Miksei rekka pidä turvaväliä? Olisin juuri voinut kuolla.
Olin liikkeellä pikkuautolla ja takana tuli rekka. Oli pilkkopimeää ja erittäin mutkainen tie oli huonokuntoinen, jäinen, sekä osin lumen peitossa. Minua kuumotti, kun turvaväli olisi ollut aivan liian lyhyt jo henkilöautollekin, saati sitten isolle rekalle, joka on hidas pysähtymään. Ajoin itse mittarini mukaan kahdeksaakymppiä kahdeksankympin alueella, eli tosiasiassa nopeuteni oli n. 76 km/h, mikä oli mielestäni ihan oikea nopeus noissa olosuhteissa.
Tiesin, että olin kääntymässä kohta vasemmalle, mutta kyseinen risteys ei ole minulle tuttu, ja olin vielä laina-autolla liikenteessä, eli autokaan ei ole tuttu. Tämä auto luistelee käännöksissä herkemmin kuin oma autoni, joten tiedän, että tuollaisiin jäisiin risteyksiin pitää ajaa erityisen varovasti, ettei satu mitään. Onneksi ennen risteystä oli pitkä, suora, tasainen tieosuus, joten pistin vilkun hyvissä ajoin päälle ja rupesin hidastamaan vauhtia, jotta rekan ei tarvitsisi pikkiriikkisellä turvavälillään ryhtyä yrittämäänkään mitään äkkijarrutuksia.
Mutta sitten siinä risteyksessä, juuri kääntyessäni, huomasin rekan vilkuttavan minulle taustapeiliin pitkiä valoja, ja seuraavaksi näin, miten rekka ohitti minua oikealta puolelta, koukaten juuri siinä risteyksen kohdalla olevalle levennykselle. Eli siis rekkako ei pystynyt hidastamaan vauhtiaan tarpeeksi takanani, vaan joutui väistämään minua sivuun, ettei olisi rysähtänyt?
Heti tuon risteyksen jälkeen rupesin sättimään itseäni, että hyi kun olen näin tyhmä, hidas autoilija, miksi olen tien tukkeena toisille, olisi pitänyt ajaa 90 km/h niin kuin kaikki osaavat autoilijat tekevät ja kääntyä risteyksestä jarruttelematta, jotta liikenne olisi pysynyt sujuvana. Mutta sitten tajusin, että hetkinen, mitäs minä muka tein väärin? Minulla oli vilkut päällä hyvissä ajoin, hidastin nopeutta hallitusti ennen risteystä, ja pidin tilannenopeuteni sellaisena, että auto pysyi hallinnassani epätäydellisissä ajo-olosuhteissa. Eikö rekan kuljettajan velvollisuus olisi pitää oma nopeutensa ja turvavälinsä sellaisena, että pystyy hidastamaan tarvittaessa asiallisesti? Varsinkin, kun edellä ajava viestii selvästi ja hyvissä ajoin, että kohta hidastetaan.
Jos sitä levennystä ei olisi siinä risteyksessä ollut, niin minä kai olisin nyt aivan litteänä rekan pohjassa, enkä kirjoittamassa tätä. Huolehdin edelleen, että teinkö minä tuossa jotain väärin, vai ovatko ammattikuljettajat oikeasti noin vaarallisia.
Kommentit (220)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota ap olut. Jos ei auta niin älyä edes kuolla muita häiritsemästä.
Kaahailija on näköjään vauvapalstalla yhtä murhanhimoinen kuin ratissakin.
Moro. Ei minulla ole mitään ap:tä vastaan ihmisenä. Tyhjänpäiväinen nysvääminen on vaan tyhjänpäiväistä. Luulisin että keskustelemme siitä mikä on oikea tilannenopeus. En edelleenkään ymmärrä miksi pitää ajaa vieläkin hiljempaa kuin jo valmiiksi alennennettu talvirajoitus edellyttää. Eu tarvitse tarjota keliä syyksi, sen voi itse todeta ja ajaa 75 vaikka oliI 120 kmh. Tätä topeltamista näkee jatkuvasti vaikka olisi kirkas päivä, paķkanen ja lumeton tie.
Tuo on normaali reaktio, että suutut heille, joille olet kateellinen. Sinua harmittaa, ettet itse osaa ajaa kovin hyvin, ja se purkautuu ajotaitoisten haukkumisena. Mutta kun tiedostat tuntevasi näin, voit kääntää sen voimavaraksesi. Sen sijaan, että haukut taitavia ajajia tyhjänpäiväisiksi topeltajiksi, niin voit ottaakin heistä mallia ja yrittää itsekin ajaa yhtä hyvin, kuin he. Sitten voisit olla ylpeä itsestäsi, etkä enää tuntisi oloasi noin pahaksi hyvien autoilijoiden keskuudessa.
Aloittaa voit esim. siitä, että lakkaat kaahailemasta holtittomasti ylinopeudella.
Sain itsekin tutustua tähän liikenteen hienouteen, kun ajokortin saatua aloin harjoitella itsenäisesti liikenteessä. Ja opin välittömästi käyttämään kaksikaistaisia moottoriteitä jos vain suinkin on mahdollista, pikkuteiden totesin olevan vaarallisia juuri näiden puskuriroikkujien takia.
Sitä muuten vaan ihmettelen, että jopa hyvällä säällä ja loistavalla näkyvyydellä pitkällä suoralla ei lähdetä ohittamaan, vaikka näkyvyys sen sallisi. Mieluummin roikutaan puskurissa ja väläytellään valoja, tuossa kohtaa mietin oikeasti jo hätänumeroon soittamista, että joku yrittää tahallaan aiheuttaa kolaria. Pitkällä suoralla kun ei tien sivuun pääse (ovat molemmin puolin), mutta ohi olisi hyvin päässyt hyvin.
Rekan rekkari ylös ja viestiä keskukseen. Olen tehnyt kerran, kun kyseessä oli täysin törkeä kuski.
Nyt on tiet olleet poikkeuksellisen liukkaita ainakin täällä. Yleensä menen 90 nopeutta, mutta tien kunto ei nyt salli.
Ihan hirveää lukea tätä ketjua, miten monet ovat liikennesääntöjen kanssa aivan hukassa.
"Liikenteessä kannattaa joskus joustaa omista oikeuksistaan, parempi toimia reilusti kuin olla oikeassa".
Siis tuo tarkoittaa sitä, että joskus kannattaa esim. hidastaa risteykseen, vaikka olisi etuajo-oikeutettu, jos näyttää siltä, että kolmion takaa tuleva ei ehkä ole hidastamassa. Ettei tulisi kolaria.
Se EI tarkoita sitä, että kannattaisi mukamas ajaa ylinopeutta siksi että rekka pääsisi kivasti nopeammin. EI kannata lastata autoa vaarallisesti ylitäyteen, vaan mieluummin ajaa 2 reissua, vaikka se olisikin väsyttävämpää. EI kannata lähteä pikkuhumalassa ajamaan, vaikka baarikyyti olisi kuinka reilu lahja viinanjanoisille kavereillesi.
Jokaisella ajajalla on oikeus väistää toisia silloin, kun tarvitsee. Mutta takana ajava voi viedä tämän oikeuden toiselta, jos ei anna hänelle turvaväliä. Rekkakuskinhan se olisi pitänyt olla reilu ja antaa toiselle mahdollisuus kääntyä turvallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Just ennen ylämäkeä tiputtaa reilusti nopeutta ja sit kiihdyttää, niin rekkapena jää kauas.
Just tämäntapainen toimintako parantaa liikenteen sujuvuutta , niinkö?
Kun tätä ketjua kun lukee, tietty porukka ihan itse aiheuttaa ongelmat itselleen ja samalla muille.
Vikaa on vasemman korvan oikealla puolella .
Jos esim rekka hiillostaa.
Yrittäkää katsoa yrityksen nimi.
Ja jos mahdollista rekisteritunnus.
Palautetta yritykselle , että kuljettaja on liikenneturvallisuus riski.
Tapahtumapaikka ja aika myös sinne.
Vierailija kirjoitti:
Jos esim rekka hiillostaa.
Yrittäkää katsoa yrityksen nimi.
Ja jos mahdollista rekisteritunnus.
Palautetta yritykselle , että kuljettaja on liikenneturvallisuus riski.
Tapahtumapaikka ja aika myös sinne.
Eipä taida auttaa mitään. Siellä uskotaan kuskin vastinetta enemmän ku vauvapalstan ilmottajaa.
Vierailija kirjoitti:
Kerran tuollainen virtsa-aivo roikkui 60 kilometrin rajoitusalueella kilometrikaupalla muutaman metrin päässä takapuskurissa. Kesäkeli ja minullakin vauhtia reilut 60.
Hidastin vauhtia pukkuhiljaa siten, että ei päässyt kuitenkaan ohi. Parkkeerasin autoni niin, että sen oli pakko stopata perään.
Menin kysymään suharilta onko se niitä miehiä ja kenties läheisyyttä vailla, kun pitää tunkea pakoputkeen kiinni.
Sanoin, että jos laskeutuu kopista, niin läheisyyttä olis tarjolla, mutta kylläkin vain kovan nyrkin muodossa; pakoputki kaverit saa hakea rekkamiesten levikkeiltä. Ei tullut alas eikä ajanut sen jälkeen puskurissa kiinni.
Törkeä teiden tukko sinä olet. Olen saatana ajanut yhdistelmää 35 vuotta ja tuollaisia limanuljaskoita olen haudannut jo kolme kpl ,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap: Turvaväli olisi kiva.
Apina: LIIKENTEESSÄ KUULUU JUODA OLUTTA JA KUOLLA.
Tästä ketjusta näkee hyvin, että nuo ylinopeusrikolliset ovat liikenteen ulkopuolella yhtä hirveitä ihmisiä, kuin liikenteessäkin. Ja näköjään ovat rattijuoppojakin, kun ainoa ratkaisu, jonka keksivät liikenteen ongelmiin, on alkoholi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se rekkakuski ajoi varomattomasti. Teki väärin.
-mutta miksi sinä vaarannat itsesi? Miksi et anna tilaa -ja jatka ilman stressiä?
Hirveän paljon ajokortittomia täällä jakamassa mielipiteitään. Jokainen, joka on ajanut liikenteessä, tietää kyllä, että tilaa ei voi antaa sellaiselle, joka ei pidä turvaväliä. Turvaväli on juuri siksi, että takana ajava ehtii reagoida edellä ajavan hidastuksiin ajoissa. Jos takana ajava ei pidä turvaväliä, niin edellä oleva ei voi hidastaa, eli hän ei myöskään voi väistää sivuun, koska sivuun väistäminen vaatii nopeuden hidastamista.
Vilkun käyttö on sitä varten että takana ajava ehtii reagoida, ohitse päästäminen on helppoa, eikä se ole ainakaan vaarallisempaa kuin ne hidastelut ja kiihdyttelyt mitä jotkut täällä tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaahailija on näköjään vauvapalstalla yhtä murhanhimoinen kuin ratissakin.
Moro. Ei minulla ole mitään ap:tä vastaan ihmisenä. Tyhjänpäiväinen nysvääminen on vaan tyhjänpäiväistä. Luulisin että keskustelemme siitä mikä on oikea tilannenopeus. En edelleenkään ymmärrä miksi pitää ajaa vieläkin hiljempaa kuin jo valmiiksi alennennettu talvirajoitus edellyttää. Eu tarvitse tarjota keliä syyksi, sen voi itse todeta ja ajaa 75 vaikka oliI 120 kmh. Tätä topeltamista näkee jatkuvasti vaikka olisi kirkas päivä, paķkanen ja lumeton tie.
Tuo on normaali reaktio, että suutut heille, joille olet kateellinen. Sinua harmittaa, ettet itse osaa ajaa kovin hy
Miksi luulet että olen suuttunut? En ylennä itseäni ajotaidon suhteen, se on oma asiani, mutta tyhjänpäiväinen nysvääminen on tyhjänpäiväistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran tuollainen virtsa-aivo roikkui 60 kilometrin rajoitusalueella kilometrikaupalla muutaman metrin päässä takapuskurissa. Kesäkeli ja minullakin vauhtia reilut 60.
Hidastin vauhtia pukkuhiljaa siten, että ei päässyt kuitenkaan ohi. Parkkeerasin autoni niin, että sen oli pakko stopata perään.
Menin kysymään suharilta onko se niitä miehiä ja kenties läheisyyttä vailla, kun pitää tunkea
pakoputkeen kiinni.
Sanoin, että jos laskeutuu kopista, niin läheisyyttä olis tarjolla, mutta kylläkin vain kovan nyrkin muodossa; pakoputki kaverit saa hakea rekkamiesten levikkeiltä. Ei tullut alas eikä ajanut sen jälkeen puskurissa kiinni.
Törkeä teiden tukko sinä olet. Olen saatana ajanut yhdistelmää 35 vuotta ja tuollaisia limanuljaskoita olen haudannut jo kolme kpl ,
En.tiedä onko sinulla, siis tuolla edeltäjällä ylikorostunut itsetunto mutta en usko.että se on sinulle hyväksi jos satut minut pysäyttämään tuolleen. Minut on ulkomailla pysäytetty tuolleen ja olen edelleen täällä.
Aivan sairas koko ketju. Ei ole ihme että suomessa on ongelmia eikä.mitään saada aikaan. Voiskohan jo puhua pisatulostenkin laskusta samaan hengen vetoon.. V...ttu ajakaa s tna vaikka kuinka hiljaa kunhan annatte tietä ettekä kerää.jonoa peräänne. Poliisi päättää onko takana tulijalla oikea nopeus, ette te.
Minuakin kerran jahtasi rekka ihan puskurissa kiinni 60 kilometrin verran. Ihan kuin elokuvassa Kauhun kilometrit. Se varmaan suuttui, kun tulin huoltikselta sen eteen, vaikka se oli monensdan metrin päässä silloin. Se ei halunnut mennä ohikaan, vaikka tarjosin ohituspaikkoja monesti. Kaikenlaisia tönkyröitä sitä maanteillä onkin!
Mun takana tuli kanssa rekka ihan purskurissa kiinni, hyvä kesäkeli, ajoin lievää ylinopeutta (pikkuautossani mittarivirhe oli maantienäyttöjen mukaan sen verran, että todellinen nopeuteni oli 83-84, vakkari päällä). Alamäessä pelotti, mutta onneksi oli mäkinen tie. Ylämäessä pistin reilun ylinopeuden, että sain rekkaan etäisyyttä ja tein saman parissa seuraavassakin ylämäessä. Alamäkitilanteissa se saavutti ja tuli olo, että se haluaa kiusata naiskuskia pikkuautossaan. Mutta sain jätätettyä sen kun ylämäessä se ei päässyt kovaa. Näin peilistä että ei se kauaksi jäänyt ja lopulta siihen väliin tuli toinen auto, jonka takapuskurissa näkyi seuraavaksi roikkuvan.Toinen osa oli suomen rekkarissa ja toinen osa viron, en muista kumpi oli kumpi.
Yhtykää Yariksenne pakoputkeen teiden tukot.
Vierailija kirjoitti:
Yhtykää Yariksenne pakoputkeen teiden tukot.
Mikä sinussa on vialla?
Minäpä kerron teille mikä mättää. Ei ole kauan siitä kun näitä nopeuseroja aiheuttavia tupeksijoita ei ollut tässä mittakaavassa. Sitten ruvettiin puhumaan kuinka saa ajaa vaikka miten hiljaa jos omat taidot eivät anna myöten, mikä onkin aivan oikein. Siitä ei vain puhuttu että silloin täytyisi antaa tietä takaa tuleville. Tästä saivat tupeksijat oikeutuksensa olla tien tukkona. He oikein "tulivat joukolla koloistaan heitellen yläfemmoja" kuinka he ovat sitä parasta A-luokkaa ja muut rikollisia kaahareita.
Vierailija kirjoitti:
Minäpä kerron teille mikä mättää. Ei ole kauan siitä kun näitä nopeuseroja aiheuttavia tupeksijoita ei ollut tässä mittakaavassa. Sitten ruvettiin puhumaan kuinka saa ajaa vaikka miten hiljaa jos omat taidot eivät anna myöten, mikä onkin aivan oikein. Siitä ei vain puhuttu että silloin täytyisi antaa tietä takaa tuleville. Tästä saivat tupeksijat oikeutuksensa olla tien tukkona. He oikein "tulivat joukolla koloistaan heitellen yläfemmoja" kuinka he ovat sitä parasta A-luokkaa ja muut rikollisia kaahareita.
Mutta ylinopeudella ajaminenhan on kirjaimellisesti rikos, eli ylinopeudella ajavat ihmiset ovat oikeasti rikollisia. Et sinä voi vain tehdä vapaasti kaikkia haluamiasi rikoksia ja sitten sanoa, että "kaikki hyvin koska minä en identifioidu rikolliseksi".
Jos et halua, että sinua pidetään pahana rikollisena, niin sitten sinun täytyy ihan itse valita olla tekemättä rikoksia.
Minullakin on työkavereina rekkakuskeja, ja he vaikuttavat ihan täyspäisiltä ja mukavilta (vaikken toki tiedäkään, miten ajavat liikenteessä). Ei ole yhtään kivaa haukkua kaikkia rekkakuskeja, eikä se ollut tässä tarkoituksena. Puhuessani rekasta, tarkoitin tietysti sitä yhtä, tiettyä rekkaa, enkä rekkoja yleensä. Tämä tuntuu ikävästi jääneen joillakuilla epäselväksi, mutta toisaalta kurjaa, että näin monet ovat kohdanneet samantyyppisesti toimivia rekkakuskeja.
Ja vaikka se on kiva kostofantasia, että hyydyttää takana ajavan rekan ylämäkeen, niin älkää missään nimessä oikeasti tehkö niin. Siitä tulee vain entistä isompi riski sen rekan takana ajaville, sekä vastaantulijoille. Älkääkä myöskään jääkö vittuilemaan kenellekään, se ei kuulu liikenteeseen. Toimikaa ennakoitavasti ja älkää provosoituko.
Ap