Miksei rekka pidä turvaväliä? Olisin juuri voinut kuolla.
Olin liikkeellä pikkuautolla ja takana tuli rekka. Oli pilkkopimeää ja erittäin mutkainen tie oli huonokuntoinen, jäinen, sekä osin lumen peitossa. Minua kuumotti, kun turvaväli olisi ollut aivan liian lyhyt jo henkilöautollekin, saati sitten isolle rekalle, joka on hidas pysähtymään. Ajoin itse mittarini mukaan kahdeksaakymppiä kahdeksankympin alueella, eli tosiasiassa nopeuteni oli n. 76 km/h, mikä oli mielestäni ihan oikea nopeus noissa olosuhteissa.
Tiesin, että olin kääntymässä kohta vasemmalle, mutta kyseinen risteys ei ole minulle tuttu, ja olin vielä laina-autolla liikenteessä, eli autokaan ei ole tuttu. Tämä auto luistelee käännöksissä herkemmin kuin oma autoni, joten tiedän, että tuollaisiin jäisiin risteyksiin pitää ajaa erityisen varovasti, ettei satu mitään. Onneksi ennen risteystä oli pitkä, suora, tasainen tieosuus, joten pistin vilkun hyvissä ajoin päälle ja rupesin hidastamaan vauhtia, jotta rekan ei tarvitsisi pikkiriikkisellä turvavälillään ryhtyä yrittämäänkään mitään äkkijarrutuksia.
Mutta sitten siinä risteyksessä, juuri kääntyessäni, huomasin rekan vilkuttavan minulle taustapeiliin pitkiä valoja, ja seuraavaksi näin, miten rekka ohitti minua oikealta puolelta, koukaten juuri siinä risteyksen kohdalla olevalle levennykselle. Eli siis rekkako ei pystynyt hidastamaan vauhtiaan tarpeeksi takanani, vaan joutui väistämään minua sivuun, ettei olisi rysähtänyt?
Heti tuon risteyksen jälkeen rupesin sättimään itseäni, että hyi kun olen näin tyhmä, hidas autoilija, miksi olen tien tukkeena toisille, olisi pitänyt ajaa 90 km/h niin kuin kaikki osaavat autoilijat tekevät ja kääntyä risteyksestä jarruttelematta, jotta liikenne olisi pysynyt sujuvana. Mutta sitten tajusin, että hetkinen, mitäs minä muka tein väärin? Minulla oli vilkut päällä hyvissä ajoin, hidastin nopeutta hallitusti ennen risteystä, ja pidin tilannenopeuteni sellaisena, että auto pysyi hallinnassani epätäydellisissä ajo-olosuhteissa. Eikö rekan kuljettajan velvollisuus olisi pitää oma nopeutensa ja turvavälinsä sellaisena, että pystyy hidastamaan tarvittaessa asiallisesti? Varsinkin, kun edellä ajava viestii selvästi ja hyvissä ajoin, että kohta hidastetaan.
Jos sitä levennystä ei olisi siinä risteyksessä ollut, niin minä kai olisin nyt aivan litteänä rekan pohjassa, enkä kirjoittamassa tätä. Huolehdin edelleen, että teinkö minä tuossa jotain väärin, vai ovatko ammattikuljettajat oikeasti noin vaarallisia.
Kommentit (220)
Katumaasturi on ihan minimi millä uskaltaa nykyään liikkua. Pakut ja rekat ajaa ihan kiinni puskirissa. Ja toki moni muukin....todella ikävä ilmiö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen sanoin että nostat jalan kaasulta TAI painat jarrua. Se on se toinen yleisin mitä näkee.
Maailmanlopulta saat sen kuulostamaan. Tiesitkö että se rekka ajaa ihan rajoitusten mukaan jos sen mittari näyttää sen 82-83.
Ja tuliko mieleen että se rekka ajaa pikkuteillä 70-80 KOSKA sen edessä nysvää joku pikkuautoilija sen 76km/h. Siksi sanoin että motarilla sen 82km/h, ja pikkuteillä hiljempaa koska siellä usein on muut autoilijat aiheuttamassa keskinopeuden tipahtamisen. Kun ei kenenkään päälle ajeta :DYmmärrätkö että jos sinä ajat 76km/h, se takana oleva ajaa n. 72, koska ei se sun päälläkään aja.
Se vilkun laittaminen koski sitä pysäkille menoa väistämiseksi. Mutta et uskaltanut sitä tehdä.
Se valojen väläytys ei ollut mistään vaaratilanteesta varoitus, vaan sinulle huomio että älä tule nys
Et ole vielä tuonut ilmi mikä siinä pysäkille väistämisessä oli niin mahdotonta?
Ei se kuljettaja aja päälle, vaan on vain iloinen kun pääsee jatkamaan matkaansa sinun edessä. Jos tietää ettei nyt uskalla ajaa niin kovaa, niin se vilkku laitetaan vaikka heti päälle ja odotetaan tulevaa pysäkkiä. Sinne pysäkille meno onnistuu kyllä vaikka ajaisit sen 80.
Vuosia sitten ajoin hlöautolla kauheessa lumimyräkässä lapissa ja tiesin etten uskalla ajaa kuin sen 65-70, koska auraus oli haave vain ja pyrytti niin kovaa.
HETI kun näin että takana näkyy rekan valot, aloin etsimään paikkaa mennä sivuun.
Eli sitä paikkaa voi etsiä heti kun näkee sen rekan, eikä sitten kun se on sun puskurissa kiinni.
Minua ei ärsytä mikään muu kuin autoilijat jotka omalla toiminnallaan hankaloittavat muiden tiellä liikkujien kulkemista. On se sitten motarille liittyminen, valoissa puhelimen räpläystä ja hidas liikkellelähtö, uskaltamattomuus/arkuus ajaa, sekä myös turhanpäiväinen ohittelu ja ylinopeus, eli vaikka niin luuletkin en ole mikään ylinopeutta kaahaava öykkäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ikuisuusaihe. 82 km/h rajoitinta vasten ajavat rekkakuskit ärsyyntyy hitaasti edessä jurruttaviin ja hitaasti edessä jurruttavat hermostuvat takapuskurissa roikkuviin rekkakuskeihin. Rekkakuski yrittää ehtiä ajoissa lähtevään laivaan tai kotiin ennen ajoajan loppumista ja edessä ajava päättää antaa opetuksen rekkakuskille hidastamalla vauhtia vielä lisää. Rekkakuskille tulee hidastelijan takia puolen vuorokauden viivästys ja hidastelija tulee perille päästyän kirjoittamaan AV:lle siitä kuinka on oikeassa.
Eipä siinä mitään opetusta anneta. Mikäli kuski ei itse kykene pitämään turvaväliä, niin pienempikin väli riittää hitaammalla vauhdilla. Toki itse päästän rekan (ja muutkin) edelle mikäli roikkuu puskurissa, mutta vähän tiestä ja kelistä riippuu, kuinka nopeasti sen kykenee tekemään. Onhan se tietenkin kiva, mikäli rekkakuski oppii, että roikkuminen
Toki kyllä ymmärrettävää on, että perässäroikkujan logiikalla kyseessä on puhtaasti kiusanteko ja "opetustilanne", koska hän ei selvästikään tiedosta toimintansa riskejä. Joskus kyseessä on nuorehkoja kuskeja, joilta puuttuu kokemus ja jotka ovat "kuolemattomia", mutta ikävä kyllä edes ikä ja ajokilometrit eivät aina kasvata järkeä päähän. Ehkäpä siksi kun on onnistuneesti siihenkin asti vedellyt puhtaalla tuurilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritin googlettaa peräänajoonnettomuuksista missä olisi rekkakuski syyllinen mutta en löytänyt ainuttakaan Suomessa tapahtunutta. Löysin uutisen jossa kerrottiin että rekkakuskit ovat harvoin syyllisinä onnettomuustilanteissa ylipäätään, siinä oli lähteenä vakuutusyhtiö. Suurimmassa osassa onnettomuuksista on henkilöauto törttöillyt, kääntynyt rekan eteen tms.
Kyllä se itseäkin inhottaa kun rekkakuski roikkuu perässä, mutta pyrin väistämään tai ap:n tapauksessa olisin kääntynyt seuraavassa mahdollisessa paikassa oikealle, oli takana sitten rekka tai toinen henkilöauto. Liikenne on paikka jossa omista oikeuksistaan ei kannata pitää kynsin hampain kiinni vaikka kokisikin muut k-päiksi.
Ole hyvä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/rekkakuski-surffasi-netissa-ja-torm…
Puhuttiin peräänajo-onnettomuuksista!
Koskaan ei voi tietää, mitä perässäroikkuja puuhailee. Neljänkymmenen vuoden ajokokemuksella arvaan, että ei ihan aina pidä silmiään liikenteessä.
Mieleeni on jäänyt kuorma-auto, joka peesasi minua Kehä kolmosella tavallista omituisemmin. Kaistat olivat siihen aikaan keskipäivästä lähes tyhjät. Kuormuri seurasi kilometrikaupalla niin lähellä, että vaihdoin pari kertaa kaistaa irrottaakseni sen perästäni, mutta se vain tuli perässä. Lopulta aloin hiljalleen hidastaa. Kun vauhti oli 30 kilometriä tunnissa, kuormurikuski kai havahtui, koukkasi toiselle kaistalle ja kiihdytti tiehensä.
En päässyt näkemään, mitä kuormurin ohjaamossa tapahtui, mutta kännykän räplääminen lienee osuva arvaus. Kuski vaikutti käyttävän minun autoani jonkinlaisena vetoautona, jota hän piti näkökenttänsä laidalla näyttämässä suuntaa. Kehätiellä näin pystyi tekemään "vaaratta", koska kaistoja oli kummallakin puolella, mutta enpä ihmettelisi, jos tätä tapahtuu muuallakin.
Ammattiautoilijoita on moneen lähtöön. Suuri enemmistö on ihan asiallisia ihmisiä, mutta ajavat välillä väsyneinä tai sairaina ja tekevät virheitä joiden takia ihmisiä välillä kuolee.
Sitten on vähemmistö juoppoja ja urpoja, joita olen muutamia tavannut myös siviilissä. Yksi heitti kaljansa päälleni kun en ollut kiinnostunut lähtemään hänen nuppiinsa viettämään romanttista iltaa. Olin hetero, varattu eikä kyseinen vanhalta hieltä haiseva ilmestys muutenkaan olisi kiinnostanut millään tavalla.
Nuorena pelkäsin tätä viimeksi mainittua ryhmää niin paljon että ajoin reiluakin ylinopeutta aina kun rekka roikkui aivan takapuskurissa kiinni. Nykyään olen oppinut tunnistamaan nämä teiden sankarit jo kaukaa, ja törttöilevän rekan lähestyessä uhkaavasti hidastan sellaiseen nopeuteen että tyhmempikin ymmärtää ohittaa ja odotan kunnes pääsen pois tieltä tai on mahdollista turvallisesti ajaa nopeammin kuin mitä rekka pääsee. Niin kiire ei koskaan ole että kannattaisi ottaa riskejä takaa tulevan hullun takia, vaan ajan tyytyväisenä vaikka viittä kymppiä.
Vierailija kirjoitti:
Ammattiautoilijoita on moneen lähtöön. Suuri enemmistö on ihan asiallisia ihmisiä, mutta ajavat välillä väsyneinä tai sairaina ja tekevät virheitä joiden takia ihmisiä välillä kuolee.
Sitten on vähemmistö juoppoja ja urpoja, joita olen muutamia tavannut myös siviilissä. Yksi heitti kaljansa päälleni kun en ollut kiinnostunut lähtemään hänen nuppiinsa viettämään romanttista iltaa. Olin hetero, varattu eikä kyseinen vanhalta hieltä haiseva ilmestys muutenkaan olisi kiinnostanut millään tavalla.
Nuorena pelkäsin tätä viimeksi mainittua ryhmää niin paljon että ajoin reiluakin ylinopeutta aina kun rekka roikkui aivan takapuskurissa kiinni. Nykyään olen oppinut tunnistamaan nämä teiden sankarit jo kaukaa, ja törttöilevän rekan lähestyessä uhkaavasti hidastan sellaiseen nopeuteen että tyhmempikin ymmärtää ohittaa ja odotan kunnes pääsen pois tieltä tai on mahdollista turvallisesti ajaa nopeammin kuin mitä rekka pää
Minun havaintoni on että suurin osa rekkakolarissa kuolleita on syyllisiä kolareihin, eli muut kuin rekka.
Käyttäjä2875 kirjoitti:
Rekkakuskit on kaikki sellaista yksinkertaisempaa ihmistyyppiä. Eivät muita töitä saaneet.
Hieno yleistys taas, mikä kertoo enemmän sanojastaan kuin kohteestaan.
Rekkamiehen hommia tekee satunnaisesti ihan yliopistolla tutkijanakin olevia tyyppejä sekä yritysmaailmasta tarpeekseen saaneita. Laidasta laitaan on rekkamiehinä henkilöitä, mikä kertoo myös tässä tapauksessa siitä, ettei kaikki ammattikuljettajat ymmärrä tai halua ymmärtää tieliikenteessä muita sen käyttäjiä.
Ap:n osalta kommentoin, että kuvailemassasi tilanteessa niin toimit ihan hyvin.
Näkyykö Suomessa muuten enää itärajan takaa tulleita rekkakuskeja? Niitähän oli aiemmin paljon liikenteessä.
Vierailija kirjoitti: Et ole vielä tuonut ilmi mikä siinä pysäkille väistämisessä oli niin mahdotonta?
Ei se kuljettaja aja päälle, vaan on vain iloinen kun pääsee jatkamaan matkaansa sinun edessä. Jos tietää ettei nyt uskalla ajaa niin kovaa, niin se vilkku laitetaan vaikka heti päälle ja odotetaan tulevaa pysäkkiä. Sinne pysäkille meno onnistuu kyllä vaikka ajaisit sen 80.
Nyt se luetun ymmärtäminen. Oli pilkkopimeää, tie oli mutkainen ja lumen peitossa, bussipysäkkien liikennemerkit olivat lumen peitossa. Niitä pysäkkejä ei autoilija itsekään huomaa hyvällä varoitusajalla, saati sitten takana tuleva, jonka kaikki huomio menee 3 millimetrin turvavälin säilyttämiseen.
Ja 80 nopeudesta ei ajeta bussipysäkille hidastamatta, koska sitten oltaisiin pysäkin yli ojassa. Kaikki tietävät, että rekka jarruttaa hitaammin kuin henkilöauto, mutta jos ei ole itse ajanut rekkaa, niin ei voi tietää, miten paljon hitaammin. Perseennuuhkijoiden kanssa joutuu aina jännittämään, että ehtiikö hän havannoida jarrutuksen ja reagoida siihen kolaroimatta, saati sitten kun perseennuuhkija on hitaasti jarruttava rekka.
Rekan kuljettaja taisi kuvitella sinun kehottavan häntä ohittamaan sinut...
Poliisien pitäisi puuttua ammattiautoilijoiden hölmöyksiin useimmin. Nykyään liikaa painetaan villaisella. En usko, että poliisia kiinnostaa turvavälit ja tämä on sääli. Täällä kainuussakin monesti rekat jättävät niukalti turvaväliä ja sitten kääntymis tilanteessa onkin yllätys suuri. Aina joutuu takapeiliä tarkkailemaan näitten rekkojen takia.
Kerran tuollainen virtsa-aivo roikkui 60 kilometrin rajoitusalueella kilometrikaupalla muutaman metrin päässä takapuskurissa. Kesäkeli ja minullakin vauhtia reilut 60.
Hidastin vauhtia pukkuhiljaa siten, että ei päässyt kuitenkaan ohi. Parkkeerasin autoni niin, että sen oli pakko stopata perään.
Menin kysymään suharilta onko se niitä miehiä ja kenties läheisyyttä vailla, kun pitää tunkea pakoputkeen kiinni.
Sanoin, että jos laskeutuu kopista, niin läheisyyttä olis tarjolla, mutta kylläkin vain kovan nyrkin muodossa; pakoputki kaverit saa hakea rekkamiesten levikkeiltä. Ei tullut alas eikä ajanut sen jälkeen puskurissa kiinni.
Huono mp-koulu sinulla jos väittävät että 50km/h tunnissa ei tule henkilövahinkoja motoristille varsinkin jos rekka ajaa perään
En mitään tommoista väittänytkään, puhe oli henkilöautoilusta.
Prätkällä hidastetaan vieläkin hiljemmäksi. Tosin yleensä ymmärtävät yskän kyllä siinä 50-70 km/h haarukassa.
Ei ole pakko lähteä autolla mihinkään jos pelottaa, jos kuitenkin lähtee ja vieläkin pelottaa, niin voi mennä edestä pois, joko päästämällä ohi tai painamalla itse kaasua
Lähes kaikissa autoissa mittarin nopeus 80 on todellinen nopeus 74kmh.
Jos rekka ilmaantuu taustapeiliin ni nosta mittarinopeus 90-95 kmh niin turvaväli hoituu itsestään.
Ei ole vaikeeta.
Ja kannattaa pikkasen miettiä miten "nussitte" ja " nysväätte" rekan edessä , siinä käy pahimmillaan huonosti.
Vasemmalle kääntyminen valtatiellä on todella vaarallista. Äitini asuu tällaisessa paikassa enkä ikinä käänny sinne keskeltä tietä vasemmalle. Ajan seuraavaan risteykseen, josta käännyn takaisin päin ja pääsen kääntymään tielle oikealle. Pieni vaiva. En halua, että rekka jyrää yli takaa päin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollu lapset takapenkillä ja laitoin lapset vilkuttamaan liian lähellä ajavalle rekkakuskille. Tajusi jättää väliä.
Olen tehnyt saman linja-autokuskille ilman mitään vaikutusta. Toiset vain ovat idi**tteja, eivätkä sovi ammattiinsa.
(Tiedoksi: idi**tti on palstalle sopimaton sana ja jää tarkistukseen. Luo ja... 🙄)
Vierailija kirjoitti:
Rekat peräkärryineen ovat vähän raskaampia ajoneuvoja, voi olla monta tonnia kyydissä, eivät pysähdy/ jarruta nopeasti.Suosittelisin vähän sivuun.
Ahaa. Siellä ratin takana ei siis ole ihmistä kuskina, joka hallitsee sitä rekan nopeutta ja välimatkaa edellä ajavaan, ja ottaa vieläpä sääolosuhteet ja tien kunnon huomioon? Tämähän selittääkin sitten aika paljon, että se kone hallitsee itse tilannetta.
Harva autoilija pitää turvavälejä. Samoja i d i o o t t e j a ne rekkakuskitkin on.