Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yhteen muuttaminen toisen omistamaan asuntoon - kumpi voittaa?

Vierailija
04.12.2023 |

Edessä on muutto saman katon alle kumppanin kanssa. Minä asun vuokralla, hän omistusasunnossa, ja hänen toiveestaan yhteinen kotimme tulee olemaan hänen asunnossaan.

Nykyisellään kumppanin asuntolainan lyhennys ja muut asumiskulut ovat n. 1200 €/kk, mutta hän maksaa sitä omaksi. Oma vuokrani on 650 €/kk, mikä puolestaan on "hukkaan heitettyä" rahaa. Yhdessä asuessa minä tulisin maksamaan asumismenoista yhtiövastikkeen, veden ja sähkön, joista tulisi yhteensä n. 350 €/kk, ja kumppanin asumismenoiksi jäisi n. 900 €/kk. Mainittakoon, että tuloni ovat n. 30% kumppanini tuloista.

Jatkossakaan maksamani asumismenot eivät kerrytä minulle mitään varallisuutta, mutta voiko sen ajatella olevan yhdenlainen sijoitus, että asumiskuluni puolittuvat ja minulle jää joka kuukausi säästöön 300 € verrattuna siihen, mitä nyt asumisestani maksan? Miten te järjestelisitte asumiskulut tällaisessa tilanteessa, kun kyseessä on pitkäaikainen asumisratkaisu?

Kommentit (446)

Vierailija
261/446 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka maksaisit yhtiövastikkeen kokonaan, asut naurettavan edullisesti ja hyödyt itseasiassa paljon enemmän kuin toinen osapuoli, koska voit laittaa ylijäävät rahasi esim. korkeakorkoiselle tilille muhimaan. Toinen maksaa tällä hetkellä lainastaan enimmäkseen korkoja. Lisäksi ei ole mitään takeita, että asunto koskaan tuottaa mitään voittoa myydessä. 

Vierailija
262/446 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä että molemmat hyötyvät. Eikö se silloin ole ihan hyvä ratkaisu? Sinä kuitenkin myös kulutat sitä asuntoa jolloin on ihan perusteltua että maksat yhtiövastikkeen ja muut kulut kokonaan. 

Toisaalta jos muutatte yhteen vain taloudellisista syistä, miettisin vielä kerran. 

Mun mielestä ei ole perusteltua, että ap maksaa yhtiövastikkeen ja muut kulut kokonaan. Mun mielestä ne maksetaan puoliksi. 

Mistä tällainen ajatusmaailma voi kummuta? Mies maksaa nyt 1200e lainan korkoineen ja yhtiövastikkeineen ja sinusta on oikeudenmukaista että joku vaan muuttaa asuntoon ja maksaa asumisestaan alle 200e? Säästelee samalla itselleen suuria summia kun asuu ilmaiseksi toisen luona. Voi jestas sentään. Ehkä tämä ajatusmaailma tulee

Korot ei kerrytä omaisuutta. Maksatko sä sitten koroista puolet kun  napsahtaa? Mulla nousi korot vuosi sitten 1200€/kk.

Sun vuokra olis noussut 950€. Varmasti olisit hyväksynyt koska haluat et kaikki on oikeuden mukaista.

V.....n pummit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/446 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ymmärrätkö että se kuluminen tuplaantuu, ellei triplaannu kun asukkaita tulee lisää."

Ei asunto normaalilla asumisella mitenkään erityisesti kulu. Lähinnä ne asunnon materiaalit vähitellen ikääntyvät ja tulevat jossain vaihessa vaihtoikään. Ei kukaan enää pitäisi 80-luvun asuntoa uutta vastaavana vaikka siellä ei olisi asunut ikinä kukaan.

Vierailija
264/446 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vaikka maksaisit yhtiövastikkeen kokonaan, asut naurettavan edullisesti ja hyödyt itseasiassa paljon enemmän kuin toinen osapuoli, koska voit laittaa ylijäävät rahasi esim. korkeakorkoiselle tilille muhimaan. "

Ihan samalla tavalla se toinen osapuoli voi laittaa säästämänsä rahan sijoituksiin. Silloin hän saa hyötyä sekä asuntovarallisuutensa kasvusta että sijoitusvarallisuudesta.

Vierailija
265/446 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ymmärrätkö että se kuluminen tuplaantuu, ellei triplaannu kun asukkaita tulee lisää. Konkreettinen esimerkki ex muija muutti slummi luukustaan mun luo. Sai täs kaupassa 4huonetta lisää. Saunan/ poreammeen ja puutarhan.

1 niistä oli hänen työhuone.

Puolet kuluista ilman lainaa olis ollut n110€/kk.

Slummmiluukun vuokra oli 650€. Maksoi mulle mukisematta todella mielellään 650€. Koska elintaso nousi niin paljon."

Eli se sun muija kattoi kulumisesta myös sun osan? Mä en olis mukisematta maksanut muuta, kuin puolet käyttökuluista. Jos parisuhde olis jatkunut niin kauan, että asunnossa olisi pitänyt tehdä remppaa, olisin osallistunut niihin kustannuksiin erikseen. Mutta asunnon omistajana sulla on vastuu omistamisesta johtuvista kuluista. 

Ihan samalla tavalla tekisin, jos joku muuttaisi mun omistamaan asuntoon. Hänelle kuuluu puolet käytöstä aiheutuvista kuluista, mun omistamisesta johtuvat kulut on mun omia kuluja. Säästänhän jo siinä, ettei tarvitse maksaa yksin koko vastiketta tai koko sähkölaskua.

Vierailija
266/446 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua oikein pistää vihaksi nämä pummit jotka yrittävät asua toisen luona maksamatta siitä mitään. Onneksi täällä saa valita, kenen kanssa on parisuhteessa. Varmaan moni mies näihin harakoihin haksahtaa kun on niin kova tarve saada pimpsaa. Tämmöinen lokkihan on tavallaan kuin maksullinen nainen, avaa haaransa ja toinen maksaa siitä hyvästä. 

Vierailija
267/446 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Korot ei kerrytä omaisuutta. Maksatko sä sitten koroista puolet kun napsahtaa? Mulla nousi korot vuosi sitten 1200€/kk.

Sun vuokra olis noussut 950€. Varmasti olisit hyväksynyt koska haluat et kaikki on oikeuden mukaista.

V.....n pummit"

Korot on sun omaisuuden kerryttämisestä johtuvia kuluja. Edelleen vaihtoehtona on yhteinen asunto, joka ostetaan yhdessä jollain omistussuhteella. Silloin ei tarvitse maksaa yksin koko lainaa, korkoja ja asumiskuluja.

Vierailija
268/446 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ymmärrätkö että se kuluminen tuplaantuu, ellei triplaannu kun asukkaita tulee lisää."

Ei asunto normaalilla asumisella mitenkään erityisesti kulu. Lähinnä ne asunnon materiaalit vähitellen ikääntyvät ja tulevat jossain vaihessa vaihtoikään. Ei kukaan enää pitäisi 80-luvun asuntoa uutta vastaavana vaikka siellä ei olisi asunut ikinä kukaan.

Ai ei kulu? Kyl esim keittiö kuluu kun siellä aletaan väsää tuplasti enemmän ruokia.. mulla on alakerta missä kävin ite kerran viiikko saunassa. Portaat oli 2v sitten A1 kunnossa nyt siellä on vaimon työhuone missä hän ravaa 10x päivässä. Pitäisi pinnoittaa portaat uudelleen jne kyl se käyttö vaan lisää kulumista. Eteisen laminaatti on lohkeillut koska vaimo ei osannut kuivata kenkiään. 

Vierailija
269/446 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli jos saan tuloja 1 euron vaikkapa korkotuloja joudun siitä maksamaan 30% pääomaveron?

Se on sitä ns ansaitsematonta tuloa

Jos joku maksaa asumisesta hoitovastikkeen, ei se ole vuokratuloa. Se on menoerä, joka maksetaan taloyhtiölle asuipa huoneistossa 0 tai enemmän ihmisiä. Mikäli se on pieni ja normivuokratasoon nähden edullisempi, on ihan kohtuullista maksaa se kokonaan toisen omistusasunnosta. Usein se on yksiöissä, kaksioissa ja kolmioissa alle 400€, joissain alle 200€

Vierailija
270/446 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua oikein pistää vihaksi nämä pummit jotka yrittävät asua toisen luona maksamatta siitä mitään. Onneksi täällä saa valita, kenen kanssa on parisuhteessa. Varmaan moni mies näihin harakoihin haksahtaa kun on niin kova tarve saada pimpsaa. Tämmöinen lokkihan on tavallaan kuin maksullinen nainen, avaa haaransa ja toinen maksaa siitä hyvästä. 

Mitä pummimista siinä on, että maksaa oman osuutensa asumiskuluista? Sun mielestä pummimista ei ole se, että kerryttää vain omaa pääomaa, eikä osallistu asumiskuluihin mitenkään?

Vierailija
271/446 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ymmärrätkö että se kuluminen tuplaantuu, ellei triplaannu kun asukkaita tulee lisää. Konkreettinen esimerkki ex muija muutti slummi luukustaan mun luo. Sai täs kaupassa 4huonetta lisää. Saunan/ poreammeen ja puutarhan.

1 niistä oli hänen työhuone.

Puolet kuluista ilman lainaa olis ollut n110€/kk.

Slummmiluukun vuokra oli 650€. Maksoi mulle mukisematta todella mielellään 650€. Koska elintaso nousi niin paljon."

Eli se sun muija kattoi kulumisesta myös sun osan? Mä en olis mukisematta maksanut muuta, kuin puolet käyttökuluista. Jos parisuhde olis jatkunut niin kauan, että asunnossa olisi pitänyt tehdä remppaa, olisin osallistunut niihin kustannuksiin erikseen. Mutta asunnon omistajana sulla on vastuu omistamisesta johtuvista kuluista. 

Ihan samalla tavalla tekisin, jos joku muuttaisi mun omistamaan asuntoon. Hänelle kuuluu puolet käytöstä aiheutuvis

Niin eli hän olisi saanut työhuoneen täysin ilmaiseksi+ muut lisätilat. Hänen elämänlaatusa parani hirveästi. 

Mä maksan lainan800€+ korot 400€ ja saan säästöä 110€ koska hän maksaa puolet 😂😂.

Pikkasen on lokkimainen logiikkaa.

Vierailija
272/446 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muuttamassa miehen asuntoon ilmaiseksi. Oman ruokani ostan. Mies on luvannut elättää. Pystyn säästämään ja avustamaan opiskelevia lapsiani.

Vierailija
273/446 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ap tuollaisia miettii kannattaa olla muuttamatta. Ei seuraa auvoista yhdessäoloa.

Vierailija
274/446 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä pummimista siinä on, että maksaa oman osuutensa asumiskuluista? Sun mielestä pummimista ei ole se, että kerryttää vain omaa pääomaa, eikä osallistu asumiskuluihin mitenkään?

Siinä on pummimista se että sulle ei ole mitään vastuuta, ei mitään riskiä ja sä saat säästettyä itsellesi monta sataa €/kk kun se henkilö jolle menet kokeilemaan kantaa kaiken vastuun/ riskit ja hyötyy susta 100€/kk. Mikä ei edes riitä siihen kuin paljon sä kulutat asuntoa.

Vierailija
275/446 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka mulla olis asuntolaina jo maksettu, niin kukaan ei siltikään muuttaisi mun luo maksamatta siitä kohtuullista korvausta. 

Vierailija
276/446 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos molempien asumiskulut pienenee 300 euroa kuussa, tilanne menee oikein passelisti

Vierailija
277/446 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka mulla olis asuntolaina jo maksettu, niin kukaan ei siltikään muuttaisi mun luo maksamatta siitä kohtuullista korvausta. 

Verottaja haluaa oman siivunsa mahdollisesta hyödystä.

Vierailija
278/446 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai ei kulu? Kyl esim keittiö kuluu kun siellä aletaan väsää tuplasti enemmän ruokia.. mulla on alakerta missä kävin ite kerran viiikko saunassa. Portaat oli 2v sitten A1 kunnossa nyt siellä on vaimon työhuone missä hän ravaa 10x päivässä. Pitäisi pinnoittaa portaat uudelleen jne kyl se käyttö vaan lisää kulumista. Eteisen laminaatti on lohkeillut koska vaimo ei osannut kuivata kenkiään. 

Saako nauraa, lamintaatti eteisessä. Sille sun läävällesi ei ole muuta hoitoa räjäytys. Kuka saakeli laittaa kotiinsa laminaattia? 

Vierailija
279/446 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verottaja haluaa oman siivunsa mahdollisesta hyödystä.

No ei verottaja sano mitään, jos niitä rahoja ei siirrä toisen tilille vaan maksaa toisen puolesta kuluja. Se on täysin salittua. Eri 

Vierailija
280/446 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako nauraa, lamintaatti eteisessä. Sille sun lä

Talon rakennuttaja ja on helvetin tyhmä ratkaisu eteinen on kiveä ja iso eteinen laminaattia tai vastaavaa. Eipä ollut itsellä ongelmia kuivata jalkoja/ jättää kenkiä kivi eteisen puolelle. Vaimolle tuntui olevan.