Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jotkut törmää narsisteihin koko ajan, ja jotkut, kuten minä, en koskaan?

Vierailija
01.12.2023 |

Olen kuitenkin jo 45-vuotias ja seurustelulumppaneitakin on tähän ikään mennessä ollut useampi, ja olen ihmisten kanssa paljon tekemisissä.. Mutten ole kertaakaan törmännyt narsistiin? Tai niin että olisin joutunut ainakaan tämän uhriksi?

En tiedä onko mulla ollut vaan hyvä tuuri, vai suojaako oma temperamentti/luonne minua heiltä. Olen kiltti ihminen, ja tietyllä tapaa miellyttäjäkin, MUTTA olen hyvin, hyvin varovainen kaikkien ihmisten kanssa. Vaikka toinen olisi kuinka mukava, niin minulta kestää kauan, ennenkuin oikeasti luotan kyseiseen ihmiseen, ennenkuin avaudun, ennenkuin oikeasti päästän lähelleni. Olen sosiaalinen, hyväntuulinen, osaan jutustella ja minusta pidetään, mutta en oikeasti ole avoinna toiselle ennenkuin pitkän ajan kuluttua. 

Minun pitää keskimäärin tuntea ihminen vähintään vuosi-kaksi, ennenkuin alan paljastaa asioita tai sellaisia puolia itsestäni, jotka ovat minulle kipeitä ja joita toinen voisi mitenkään käyttää väärin.

Eli luultavasti narsistit eivät saa minusta otetta? En lankea heidän pauloihinsa riittävän nopeasti, koska en ole tarpeeksi avoin, en tarpeeksi luottavainen eikä silmäni ole siniset tipan vertaa? 

Kommentit (236)

Vierailija
181/236 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistien ominaisuuksia

Itsekeskeinen. Hänen tarpeensa ovat kaikkein tärkeimmät.

Ei katumusta virheiden tai väärintekojen jälkeen.

Epäluotettava, kykenemätön sitoutumaan.

Ei piittaa tekojensa seurauksista.

Projisoi vikansa muihin. Kova syyttämään, ei koskaan hänen vikansa.

Omatunto vajavainen tai olematon.

Epäherkkä toisten tarpeille ja tunteille.

Hyvä julkisivu (yksi tai useampia) jolla tehdä vaikutus ja saada valta.

Huono stressinsietokyky. Herkkä suuttumaan ja raivoamaan.

Oikeutettu manipuloimaan ihmisiä täyttääkseen tarpeensa.

Järkiperäistää helposti. Elää järjellä. Vääntää keskustelun omaksi edukseen toisen kustannuksella. Jos joutuu ansaan, jatkaa puhumista, vaihtaa aihetta tai suuttuu.

Piintynyt valehtelu.

Valtava tarve kontrolloida tilanteita, keskusteluja ja muita ihmisiä.

Ei todellisia arvoja. Opportunisti. Arvot vaihtuvat tilanteen mukaan.

Antaa itsestään usein empaattisen ja ymmärtäväisen vaikutelman jotta voisi manipuloida muita.

Vihaisia ja ailahtelevia tunnetiloja.

Käyttää seksiä kontrolloimiseen.

Ei jaa omia ajatuksiaan, motiivejaan eikä tunteitaan.

Kontrolloi keskusteluja. Täytyy sanoa ensimmäinen ja viimeinen sana.

Hyvin hidas antamaan anteeksi. Roikkuu katkeruudessa.

Salainen elämä. Piilottaa rahansa, ystävänsä ja aktiviteettinsa.

Pitää muiden ärsyttämisestä. Pitää kaaoksen ja hajaannuksen luomisesta ilman syytä.

Ailahtelevat tunteet - muuttuu hetkessä mukavasta vihaiseksi ilman merkittävää syytä.

Epäonnistuu usein taloudellisten asioiden hoitamisessa.

Ilmaisee harvoin arvostusta.

Suureellinen. Vakuuttunut siitä että hän tietää enemmän kuin muut ja tekee kaiken oikein.

Ei kykene näkemään omaa osuuttaan suhteessa toisiin ihmisiin. Puolustautuu nuhdeltaessa. Ei koskaan hänen vikansa.

Voi näyttää herkältä ja kyynelehtiä. Tämä on näyttelemistä tai turhautumista mutta ei surua.

Rikkoo ihmisten sydämet tehdäkseen heistä hänessä riippuvia.

Tarvitsee uhkauksia tai painostusta saadakseen muut pysymään lähellään.

Sabotoi kumppania. Haluaa tämän olevan onnellinen vain itsensä kautta. Ei salli kumppanille ulkopuolisia tuttavia eikä kiinnostuksen kohteita.

Hyvin ristiriitainen.

Vakuuttava. Täytyy vakuuttaa muut tulemaan hänen puolelleen.

Kätkee todellisen itsensä. Aina "päällä".

Ystävällinen vain jos saa sinulta sen mitä hän tahtoo.

Hänen on oltava oikeassa, voitettava ja näytettävä hyvältä.

Ilmoittaa, ei keskustele. Kertoo, ei kysy.

Ei puhu avoimesti. Salaiset motiivit.

Kontrolloi muiden rahoja mutta käyttää itse vapaasti.

Jatkuva "Olen OK ja voin hyvin, eikä minun tarvitse kuunnella sinun näkökantojasi tai ajatuksiasi".

Kokee olevansa aina väärinymmärretty.

Tunnet olosi kurjaksi hänen lähellään. Hän kuluttaa sinua.

Ei kuuntele koska ei välitä.

Hänen tunteistaan puhutaan mutta ei kumppanin.

Ei ole kiinnostunut ongelmien ratkaisemisesta.

Erittäin hyvä lukemaan muita, jotta voisi manipuloida heitä.

Tämä lista on syntynyt yhteistyössä narsistien ja heidän uhriensa kanssa. Kiitos kaikille.

Vierailija
182/236 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykiatrian professori Jyrki Korkeila Turun yliopistosta sanoo, että ihmisten kannattaisi välttää narsistiksi tai psykopaatiksi nimittelyä.

- Meillä on suomen kielessä täsmällisempiä termejä kuten piittaamaton, välinpitämätön tai ilkeä, Korkeila muistuttaa.

Hänen mukaansa tieteelliseltä kuulostavilla termeillä lausuja haluaa ikään kuin tehdä sanomisestaan todenmukaisemman.

- Todelliset asiantuntijat taas eivät voi lausua julkisesti luonnearviointeja, huomauttaa Jyrki Korkeila vedoten ammattikunnan eettiseen koodistoon.

Hannu Lauerma kertoo narsisteista seuraavaa:

Narsistin itsetunto rakentuu suureellisten fantasioiden varaan.

Kumppanina vaikea. Joskus pinnallista viehätysvoimaa.

Ylimielisyys ja röyhkeys suojelevat ihmisen huonosti rakentuneen itsetunnon erittäin haavoittuvaa ydintä.

Tämä ihmistyyppi ei parane sillä, että heille annetaan jyrkkää palautetta, sanoo Lauerma.

Suuret käsitykset itsestä, saavutusten liioittelu.

Keskittyminen mielikuviin omasta rajattomasta menestyksestä, voimasta, rakkaudesta jne.

Usko omaan ainutlaatuisuuteen. Vain erittäin huomattavat henkilöt ja instituutiot ymmärtävät henkilön itsensä mukaan häntä. Tällaisen ihmisen on vaikea ottaa apua vastaan hyvältä terveyskeskuslääkäriltä. Hänhän näkee ympärillään vain kyvyttömiä, tyhmiä ihmisiä, valaisee Lauerma.

Korostuneen ihailun vaatiminen. Kokee ansaitsevansa erityiskohtelua.

Muiden hyväksikäyttö. Empatian puute.

Kateus tai uskomus siitä, että muut ovat kateellisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/236 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riidan toistuessa, ja uhrin lähtiessä tai palatessa takaisin esimerkiksi ystäviensä luota, uhri vähitellen luopuu oman ajan käytöstä välttääkseen jatkuvaa selkkausta. Jälkeenpäin narsisti voi kuitenkin väittää, ettei hän koskaan ole kieltänyt uhria oman ajan käyttämisestä. Riidan sijaan narsisti voi myös heittäytyä surkeaksi ja näytellä uhrilleen, ettei millään halua olla ilman tämän seuraa. Kumppani kokee tällöin helposti syyllisyyttä ja sympatiaa, jolloin hänen on entistä vaikeampi perustella ja puolustaa omien menojensa oikeutta. Koska narsistin vaikutuskeinot ovat uhriin epäsuoria, uhrin on niitä vaikea havaita ja ymmärtää.

Vierailija
184/236 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 55 kun törmäsin ensimmäisen kerran. Muita en ole kohdannut. 

Vierailija
185/236 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistien ominaisuuksia

Itsekeskeinen. Hänen tarpeensa ovat kaikkein tärkeimmät.

Ei katumusta virheiden tai väärintekojen jälkeen.

Epäluotettava, kykenemätön sitoutumaan.

Ei piittaa tekojensa seurauksista.

Projisoi vikansa muihin. Kova syyttämään, ei koskaan hänen vikansa.

Omatunto vajavainen tai olematon.

Epäherkkä toisten tarpeille ja tunteille.

Hyvä julkisivu (yksi tai useampia) jolla tehdä vaikutus ja saada valta.

Huono stressinsietokyky. Herkkä suuttumaan ja raivoamaan.

Oikeutettu manipuloimaan ihmisiä täyttääkseen tarpeensa.

Järkiperäistää helposti. Elää järjellä. Vääntää keskustelun omaksi edukseen toisen kustannuksella. Jos joutuu ansaan, jatkaa puhumista, vaihtaa aihetta tai suuttuu.

Piintynyt valehtelu.

Valtava tarve kontrolloida tilanteita, keskusteluja ja muita ihmisiä.

Ei todellisia arvoja. Opportunisti. Arvot vaihtuvat tilan

Onhan tuo masentava lista. Oma vanhempani on tuommoinen ja hän halusi minun olevan samanlainen. No, ihan ei ainakaan ole onnistunut.

Jos on kasvanut tavan tolkun perheessä kuten varmaan kuitenki enemmistö on (jossa siis ainakin yksi turvallinen luotettava aikuinen saatavilla) niin eivät he voi käsittää narsististen perheiden sisäistä helvettiä. Sieltä mont mielisairaat ja rikolliset tulevat. Edelleenkin voi sanoa lapsestaan: en voinut sille mitään, se nyt vaan oli tuommoinen, sitä ei voinut kukaan auttaa, hoitovirhe jne jne.

Selitykset eivät maailmasta lopu. Osa selityksistä on vain räikeää vastuun kiertämistä, tässäkin. Ei haluta tehdä likaista, vaivalloista ja hidasta psyykkistä työtä omien traumojen suhteen vaan siirretään se suoraan omaan lapseen/ kumppaniin/työkollegaan.

Vierailija
186/236 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on harhaisia tyyppejä. 

Narsistihullu valitteli, että olen käyttänyt hänestä tämmöistä lausetta:

"Tukehdu Aids-kyrpään, molovittu."

En ikinä käyttäisi noin lapsellista kieltä. Mene hakemaan harhoisi apua.

Vierailija
187/236 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidät siis itsekin jollain tavalla mielisairaana ihmistä joka kirjoitti sen alkuperäisen jutun ja lähetti sen toiselle tällä palstalla?

Vierailija
188/236 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen melko varma, että meidän naapurin mies on narsisti. En muuten edes miettisi tätä, mutta hän lähti rakentamaan naapurisuhdetta suoraan riitelemällä. Eikä mitenkään pienesti, vaan suoraan valittamalla viranomaistahoille.

Hän ei kuuntele, hän on oikeassa, hän tietää. Ja vaikka hänen valituksensa on kumottu jokaisessa hallinto-oikeusasteessa, hän on se joka sanelee asioiden tilan.

Ei käy kateeksi hänen vaimoaan tai tyttäriään. 

(Olen muuten törmännyt murhaajaankin! Juttelin niitä näitä mukavia hänen koiristaan ja omastani tämän ihmisen kanssa, ja jälkeen päin minulle kerrottiin kuka tämä ihminen oli ja mitä tehnyt. Jaiks).

Pidän hyvin epätodennäköisenä. Narsisti yleensä vähintään selvittäisi ensin, onko sinusta hyötyä hänelle. 

Vierailija
189/236 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuva varuillaan oleminen, narsistin lukeminen, tulkitseminen sekä omien sanomisten varominen rasittaa uhria. Monet uhrit ovat kuvanneet kärsivänsä kodin ahdistavasta ilmapiiristä ja saavansa siitä vatsakipuja, vatsan toiminnan häiriöitä, unettomuutta, päänsärkyä, ahdistusta, lihaskipuja, rytmihäiriötuntemuksia, oksentelua ja masennusta. 

Parisuhteessa uhri joutuu myös monessa tapauksessa olemaan välikappaleena narsistin ja lasten välillä, eikä voi ahdistavassa ilmapiirissä toteuttaa vanhemmuuttaan haluamallaan tavalla. Ilmapiiri vaihtelee kotona yleensä laidasta toiseen narsistin ollessa läsnä tai poissa. Uhrit (myös lapset) yleensä kokevat olonsa turvalliseksi ja rentoutuneeksi ainoastaan silloin kun narsisti ei ole läsnä.

Vierailija
190/236 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran törmännyt. En koko ajan.

Vierailija
191/236 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Psykiatrian professori Jyrki Korkeila Turun yliopistosta sanoo, että ihmisten kannattaisi välttää narsistiksi tai psykopaatiksi nimittelyä.

- Meillä on suomen kielessä täsmällisempiä termejä kuten piittaamaton, välinpitämätön tai ilkeä, Korkeila muistuttaa.

Hänen mukaansa tieteelliseltä kuulostavilla termeillä lausuja haluaa ikään kuin tehdä sanomisestaan todenmukaisemman.

- Todelliset asiantuntijat taas eivät voi lausua julkisesti luonnearviointeja, huomauttaa Jyrki Korkeila vedoten ammattikunnan eettiseen koodistoon.

Hannu Lauerma kertoo narsisteista seuraavaa:

Narsistin itsetunto rakentuu suureellisten fantasioiden varaan.

Kumppanina vaikea. Joskus pinnallista viehätysvoimaa.

Ylimielisyys ja röyhkeys suojelevat ihmisen

Näitä luonteita on menestyneissä taiteilijoissa. Siis jokin lahjakkuudenlaji, mutta valitettavasti ovat aika kolkkoja lähipiirilleen, perheelleen, jos sellaisen kasaavat.

Päästäänkin pian siihen, millaisilla ominaisuuksilla nykymaailmassa menestyy. Mitä mulkumpi ja älykkäämpi, sen parempi? Ei tosiaan ollenkaan sanottu etteivät voi luoda vaikka minkälaisen uran ja kaihoisan muistokirjoituksen.

Vierailija
192/236 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidät siis itsekin jollain tavalla mielisairaana ihmistä joka kirjoitti sen alkuperäisen jutun ja lähetti sen toiselle tällä palstalla?

En ymmärtänyt mitään tuosta tekstistäsi. Mikä alkuperäinen?

Mutta joku väitti minun käyttäneen tuota aids-lausetta. Se viesti on varmaan jo poistettu kun en nähnyt sitä ed. sivulla.

Vierailija
193/236 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsistihullu-sanan käyttö ei mielestäsi ole lapsellista kieltä?

Se kuvaa ihmistä joka on hurahtanut johonkin. Kirjahullu, sienihullu, urheiluhullu jne.

Vierailija
194/236 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta joku väitti minun käyttäneen tuota aids-lausetta. Se viesti on varmaan jo poistettu kun en nähnyt sitä ed. sivulla.

Pidätkö psyykkisesti terveenä ihmistä, joka lähettelee Aids-kikkeliviestejä palstalla toisille kirjoittajille kun herjaa heitä?

Vierailija
195/236 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 55 kun törmäsin ensimmäisen kerran. Muita en ole kohdannut. 

Olet varmasti törmännyt, et vaan ole ollut tietoinen heistä. Siis ei ole tarvinnut tutustua heidän näihin puoliin. Ja tämähän on perusasetus esim työ/harrastepiireissä: ihmiset näyttäytyvät normaaleina ja kivoina. No, ihan kaikki eivät ole niin kivoja kuin miltä näyttävät- Tuosta pisteestä narsismi alkaa. Siihen liittyy AINA esittäminen. Pahimmillaan salailu, mykkyys, uhkailu.

Vierailija
196/236 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kuvaa ihmistä joka on hurahtanut johonkin. Kirjahullu, sienihullu, urheiluhullu jne.

Eli sinä olet itsekin siis narsistihullu? Aamusta iltaan jankutat narsistiketjussa.

Onko narsistin harjoittamasta perheväkivallasta kärsinyt narsistihullu pahempi asia kuin narsisti itse?

Vierailija
197/236 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidätkö psyykkisesti terveenä ihmistä, joka lähettelee Aids-kikkeliviestejä palstalla toisill

Pidän sinua mielisairaana jos luulet minun lähettäneeni sinulle noita viestejä.

Vierailija
198/236 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoletkaan narsistisiksi haukutut eivät edes ole narsisteja. Muotisana.

Vierailija
199/236 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sinä olet itsekin siis narsistihullu? Aamusta iltaan jankutat narsistiketjussa.

Onko narsistin harjoittamasta perheväkivallasta kärsinyt narsistihullu pahempi asia kuin narsisti itse?

En ole täällä aamusta iltaan ja narsismi aiheena ei ole minun innostuksen kohde eikä harrastus.

Mutta sinulle on.

Vierailija
200/236 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:Pidän sinua mielisairaana jos luulet minun lähettäneeni sinulle noita viestejä.

Yritä vastata kysymykseen. 

Eli pidätkö psyykkisesti terveenä ihmistä, joka lähettelee lapsellisia Aids-kikkeliviestejä palstalla toisille kun herjaa heitä. Kyllä vai ei?