Miksi jotkut törmää narsisteihin koko ajan, ja jotkut, kuten minä, en koskaan?
Olen kuitenkin jo 45-vuotias ja seurustelulumppaneitakin on tähän ikään mennessä ollut useampi, ja olen ihmisten kanssa paljon tekemisissä.. Mutten ole kertaakaan törmännyt narsistiin? Tai niin että olisin joutunut ainakaan tämän uhriksi?
En tiedä onko mulla ollut vaan hyvä tuuri, vai suojaako oma temperamentti/luonne minua heiltä. Olen kiltti ihminen, ja tietyllä tapaa miellyttäjäkin, MUTTA olen hyvin, hyvin varovainen kaikkien ihmisten kanssa. Vaikka toinen olisi kuinka mukava, niin minulta kestää kauan, ennenkuin oikeasti luotan kyseiseen ihmiseen, ennenkuin avaudun, ennenkuin oikeasti päästän lähelleni. Olen sosiaalinen, hyväntuulinen, osaan jutustella ja minusta pidetään, mutta en oikeasti ole avoinna toiselle ennenkuin pitkän ajan kuluttua.
Minun pitää keskimäärin tuntea ihminen vähintään vuosi-kaksi, ennenkuin alan paljastaa asioita tai sellaisia puolia itsestäni, jotka ovat minulle kipeitä ja joita toinen voisi mitenkään käyttää väärin.
Eli luultavasti narsistit eivät saa minusta otetta? En lankea heidän pauloihinsa riittävän nopeasti, koska en ole tarpeeksi avoin, en tarpeeksi luottavainen eikä silmäni ole siniset tipan vertaa?
Kommentit (236)
Lista narsistijankkaajan käytösmalleista
- Tekee päivittäin aloituksia narsismista
- Nostaa vanhoja narsismiketjuja ylös
- Lisää vanhoihin ketjuihin samat viestit uudelleen
- Alkaa narsistisella raivolla spämmätä narsistitarinoita jos joku uskaltaa arvostella hänen sepustuksiaan
- Erittäin pakkomielteinen
- Huomionhakuinen
- Omaa itse paljon narsistin piirteitä, mutta ei tunnista niitä itsessään
- Nimittelee kaikkia narskuiksi
.
Listan avulla on helppo tunnistaa narsistihullun käytös. Mitä useampi seikka osuu yhteen käytöksen kanssa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä kyseessä on narsistijankkaaja.
Vierailija kirjoitti:
- Alkaa narsistisella raivolla spämmätä narsistitarinoita jos joku uskaltaa arvostella hänen sepustuksiaan
- Huomionhakuinen
.
Listan avulla on helppo tunnistaa narsistihullun käytös. Mitä useampi seikka osuu yhteen käytöksen kanssa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä kyseessä on narsistijankkaaja.
"Narsistin kiukuttelu saattaa muistuttaa uhmaikään juuttuneen pikkulapsen käyttäytymistä."
https://www.narsisminuhrientuki.fi/tietoa-narsismista/narsismi/narsisti…
Hyvä itsetunto ja selkeät omat rajat suojaa narsistisilta ihmisiltä. Ei tietty aina, mutta silloin ainakin osaa poistua tai lopettaa kommunikoinnin kokonaan, kun huomaa tulevansa eri tavoin kaltoin kohdelluksi.
Vierailija kirjoitti:
- Huomionhakuinen
.
Millä tavalla narsismi on itseäsi koskettanut elämässäsi? Oletko itse väkivaltainen narsisti vai narsistin väkivallan uhri?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Huomionhakuinen
.
Listan avulla on helppo tunnistaa narsistihullun käytös. Mitä useampi seikka osuu yhteen käytöksen kanssa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä kyseessä on narsistijankkaaja.Millä tavalla narsismi on itseäsi koskettanut elämässäsi? Oletko itse väkivaltainen narsisti vai narsistin väkivallan uhri?
<
Koskettaa paljonkin. Jatkuvasti näkee miten somessa viljellään narsisti-sanaa.
Tässäkin ketjussa on yksi semmoinen väkivaltainen riehuja joka nimittelee kaikkia narsisteiksi.
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin ketjussa on yksi semmoinen väkivaltainen riehuja joka nimittelee kaikkia narsisteiksi.
Eli sinä itse?
Narsistilla on jatkuva tarve hallita perhettänsä. Narsisti ei yleensä tervehdi eikä ole huomaavinaankaan hallittaviaan tullessaan kotiin. Tyypillistä on myös, että hän alkaa välittömästi purkamaan omaa pahaa oloaan huutamalla, raivoamalla tai komentelemalla. Tavoitteena on siirtää negatiiviset tunteet uhriin. Tällaista käyttäytymismallia kutsutaan projektioksi. Ellei vallan saaminen muuten onnistu, hän hämmentää tilannetta riidan haastamisella sekä epäloogisella väittelyllä. Narsistin kanssa antaminen ja saaminen eivät ole tasapainossa, vaan narsisti varastaa energiaa mahdollisimman paljon uhriltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sinä itse?
Mä en koskaan nimittele ketään narsistiksi.
Mutta tuo narsistijankkaaja nimittelee täysin tuntemattomiakin narsisteiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sinä itse?
Ja mielestäsi täysin tuntematon ei voi olla narsisti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sinä itse?
Linkki?
Kaikki narsistin rakkaussuhteet ovat täynnä syyllisiä ja syytettyjä, uhreja ja syntipukkeja. Ne toistavat edetessään samankaltaista kaavaa: palava rakkaus muuttuu vihamielisyydeksi ja koti taistelukentäksi, jossa eletään onnen ja vihan rajua vuorovetoa. Narsisti pönkittää heikkoa egoansa draamalla. Oikeassa olon pakko, määräily, mustasukkaisuus, omistushalu, riitelyn tarve, tunteettomuus, kosto ja henkinen sekä fyysinen väkivalta ovat keinoja peittää jatkuva kumppanin menettämisen pelko. Usein uhri kuvittelee, että tilanne muuttuu, jos hän saa poistettua pahat jaksot. Näin ei kuitenkaan ole. Nämä kaksi puolta muodostavat narsistin kokonaisuutena, eikä ole mahdollista poistaa toista poistamatta kumpaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä syystä triggeröidyt noin kovasti jonkun sanan käytöstä jos et itse ole narsisti?
Tottakai huonoon käytökseen pitää puuttua. Toisten nimittely narsisteiksi törkeää.
Asioiden ei aina tarvitse liittyä itseen, että niitä haluaa puolustaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä syystä triggeröidyt noin kovasti jonkun sanan käytöstä jos et itse ole narsisti?
Tottakai huonoon käytökseen pitää puuttua. Toisten nimittely narsisteiksi törkeää.
Asioiden ei aina tarvitse liittyä itseen, että niitä haluaa puolustaa.
Puolustat siis sellaista asiaa aamusta iltaan joka ei itseäsi koske millään tavalla? Ja vähättelet narsistien uhrien kokemaa väkivaltaa.
Ymmärrät kuitenkin sen, että narsismi on yleisimpiä pään vakavia vikoja maailmassa? Tarkoittaa sitä, että tälläkin palstalla kirjoittelee paljon narsisteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sinä itse?
Ja mielestäsi täysin tuntematon ei voi olla narsisti?
Haluat siis varmuuden vuoksi nimitellä jotain tuntematonta narsistiksi?
Se, että nimittelet tuntematonta narsistiksi kertoo vain siitä ettet ymmärrä asiasta yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:Se, että nimittelet tuntematonta narsistiksi kertoo vain siitä ettet ymmärrä asiasta yhtään mitään.
Kerrotko narsismista lisää niin saamme enemmän ymmärrystä?
Parisuhteessa narsisti on kuherrusvaiheen jälkeen laskelmoiva, kylmä ja välinpitämätön kumppaninsa tarpeista. On tavallista, että narsisti saa kumppaninsa luopumaan vaivihkaa ystävistä, sukulaisista ja harrasteista manipuloinnin ja painostuksen avulla. Uhri ei usein itsekään ymmärrä, miksi hän on luopunut itselleen tärkeistä asioista. Narsisti kostaa uhrin itsenäisyyspyrkimykset. Hän ei välttämättä tee riitaa suoraan aiheesta, vaan jostakin mitättömästä aiheen ulkopuolisesta seikasta.
Psykiatrian professori Jyrki Korkeila Turun yliopistosta sanoo, että ihmisten kannattaisi välttää narsistiksi tai psykopaatiksi nimittelyä.
- Meillä on suomen kielessä täsmällisempiä termejä kuten piittaamaton, välinpitämätön tai ilkeä, Korkeila muistuttaa.
Hänen mukaansa tieteelliseltä kuulostavilla termeillä lausuja haluaa ikään kuin tehdä sanomisestaan todenmukaisemman.
- Todelliset asiantuntijat taas eivät voi lausua julkisesti luonnearviointeja, huomauttaa Jyrki Korkeila vedoten ammattikunnan eettiseen koodistoon.
Vierailija kirjoitti:
Psykiatrian professori Jyrki Korkeila Turun yliopistosta sanoo, että ihmisten kannattaisi välttää narsistiksi tai psykopaatiksi nimittelyä.
- Meillä on suomen kielessä täsmällisempiä termejä kuten piittaamaton, välinpitämätön tai ilkeä, Korkeila muistuttaa.
Hänen mukaansa tieteelliseltä kuulostavilla termeillä lausuja haluaa ikään kuin tehdä sanomisestaan todenmukaisemman.
- Todelliset asiantuntijat taas eivät voi lausua julkisesti luonnearviointeja, huomauttaa Jyrki Korkeila vedoten ammattikunnan eettiseen koodistoon.
Joops. Jokainen kusipää ei ole narsisti, mutta jokainen narsisti on kusipää. Ja narsismi on yleisimpiä pään vakavia vikoja maailmassa.
Niimpä. Kyllä se narsisti narsistin löytää.
Narsistit ovat siis todella sekaisin päästään ja jokainen on myös väkivaltainen.