Olen liian nopea ja ärsyttää muiden hitaus
Kaupassa, ravintolassa, liikenteessä.. koitan ajatella muita asioita ja hengitellä syvään, välillä ärsyttää silti tosi paljon hidastelijat. Pahin on mennä asioille päivällä kun vanhukset ovat liikenteessä.
Kommentit (155)
Vierailija kirjoitti:
45:lle, eli sille, joka ihmetteli pankkiautomaatilla vetkuttelevia. Minä taas ihmettelen, että kuka käyttää nykyaikana vielä sellaisia masiinoita? Itse en ole nostanut rahaa automaatilta varmaan viiteen vuoteen tai yleensäkään käyttänyt käteistä muutamaan vuoteen. Tervetuloa siis nykyaikaan ja pois sieltä menneestä...
Oletko niitä nykyaikaisia, jotka yrittävät kassoilla saada kännykän maksusovellusta pelamaan?
Vierailija kirjoitti:
Se on yks kaunis päivä kun puoli vaihtuu nopeasta muiden hitaudesta ärsyyntyjästä siihen kun itse on hidas ja muitten nopeus ärsyttää. En tiedä johtuuko iästä mutta sain tämän itse kokea karvaasti hetki sitten kun peräjälkeen ensin tuli noidannuoli, sitten kylkiluun murtuma sitten sen parannuttua polvi alkoi reistailemaan niin että jouduin linkkaamaan kävellessä. Jos joku pyrähti kulman takaa nopeasti ohi, väistää en kerennyt nopeasti näiden kipujeni takia. Ymmärrän nyt paljon paremmin esim. vanhuksia kun kroppa ei välttämättä enää toimi kuin nuoremmilla. Itselle jopa tien ylitys tuntui astetta ahdistavammalta kun kävely oli hidasta.
Jep! Pitäisi yrittää asettua muiden asemaan.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on jotain pielessä ajanhallinnassa, jos on niin kiire kaupassa, että kanssaihmisten hitaus ärsyttää.
Me ihmiset ollaan vain erilaisia. Kaikista voi oppia jotain.
Minusta taas ajankäytössä on vikaa jos siellä kaupassa haahuilee ylimääräistä. Mieluummin käytän sen ajan vaikka lenkillä käymiseen tai herkullisen ruoan kokkailuun.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen pohdiskeleva, eli tämä "hidas".
Ja koko elämäni olen saanut kuulla näiden kiireilijöiden suusta, kuinka huono ja viallinen olen tämän hitauteni takia. Samaa kuunnellut kotona vanhemmilta, joiltakin opettajilta koulussa, ekoissa työpaikoissa. Nyt olen onneksi työssä, jossa huolellisuus ja lopputulos tärkeämpi kuin se, kuinka nopeasti asiat on tehty.
Nyt joulun aikaan monesti pysähdyn ihastelemaan esillepanoja ja koristeluja. Ja tämä takia asioin kaupoissa vasta iltayhdeksän jälkeen. Tässä kerran tosin jouduin silti kuulemaan turhautunutta huokailua, vaikka muutoin tyhjällä käytävällä oli enemmän kuin kylliksi tilaa mennä ohitseni. Tuli siinä tunne, että ongelma ei ollut siinä että olisin jotenkin tiellä, vaan se että ihastelen jotakin kaikessa rauhassa kiireen ja tehokkuuden sijasta.
Mukavinta olisi, jos hyväksyttäisiin se toisten erilaisuus, kuin että haukuttaisiin ne, jotka toimivat eri tavalla.
Itsekään et hyväksy vaan nimittelet toisia kiireilijöiksi. Kiire ja tehokkuus eivät ole sama asia. Itse olen tehokas aina kun jotain teen, jää sitten enemmän aikaa siihen nautiskeluun.
Jokainen saa ihan vapaasti olla hidas ja toteuttaa itseään seisoskelemassa ikuisuuksia vaikka kaupassa. Se mikä ei ole ok, on häiritä sillä hidastelullaan muita. Jostain syystä ne hitaat eivät havainnoi ja huomioi ympäristöään lainkaan vaan asettuvat tientukkeeksi. Kävin tänään kauppakeskuksessa ja siellä seisoi yksi nainen keskellä käytävää ostoskärrynsä vieressä ihan liikkumatta ja vaan tuijotteli eteensä. Tämän ketjun inspiroimana käännyin katsomaan vielä ja hän seisoi ihan hievahtamatta paikallaan ja suu apposen auki ja tuijotti eteensä. Se hitaus tarkoittaa siis vähän muutakin kuin kävelynopeutta, kyllä se lähtee korvien välistä.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen saa ihan vapaasti olla hidas ja toteuttaa itseään seisoskelemassa ikuisuuksia vaikka kaupassa. Se mikä ei ole ok, on häiritä sillä hidastelullaan muita. Jostain syystä ne hitaat eivät havainnoi ja huomioi ympäristöään lainkaan vaan asettuvat tientukkeeksi. Kävin tänään kauppakeskuksessa ja siellä seisoi yksi nainen keskellä käytävää ostoskärrynsä vieressä ihan liikkumatta ja vaan tuijotteli eteensä. Tämän ketjun inspiroimana käännyin katsomaan vielä ja hän seisoi ihan hievahtamatta paikallaan ja suu apposen auki ja tuijotti eteensä. Se hitaus tarkoittaa siis vähän muutakin kuin kävelynopeutta, kyllä se lähtee korvien välistä.
Juuri näin. Korvien välissä se hitaus ja erityisesti tukkeena olo. Vanhukset ja sairaatkin ymmärtävät jättää muille tilaa, mutta tämä joku tietty ihmistyyppi jää keskelle kulkureittiä tukkimaan tien muilta. Koko väylää ei ole tarvetta yhden henkilön omia.
Olen samanlainen ruokapöydässä. Hotkaisen ruoan kuin mikäkin sammakko ja sitten odottelen muita kärsimättömästi.
Miehenä minua ärsyttää hitaat naiset. Se on korkeintaan puoli minuuttia ja homma on osaltani hoidettu.
Meillä on töissä myös yksi nopea...todella nopea. Onnistuu rikkomaan kaiken perehtymättä asioihin ja hätäilemällä. Ei opi mitään erehdyksistään mutta aina pitää olla hosumassa ja kohta ollaan ostamassa uutta hänen rikkomansa tilalle. Puhe ei auta. Muualla elämässä esim vanhusten hitaus ei haittaa ja kyllähän se niin on ap että sinustakin tulee se vanhus joka ärsytät kaltaisiasi sitten joskus. Tsemppiä elämääsi mutta muista että joskus se kiireesi loppuu 😀
Vierailija kirjoitti:
Suojatiellä matelijat ärsyttää. Menkää reippaasti. Lapsille ei opeteta tuota, et ripeästi yli et liikenne soljuu kitkatta. Ja nuoret kundit laahautuu hiiiitaaaasti. Muu liikenne odottaa.
Ei suojatien yli tarvitse juosta. Minä olen aina se kohtelias mukava kuski, joka antaa reilusti tilaa jalankulkijoille ja en kaasuttele autoa odottaessani, vaan hymyilen vain odottaessani rauhallisesti. Minulla ei ole koskaan niin kiire, ettenkö ehtisi odottamaan sitä muutamaa sekuntia, joka menee jalankulkijoiden kävellessä tien yli. Kenelläkään autoilijalla ei saisi olla niin kiire, että heidän pitäisi hiiltyä pari ylimääräisen sekunnin takia ja jos niin käy, on päässä vikaa.
Autoilijat: lähtekää ajoissa ja ajakaa maltillisesti aina. Muistakaa, että auto voi olla hätäilevän ja kiireisen kuskin takia pahimmillaan todella vaarallinen ja tehtyä ei saa tekemättömäksi, jos jonkun ajatte autollanne kuoliaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
45:lle, eli sille, joka ihmetteli pankkiautomaatilla vetkuttelevia. Minä taas ihmettelen, että kuka käyttää nykyaikana vielä sellaisia masiinoita? Itse en ole nostanut rahaa automaatilta varmaan viiteen vuoteen tai yleensäkään käyttänyt käteistä muutamaan vuoteen. Tervetuloa siis nykyaikaan ja pois sieltä menneestä...
Oletko niitä nykyaikaisia, jotka yrittävät kassoilla saada kännykän maksusovellusta pelamaan?
En. Pankkikortilla maksaessa ei kauan mene.
Vierailija kirjoitti:
Olen samanlainen ruokapöydässä. Hotkaisen ruoan kuin mikäkin sammakko ja sitten odottelen muita kärsimättömästi.
Mitä sinä heitä enää odottelet?
Ikävä tilanne kaikille, kannattaa opetella kärsivällisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan miettinyt mikä valtava kiire sinulla on paikasta toiseen? Sinulla on kauhea tiedostamaton stressi ja kiire koko ajan, ihan kuin olisi maailmanloppu menossa ja kaikki pitää saada tehtyä mahdollisimman nopeasti.
Olen tästä eri mieltä. Ihmiset ovat eritahtisia, ei minulla koskaan objektiivisesti ole kiire minnekään. Olen perusolemukseltani ripeäliikkeinen ja muiden löntystely ja matelu luo suuren kontrastin omaan olemukseeni. Varmasti vaikutan vaikka kaupassa kireältä, kun tiedän mitä tulen hakemaan ja haluan hoitaa kauppaostokset rivakasti, muun maailman ihmetellessä ja arpoessa että haluavatko omena- vai appelssiinimehua.
-eri
Oleellinen pointti on tuossa just se, että ihmiset ovat eritahtisia. Tämä on luultavasti synnynnäinen ominaisuus, joten turha haukkua kanssaihmisiä nopeudesta t hitaudesta!
"Ihaile kirsikkapuun kukkia nyt, myrskytuuli saattaa tempaista ne yön aikana mukaansa."
Japanilainen sananlasku
Miettikääs kiireiset tuota. Osaatteko nauttia jatkuvan kiireenne takia mistään? Kannattaisiko se asia opetella nyt ettei tarvitse myöhemmin itkeä, kun oli niin kiireinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten nämä, jotka jäävät julkisten kulkuvälineiden tai muiden ovien eteen ihmettelemään suu auki taivaankaaren värejä muiden tukkeeksi, kun pitäisi ededä reipasta kaksitahtiaskellusta eteenpäin, ettei tule ruuhkia. Nämä samat ovat niitä, jotka ensin tuijottavat puolituntia suu auki bussikuskia tai kaupan kassaa, ennenkuin aivoista ehtii käsky lihaksiin asti mennä sinne bussiin tai maksaa ne ostokset. Pätkiikö joku sisäinen verkko, vai mistä tämä johtuu. Kaikki tapahtuu kuin hidastetussa filmissä. Riepoo välillä oikein todella.
Nämä ovat yleensä kehityshäiriöisiä, todella ikävästi sanottu heitä kohtaan. Minkäs he sille mahtavat, jos aivot toimii hitaasti. Terveiden ihmisten tulisi pyrkiä hyväksymään kaikenlaiset ihmiset, ja olla kiitollisia terveydestään.
Voi jeesus!
Vierailija kirjoitti:
Et muista viime talvea, kun suositeltiin osana yleistä varautumista että kaikilla pitäisi olla käteistä kotona? (Toki tähän riittää yksi nosto)
On ihmisiä, jotka haluavat käyttää käteistä. Heillä on siihen syynsä, kaikki eivät ehkä ole ns. hyviä syitä mutta heillä on tähän oikeus.
Olen myös tällainen nopea ihminen. Joskus ärsyttää että sitä käytetään hyväksi, esimerkiksi töissä teen oman osuuden ja sen jälkeen muiden osuuksia. Oivallan asioita nopeammin kuin muut ja kyllä, turhaudun kun joudun odottelemaan muita. Saatan myös miettiä kolmea asiaa yhtäaikaa, enkä kerkeä puhumaan sitä vauhtia kuin mitä ajatukset liitää. Olen hionut näitä luonteenpiirteitä niin pitkälle kuin kykenen etten näytä siltä että puhkun kärsimättömyyttä kun odotan muita.
Vetelehtijät bussissa, kaupassa ja ovien edessä kyllästyttää niin että korvissa soi. Mikä siinä on, että sen kulkutien tukkeeksi pitää jäädä patsastelemaan? Tai maleksia kapealla kävelytiellä keskellä tietä niin että vastaantulija tai perässätulija ei pääse ohittamaan. Joskus tuntuu että ihmisillä katoaa käsityskyky muusta maailmasta kun pääsevät kotiovien ulkopuolelle.
Ap kirjoitti otsikossaan olevansa "liian nopea". Mitä se siis tarkoittaa?
Jos ajaa autolla liian nopeasti, niin silloinhan ajaja on huono kuski, joka ei kykene noudattamaan liikennesääntöjä.
Ap kirjoitti, että esimerkiksi kaupassa ja ravintolassa hän on "liian nopea", eli toisin sanoen hän on ilmeisesti sietämätön höyrypää, joka juoksee kuin päätön kana jossain ruokakaupassa ja ei edes yritä olla kohtelias. Sama ravintolassa ilmeisesti, eli ap on kuin kärttyisä nälkäkiukkuinen pikkulapsi, jonka pitää saada mielestään kaikki heti ja muilla ei ole paskaakaan väliä, koska oma napa on tärkein napa.
Eikö ap ja muut vastaavat ole koskaan oppineet empaattisiksi? Onko se taito jäänyt kokonaan saavuttamatta vai puolitiehen? Kenen vika? Empaattisuutta voi yrittää harjoittaa aikuisenakin, vaikka yleensä se opitaan jo lapsena. Jos ap:lla ja muilla on siis vaikeuksia sopeuttaa omaa käytöstään tilanteeseen sopivaksi, niin se olisi tosella hyvä taito opetella. Tilannetajua tarvitaan hyvin usein, samoin myötätuntoa ja kuuntelun taito on elämän tärkeimoiä taitoja.
Muuta suurkaupunkiin, Lontoo, Pariisi tai New York voisi sopia paremmin rytmiisi. Lontoossa oppii vielä jonottamaan tyynesti, Pariisissa oppii valittamaan ääneen jos hidastelua. Sitten kun vanhenet ja rauhoitut voit halutessasi muuttaa takaisin kotimaahan.