Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei rekka pidä turvaväliä? Olisin juuri voinut kuolla.

Vierailija
04.12.2023 |

Olin liikkeellä pikkuautolla ja takana tuli rekka. Oli pilkkopimeää ja erittäin mutkainen tie oli huonokuntoinen, jäinen, sekä osin lumen peitossa. Minua kuumotti, kun turvaväli olisi ollut aivan liian lyhyt jo henkilöautollekin, saati sitten isolle rekalle, joka on hidas pysähtymään. Ajoin itse mittarini mukaan kahdeksaakymppiä kahdeksankympin alueella, eli tosiasiassa nopeuteni oli n. 76 km/h, mikä oli mielestäni ihan oikea nopeus noissa olosuhteissa.

Tiesin, että olin kääntymässä kohta vasemmalle, mutta kyseinen risteys ei ole minulle tuttu, ja olin vielä laina-autolla liikenteessä, eli autokaan ei ole tuttu. Tämä auto luistelee käännöksissä herkemmin kuin oma autoni, joten tiedän, että tuollaisiin jäisiin risteyksiin pitää ajaa erityisen varovasti, ettei satu mitään. Onneksi ennen risteystä oli pitkä, suora, tasainen tieosuus, joten pistin vilkun hyvissä ajoin päälle ja rupesin hidastamaan vauhtia, jotta rekan ei tarvitsisi pikkiriikkisellä turvavälillään ryhtyä yrittämäänkään mitään äkkijarrutuksia.

Mutta sitten siinä risteyksessä, juuri kääntyessäni, huomasin rekan vilkuttavan minulle taustapeiliin pitkiä valoja, ja seuraavaksi näin, miten rekka ohitti minua oikealta puolelta, koukaten juuri siinä risteyksen kohdalla olevalle levennykselle. Eli siis rekkako ei pystynyt hidastamaan vauhtiaan tarpeeksi takanani, vaan joutui väistämään minua sivuun, ettei olisi rysähtänyt?

Heti tuon risteyksen jälkeen rupesin sättimään itseäni, että hyi kun olen näin tyhmä, hidas autoilija, miksi olen tien tukkeena toisille, olisi pitänyt ajaa 90 km/h niin kuin kaikki osaavat autoilijat tekevät ja kääntyä risteyksestä jarruttelematta, jotta liikenne olisi pysynyt sujuvana. Mutta sitten tajusin, että hetkinen, mitäs minä muka tein väärin? Minulla oli vilkut päällä hyvissä ajoin, hidastin nopeutta hallitusti ennen risteystä, ja pidin tilannenopeuteni sellaisena, että auto pysyi hallinnassani epätäydellisissä ajo-olosuhteissa. Eikö rekan kuljettajan velvollisuus olisi pitää oma nopeutensa ja turvavälinsä sellaisena, että pystyy hidastamaan tarvittaessa asiallisesti? Varsinkin, kun edellä ajava viestii selvästi ja hyvissä ajoin, että kohta hidastetaan. 

Jos sitä levennystä ei olisi siinä risteyksessä ollut, niin minä kai olisin nyt aivan litteänä rekan pohjassa, enkä kirjoittamassa tätä. Huolehdin edelleen, että teinkö minä tuossa jotain väärin, vai ovatko ammattikuljettajat oikeasti noin vaarallisia. 

Kommentit (220)

Vierailija
61/220 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sen verran kunnioitusta muita tielläliikkujia, varsinkin raskaita ajaneuvoja kohtaan, etten jarruttele muiden menemistä vaan päästän ohi. Työmatkallani 80km/h alueella on juurikin tuollainen vaarallinen vasemmalle kääntyminen ja jos joku on lumipyryssä takanani niin en edes yritä kääntyä vaan päästän ohi aikaisemmin tai ajan seuraavaan risteykseen ja kierrän oikean kautta. 

Tuo kun joku sanoi että rekka meni ohi varmaan satasta... Rekoissa on nopeudenrajoittimet ja lain mukaan ne on säädetty max 87km/h. Monilla rekkafirmoilla ne on säädetty bensankulutuksen ja viherpesun takia vieläkin alemmas (82-83 km/h). Eli rekat eivät kulje yhdeksääkymppiä saatikka satasta. Jos rekka saa sinut kiinni maantiellä niin ajat hitaasti.

Rekoilla on myös laissa ajo- ja lepoaikasäädökset. Kerran yksi tuttu rekkakuski kertoi miten turhauttavaa on jos päivän ajoaika loppuu esim. 30km en

Palstamammojen tiimityötä: rekkakuskin työajat eivät ole muiden vastuulla mutta muiden turvallisuus on rekkakuskin vastuulla vaikka nämä ajaisivat aivan miten sattuu kuten esim. AP tuntuu ajaneen. 

Vierailija
62/220 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja oikeastihan rekan pysähtymismatka on yllättävän lyhyt, toki pidempi kuin henkilöauton silti. Kuorman paino ei pysähtymismatkaan juuri nykykalustolla vaikuta. Tämä tiedoksi, kun niin moni on muuta väittänyt.

Enkä usko hetkeäkään että rekka olisi minkään bussipysäkin kautta väistänyt pakolla. Todennäköisesti ihan tarkoituksella mennyt sieltä ja vilkutellut valoja ärsyttävälle hidastelijalle.

Kuorman paino ei vaikuta pysähtymismatkaan ja koronarokote tappaa.  Tottahan toki näin on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/220 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sen verran kunnioitusta muita tielläliikkujia, varsinkin raskaita ajaneuvoja kohtaan, etten jarruttele muiden menemistä vaan päästän ohi. Työmatkallani 80km/h alueella on juurikin tuollainen vaarallinen vasemmalle kääntyminen ja jos joku on lumipyryssä takanani niin en edes yritä kääntyä vaan päästän ohi aikaisemmin tai ajan seuraavaan risteykseen ja kierrän oikean kautta. 

Tuo kun joku sanoi että rekka meni ohi varmaan satasta... Rekoissa on nopeudenrajoittimet ja lain mukaan ne on säädetty max 87km/h. Monilla rekkafirmoilla ne on säädetty bensankulutuksen ja viherpesun takia vieläkin alemmas (82-83 km/h). Eli rekat eivät kulje yhdeksääkymppiä saatikka satasta. Jos rekka saa sinut kiinni maantiellä niin ajat hitaasti.

Rekoilla on myös laissa ajo- ja lepoaikasäädökset. Kerran yksi tuttu rekkakuski kertoi miten turhauttavaa on jos päivän ajoaika loppuu esim. 30km ennen kotia ja pitää jäädä jonkun ABC: n pihalle

Ei kulje vai?   Lahden moottoritiellä etelään paahtoi puoli vuosikymmentä sitten säiliörekkoja vak-merkeillä varustettuna sellaista vauhtia että hyvä kun pääsin laillisella moottoritienopeudella ohi niistä. 

Pitkään kesti ohitus kun nopeusero oli aika pieni.

Vierailija
64/220 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin googlettaa peräänajoonnettomuuksista missä olisi rekkakuski syyllinen mutta en löytänyt ainuttakaan Suomessa tapahtunutta. Löysin uutisen jossa kerrottiin että rekkakuskit ovat harvoin syyllisinä onnettomuustilanteissa ylipäätään, siinä oli lähteenä vakuutusyhtiö. Suurimmassa osassa onnettomuuksista on henkilöauto törttöillyt, kääntynyt rekan eteen tms.

Kyllä se itseäkin inhottaa kun rekkakuski roikkuu perässä, mutta pyrin väistämään tai ap:n tapauksessa olisin kääntynyt seuraavassa mahdollisessa paikassa oikealle, oli takana sitten rekka tai toinen henkilöauto. Liikenne on paikka jossa omista oikeuksistaan ei kannata pitää kynsin hampain kiinni vaikka kokisikin muut k-päiksi.

Vierailija
65/220 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et kuollu eikä mitään vaaraa ollut. 

Vierailija
66/220 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja joo, näppäilyvirhe😂 Mutta se ei poista sitä että 76000kg on silti aika paljon enemmän kuin 3500kg. Kiihtymisestä hidastumiseen. 

Vierailija
67/220 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä, että rekkakuskilla meni hermo alinopeuteen ja tolkuttomaan jarrutteluun. Ymmärrettävää.

Alinopeutta ei ole olemassa, eikä se ole ainakaan tuo aloittajan nopeus.

Vierailija
68/220 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritin googlettaa peräänajoonnettomuuksista missä olisi rekkakuski syyllinen mutta en löytänyt ainuttakaan Suomessa tapahtunutta. Löysin uutisen jossa kerrottiin että rekkakuskit ovat harvoin syyllisinä onnettomuustilanteissa ylipäätään, siinä oli lähteenä vakuutusyhtiö. Suurimmassa osassa onnettomuuksista on henkilöauto törttöillyt, kääntynyt rekan eteen tms.

Kyllä se itseäkin inhottaa kun rekkakuski roikkuu perässä, mutta pyrin väistämään tai ap:n tapauksessa olisin kääntynyt seuraavassa mahdollisessa paikassa oikealle, oli takana sitten rekka tai toinen henkilöauto. Liikenne on paikka jossa omista oikeuksistaan ei kannata pitää kynsin hampain kiinni vaikka kokisikin muut k-päiksi.

Ole hyvä. 

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/rekkakuski-surffasi-netissa-ja-torm…

Vierailija
69/220 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teit tyypillisen kääntyjän virheen, hidastit liikaa kääntyessä. Tuollainen ärsyttää kiireellisiä. Kääntyessä ei tarvitse lähes pysähtyä. Ajattelisit muitakin kuin itseäsi.

Vierailija
70/220 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen perässä hiillostaminen on toimiva tapa saada reaktioita aikaan.

Vierailija
71/220 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisänä vielä, että se miten olisit itse voinut estää tilanteen: 

Jos et uskalla ajaa, anna jonkun kokeneemman/rohkeamman tehdä se, aja hiljaiseen aikaan. 

- Aja alamäkeen kovempaa, ylämäessä voit sit ajaa sitä alle rajoituksen vauhtia. Eikä tässä puhuta mistään isoista ylinopeuksista. +5km/h auttaa jo kummasti, kun se rekka rullaa painon takia kovempaa. Eli ajaisit vaikka 85km/h, se ei ole mikään rikos. 

En itse ole ajanut vasta kuin pari vuotta isoa, en todellakaan aja aina vakkarilla täysiä, vaan tilanteen mukaan. Mutta näen päivittäin kymmeniä vaaratilanteita kun motarille liitytään 60km/h, kiilataan eteen, ohitetaan-> ja heti seuraavasta käännytään, eli joudun jarruttamaan jotten vedä perästä sisään. Enkä ole mikään kaljamahainen scania-ukko, vaan 27 vuotias nainen. Totta hitossa muakin välillä pelottaa pääsenkö kotiin, jos joku tötöilee edessä. Etenkin näillä keleillä. M

Minun ajotaidossani ei ollut tuossa tilanteessa moittimista, koska ajoin liikennesääntöjen mukaisesti. En ole ajamassa ylinopeutta siksi, koska jotakuta toista ärsyttää noudattaa tieliikennelakia.

Sanon tämän sinulle nyt ihan tosissani. Sinulle tekisi todella hyvää käydä autokoulussa vähän kertailemassa liikennesääntöjä ja turvallista liikennekäyttäytymistä. Se, jos auton nopeusmittari näyttää 80 km/h alueella 80 km/h, ei ole "alle rajoituksen vauhti", vaan se on nopeusrajoituksen mukainen nopeus. Kun nopeusrajoitus on 80 km/h, niin se tarkoittaa, että saa ajaa korkeintaan 80 km/h, eli esim. 75, 77 tai 80 km/h. Tarvittaessa saisi ajaa jopa 15 km/h, jos vaikka näkee edessä päin vilkkuvia valoja ja tielle pysähtyneitä kulkuneuvoja. Mutta ei saa ajaa 81 km/h tai sitä enempää.

Ja jos sinä näet päivittäin kymmeniä vaaratilanteita, niin mitä sinun silloin kannattaisi tehdä asialle? Et voi tietenkään ajaa toisten autoja heidän puolestaan, mutta sen sijaan voit valittaa netissä siitä, miten henkilöautoilijat häiritsevät sinua liikenteessä. Vaan olisiko kuitenkin ehkä järkevämpää hyväksyä se realiteetti, että liikenteessä tulee päivittäin kymmeniä vaaratilanteita, koska kaikki kuljettajat ovat epätäydellisiä ihmisiä, ja sovittaa oma käytöksesi tähän realiteettiin niin, ettet omalta osaltasi lisäisi liikenteen riskejä? Se on valitettava tosiasia, että edelläsi ajava auto saattaa kolaroida. Hän saattaa erehtyä nopeusrajoituksesta tai oman autonsa kiihtyvyydestä, hän saattaa ajatuksissaan ajaa tielle kolmion takaa, hän saattaa jopa saada ratissa sairaskohtauksen. Nuo ovat asioita, joille sinä et voi mitään. Mutta sinä voit itse valita olla ajamatta ylinopeutta, voit valita pitää edellä ajavaan turvavälin, ja voit valita tiedostaa sen faktan, että liikenteessä tulee joskus vastaan odottamattomia virhetilanteita.

ap

Vierailija
72/220 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin hyvin lähellä rekan aiheuttamaa onnettomuutta vuosi sitten - tukkirekka kääntyi vasemmalle, tielle mikä oli etuajo-oikeutettu, itse tulin lievää ylinopeutta, rekan renkaaseen jäi pari metriä, vaikka iskin heti jarrun pohjaan. Reilu kuukausi sitten minua ärsytti perseessä roikkuva rekka, sillä kolmenkymmenen kilometrin matkalla on pitkiä suoria, tarjosin tietäkin vilkulla, eikä kyse ollut alinopeudestakaan. Kunnon turvavälin rekka jätti vasta, kun ajoimme edessä ajaneen letkan kiinni, letkaa ei näkynyt tuon perseessä roikkumisen aikaan. Mutta harvoin vika on vain toisessa kuskissa.

Vierailija
73/220 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sen nyt ottaa. Eihän sitä saisi savustaa, mutta kun näit 75 kmh kuskeja tulee kuin turkin hihasta. Useinkaan ei ole kysymys ajo-olosuhteista. Tai ehkä onkin, mutta näkemys ero siitä kuinka kovaa voi ajaa on aivan valtava. Olen sitä mieltä että liinenteessä on nykyisin paljon ihan nuorempiakin kuljettajia jotka pelkäävät ajaa jos on lunta tai liukasta. Vauhti tippuu aivan älyttömästi. En tiedä mistä heidän ajoneuvon hallinta ongelmat ovat peräisin, mutta heidän ei pitäisi olla siellä. Kyseessä on kumminkin aivan normaalit liikenne tilanteet, ei hurjastelu.

Vierailija
74/220 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä, että rekkakuskilla meni hermo alinopeuteen ja tolkuttomaan jarrutteluun. Ymmärrettävää.

Alinopeuteen?? Jokaisen pitää ajaa sellaista nopeutta mitä pystyy turvallisesti ajamaan!! Ei ole ymmärrettävää yhtään.

Vierailija
75/220 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

O len havainnuut tuon saman käytöksen myös monilla henkilöautoilla ajavilla.  Joskus olen laittanut hätävilkut päälle, koska tiedän, että päin tulevat, jos jarrutan.  En ymmärrä, mitä järkeä on tunkea liian lähelle edellä ajavaa.  No se on tyhmyyttä.

Vierailija
76/220 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

76t oli tarkoitus muuntaa kiloiksi :))

No, tuli selväksi joka tapauksessa miksi tilanne meni miten meni. Liikenne ei ole sujuvaa jos tuijottaa nopeusmittaria orjallisesti, ja 1km ylityksestä alkaa jo jarruvalot vilkkua. 

Mitä ihmettä, eihän noin pientä ylinopeutta tietenkään korjata jarruttamalla, ei ainakaan maantiellä! Silloin löysätään kaasupoljinta ja annetaan moottorin jarruttaa omasta puolestaan. 

Siis oletko sinä herrajumala rekan ratissa, etkä tiedä, miten moottorijarrutetaan?!

Vierailija
77/220 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

onhan noita levikkeitä risteyksissä juuri sen takia että vasemmalle kääntyvät pystyy ohittamaan.

Vierailija
78/220 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sen nyt ottaa. Eihän sitä saisi savustaa, mutta kun näit 75 kmh kuskeja tulee kuin turkin hihasta. Useinkaan ei ole kysymys ajo-olosuhteista. Tai ehkä onkin, mutta näkemys ero siitä kuinka kovaa voi ajaa on aivan valtava. Olen sitä mieltä että liinenteessä on nykyisin paljon ihan nuorempiakin kuljettajia jotka pelkäävät ajaa jos on lunta tai liukasta. Vauhti tippuu aivan älyttömästi. En tiedä mistä heidän ajoneuvon hallinta ongelmat ovat peräisin, mutta heidän ei pitäisi olla siellä. Kyseessä on kumminkin aivan normaalit liikenne tilanteet, ei hurjastelu.

Nuorilla kuljettajilla on yleensä vähemmän ajokokemusta, koska heillä ei ole ollut ajokorttia vielä yhtä kauan, kuin vanhemmilla kuljettajilla.

Tämä opetettiin autokoulussa ensimmäisellä tunnilla, että oma nopeus on sovitettava nopeusrajoitukseen, ajo-olosuhteisiin, liikennetilanteeseen, omaan ajotaitoon ja muihin vaikuttaviin tekijöihin. Ne, joilla kortti on, ovat ammattilaisten toteamuksen mukaan tarpeeksi hyviä liikkuakseen itsenäisesti liikenteessä, mutta eivät he täydellisiä voi olla, niin kuin ei kukaan muukaan. Autokoulun jälkeen loput voi oppia vain ajamalla, eli antakaa kaikille eri tasoisille kuljettajille mahdollisuus turvalliseen liikenteeseen siten, ettette itse törttöile heille.

Ja jos kuljettaja ei osaa ensimmäisenkään autokoulun tunnin asioita, mm. sopivan tilannenopeuden valitsemista, niin on aika mennä opettelemaan lisää.

Vierailija
79/220 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voisin kirjoittaa vaikka kirjan siitä, kuinka paljon te henkilöautoilijat törttöilette, perseilette ja teette raskaalle liikenteelle PÄIVITTÄIN kiusaa! 

Pari esimerkkiä: Mikä v*ttu siinä on, että sieltä kolmion/stop-merkin takaa on ihan pakko kiilata MAANTIENOPEUTTA ajavan raskaan ajoneuvon eteen? Kun ette te ressukat sitten löydä edes ykköstä isompaa vaihdetta, ja samantien jäätte jalkoihin. Kun minä sitten soitan torvea/vilkutan pitkiä, te idiootit provosoidutte ja alatte vilkutella jarruvaloja, ja alinopeuden nussiminen senkun jatkuu. Niin. Kuka käski vetää sieltä kolmion takaa törkeästi eteen??!!!! Autokoulussako näin on opetettu hä??!! 

Toinen malliesimerkki on tässä: kun minä ajan satasen alueella vakkarilla 83km, jälleen kerran henkilöautoilija nussii ALINOPEUTTA edessä. Ja toistan vielä: kyseessä nyt SATASEN rajoitus! Hetken aikaa ajan perässä, josko se alinopeuden nussija vaikka ymmärtäisi nostaa nopeuttaan. Ei ymmärrä, joten lähden ohittamaan. No mitä siinä kohtaa tapahtuu? Tämä alinopeuden nussija painaakin kaasua eikä päästä ohi. Eli VAARANTAA LIIKENNETTÄ! 

Tässä kaksi malliesimerkkiä joita joudun sietämään ellei nyt päivittäin, niin ainakin viikottain. Joten mitäpä jos pitäisitte vaan sen turpanne kiinni, kun ette te amatöörit ole yhtään sen parempia!! 

Ja vielä huomauttaisin että näissä minun esimerkeissä minä, ammattikuski, EN TEE MITÄÄN VÄÄRÄÄ! Minä ajan maantiellä vakinopeudensäätimellä, kunnes joku v*itun valopää kiilaa kolmion takaa eteen ja itse joudun hyppäämään jarrupolkimelle. Tai jos joku idiootti nussii alinopeutta, niin miksi ette anna raskaan ajoneuvon mennä ohi??!!!! Miksi pitää tehdä kiusaa ja estää ohitus ja täten vaarantaa liikennettä?!?!

Vierailija
80/220 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haloo, luepa uudestaan. Tarkoitan ap:n kaltaisia henkilöautoilijoita, jotka tuijottavat nopeusmittaria ja jos se menee vähääkään yli sallitun nopeuden niin ollaan painamassa jarrua. Ettei herranjumala vaan ajeta ylinopeutta :O 

Minä en muuta teekään kuin moottorijarruttele. Juuri sanoin että en tosiaan aja vakkari tapissa ellei ole sellaiseen sopiva keli ja liikennetilanne. Ja ap:n tilanteen kuljettaja on varmasti joutunut jarruttelemaan jo pitkän matkaa, ennenkuin ap on tullut perä edellä vastaan.