Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jotkut törmää narsisteihin koko ajan, ja jotkut, kuten minä, en koskaan?

Vierailija
01.12.2023 |

Olen kuitenkin jo 45-vuotias ja seurustelulumppaneitakin on tähän ikään mennessä ollut useampi, ja olen ihmisten kanssa paljon tekemisissä.. Mutten ole kertaakaan törmännyt narsistiin? Tai niin että olisin joutunut ainakaan tämän uhriksi?

En tiedä onko mulla ollut vaan hyvä tuuri, vai suojaako oma temperamentti/luonne minua heiltä. Olen kiltti ihminen, ja tietyllä tapaa miellyttäjäkin, MUTTA olen hyvin, hyvin varovainen kaikkien ihmisten kanssa. Vaikka toinen olisi kuinka mukava, niin minulta kestää kauan, ennenkuin oikeasti luotan kyseiseen ihmiseen, ennenkuin avaudun, ennenkuin oikeasti päästän lähelleni. Olen sosiaalinen, hyväntuulinen, osaan jutustella ja minusta pidetään, mutta en oikeasti ole avoinna toiselle ennenkuin pitkän ajan kuluttua. 

Minun pitää keskimäärin tuntea ihminen vähintään vuosi-kaksi, ennenkuin alan paljastaa asioita tai sellaisia puolia itsestäni, jotka ovat minulle kipeitä ja joita toinen voisi mitenkään käyttää väärin.

Eli luultavasti narsistit eivät saa minusta otetta? En lankea heidän pauloihinsa riittävän nopeasti, koska en ole tarpeeksi avoin, en tarpeeksi luottavainen eikä silmäni ole siniset tipan vertaa? 

Kommentit (236)

Vierailija
141/236 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihmisellä ei ole selkeitä omia rajoja ja antaa muiden kävellä niiden yli, joutuu todennäköisemmin tekemisiin/suhteisiin narsistisen henkilön kanssa. Ainoa hyvä puoli on se, että jatkossa oppii tunnistamaan tiettyjä voimakkaasti narsistisia piirteitä jo ihan alussa ja pystyy suojaamaan itseään. Omat rajat on se juttu, samoin itsensä arvostaminen. 

Vierailija
142/236 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka ikinen ihminen on törmännyt narsistiin elämänsä aikana. Vaikkapa tyyliin kadulla ohi kävellessä. Kyseessä on loppupeleissä varsin yleinen persoonallisuushäiriö.

Olen tavannut työssäni useita narsisteja, osalla on myös ollut diagnoosi. He ovat yleensä niitä työpaikan tarinaniskijöitä ja kahvihuonekoomikkoja. Monen herkkänahkaisen narsistin pimeä puoli ei paljastu koskaan, he saattavat olla mukana vaikkapa yhdistys- ja vapaaehtoistoiminnassa. 

Jonkin tasoinen narsismi on yleistä. Ja juuri tämä "mietojen" narsistien (läpi sormiensa katsovien tai salaa nauttivien) paljous mahdollistaa juuri malignien eli pahalaatuisimpien luonteiden menestymisen. Ei uskalleta pysäyttää tai puuttua kaikkein julkeimpien huijareiden toimiin vaikka ehkä aavistetaan toisen todellinen karva. Puuttuminen vaatiikin todelista selkärankaa koska raivostunut narsisti on arvaamaton ja vähintäänkin uhkailee vaikka millä. Ikävimmässä tapauksessa myös kostaa. Eli on tietenkin turvallisinta teeskennellä että mitään ikävää ei ole olemassakaan. Ja juurihan tätä valhetta narsisti itse ympäristöönsä syöttää: heissä itsessään ei ole mtn ongelmaa, ainoastaan toisessa/toisissa. 

Erittäin myrkyllisiä mutta samalla myös erittäin taitavia esiintymään moitteettomina ja esimerkillisinä kansalaisina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/236 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:Narsistiseen persoonallisuuteen on olemassa selvät kriteerit.

Listaatko nämä selvät kriteerit?

Narsismin kriteereitä laaja-alaiset suuruuskuvitelmat, ihailun tarve ja empatian puute.

Nämä ovat asioita joita ei nää päällepäin. Pitää tietää mitä henkilö ajattelee syvällä sisimmässään.

Vierailija
144/236 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:Narsistiseen persoonallisuuteen on olemassa selvät kriteerit.

Narsismin kriteereitä laaja-alaiset suuruuskuvitelmat, ihailun tarve ja empatian puute.

Nämä ovat asioita joita ei nää päällepäin. Pitää tietää mitä henkilö ajattelee syvällä sisimmässään.

Lista narsistin käytösmalleista:

Mahtailevuus

Huomiohakuisuus

Ei pysty ottamaan vastaan kritiikkiä

Väkivaltainen

Empatian puute

Lapsellisuus

Suuruuskuvitelmat

Manipuloivuus

Epärehellisyys

Pinnallisuus, varakkuuden merkit tärkeitä

Impulsiivisuus

Nöyryyttämishakuisuus (tykkää iskeä heikkoihin kohtiin ja nauttii toisen polvillaan olosta)

Hovin kokoaminen

Mustamaalaaminen

Mahtailu / kerskailu / suuruuskuvitelmat

Mitätöinti

Stalkkeroiminen

Empatiakyvyttömyys tai alhainen sellainen

Valehteleminen

Mustasukkaisuus

Harha-ajatukset

Kuvittelu lain yläpuolella olemisesta

.

Listan avulla on helppo tunnistaa narsistinen käytös. Mitä useampi seikka osuu yhteen käytöksen kanssa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä kyseessä on narsisti.

Vierailija
145/236 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Narsistit on erittäin taitavia maskaamaan eli esittämään normaalia, jopa tavallista miellyttävämpää henkilöä. 

Vierailija
146/236 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti tai narsistisia piirteitä enemmän omistava katsoo tarkkaan kenet valitsee uhrikseen. Luultavasti olet niin itsenäinen ja omanarvontunteva että narsisti ei välttelee sinua. Pistä silmät auki ja katso vähän esim työpaikalla niitä hiljaisia ja ujoja, kuinka moni heistä saa runtua tavalla tai toisella? 

Ilkeät ihmiset eivät käy sellaisten ihmisten kimppuun joiden arvelevat pistävän samoilla tehoin kampoihin. He valitsevat ne, jotka todennäköisesti nöyrtyvät syystä tai toisesta vallan alle. 

Se ei tarkoita että nöyrtyvät kokisivat itse olevan huonompia. Vallan käyttö työpaikalla voi olla myös, että ujompi on sosiaalisesti tai asemaltaan huonommassa asemassa kuin nöyryyttäjä. Harva narsisti uskaltaa käydä isompitittelisiä vastaan-

Vierailija
147/236 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtailevuus

Huomiohakuisuus

Väkivaltainen

Empatian puute

Lapsellisuus

Su

Mutta aika harva näyttää suoraan noita kaikkia puoliaan. Narsistit usein tavoittelevat menestystä ja ihailua, eikä niitä saa jos esiintyy suoranaisena kusipäänä. Narsisti osaa manipuloida ja tekee sitä osittain myös huomaamattaan. 

Vierailija
148/236 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsisti tai narsistisia piirteitä enemmän omistava katsoo tarkkaan kenet valitsee uhrikseen. Luultavasti olet niin itsenäinen ja omanarvontunteva että narsisti ei välttelee sinua. Pistä silmät auki ja katso vähän esim työpaikalla niitä hiljaisia ja ujoja, kuinka moni heistä saa runtua tavalla tai toisella? 

Ilkeät ihmiset eivät käy sellaisten ihmisten kimppuun joiden arvelevat pistävän samoilla tehoin kampoihin. He valitsevat ne, jotka todennäköisesti nöyrtyvät syystä tai toisesta vallan alle. 

Se ei tarkoita että nöyrtyvät kokisivat itse olevan huonompia. Vallan käyttö työpaikalla voi olla myös, että ujompi on sosiaalisesti tai asemaltaan huonommassa asemassa kuin nöyryyttäjä. Harva narsisti uskaltaa käydä isompitittelisiä vastaan-

Lisään vielä että monesti nämä alkavat todella pienestä. Esimerkiksi uusi työntekijä tulee taloon. Vanhempi työntekijä alkaa tavalla tai toisella varovaisesti kokeilemaan millainen ihminen on vastassa. Pieniä huomautuksia tulee välillä, sitten ne alkavat olla toistuvia. Jossain vaiheessa hienoinen halveksunta astuu kehiin, sitten tilanne tavalla tai toisella pahenee. Ennenkuin huomaakaan, onkin alistettuna röyhkeän valtapelin alle. Ei syynä siihen ole se kiltimpi ihminen.

Vierailija
149/236 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtailevuus

Huomiohakuisuus

Väkivaltainen

Empatian puute

Lapsellisuus

Suuruuskuvitelmat

Manipuloivuus

Epärehellisyys

Pinnallisuus, varakkuuden merkit tärkeitä

Impulsiivisuus

Nöyryyttämishakuisuus (tykkää iskeä heikkoihin kohtiin ja nauttii toisen polvillaan olosta)

Hovin kokoaminen

Mustamaalaaminen

Mahtailu / kerskailu / suuruuskuvitelmat

Mitätöinti

Stalkkeroiminen

Empatiakyvyttömyys tai alhainen sellainen

Valehteleminen

Mustasukkaisuus

Harha-ajatukset

Kuvittelu lain yläpuolella olemisesta

Hyvät ja selvät kriteerit.

Tämä lista ei ole psykiatrien laatima. Ei niitä diagnooseja tuommoisella listalla tehdä.

Hauskaa sinänsä, että monet noista oireista sopii palstan narsistihulluun. Hän levittää tuota käyttäytymismalli-listaa vaikka itselläänkin on noita oireita.

Narsistihullu on lapsellinen, valehteva, harhainen, manipuloiva, mahtaileva ja ei ota vastaan kritiikkiä jne.

Vierailija
150/236 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tyypillinen narsistin tunnusmerkki on se, että hän näkee narsisteja joka puolella. Sitä kutsutaan myös projisoinniksi. Omat ominaisuudet nähdään muissa, mutta ei itsessä.

Vierailija
151/236 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti on tietynlainen "buzzword".  Ihmisillä voi olla narsistisia piirteitä ja paljon, eikä silti täytä virallista narsistin määritelmää.

Koko sana on jokseenkin kärsinyt inflaation.

Itse olen törmännyt varmuudella kahteen ehdokkaaseen. Entinen pomo (ei välttämättä narsisti,mutta joku häiriö,jota en osaa nimetä), häntä ärsytti suunnattomasti,kun en uskonut sen bullshitjuttuja. Ja yksi entinen tapailu (4kk) kumppani.

Pomolle et oikein mitään voi. Ja tapailukumppanista tiesin koko ajan,ettei ole ihan normaali,mutta kaipasin jotain vaihtelua. Ja oli alussa liiankin hurmaava. Pikkulahjoineen ja julisti kaikille miten ihana olen.Ja olin iloinen,että hän lopetti suhteen,enkä minä. (Pelkäsin  ehkä vähän seurauksia,jos olisin itse lopettanut). Lopetti muuten siinä vaiheessa,kun ensimmäistä kertaa korotin itse ääntäni. Ja kyseli kaikkea omituista, esim.onko hyvät välit vanhempiin (on) Ja kuulemma kaikilla exillä ollut huonot välit. Lisäksi laittoi "jäähylle" jos en tehnyt mitä halusi (eli ilmoitti ettei olla yhteydessä kahteen viikkoon niin saan miettiä "tekemisiäni".. no parin päivän päästä jo soitti). Piti lähettää kuvia,että olin missä kerroin olevani etc. Seurasi baarissa naisten vessaan.

En tiedä onko narsisti se oikea määritelmä tuosta kaverista,mutta ei ollut ihan normaali.

Vierailija
152/236 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:Tämä lista ei ole psykiatrien laatima. Ei niitä diagnooseja tuommoisella listalla tehdä.

Lista kuvaa erittäin selkeästi kaikkien narsistien käytösmalleja. Ihan samojen asioiden pohjalta diagnooseja tehdään. Narsisti käyttäytyy kuten kaikki narsistit käyttäytyvät.

Vierailija
153/236 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistihullun mielestä ne ujot ja hiljaisetkin on narsisteja kun he eivät juttele hänen kanssaan tarpeeksi. 

Vierailija
154/236 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hannu Lauerma kertoo narsisteista seuraavaa:

Narsistin itsetunto rakentuu suureellisten fantasioiden varaan.

Kumppanina vaikea. Joskus pinnallista viehätysvoimaa.

Ylimielisyys ja röyhkeys suojelevat ihmisen huonosti rakentuneen itsetunnon erittäin haavoittuvaa ydintä.

Tämä ihmistyyppi ei parane sillä, että heille annetaan jyrkkää palautetta, sanoo Lauerma.

Suuret käsitykset itsestä, saavutusten liioittelu.

Keskittyminen mielikuviin omasta rajattomasta menestyksestä, voimasta, rakkaudesta jne.

Usko omaan ainutlaatuisuuteen. Vain erittäin huomattavat henkilöt ja instituutiot ymmärtävät henkilön itsensä mukaan häntä. Tällaisen ihmisen on vaikea ottaa apua vastaan hyvältä terveyskeskuslääkäriltä. Hänhän näkee ympärillään vain kyvyttömiä, tyhmiä ihmisiä, valaisee Lauerma.

Korostuneen ihailun vaatiminen. Kokee ansaitsevansa erityiskohtelua.

Muiden hyväksikäyttö. Empatian puute.

Kateus tai uskomus siitä, että muut ovat kateellisia.

Vierailija
155/236 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:lla ollut onnea ja ei myöskään tunnista narsisteja. 

Toinen vanhemmistani on narsisti ja valitettavasti pidän sitä syynä siihen että löysin ensimmäiseksi pidemmäksi kumppaniksi toisen narsistin. Vasta kipeä eroni hänestä avasi silmäni sille että edes minä en ansaitse sellaista kohtelua keneltäkään. 

Minulle on kehittynyt kokemuksieni myötä aika isot tuntosarvet ja haistan narsistin jo kaukaa. Työelämässä olen kahdesti kohdannut heitä ja molemmilla kerroilla vaihdoin oman mielenterveyteni vuoksi tehtävää talon sisällä niin että en joutunut kohtaamaan narsistia enää arjessa. 

Kannattaa myös huomioida, että kaikki mulkvistit eivät suinkaan ole narsisteja ja ihminen voi olla itsekäskin olematta narsisti. Lisäksi jokainen meistä omaa hiukan narsismiin viittaavia piirteitä vaikkei tahtoisi. 

Vierailija
156/236 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Narsistit on erittäin taitavia maskaamaan eli esittämään normaalia, jopa tavallista miellyttävämpää henkilöä. 

Tosin tuo näytelmä ei pysy yllä kovin pitkään jos ollaan paljon tekemisissä, vaan henkilön todellinen häiriöinen luonne alkaa tulla esiin. Ongelmana monissa narsistisissa (pari)suhteissa on juuri tuo alun ihana ihminen. Uhri luulee sen olevan se oikea luonne hyvinkin pitkään. Narsisti osaa kyllä selitellä karseaa käytöstään milloin milläkin. Usein narsisti antaa sitä ihanuutta aina välillä ennenkuin on taas oma itsensä. Tällainen ihanuus-kammottavuus veivaus saa monet pysymään ihan liian kauan suhteessa. Usein kyseessä on jo tuolloin ns. traumasidos. 

Vierailija
157/236 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan varmasti olet törmännyt. Ihminen törmää kolmeen murhaajaankin elämänsä aikana tietämättään ja ainakin minulla se luku on jo täynnä ollut pitkään. Et vain ole kovin hereillä ja sinulla on heikko ihmistuntemus.

Ihmistuntemukseni on normaalisti kyllä erittäin hyvä. Ehkä sitten en ole ollut hereillä, tai olen muutoin ollut narsisteille epäkiinnostava kohde.

Ap

Jospa olet itse narsisti. Vetääkö narsistit toisia narsisteja puoleensa? Miten he tuppaavat toimimaan. 

Kysymys oli, että vetävätkö narsistit yhtä köyttä esimerkiksi työpaikalla? Minun työpaikalla isopomo ja pikkupomo toimivat hyvin yhteen. Minusta kumpikin vaikuttivat narsisteilta. Koko työyhteisö kärsi ja voi huonosti heidän toimintansa vuoksi. Voivatko narsistit toimia yhdessä työpaikalla? 

Vierailija
158/236 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa ihmisistä ei edes tiedä mikä on narsisti. Narsistiset piirteet ja narsistinen persoonallisuushäiriö ovat kaukana toisistaan.

Vierailija
159/236 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtailevuus

Huomiohakuisuus

Väkivaltainen

Empatian puute

Lapsellisuus

Su

Ei ole helppoa siksi, että on vähintään 2 n-tyyppiä, julki- ja piilo/haavoittunut narsisti. Tuo jälkimmäinen se ovela piru onkin kätkemään korttinsa. Hän voi olla se klassinen surkimus kovan onnen kulkija joka tutkii heikkoja kohtiasi: voisitko sinä ymmärtää, auttaa, ehkä pelastaakin?

Älä mene tuohon ansaan. Löydät naamasi mudasta hyvin pian. Ja he tekevät sen niin ettet edes tajua mitä tapahtuu: tunnet vain itsesi täysin surkeaksi paskaksi heidän rinnallaan. Siirtävät siis oman törkynsä sinun niskaasi, kannettavaksesi. Nauttivat kiemurtelustasi sontasäkkinsä alla.

Vierailija
160/236 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.narsisminuhrientuki.fi/

Paljon tietoa aiheesta joka päivittäin koskettaa Suomessa tuhansia ihmisiä. Eli narsistien väkivallan uhreja.