Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei rekka pidä turvaväliä? Olisin juuri voinut kuolla.

Vierailija
04.12.2023 |

Olin liikkeellä pikkuautolla ja takana tuli rekka. Oli pilkkopimeää ja erittäin mutkainen tie oli huonokuntoinen, jäinen, sekä osin lumen peitossa. Minua kuumotti, kun turvaväli olisi ollut aivan liian lyhyt jo henkilöautollekin, saati sitten isolle rekalle, joka on hidas pysähtymään. Ajoin itse mittarini mukaan kahdeksaakymppiä kahdeksankympin alueella, eli tosiasiassa nopeuteni oli n. 76 km/h, mikä oli mielestäni ihan oikea nopeus noissa olosuhteissa.

Tiesin, että olin kääntymässä kohta vasemmalle, mutta kyseinen risteys ei ole minulle tuttu, ja olin vielä laina-autolla liikenteessä, eli autokaan ei ole tuttu. Tämä auto luistelee käännöksissä herkemmin kuin oma autoni, joten tiedän, että tuollaisiin jäisiin risteyksiin pitää ajaa erityisen varovasti, ettei satu mitään. Onneksi ennen risteystä oli pitkä, suora, tasainen tieosuus, joten pistin vilkun hyvissä ajoin päälle ja rupesin hidastamaan vauhtia, jotta rekan ei tarvitsisi pikkiriikkisellä turvavälillään ryhtyä yrittämäänkään mitään äkkijarrutuksia.

Mutta sitten siinä risteyksessä, juuri kääntyessäni, huomasin rekan vilkuttavan minulle taustapeiliin pitkiä valoja, ja seuraavaksi näin, miten rekka ohitti minua oikealta puolelta, koukaten juuri siinä risteyksen kohdalla olevalle levennykselle. Eli siis rekkako ei pystynyt hidastamaan vauhtiaan tarpeeksi takanani, vaan joutui väistämään minua sivuun, ettei olisi rysähtänyt?

Heti tuon risteyksen jälkeen rupesin sättimään itseäni, että hyi kun olen näin tyhmä, hidas autoilija, miksi olen tien tukkeena toisille, olisi pitänyt ajaa 90 km/h niin kuin kaikki osaavat autoilijat tekevät ja kääntyä risteyksestä jarruttelematta, jotta liikenne olisi pysynyt sujuvana. Mutta sitten tajusin, että hetkinen, mitäs minä muka tein väärin? Minulla oli vilkut päällä hyvissä ajoin, hidastin nopeutta hallitusti ennen risteystä, ja pidin tilannenopeuteni sellaisena, että auto pysyi hallinnassani epätäydellisissä ajo-olosuhteissa. Eikö rekan kuljettajan velvollisuus olisi pitää oma nopeutensa ja turvavälinsä sellaisena, että pystyy hidastamaan tarvittaessa asiallisesti? Varsinkin, kun edellä ajava viestii selvästi ja hyvissä ajoin, että kohta hidastetaan. 

Jos sitä levennystä ei olisi siinä risteyksessä ollut, niin minä kai olisin nyt aivan litteänä rekan pohjassa, enkä kirjoittamassa tätä. Huolehdin edelleen, että teinkö minä tuossa jotain väärin, vai ovatko ammattikuljettajat oikeasti noin vaarallisia. 

Kommentit (220)

Vierailija
101/220 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritin googlettaa peräänajoonnettomuuksista missä olisi rekkakuski syyllinen mutta en löytänyt ainuttakaan Suomessa tapahtunutta. Löysin uutisen jossa kerrottiin että rekkakuskit ovat harvoin syyllisinä onnettomuustilanteissa ylipäätään, siinä oli lähteenä vakuutusyhtiö. Suurimmassa osassa onnettomuuksista on henkilöauto törttöillyt, kääntynyt rekan eteen tms.

Kyllä se itseäkin inhottaa kun rekkakuski roikkuu perässä, mutta pyrin väistämään tai ap:n tapauksessa olisin kääntynyt seuraavassa mahdollisessa paikassa oikealle, oli takana sitten rekka tai toinen henkilöauto. Liikenne on paikka jossa omista oikeuksistaan ei kannata pitää kynsin hampain kiinni vaikka kokisikin muut k-päiksi.

Minä olin hyvin lähellä rekan aiheuttamaa onnettomuutta vuosi sitten - tukkirekka kääntyi vasemmalle, tielle mikä oli etuajo-oikeutettu, itse tulin lievää ylinopeutta, rekan

Meinasit siis ajaa kääntyvän rekan perään! Ihan oma vikasi.

Vierailija
102/220 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haloo, luepa uudestaan. Tarkoitan ap:n kaltaisia henkilöautoilijoita, jotka tuijottavat nopeusmittaria ja jos se menee vähääkään yli sallitun nopeuden niin ollaan painamassa jarrua. Ettei herranjumala vaan ajeta ylinopeutta :O 

Minä en muuta teekään kuin moottorijarruttele. Juuri sanoin että en tosiaan aja vakkari tapissa ellei ole sellaiseen sopiva keli ja liikennetilanne. Ja ap:n tilanteen kuljettaja on varmasti joutunut jarruttelemaan jo pitkän matkaa, ennenkuin ap on tullut perä edellä vastaan. 

Minäkään en tuossa muutaman rekan edessä kuumotellun kilometrin aikana painanut kertaakaan jarrua ennen kuin sitten valmistautuessani kääntymään sinne risteykseen, jonne tähtäsin. Sinä olet nyt ihan omasta päästäsi vetänyt tuon oletuksen, että olisin mukamas jarrutellut koko matkan.

<

Sinä nyt edelleen valehtelet ja keksit omiasi. En ole painellut jarrua aiheettomasti, vaan ainoastaan silloin ennen risteystä, koska en voi ajaa 90 asteen kulmaa 80 km/h nopeudella.

Sinä myös suurentelet sanomisiani. Ei joku parin kilometrin ylinopeus ole mikään maailmanloppu. Mutta ylinopeutta ei saa ajaa. Ei edes pientä ylinopeutta. Eli kun vahingossa lipsahtaa ylinopeuden puolelle, niin kaasua kevyemmälle ja takaisin nopeusrajoituksen piiriin.

Ammattilaiset ovat määrittäneet jokaiselle tieosuudelle oman nopeusrajoituksensa ihan syystä. En teeskentele olevani heitä pätevämpi liikenneasiantuntija, joka osaa kyllä määritellä itse itselleen paremman nopeusrajoituksen.

Miksi nyt yhtäkkiä vaihdoit mieltäsi, että rekka saakin ajaa pikkutiellä 70 - 80 km/h? Miksen minä saisi ajaa tuolla samalla nopeudella silloin, kun ajo-olosuhteet sitä edellyttävät?

Ja sitten kun sanot näin: "Ja siitä pysäkille väistämisestä, itse hlöautolla ajaessa oon väistänyt satoja kertoja, jos en itse uskalla ajaa (esim. kova lumimyrsky) sillon se vilkku laitetaan päälle vaikka kilometri aiemmin, jos ei tiedetä missä se pysäkki on. Sillon se takana oleva voi tajuta että edellä menevä on ehkä menossa johonkin ja pian hidastaa. Eikä mistään valojen väläytyksestä pidä itseensä ottaa, vaan miettiä miksi niin kävi ja miten toimitaan ensi kerralla." Juuri noinhan minä tein siinä risteyksessä, laitoin vilkun päälle hyvissä ajoin. Takana tuleva rekka ei silti hidastanut tarpeeksi niin, että olisi päässyt turvallisesti jatkamaan matkaansa, vaan meinasi ajaa päälleni ja joutui välkyttämään valoja merkiksi vaaratilanteesta. Tuossa ei ole mitään järkeä, että kun minä laitoin vilkun päälle hyvissä ajoin ennen risteystä, niin haukut minut lyttyyn paskaksi kuskiksi ja sitten tulet pätemään, että minun olisi mieluummin pitänyt pistää vilkku päälle hyvissä ajoin.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/220 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei helvetti taas mikä lässyttäjä tuo ap on.

Vierailija
104/220 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös olekin muuten niin että rekoissa nopeusmittarit kalibroidaan joka vuosi ja ne näyttää täsmälleen oikeaa ajonopeutta ajopiirturin takia? Korjatkaa jos olen väärässä. Henkilöautoissa on heittoa paljon enemmän, varsinkin vanhemmissa malleissa. 

Eli jos ap:n oman mittarinsa mukaan ajanut piirun alle 80 on todellinen vauhti ollut lähemmäs 70 ja rekka siksi hermostunut kun olisi halunnut ajaa 80.

Mutta tokihan ap oli oikeassa ja ajoi oikeaa tilannenopeutta kuten muistaa asiaa korostaa.

Vierailija
105/220 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haloo, luepa uudestaan. Tarkoitan ap:n kaltaisia henkilöautoilijoita, jotka tuijottavat nopeusmittaria ja jos se menee vähääkään yli sallitun nopeuden niin ollaan painamassa jarrua. Ettei herranjumala vaan ajeta ylinopeutta :O 

Minä en muuta teekään kuin moottorijarruttele. Juuri sanoin että en tosiaan aja vakkari tapissa ellei ole sellaiseen sopiva keli ja liikennetilanne. Ja ap:n tilanteen kuljettaja on varmasti joutunut jarruttelemaan jo pitkän matkaa, ennenkuin ap on tullut perä edellä vastaan. 

Minäkään en tuossa muutaman rekan edessä kuumotellun kilometrin aikana painanut kertaakaan jarrua ennen kuin sitten valmistautuessani kääntymään sinne risteykseen, jonne tähtäsin. Sinä olet nyt ihan omasta päästäsi vetänyt tuon oletuksen, et

Edelleen sanoin että nostat jalan kaasulta TAI painat jarrua. Se on se toinen yleisin mitä näkee. 

Maailmanlopulta saat sen kuulostamaan. Tiesitkö että se rekka ajaa ihan rajoitusten mukaan jos sen mittari näyttää sen 82-83. 

Ja tuliko mieleen että se rekka ajaa pikkuteillä 70-80 KOSKA sen edessä nysvää joku pikkuautoilija sen 76km/h. Siksi sanoin että motarilla sen 82km/h, ja pikkuteillä hiljempaa koska siellä usein on muut autoilijat aiheuttamassa keskinopeuden tipahtamisen. Kun ei kenenkään päälle ajeta :D 

Ymmärrätkö että jos sinä ajat 76km/h, se takana oleva ajaa n. 72, koska ei se sun päälläkään aja. 

Se vilkun laittaminen koski sitä pysäkille menoa väistämiseksi. Mutta et uskaltanut sitä tehdä. 

Se valojen väläytys ei ollut mistään vaaratilanteesta varoitus, vaan sinulle huomio että älä tule nysväämään liikenteeseen jos et sujuvaan liikkumiseen kykene. 

Vierailija
106/220 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palstamammojen tiimityötä: rekkakuskin työajat eivät ole muiden vastuulla mutta muiden turvallisuus on rekkakuskin vastuulla vaikka nämä ajaisivat aivan miten sattuu kuten esim. AP tuntuu ajaneen.

Ööö miten sitten rekkakuskien työajat olisivat muiden autoilijoiden vastuulla? Eikö rekkakuskin työajat ole pomon ja lainsäädännön heiniä?

Ja millä tavalla rekkakuski ei ole vastuussa omasta ajamisestaan niin, ettei tulisi aiheuttaneeksi liikenteessä vaaratilanteita omalla toiminnallaan?

Vierailija
107/220 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei helvetti taas mikä lässyttäjä tuo ap on.

Nämä pitäisi saada pois liikenteestä ja mielellään muutenkin lähettää vaikka Venäjälle.

Hirveä selitys jostain itse aiheutetusta tilanteesta. Täytyy olla huono auto ja ajaja jos ei rekkaa pääse karkuun. Jos on oikeasti huono keli ja mutkainen jäinen tie, niin rekalla ei juuri viittäkymppiä nopeampaa voisi ajaa.

Vierailija
108/220 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös olekin muuten niin että rekoissa nopeusmittarit kalibroidaan joka vuosi ja ne näyttää täsmälleen oikeaa ajonopeutta ajopiirturin takia? Korjatkaa jos olen väärässä. Henkilöautoissa on heittoa paljon enemmän, varsinkin vanhemmissa malleissa. 

Eli jos ap:n oman mittarinsa mukaan ajanut piirun alle 80 on todellinen vauhti ollut lähemmäs 70 ja rekka siksi hermostunut kun olisi halunnut ajaa 80.

Mutta tokihan ap oli oikeassa ja ajoi oikeaa tilannenopeutta kuten muistaa asiaa korostaa.

Noissa voi huijata renkaiden kokoa vaihtamalla. 

Vierailija
109/220 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran saman tyyppisissä kelioloissa, tosin päiväaikaan, minut lähti ohittamaan rekka, joka oli jonkin aikaa roikkunut takapuskurissa. Paikka oli sellainen, että tien oikealla puolella oli kallio ja vasemmalla puolella kaide, josta laski muutaman metrin kaistale jyrkästi järveen. Tiessä oli mutka, ettei eteen nähnyt yhtään. Joiduin hidastamaan omaa vauhtia reilusti rekan ohittaessa ja kauhulla odotin, tuleeko sieltä mutkan takaa auto vastaan. Onneksi ei tullut, mutta olisi kyllä ollut aika 100 % varma kuolonkolari. En kerrassaan käsitä mitä sen rekkakuskin päässä liikkui. Enkä myöskään ajanut alinopeutta. Yleensä päästän rekat ohi, jos roikkuvat puskurissa ja ohipäästämiseen on mahdollisuus, tuossa vain ei yksinkertaisesti sellaista paikkaa ollut muutamaan kilometriin. 

Vierailija
110/220 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä voisin kirjoittaa vaikka kirjan siitä, kuinka paljon te henkilöautoilijat törttöilette, perseilette ja teette raskaalle liikenteelle PÄIVITTÄIN kiusaa! 

Pari esimerkkiä: Mikä v*ttu siinä on, että sieltä kolmion/stop-merkin takaa on ihan pakko kiilata MAANTIENOPEUTTA ajavan raskaan ajoneuvon eteen? Kun ette te ressukat sitten löydä edes ykköstä isompaa vaihdetta, ja samantien jäätte jalkoihin. Kun minä sitten soitan torvea/vilkutan pitkiä, te idiootit provosoidutte ja alatte vilkutella jarruvaloja, ja alinopeuden nussiminen senkun jatkuu. Niin. Kuka käski vetää sieltä kolmion takaa törkeästi eteen??!!!! Autokoulussako näin on opetettu hä??!! 

Toinen malliesimerkki on tässä: kun minä ajan satasen alueella vakkarilla 83km, jälleen kerran henkilöautoilija nussii ALINOPEUTTA edessä. Ja toistan vielä: kyseessä nyt SATAS

Aika moni kuljettaja ei tunnu tietävän että liittymiskaistalta tuleva väistää moottoritielle tullessaan. Tulevat vaan eteen katsomatta yhtään, eikä aina ole tilaa väistää vasemmalle jos molemmat kaistat täynnä kuten yleensä on. Kerran tulin rampilta motarille, tilaa hyvin 50 m ja nopeusrajoitus 70 km/h, mutta perässä ajava ei sitten katsonutkaan peileihin saati kuolleiseen kulmaan, täräytti suoraan rekan keulan eteen. Taustapeilistä näin että kohta rysähtää, mutta kuski teki äkkiliikkeen takaisin liityntäkaistalle. Onnistui vain koska oli hyvä kesäkeli.

Vierailija
111/220 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja se vielä, että tietysti sillä rekalla ajetaan sitä vauhtia mitä pystyy. Keli on siis ollut sellainen että voi ajaa sen 82, ei se muuten häiritsisi että ajat 76. 

Viime talvena ajettiin 3 tiellä 60km/h jonossa, koska keli sen vaati. 

Eli ei se kuljettaja aja niin kovaa, jos näkee ettei keli anna myöden. 

Taisit vaan säikähtää tavallista talvikeliä. 

Vierailija
112/220 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä, että rekkakuskilla meni hermo alinopeuteen ja tolkuttomaan jarrutteluun. Ymmärrettävää.

Kuulostaa siltä, että tuo rekkakuski ei ollut ammattilainen. Alanvaihto on tuollaisille oikea ratkaisu, mutta tuollaiset ovat sellaisia öykkäreitä koko ajan, että heidän pitää päästä vaarantamaan muita.

Vierailija
113/220 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajat yhtä pitkäveteisesti kuin kirjoitat, niin en ihmettele kaikkien ammattikuskien reaktiota.

Vierailija
114/220 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noissa voi huijata renkaiden kokoa vaihtamalla. 

Tuskin on kovin yleistä. Eikös rekkojen kumit maksa melkein 1000 euroa/kpl + vanteiden hinta ja montako niitä menee yhteen autoon? Ainakin 8-10 kappaletta? Peräkärryyn ei kai tarvitse vaihtaa renkaita huijaustarkoituksessa. Kannattaa ehkä sitten jos muutenkin tarvitsee vaihtaa renkaat. Ja hyöty on on pari kilometria /h lisää ajonopeutta. Ei pääse silti satasta vaikka täällä niin väitetään.

Vierailija
115/220 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos perseessänne on kiinni rekka, siis todella lähellä, älkää kääntykö vasemmalle!!!!!!!

Ei ole mitään takeita, etteikö rekka törmäisi sinuun = vammautuminen tai kuolema.

Kääntykää oikealle tai bussipysäkille.

Vierailija
116/220 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: 

Edelleen sanoin että nostat jalan kaasulta TAI painat jarrua. Se on se toinen yleisin mitä näkee. 

Maailmanlopulta saat sen kuulostamaan. Tiesitkö että se rekka ajaa ihan rajoitusten mukaan jos sen mittari näyttää sen 82-83. 

Ja tuliko mieleen että se rekka ajaa pikkuteillä 70-80 KOSKA sen edessä nysvää joku pikkuautoilija sen 76km/h. Siksi sanoin että motarilla sen 82km/h, ja pikkuteillä hiljempaa koska siellä usein on muut autoilijat aiheuttamassa keskinopeuden tipahtamisen. Kun ei kenenkään päälle ajeta :D 

Ymmärrätkö että jos sinä ajat 76km/h, se takana oleva ajaa n. 72, koska ei se sun päälläkään aja. 

Se vilkun laittaminen koski sitä pysäkille menoa väistämiseksi. Mutta et uskaltanut sitä tehdä. 

Se valojen väläytys ei ollut mistään vaaratilanteesta varoitus, vaan sinulle huomio että älä tule nysväämään liikenteeseen jos et sujuvaan liikkumiseen kykene. 

Sinä vain luulet minun puhuvan maailmanlopusta, koska purat nyt omaa henkilöautovihaasi minuun. Minä kohtasin eilen huonosti ajaneen rekkakuskin ja tein kaiken, mitä siinä tilanteessa pystyin tekemään ajaakseni turvallisesti. Sinä olet varmasti ärsyyntynyt liikenteessä monta kertaa henkilöautoilijoiden vuoksi, koska rekalla ajaminen pikkuliikenteen seassa ei oikeasti ole mikään yksinkertainen juttu, koska rekalla on oma fysiikkansa ja kaikki pikkuautoilijat eivät osaa ottaa sitä huomioon. Siksi sinä näet minussa nyt kaikki itseäsi koskaan ärsyttäneet pikkuautoilijat ja projisoit heidän käytöksensä minuun. Siksi vedät noita omia johtopäätöksiäsi, että minä olen varmaan jarrutellut ärsyttävästi alamäissä ja ajanut hirveää alinopeutta. Koska sinä olet aiemmin nähnyt joidenkin toisten ihmisten tekevän niin.

Mutta minä en eilen tehnyt niin. Minä ajoin eilen sujuvasti järkevällä tilannenopeudella, mutten pystynyt tekemään mitään sille, että takana ajanut rekka ei pitänyt minuun turvaväliä. Jos rekkakuski olisi pitänyt minuun turvaväliä, olisin voinut päästää hänet ohi jo aiemmin, mutta koska hän rikkoi tieliikennelakia ja ajoi liian lähellä minua, niin en halunnut ottaa sitä riskiä, että hän olisi ajanut perääni minun suhatessa yllättäen bussipysäkille. Koska minä en teeskentele osaavani täydellisesti arvioida, miten nopeasti rekka pystyy takanani hidastamaan, jos laitan vilkun päälle *nyt*.

Minä en myöskään pelkää kuollakseni pientä ylinopeutta, mutta pyrin noudattamaan liikennesääntöjä. Minä olen oma ihmisyksilöni, enkä mikään äärimmäinen stereotypia kaikista maailman moottoreita pelkäävistä pikkuautoilijoista. 

Vierailija
117/220 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisänä vielä, että se miten olisit itse voinut estää tilanteen: 

Jos et uskalla ajaa, anna jonkun kokeneemman/rohkeamman tehdä se, aja hiljaiseen aikaan. 

- Aja alamäkeen kovempaa, ylämäessä voit sit ajaa sitä alle rajoituksen vauhtia. Eikä tässä puhuta mistään isoista ylinopeuksista. +5km/h auttaa jo kummasti, kun se rekka rullaa painon takia kovempaa. Eli ajaisit vaikka 85km/h, se ei ole mikään rikos. 

En itse ole ajanut vasta kuin pari vuotta isoa, en todellakaan aja aina vakkarilla täysiä, vaan tilanteen mukaan. Mutta näen päivittäin kymmeniä vaaratilanteita kun motarille liitytään 60km/h, kiilataan eteen, ohitetaan-> ja heti seuraavasta käännytään, eli joudun jarruttamaan jotten vedä perästä sisään. Enkä ole mikään kaljamahainen scania-ukko, vaan 27 vuotias nainen. Totta hitossa muakin välillä pelottaa pääsenkö kotiin, jos joku tötöilee edessä. Etenkin näillä keleillä. M

"Kukaan ei kuole jos ajat 80 sijaan 83 km tunnissa". Mitä tuolla 3 km tunnissa voittaa? Eikö vaan voisi pitää sitä turvaväliä, varsinkin kun on huono keli. Ei silloin ajeta ylinopeutta. Se tekee väärin joka ei pidä turvaväliä, ei se joka kuitenkin ajaa suurinta sallittua nopeutta ja vielä huonolla kelillä.

Ammattiautoilija on väärässä työssä jos jatkuvasti palaa hihat muihin autoilijoihin. Ei muussakaan ammatissa voi mieltään osoittaa jatkuvasti tai loppuu työt. Edustatte työnantajaanne. 

Noista motarille liittymistä olen kyllä samaa mieltä.

Vierailija
118/220 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mittarin mukaan nopeus on 80, se on sitä myös todellisuudessa. Mittarivirhe on varsin pieni tai olematon. 

Paitsi Toyotissa, joissa mittari näyttää 80, niin todellinen nopeus on 70.

Vierailija
119/220 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: 

Sinä vain luulet minun puhuvan maailmanlopusta, koska purat nyt omaa henkilöautovihaasi minuun. Minä kohtasin eilen huonosti ajaneen rekkakuskin ja tein kaiken, mitä siinä tilanteessa pystyin tekemään ajaakseni turvallisesti. Sinä olet varmasti ärsyyntynyt liikenteessä monta kertaa henkilöautoilijoiden vuoksi, koska rekalla ajaminen pikkuliikenteen seassa ei oikeasti ole mikään yksinkertainen juttu, koska rekalla on oma fysiikkansa ja kaikki pikkuautoilijat eivät osaa ottaa sitä huomioon. Siksi sinä näet minussa nyt kaikki itseäsi koskaan ärsyttäneet pikkuautoilijat ja projisoit heidän käytöksensä minuun. Siksi vedät noita omia johtopäätöksiäsi, että minä olen varmaan jarrutellut ärsyttävästi alamäissä ja ajanut hirveää alinopeutta. Koska sinä olet aiemmin nähnyt joidenkin toisten ihmisten tekevän niin.

Mutta minä en eilen tehnyt niin. Minä ajoin eilen sujuvasti järkevällä tilannenopeudella, mutten pystynyt tekemään mitään sille, että takana ajanut rekka ei pitänyt minuun turvaväliä. Jos rekkakuski olisi pitänyt minuun turvaväliä, olisin voinut päästää hänet ohi jo aiemmin, mutta koska hän rikkoi tieliikennelakia ja ajoi liian lähellä minua, niin en halunnut ottaa sitä riskiä, että hän olisi ajanut perääni minun suhatessa yllättäen bussipysäkille. Koska minä en teeskentele osaavani täydellisesti arvioida, miten nopeasti rekka pystyy takanani hidastamaan, jos laitan vilkun päälle *nyt*.

Minä en myöskään pelkää kuollakseni pientä ylinopeutta, mutta pyrin noudattamaan liikennesääntöjä. Minä olen oma ihmisyksilöni, enkä mikään äärimmäinen stereotypia kaikista maailman moottoreita pelkäävistä pikkuautoilijoista. 

Tämän avautumisen jälkeen kaikki sympatiani on rekkakuskin puolella.

Vierailija
120/220 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ikuisuusaihe. 82 km/h rajoitinta vasten ajavat rekkakuskit ärsyyntyy hitaasti edessä jurruttaviin ja hitaasti edessä jurruttavat hermostuvat takapuskurissa roikkuviin rekkakuskeihin. Rekkakuski yrittää ehtiä ajoissa lähtevään laivaan tai kotiin ennen ajoajan loppumista ja edessä ajava päättää antaa opetuksen rekkakuskille hidastamalla vauhtia vielä lisää. Rekkakuskille tulee hidastelijan takia puolen vuorokauden viivästys ja hidastelija tulee perille päästyän kirjoittamaan AV:lle siitä kuinka on oikeassa.

Eipä siinä mitään opetusta anneta. Mikäli kuski ei itse kykene pitämään turvaväliä, niin pienempikin väli riittää hitaammalla vauhdilla. Toki itse päästän rekan (ja muutkin) edelle mikäli roikkuu puskurissa, mutta vähän tiestä ja kelistä riippuu, kuinka nopeasti sen kykenee tekemään. Onhan se tietenkin kiva, mikäli rekkakuski oppii, että roikkuminen vain hidastaa matkantekoa ja lisää riskejä, mutta kyseessä on ensisijaisesti jokaisen oma henki ja terveys, ei perässäroikkujan opetus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi