Miksei rekka pidä turvaväliä? Olisin juuri voinut kuolla.
Olin liikkeellä pikkuautolla ja takana tuli rekka. Oli pilkkopimeää ja erittäin mutkainen tie oli huonokuntoinen, jäinen, sekä osin lumen peitossa. Minua kuumotti, kun turvaväli olisi ollut aivan liian lyhyt jo henkilöautollekin, saati sitten isolle rekalle, joka on hidas pysähtymään. Ajoin itse mittarini mukaan kahdeksaakymppiä kahdeksankympin alueella, eli tosiasiassa nopeuteni oli n. 76 km/h, mikä oli mielestäni ihan oikea nopeus noissa olosuhteissa.
Tiesin, että olin kääntymässä kohta vasemmalle, mutta kyseinen risteys ei ole minulle tuttu, ja olin vielä laina-autolla liikenteessä, eli autokaan ei ole tuttu. Tämä auto luistelee käännöksissä herkemmin kuin oma autoni, joten tiedän, että tuollaisiin jäisiin risteyksiin pitää ajaa erityisen varovasti, ettei satu mitään. Onneksi ennen risteystä oli pitkä, suora, tasainen tieosuus, joten pistin vilkun hyvissä ajoin päälle ja rupesin hidastamaan vauhtia, jotta rekan ei tarvitsisi pikkiriikkisellä turvavälillään ryhtyä yrittämäänkään mitään äkkijarrutuksia.
Mutta sitten siinä risteyksessä, juuri kääntyessäni, huomasin rekan vilkuttavan minulle taustapeiliin pitkiä valoja, ja seuraavaksi näin, miten rekka ohitti minua oikealta puolelta, koukaten juuri siinä risteyksen kohdalla olevalle levennykselle. Eli siis rekkako ei pystynyt hidastamaan vauhtiaan tarpeeksi takanani, vaan joutui väistämään minua sivuun, ettei olisi rysähtänyt?
Heti tuon risteyksen jälkeen rupesin sättimään itseäni, että hyi kun olen näin tyhmä, hidas autoilija, miksi olen tien tukkeena toisille, olisi pitänyt ajaa 90 km/h niin kuin kaikki osaavat autoilijat tekevät ja kääntyä risteyksestä jarruttelematta, jotta liikenne olisi pysynyt sujuvana. Mutta sitten tajusin, että hetkinen, mitäs minä muka tein väärin? Minulla oli vilkut päällä hyvissä ajoin, hidastin nopeutta hallitusti ennen risteystä, ja pidin tilannenopeuteni sellaisena, että auto pysyi hallinnassani epätäydellisissä ajo-olosuhteissa. Eikö rekan kuljettajan velvollisuus olisi pitää oma nopeutensa ja turvavälinsä sellaisena, että pystyy hidastamaan tarvittaessa asiallisesti? Varsinkin, kun edellä ajava viestii selvästi ja hyvissä ajoin, että kohta hidastetaan.
Jos sitä levennystä ei olisi siinä risteyksessä ollut, niin minä kai olisin nyt aivan litteänä rekan pohjassa, enkä kirjoittamassa tätä. Huolehdin edelleen, että teinkö minä tuossa jotain väärin, vai ovatko ammattikuljettajat oikeasti noin vaarallisia.
Kommentit (220)
Kun tätäkin ketjua lukee, niin ihmettelen ettei erilaisia kuolonkolareita tapahdu enempää. Suurimmalla osalla teistä kun ei ole liikenteeseen asiaa ainakaan kuskina.
70 kmh lumituiskussa voi olla asiaa, 70 kmh kirkkaassa päivänvalossa hyvällä kelillä voi olla typeryyttä. Ihmisen tulee itse ymmärtää mikä on todennäköistä.
Suomalaiset rekkakuskit kyllä pitänyt turvavälin, mutta ulkomaalaisilla erityisesti eestiläisillä se pakkaa unohtua. Kyllä rekan ratin takana vuosia olleena voin sanoa, että pikkuautot ajavat yleensä niin lähellä, että edes pimeällä ei rekan peileistä näe, että joku ajaa perässä. Samoin ohittelu henkilöautoilla tapahtuu sellaisessa paikoissa, että rekan ratin takana joutuu useasti nopeutta pudottamaan, jotta ei ohittaja kolahda vastaantulevan kanssa yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Haloo, luepa uudestaan. Tarkoitan ap:n kaltaisia henkilöautoilijoita, jotka tuijottavat nopeusmittaria ja jos se menee vähääkään yli sallitun nopeuden niin ollaan painamassa jarrua. Ettei herranjumala vaan ajeta ylinopeutta :O
Minä en muuta teekään kuin moottorijarruttele. Juuri sanoin että en tosiaan aja vakkari tapissa ellei ole sellaiseen sopiva keli ja liikennetilanne. Ja ap:n tilanteen kuljettaja on varmasti joutunut jarruttelemaan jo pitkän matkaa, ennenkuin ap on tullut perä edellä vastaan.
Hyvä rekkakuski. Se, jos edessä ajava vilkuttelee sinulle koko ajan jarruvaloja ei tarkoita, että hän haluaisi hidastaa omaa nopeuttaan, vaan hän yrittää viestiä sinulle, että turvavälisi on liian pieni. Hän joutuu sinun käytöksesi vuoksi pelkäämään henkensä edestä, että ajat hänen päälleen jos hän joutuu jarruttamaan.
Kivasti tehty rekkakuskeilta, että tulivat itse tähän keskusteluun varoittamaan meitä muita siitä, miten ajotaidottomia he ovat.
Olen pari kertaa kuullut sellaisen vinkin, että jos rekka hiillostaa takana, niin kannattaa hidastaa reippaasti juuri ennen jyrkkää ylämäkeä ja ajella mäki ylös kakkosvaihteella. Olen aina ennen ajatellut, että tällaisella vittuilulla ei saavuteta mitään ja liikenteessä on ihan typerää ruveta tahallaan ilkeilemään toisille kostoksi jostain merkityksettömistä pikkujutuista.
Mutta nyt näen, että tuommoinen ylämäen hidastustaktiikka ei olekaan vittuilua ja turhaa ilkeilyä, vaan se on ihan oikeasti tarpeellinen liikenneturvataito oman henkensä suojelemiseksi. Tästedes teen aina niin, jos rekka ei pidä riittävää turvaväliä. Kiitos rekkakuskit, että autoitte minua oppimaan tämän.
Tässäpä kerran ei olisi saanut ajella 500 m:ä kuuttakymppiä 60 alueella. Se ilmoitettiin torvea huudattamalla ja kaukovaloilla 5 m päässä ajamalla. No, tulipa siitä heti pakko-ohitus joka vaati suoran lyhyyden vuoksi nopeuden noin 10 km/h. Kääntyi sitten 20 km:n jälkeen sivutielle. Varmaan säästyi hirveesti aikaa. En ihmettele yhtään jos joku tekee vi***uilu hidastuksen ylämäkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritin googlettaa peräänajoonnettomuuksista missä olisi rekkakuski syyllinen mutta en löytänyt ainuttakaan Suomessa tapahtunutta. Löysin uutisen jossa kerrottiin että rekkakuskit ovat harvoin syyllisinä onnettomuustilanteissa ylipäätään, siinä oli lähteenä vakuutusyhtiö. Suurimmassa osassa onnettomuuksista on henkilöauto törttöillyt, kääntynyt rekan eteen tms.
Kyllä se itseäkin inhottaa kun rekkakuski roikkuu perässä, mutta pyrin väistämään tai ap:n tapauksessa olisin kääntynyt seuraavassa mahdollisessa paikassa oikealle, oli takana sitten rekka tai toinen henkilöauto. Liikenne on paikka jossa omista oikeuksistaan ei kannata pitää kynsin hampain kiinni vaikka kokisikin muut k-päiksi.
Minä olin hyvin lähellä rekan aiheuttamaa onnettomuutta vuosi sitten - tukkirekka kääntyi vasemmalle, tielle mikä ol
Kylkeen ;) tai no ei meganella ihan kylkeen yllä - allehan sillä jää.
Vierailija kirjoitti:
Rekkakuskien 90 km/t tiedetään, joten ehkä olisit voinut pysähtyä aiemmin johonkin sivuun ja päästää ohi. Ei tietenkään ole velvollisuutesi, mutta ihan liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden takia.
105 km tunnissa ajavat järkiään moottoritiellä aja siinä 100km tunnissa rekat painaa ohi.
Ajan tosi paljon työkseni ja olen säännöllisin väliajoin samassa tilanteessa kuin ap. Ja aika usein on ulkolainen rekka kyseessä, Liettua Latvia Puola Viro... Mutta osaa ne suomalaisetkin. 😒
Jos rekka ei pidä asianmukaista turvaväliä, on soitto hätäkeskukseen paikallaan. Poliisit käyvät katsomassa. Itseäni harmittaa, ettei kerran tehty ilmoitusta, kun rekka roikkuin hengenvaarallisesti aivan takana. Välillä vilkutteli valoja. Ajoin rajoitusten mukaan ja rekka ei tehnyt elettäkään ohittaakseen, vilkutteli vain ja oli ihan takana. En ymmärrä, mitä kiusaamista se oli. Lopulta jäin bussipysäkille, ihme ettei seurannut sinne...
Kuormaauton kuljettaja tässä kirjoittaa.
Olen nähnyt suomalaisia hulluja kuormaauto ja rekkakuljettajia jotka kituuttaa puskurissa kiinni jo pelkästään 3km tunnissa tiputtamisen takia. 3km tunnissa / on todellakin vain 3 km tunnin aikana ero .. Ei paljoa korvien välissä jos edessä menevä ajaa nyt hitaampaa kelin ja turvallisuuden takia raskaan ajoneuvon kuljettajalla on oltava pelivara pistää se kahvitauko pystyyn jos kyseinen nopeus on liian hidas ja jatkaa sen tauon jälkeen. Raskaan ajoneuvon kuljettaja on vastuussaan kaikesta ympärillä olevasta liikeenteestä ja jos hän tekee että ajaa ilman turvaetäisyyttä saisi poliisit todellakin olla paljon aktiivisemmat ja sakottaa joka kerta nähdessään vastaavaa alle 50m etäisyydellä ajavia rekkoja 80km/h rajoitus alueella.
Viisas kuljettaja aina jättää sen jarrutusvaran jos ajoneuvo rikkoutuu edessäni tai ajaa kolarin riippumatta minusta. Kelistä riippuvainen ajotyyli pitää aina olla kaikilla kuljettajilla. Sakotus saisi olla paljon agressiivisempaa jotka vaarantaa muun liikenteen. Raskaan ajoneuvon kuljettajalla ohitusmerkin antaminen on myös tarpeellista osata, koska se on suoraan liikenneturvallisuuteen liittyvä asia.
Minä olin hyvin lähellä rekan aiheuttamaa onnettomuutta vuosi sitten - tukkirekka kääntyi vasemmalle, tielle mikä oli etuajo-oikeutettu, itse tulin lievää ylinopeutta, rekan
Meinasit siis ajaa kääntyvän rekan perään! Ihan oma vikasi.
Yritetäänpä uudestaan: Olin ajaa rekan kylkeen, jos megane yltäisi niin ylös.
Ajoin Rovaniemeltä kohti Kemijärveä. Tukkirekka kääntyi kohti Rovaniemeä - tuli siis minun ajosuunnastani oikealla olevalta metsäautotieltä ja rekka kääntyi vasemmalle. Oletan, että kuski odotti Kemijärveltä tulevat autot ja lähti liikkeelle katsomatta enää vasemmalle - tosin siinä vasemmalla on mutka aika lähellä. Ei vika voi olla etuajo-oikeutettua tietä ajavassa, jos kylkeen puskee.
K-päitä on kaikkialla, ajoit minkälaista autoa tahansa.
ne on Sankareita. Niillä on lupa tappaa.
Olen ollut samanlaisessa tilanteessa. Se oli aivan kauheaa. Tuli mieleen, että olisipa edes takaikkunassa kamera, joka tallentaisi tapahtumat.
Mulla on myös rekka tehnyt tuota. Oli liukasta ja pimeää. En edes nähnyt bussipysäkkejä niin ajoissa, että olisin uskaltanut sellaiselle väistää, kun ensin olisi tarvittu hyvin hidas hiljennys.
Kamalaa. Pelkäsin, että tulee hirvi tai kauris ja törmään siihen, jolloin rekka ajaa mut lyttyyn.
Jos rekka ajaa takamuksessa kiinni, on kyllä hankalaa. Mutta jos henkilöauto ajaa takamuksessa kiinni, niin esim 80 km/h alueella tipauta nopeus 70 km/h ja aja niin oikeassa laidassa kuin turvallisesti voit. On parempi että turvavälitön kaahaa ohi.
Rekan osalta tulee toimia juuri niin kuin toimit, mutta sekään ei riittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä löytyy ihan vauvapalstalaisten raamatusta
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/801443ea-54c3-484c-83d7-40209ae9f383
Se, että ajaa keliolosuhteiden mukaan, ei ole alinopeutta.
Jännästi huonoilla keleillä syntyy hemmetisti kolarisumia, vaikka niin moni kehuu olevansa keskivertoa parempi kuski.
Vanha ketju, mutta pakko tarkentaa: Uutinen koski uuden liikennemerkin, vähimmäisnopeus, vaikutusalueella ajamista. Silloin voi saada sakot jos ajaa liian hitaasti; tämä ei tarkoita, että "alinopeutta" ajaminen olisi tehty laittomaksi.
Mullakin on käynyt noin kehällä ruuhkassa, valot vaihtui punaselle, alla uusi asfaltti ja oli satanut, nopeus 50km/h sillä hetkellä Rekalla ei pienintäkään aikomusta pysähtyä, vaikka minä jarrutin valoihin. Onneksi seuraan taustapeilistä aina takana tulevaa liikennettä ja näin, että tuo rekka ei pysähdy. Se verran oli autossa vielä liikettä jälkellä, että sain ohjattua pientareelle, kun rekka sujahti vauhdilla minun ja viereisellä kaistalla olevan auton välistä. Siinä oli lähellä mennä kahden pienen lapsen henki.
Se, että ajaa keliolosuhteiden mukaan, ei ole alinopeutta.
Jännästi huonoilla keleillä syntyy hemmetisti kolarisumia, vaikka niin moni kehuu olevansa keskivertoa parempi kuski.