa kahdeksankympin alueella 83 kilometrituntia, niin liikenneriski kasvaa. Se on paha juttu, sen tapahtumista on vältettävä. Se 3 km/h ero voi määrittää, pysytkö tiellä vai lennätkö ojaan. Se voi määrittää, ajatko edellä ajavalta pellin ruttuun, vai murhaatko hänet. Se voi määrittää, saatko kolarissa aivovaurion, vai kuoletko.
Ja vilkkua ei laiteta päälle sillä ajatuksella, että "vilkutan nyt siihen asti kunnes löytyy sellainen bussipysäkki, jonka lumikinokseen pääsee ajamaan, meni siihen sitten 20 sekuntia tai 10 minuuttia". Jos jätät oikeanpuoleisen vilkun vain päälle ilman näkyvää syytä, eikä bussipysäkkiä tulekaan äkkiä, niin edellä ajava voi luulla sinun viestivän: "näen tästä hyvin eteenpäin ja sinun on turvallista ohittaa tässä kohtaa, mene vain ohi!" Ja kun tässäkin ketjussa kävi esittäytymässä tuo vihasta tärisevä raivohullu kuski, niin sellainenhan tarttuu heti tällaiseen "tilaisuuteen", vaikka paikka ei olisi ollenkaan turvallinen ohittaa.
Sinä et ole nyt yhtään oikea ihminen pätemään kenellekään toiselle, että millaisia kuljettajia he ovat ja miten heidän täytyisi tulevaisuudessa toimia, kun et itse osaa edes liikennesääntöjen alkeita. 3-vuotiaskin tietää, että ylinopeudella kaahailu ei kannata.
Vierailija kirjoitti:
Ota ap olut. Jos ei auta niin älyä edes kuolla muita häiritsemästä.
Kaahailija on näköjään vauvapalstalla yhtä murhanhimoinen kuin ratissakin.
Hmm. Kommenteissa puolustellaan holtittomasti kaahailevaa rekkakuskia, mutta aloituksen pisteet ovat 180 20 . Taitaa kommenteissa olla nyt yksi loukkaantunut kaahailija 😉
Mun edessä ajoi kerran rekka niin että.ona mittari näytti 84 km/h. Oli todella sohjoinen keli. Mulla oli matkaa stopiin vajaa 10 km ja tiesin että viiden kilsan päässä jo alkaa kuudenkympin rajoitus. Pidin turvaväliä edellä ajavaan.Taakse tuli rekka ihan puskuriin kiinni, hyvä jos kymmenen metriä oli väliä. Jos olisi tullut mitä tahansa eteen olisi ollut kyllä perässäni kiinni. Ymmärsin kyllä että yrittää ahdistella ohittamaan edellä ajavan, muuta ei tuossa tilanteessa ollut mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaahailija on näköjään vauvapalstalla yhtä murhanhimoinen kuin ratissakin.
Moro. Ei minulla ole mitään ap:tä vastaan ihmisenä. Tyhjänpäiväinen nysvääminen on vaan tyhjänpäiväistä. Luulisin että keskustelemme siitä mikä on oikea tilannenopeus. En edelleenkään ymmärrä miksi pitää ajaa vieläkin hiljempaa kuin jo valmiiksi alennennettu talvirajoitus edellyttää. Eu tarvitse tarjota keliä syyksi, sen voi itse todeta ja ajaa 75 vaikka oliI 120 kmh. Tätä topeltamista näkee jatkuvasti vaikka olisi kirkas päivä, paķkanen ja lumeton tie.
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin hidastan viiteenkymppiin jos on puskurissa kiinni. Jos lähtee ohittamaan niin sitten kiihdytän ettei pääse ohi. Toistan tarvittaessa niin pitkään että turvaväli alkaa löytyä.
huh. Vastakkaista. Vaarannat oman henkesi- ja muidenkin.
Mä vilkutan ja ajan sivuun viideksitoista sekunniksi. Päästän perässä kiinni ajavat ohi - ja jatkan omaa vauhtia matkaani.
Se rekkakuski ajoi varomattomasti. Teki väärin.
-mutta miksi sinä vaarannat itsesi? Miksi et anna tilaa -ja jatka ilman stressiä?
On sen verran tullut kilometrejä ajettua, että nykyään pidän jokaista vähänkin isomman auton kuljettajaa potentiaalisena murhaajana. Heitä ei kiinnosta liikennesäännöt tai turvallisuus yhtään. Vain kuskin omilla intresseillä on jotain merkitystä. Siellä kopissa katsotaan telkkaria ja räplätään puhelinta. Ajetaan kuin mielipuolet muista piittaamatta. Varsinaisia "sankareita" ja "ammattikuskeja."
Vierailija kirjoitti:
Se rekkakuski ajoi varomattomasti. Teki väärin.
-mutta miksi sinä vaarannat itsesi? Miksi et anna tilaa -ja jatka ilman stressiä?
Hirveän paljon ajokortittomia täällä jakamassa mielipiteitään. Jokainen, joka on ajanut liikenteessä, tietää kyllä, että tilaa ei voi antaa sellaiselle, joka ei pidä turvaväliä. Turvaväli on juuri siksi, että takana ajava ehtii reagoida edellä ajavan hidastuksiin ajoissa. Jos takana ajava ei pidä turvaväliä, niin edellä oleva ei voi hidastaa, eli hän ei myöskään voi väistää sivuun, koska sivuun väistäminen vaatii nopeuden hidastamista.
Just ennen ylämäkeä tiputtaa reilusti nopeutta ja sit kiihdyttää, niin rekkapena jää kauas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että rekkakuskilla meni hermo alinopeuteen ja tolkuttomaan jarrutteluun. Ymmärrettävää.
Kuinka kajdeksankympin alueella kahdeksankympin ajaminen on alinopeutta? Etkä muuten käänny sinäkään siinä nopeudessa kuin ehkä kerran.
Näille tyypeille se lätkälukema on vähimmäisnopeus ja liian vähän. Ja merkintä tarkoittaa että on pakko ajaa ainakin sen verran vaikka keli olisi mikä.
viime viikolla tein reippa tuhannen kilsan työmatkan ja pimeässä tuli ajettua noin puolet. Pari talvea ajetutut kitkat oli alla ja aivan sairaan liukasta kun lunta oli tienpinnalla ja pakkasta niin ettei suola toiminut. Ajoin omaa tilanteeseen sopivaa vauhtiani ja annoin aika monelle tilaa P paikkojen kohdalla ja muutamilla bussipykäkeillä. Mulla takana karkeasti 800000km ja mottona ehjänä perille..yhdet ylinopeussakot saanut elämäni aikana. Ja normi säässä en ole todellakaan ole tientukkona. Antakaa tilaa selkeästi nopeammin ajaville..
Vierailija kirjoitti:
Ap: Turvaväli olisi kiva.
Apina: LIIKENTEESSÄ KUULUU JUODA OLUTTA JA KUOLLA.
Käyttäjä2875 kirjoitti:
Rekkakuskit on kaikki sellaista yksinkertaisempaa ihmistyyppiä. Eivät muita töitä saaneet.
Tjaa? Tunnen töitteni vuoksi monta rekkakuskia. Ei todellakaan yksinkertaista porukkaa, kuten moni täällä kirjoittava on...
Miksi ei voi päästää ohi? jos et itse pysty tai halua ajaa yhtä kovasti.