Yhteen muuttaminen toisen omistamaan asuntoon - kumpi voittaa?
Edessä on muutto saman katon alle kumppanin kanssa. Minä asun vuokralla, hän omistusasunnossa, ja hänen toiveestaan yhteinen kotimme tulee olemaan hänen asunnossaan.
Nykyisellään kumppanin asuntolainan lyhennys ja muut asumiskulut ovat n. 1200 €/kk, mutta hän maksaa sitä omaksi. Oma vuokrani on 650 €/kk, mikä puolestaan on "hukkaan heitettyä" rahaa. Yhdessä asuessa minä tulisin maksamaan asumismenoista yhtiövastikkeen, veden ja sähkön, joista tulisi yhteensä n. 350 €/kk, ja kumppanin asumismenoiksi jäisi n. 900 €/kk. Mainittakoon, että tuloni ovat n. 30% kumppanini tuloista.
Jatkossakaan maksamani asumismenot eivät kerrytä minulle mitään varallisuutta, mutta voiko sen ajatella olevan yhdenlainen sijoitus, että asumiskuluni puolittuvat ja minulle jää joka kuukausi säästöön 300 € verrattuna siihen, mitä nyt asumisestani maksan? Miten te järjestelisitte asumiskulut tällaisessa tilanteessa, kun kyseessä on pitkäaikainen asumisratkaisu?
Kommentit (446)
Minä tienaan 70% käytettävissä olevista tuloista ja maksan 70% yhteisist kuluista. Mielestäni se on reilua. Naimisissa olemme ja olen nainen. Asunto on toki yhteinen meillä. Katsoisin, että kun tienaat 1/3 niin maksat yhteisistä kuluista 1/3, nyt niissä kuluissa on myös miehen asuntolaina eli oma meno. Ei tuo taloudellisesti paha meno ole, mutta periaatteellisesti en pitäisi hyvänä laskutapana. Ellei mies maksa vaikka ruokia tvs.
Vierailija kirjoitti:
Asunnon omistaja maksaa lainakulunsa ja muut juoksevat kulut sitten puoliksi. En suostuisi maksamaan koko yhtiövastiketta ja molempien vesiä ja sähköä, vaan ne olisi puolitettava. Näin toimittiin edellisessä suhteessani ja toimi hyvin.
Jossakin vaiheessa voisi sitten miettiä, että ostaisit oman osuutesi asunnosta ja lyhentäisitte lainaa yhdessä.
Suostuisitko asunnon omistajana tuohon että toinen maksaisi vain puolet vastikkeesta? En yhtään ihmettele että sinulle käy se toisinpäin kun asut käytännössä ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Aivan todealla kannattava diili sinun kannalta ap! Saat asua todella halvalla miehen asunnossa.
Pöyristyttäviä nämä jotkut kommentit yhtiövastikkeen puolittamisesta - ei kukaan asu miltei ilmaiseksi missään, miten joku kehtaisi edes tällaista ehdottaa.
Ihan samaa mietin! Jos yhtiövastike on vaikka 350e, niin kuka asuu missään 175 eurolla? Järkyttävää hyväksikäyttöä 😅 Tänä päivänä ei asuta missään edes tuolla 350e:lla, sekin on jo lähes ilmaista asumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunnon omistaja maksaa lainakulunsa ja muut juoksevat kulut sitten puoliksi. En suostuisi maksamaan koko yhtiövastiketta ja molempien vesiä ja sähköä, vaan ne olisi puolitettava. Näin toimittiin edellisessä suhteessani ja toimi hyvin.
Jossakin vaiheessa voisi sitten miettiä, että ostaisit oman osuutesi asunnosta ja lyhentäisitte lainaa yhdessä.
Suostuisitko asunnon omistajana tuohon että toinen maksaisi vain puolet vastikkeesta? En yhtään ihmettele että sinulle käy se toisinpäin kun asut käytännössä ilmaiseksi.
Asunnon omistajana en todellakaan suostuisi. Nainen säästäisi satoja € sillä että tulisi kuluttamaan mun asuntoa.
Kumpikin pitäisi oman asuntonsa.
Vierailija kirjoitti:
Kumpikin pitäisi oman asuntonsa.
Mitä järkeä naisen maksaa vuokraa kun ei se siel pikkuluukus kuitenkaan aikaa vietä
Mun omistuskämppään ei tulisi kukaan loisimaan millään puolikkaalla yhtiövastikkeella (mulla se on 230e/kk) eli 115e/kk. Asukoot vaikka roskiksessa tuolla rahalla. Ei olisi kyllä mun mieskään sellainen joka edes kehtaisi ehdottaa saako muuttaa mun luo ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Mun omistuskämppään ei tulisi kukaan loisimaan millään puolikkaalla yhtiövastikkeella (mulla se on 230e/kk) eli 115e/kk. Asukoot vaikka roskiksessa tuolla rahalla. Ei olisi kyllä mun mieskään sellainen joka edes kehtaisi ehdottaa saako muuttaa mun luo ilmaiseksi.
Mulla on vastike yli 400 euroa ja vastaavan kämpän vuokra olisi yli 1500 €. Aivan naurettava ajatus että joku kundi tulisi tänne asumaan niin että maksaa 200 € kuussa.
Tässä ap menossa ansaan. Älä kuvittele, että sinulle jää noin paljon enemmän rahaa käyttöön, kun muutat yhteen. Olet kuitenkin maksamassa puolet ruokakuluista myös, eikö niin? Miehet vaan syö niin paljon enemmän, että ruokakulusi nousee huomattavasti. Eli ei sinulle ala karttua säästöjä niinkuin luulet. Lisäksi yhtiövastikkeet ja sähkö voi nousta hinnaltaan paljonkin ihan jo vuodessa. Ja ylipäänsä sähköön ja veteen menee enemmän rahaa kuin jos asuisit yksin. Maksaisin itse juoksevista kuluista vaan puolet ja lisäksi pyrkisin siihen, että ostetaan yhteinen asunto, niin omakin omaisuus karttuu. Ja mies saa maksaa ruokakuluista 2/3 osaa.
Mun mielestäni toi aloituksessa mainittu järjestely on ihan asianmukainen. Itse en toki miettisi parisuhteessa, että kumpi voittaa tai häviää. Vertaisin lähinnä siihen, että n. 350 € / kk on parempi kuin 650 € / kk.
Minä asun omistusasunnossa ja jos tulevaisuudessa joku haluaisi muuttaa luokseni, niin noin minäkin tekisin. Toki pääomavastikkeet maksaisin itse ja muutkin remontti- ja korjauskustannukset. Huoneiston vakuutuksen maksaisin myös itse (siis sen, joka kattaa huoneistoon kuuluvat pinnat ja muut omistajalle kuuluvat rakenteet, järjestelmät ja laitteet) ja puoliso voi sitten maksaa puolet irtaimistovakuutuksesta.
Lähtökohtaisesti avoliitossa en nyt jokaista euroa jaksaisi erikseen miettiä, mutta tuo on ihan ok lähtökohta. Ei ainakaan summana ole mitenkään kohtuuton.
Tuo jako kuulostaa reilulta nyt, mutta suosittelen laittamaan sen 300e säästöön joka kuukausi. Sitten voitte tulevaisuudessa ostaa isomman yhteisen asunnon helpommin. Ja pesämunaa on hyvä olla jos jäät vaikka äitiysvapaalle.
Tuttuni on seurustellut koko ikänsä.
Osti ekan asuntonsa 20 vuotiaana.
Aina ollut niin, että hänen silloinen miehensä on maksanut hänelle "vuokraa" asumisesta. Sitten kun ero on tullut, tilalle uusi mies "vuokralainen".
Nyt nelikymppisenä hänellä on kolme velatonta kämppää.
Ei mitenkään huonosti lähihoitajan palkalla.
Lompakkoloinen taas kärkkymässä miehen omaisuutta!
Jännä kun monet vertaavat kuinka halvalla voi toinen saa asua jos maksaa vaan puolet vastikkeesta ja juoksevista kuluista. Joo halpaa mutta ei sitä voi verrata suoraan siihen että paljonko kyseisen asunnon vuokra maksaisi. Koska jos muuttaa toisen asuntoon niin ei ole samanlaisia oikeuksia ja mahdollisuuksia kuin silloin kun on normaali vuokralainen.
Vuokralaisena on yleensä pitkä irtisanomisaika jos asut avopuolison luona niin saattaa olla että suhteen loppuessa äkisti joutuu muuttamaan todella nopeasti toisin kuin omasta vuokrakämpästä. Lisäksi omassa vuokra-asunnossa saa elää enemmän oman näköistä elämää, sisustaa ym.
Asumiskulut puoliksi ja asunnon omistaja hoitaa lainansa itse. En ymmärrä, miksi sun pitää maksaa kaikki juoksevat kulut, kun molemmat asutte siellä. Tarvittaessa osallistut tietenkin mahdollisiin remonttikustannuksiin yms. koska osaa niistä voi pitää asumiskuluina.
Maksan nyt asumisestani 900e/kk. Jos saisin asua jossain 350e/kk ja lisäksi maksaisin vain puolet kaikista muista kuluista, kun nyt maksan ne yksin, niin saisin isot summat säästöön joka kuukausi. Voit ap onnitella itseäsi moisesta diilistä! Vielä mietit kuka hyötyy.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä että molemmat hyötyvät. Eikö se silloin ole ihan hyvä ratkaisu? Sinä kuitenkin myös kulutat sitä asuntoa jolloin on ihan perusteltua että maksat yhtiövastikkeen ja muut kulut kokonaan.
Toisaalta jos muutatte yhteen vain taloudellisista syistä, miettisin vielä kerran.
Mun mielestä ei ole perusteltua, että ap maksaa yhtiövastikkeen ja muut kulut kokonaan. Mun mielestä ne maksetaan puoliksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin suostuisin. Asunto on minun, joten lainanlyhennys on mun oma kulu. Asumiskulut on sitten yhteisiä, joten ne tietenkin jaetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunnon omistajana en todellakaan suostuisi. Nainen säästäisi satoja € sillä että tulisi kuluttamaan mun asuntoa.
Kulutathan sitä itsekin.
Mä maksan kaikki käyttökustannukset miehen asunnosta. Mies maksaa lainansa.
Mun mielestä tosi hyvä diili mä asuin ennen kt kaksiossa nyt uudessa okt.ssa. vuokra oli 700€. Nyt menee kuluihin 600€/kk