Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yhteen muuttaminen toisen omistamaan asuntoon - kumpi voittaa?

Vierailija
04.12.2023 |

Edessä on muutto saman katon alle kumppanin kanssa. Minä asun vuokralla, hän omistusasunnossa, ja hänen toiveestaan yhteinen kotimme tulee olemaan hänen asunnossaan.

Nykyisellään kumppanin asuntolainan lyhennys ja muut asumiskulut ovat n. 1200 €/kk, mutta hän maksaa sitä omaksi. Oma vuokrani on 650 €/kk, mikä puolestaan on "hukkaan heitettyä" rahaa. Yhdessä asuessa minä tulisin maksamaan asumismenoista yhtiövastikkeen, veden ja sähkön, joista tulisi yhteensä n. 350 €/kk, ja kumppanin asumismenoiksi jäisi n. 900 €/kk. Mainittakoon, että tuloni ovat n. 30% kumppanini tuloista.

Jatkossakaan maksamani asumismenot eivät kerrytä minulle mitään varallisuutta, mutta voiko sen ajatella olevan yhdenlainen sijoitus, että asumiskuluni puolittuvat ja minulle jää joka kuukausi säästöön 300 € verrattuna siihen, mitä nyt asumisestani maksan? Miten te järjestelisitte asumiskulut tällaisessa tilanteessa, kun kyseessä on pitkäaikainen asumisratkaisu?

Kommentit (446)

Vierailija
241/446 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä kun monet vertaavat kuinka halvalla voi toinen saa asua jos maksaa vaan puolet vastikkeesta ja juoksevista kuluista. Joo halpaa mutta ei sitä voi verrata suoraan siihen että paljonko kyseisen asunnon vuokra maksaisi. Koska jos muuttaa toisen asuntoon niin ei ole samanlaisia oikeuksia ja mahdollisuuksia kuin silloin kun on normaali vuokralainen. 

Vuokralaisena on yleensä pitkä irtisanomisaika jos asut avopuolison luona niin saattaa olla että suhteen loppuessa äkisti joutuu muuttamaan todella nopeasti toisin kuin omasta vuokrakämpästä. Lisäksi omassa vuokra-asunnossa saa elää enemmän oman näköistä elämää, sisustaa ym.

Mitä sä selität? Onhan se asunto sinunkin kotisi mikäli sinne muutat. Nyt tuli kyllä sellaista settiä että huh huh. 

Vierailija
242/446 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verottajalle ilmoitus koska omistusasuja hyötyy kun säästyy kuluissa, tavallaan olet siis vuokralla toisen asunnossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/446 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

350€/kk ja vielä kyselet onko diili kannaltasi hyvä. Luuletko todella, että noin halvalla löydät paremman asuinpaikan?

Vierailija
244/446 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä olisi outoa, että mies kerryttää vaan pääomaa eikä maksa juoksevista kuluista mitään.

Jos miehellä olisi velaton asunto, ei kukaan ehdottaisi, että ap maksaa kaikki juoksevat kulut ja mies ei maksa asumisestaan enää mitään.

Vierailija
245/446 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä että molemmat hyötyvät. Eikö se silloin ole ihan hyvä ratkaisu? Sinä kuitenkin myös kulutat sitä asuntoa jolloin on ihan perusteltua että maksat yhtiövastikkeen ja muut kulut kokonaan. 

Toisaalta jos muutatte yhteen vain taloudellisista syistä, miettisin vielä kerran. 

Mun mielestä ei ole perusteltua, että ap maksaa yhtiövastikkeen ja muut kulut kokonaan. Mun mielestä ne maksetaan puoliksi. 

Mistä tällainen ajatusmaailma voi kummuta? Mies maksaa nyt 1200e lainan korkoineen ja yhtiövastikkeineen ja sinusta on oikeudenmukaista että joku vaan muuttaa asuntoon ja maksaa asumisestaan alle 200e? Säästelee samalla itselleen suuria summia kun asuu ilmaiseksi toisen luona. Voi jestas sentään. Ehkä tämä ajatusmaailma tulee ihmisiltä jotka ovat tottuneet olemaan valtion tai jonkun muun elätettävinä. Fiksumpi työssäkäyvä tyyppi kyllä ymmärtää, että missään ei asuta maksamatta siitä. 

Vierailija
246/446 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohtuullinen korvaus olisi puolet vastikkeetta, vedestä ja sähköstä. Laina korkoineen ja puolet juokevista kuluista on asunnon omistajan vastuulla.

Äläkä vaan erehdy maksamaan ruokakuluista puolta enempää.

Noin minäkin tekisin: omistamisen kulut menevät omistajalle. Käyttämisen kulut jaetaan käyttäjien kesken tasan. 

Vierailija
247/446 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verottajalle ilmoitus koska omistusasuja hyötyy kun säästyy kuluissa, tavallaan olet siis vuokralla toisen asunnossa.

Jos maksaa vähemmän kuin vastikkeen, vuokraustoiminta on tappiollista, eikä verotettavaa pääomatuloa muodostu.

Vierailija
248/446 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä aloittajan ehdotus on hyvä.  Win-win tilanne. 

Vierailija
249/446 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin tosi onnellinen, jos voisin asua noin edullisesti. Tuo kuulostaa oikein järkevältä summalta eikä mene mitään veroa, kun maksetaan niitä kuluja eikä siirretä rahoja toisen tilille.

Vierailija
250/446 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos oikeudenmukaisesti mentäisiin, niin ap osallistuisi myös lainan korkokustannuksiin. Yhtiövastike ja puolet koroista. Menisi varmaan suht samoihin asumiskulut mitä olet yksinkin asuessasi maksanut. 

Vierailija
251/446 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskustelu on jo kuukausia vanha, joten aloittajan tilanne lienee ratkennut.

Noin yleensä jos muutetaan yhteen niin lähtökohtaisesti lienee tarkoitus asua yhdessä loppuelämä. Varsinkin jos on tarkoitus avioitua tulevaisuudessa niin sillä ei ole mitään merkitystä, että kumpi sen asunnon itse asiassa omistaa.

Vierailija
252/446 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos maksaa vähemmän kuin vastikkeen, vuokraustoiminta on tappiollista, eikä verotettavaa pääomatuloa muodostu.

Pääomaverotus ja vuokratulon verotus alkaa jo nollasta ylöspäineuromääräistä  alarajaa ei siis ole?

Vierailija
253/446 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos saan tuloja 1 euron vaikkapa korkotuloja joudun siitä maksamaan 30% pääomaveron?

Se on sitä ns ansaitsematonta tuloa

Vierailija
254/446 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä että molemmat hyötyvät. Eikö se silloin ole ihan hyvä ratkaisu? Sinä kuitenkin myös kulutat sitä asuntoa jolloin on ihan perusteltua että maksat yhtiövastikkeen ja muut kulut kokonaan. 

Toisaalta jos muutatte yhteen vain taloudellisista syistä, miettisin vielä kerran. 

Mun mielestä ei ole perusteltua, että ap maksaa yhtiövastikkeen ja muut kulut kokonaan. Mun mielestä ne maksetaan puoliksi. 

Mistä tällainen ajatusmaailma voi kummuta? Mies maksaa nyt 1200e lainan korkoineen ja yhtiövastikkeineen ja sinusta on oikeudenmukaista että joku vaan muuttaa asuntoon ja maksaa asumisestaan alle 200e? Säästelee samalla itselleen suuria summia kun asuu ilmaiseksi toisen luona. Voi jestas sentään. Ehkä tämä ajatusmaailma tulee ihmisiltä jotka ovat tottuneet olemaan valtion tai

Ihan samalla tavalla se mies kerryttää omaa omaisuuttaan maksamalla sitä lainaa. Vain, koska omistat sulla ole oikeutta lokkeilla asumiskuluissa pienituloisemman puolison kustannuksella.

Toinen vaihtoehto on ostaa yhteinen asunto. Problem solved.

Vierailija
255/446 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistaja vastaa omastaan, käyttökulut puoliksi. 

En näe muuta reiluna.

Vierailija
256/446 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tällainen ajatusmaailma voi kummuta? Mies maksaa nyt 1200e lainan korkoineen ja yhtiövastikkeineen ja sinusta on oikeudenmukaista että joku vaan muuttaa asuntoon ja maksaa asumisestaan alle 200e? Säästelee samalla itselleen suuria summia kun asuu ilmaiseksi toisen luona. Voi jestas sentään. Ehkä tämä ajatusmaailma tulee

Tuskinpa nämä ihmiset, jotka asuvat toisten elätteinä, mitään asuntolainaa edes saavat. 

Vierailija
257/446 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asunnon omistaja maksaa lainakulunsa ja muut juoksevat kulut sitten puoliksi. En suostuisi maksamaan koko yhtiövastiketta ja molempien vesiä ja sähköä, vaan ne olisi puolitettava. Näin toimittiin edellisessä suhteessani ja toimi hyvin.

Jossakin vaiheessa voisi sitten miettiä, että ostaisit oman osuutesi asunnosta ja lyhentäisitte lainaa yhdessä. 

Suostuisitko asunnon omistajana tuohon että toinen maksaisi vain puolet vastikkeesta? En yhtään ihmettele että sinulle käy se toisinpäin kun asut käytännössä ilmaiseksi. 

Asunnon omistajana en todellakaan suostuisi. Nainen säästäisi satoja € sillä että tulisi kuluttamaan mun asuntoa.

Kulutathan sitä itsekin.

Ymmärrätkö että se kuluminen tuplaantuu, ellei triplaannu kun asukkaita tulee lisää. Konkreettinen esimerkki ex muija muutti slummi luukustaan mun luo. Sai täs kaupassa 4huonetta lisää. Saunan/ poreammeen ja puutarhan.

1 niistä oli hänen työhuone.

Puolet kuluista ilman lainaa olis ollut n110€/kk.

Slummmiluukun vuokra oli 650€. Maksoi mulle mukisematta todella mielellään 650€. Koska elintaso nousi niin paljon.

Vierailija
258/446 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli jos saan tuloja 1 euron vaikkapa korkotuloja joudun siitä maksamaan 30% pääomaveron?

Se on sitä ns ansaitsematonta tuloa

Ilmaisia lounaita ei ole, kimppa-asumisessakaan.

Vierailija
259/446 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuskinpa nämä ihmiset, jotka asuvat toisten elätteinä, mitään asuntolainaa edes saavat"

Sitten ei muuteta yhteen.

Siinähän sitä kertyy säästöjä, kun voi asua edullisesti. Tämä toinen säästää rahaa tilille, toinen kerryttää omaisuuttaan maksamalla omistamaansa asuntoa pois. Jossain vaiheessa toisella on tarpeeksi rahaa siihen asuntolainaan.

Vierailija
260/446 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tuskinpa nämä ihmiset, jotka asuvat toisten elätteinä, mitään asuntolainaa edes saavat"

Sitten ei muuteta yhteen.

Siinähän sitä kertyy säästöjä, kun voi asua edullisesti. Tämä toinen säästää rahaa tilille, toinen kerryttää omaisuuttaan maksamalla omistamaansa asuntoa pois. Jossain vaiheessa toisella on tarpeeksi rahaa siihen asuntolainaan.

Tuon takia juurikin verottaja on kiinnostunut jos joku pääsee halvalla tulee pääoma mätkyjä