Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut törmää narsisteihin koko ajan, ja jotkut, kuten minä, en koskaan?

Vierailija
01.12.2023 |

Olen kuitenkin jo 45-vuotias ja seurustelulumppaneitakin on tähän ikään mennessä ollut useampi, ja olen ihmisten kanssa paljon tekemisissä.. Mutten ole kertaakaan törmännyt narsistiin? Tai niin että olisin joutunut ainakaan tämän uhriksi?

En tiedä onko mulla ollut vaan hyvä tuuri, vai suojaako oma temperamentti/luonne minua heiltä. Olen kiltti ihminen, ja tietyllä tapaa miellyttäjäkin, MUTTA olen hyvin, hyvin varovainen kaikkien ihmisten kanssa. Vaikka toinen olisi kuinka mukava, niin minulta kestää kauan, ennenkuin oikeasti luotan kyseiseen ihmiseen, ennenkuin avaudun, ennenkuin oikeasti päästän lähelleni. Olen sosiaalinen, hyväntuulinen, osaan jutustella ja minusta pidetään, mutta en oikeasti ole avoinna toiselle ennenkuin pitkän ajan kuluttua. 

Minun pitää keskimäärin tuntea ihminen vähintään vuosi-kaksi, ennenkuin alan paljastaa asioita tai sellaisia puolia itsestäni, jotka ovat minulle kipeitä ja joita toinen voisi mitenkään käyttää väärin.

Eli luultavasti narsistit eivät saa minusta otetta? En lankea heidän pauloihinsa riittävän nopeasti, koska en ole tarpeeksi avoin, en tarpeeksi luottavainen eikä silmäni ole siniset tipan vertaa? 

Kommentit (236)

Vierailija
1/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen narsistin kasvattama alistumaan ja välttämään kaikkia konflikteja jne. No, tästä johtuen sitten olen elämässäni päätynyt kahden muunkin narsistin lähipiiriin. Näistä toinen oli naispuolinen kaveri jonka kanssa pidimme yhtä 20 vuotta lapsuudesta siihen saakka kunnes kasvatin omat rajat vihdoin ja viimein keski-ikää lähestyessäni. Sitten taas yksi eksäni, siis vain yksi kaikista yhteensä seitsemästä eksästä, oli todennäköisesti myös narsisti. Hän ei kuitenkaan koskaan saanut oikeasti minusta otetta vaikka jopa vuosien, vuosikymmentenkin jälkeen palasi yhä aina yrittämään. Muihin narsisteihin en ole törmännyt ellei oudosti käyttäytyviä, mutta lähelle pääsemättömiä muutamia työkavereita oteta huomioon (tämäkin monen kymmenen normaalin työkaverin seassa).

Vierailija
2/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan varmasti olet törmännyt. Ihminen törmää kolmeen murhaajaankin elämänsä aikana tietämättään ja ainakin minulla se luku on jo täynnä ollut pitkään. Et vain ole kovin hereillä ja sinulla on heikko ihmistuntemus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan varmasti olet törmännyt. Ihminen törmää kolmeen murhaajaankin elämänsä aikana tietämättään ja ainakin minulla se luku on jo täynnä ollut pitkään. Et vain ole kovin hereillä ja sinulla on heikko ihmistuntemus.

Ihmistuntemukseni on normaalisti kyllä erittäin hyvä. Ehkä sitten en ole ollut hereillä, tai olen muutoin ollut narsisteille epäkiinnostava kohde.

Ap

Vierailija
4/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietääkseni ole koskaan tavannut narsistia.

Teen töitä ystävällisten ja mukavien ihmisten parissa, mutta asiakkailla on takuuvarmasti mt-ongelmia. Minulla ei ole mt-alan koulutusta, joten en pysty analysoimaa, mikä sairaus heillä on.

En käytä alkoholia tai tupakoi, en - tietenkään - liiku huumeporukoissa. Uskon, että pystyn oman toimintani avulla välttämään hankalimmat ongelmatapaukset.

Vierailija
5/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei mullakaan narsisti päädy miesystäväksi asti. Olen 50-v ja kaikki poikakaverit olleet mieleltään aika terveitä ja turvallisia. Kaikissa meissä on niitä narsistisia piirteitä, mutta eihän sellaisia piirteitä aktiivisesti käyttäviä tarvii kotiinsa asti päästää! Jännämiehet on ehdottomasti nou nou, ja kiltteyteen sairastuneet myös. Tuntuu, että meillä jakaannutaan kahteen siinäkin suhteessa, että toiset löytää hyviä kumppaneita, toiset vaarallisia tai typeriä.

Vierailija
6/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kasvanut narsistiperheessä, ja ollut täydellinen uhri sen jälkeen kaikille mahdollisille narsisteille opettajista kumppaneihin ja pomoihin. Olen kiltti, paperilla hyvin pärjännyt, miellyttämisenhaluinen ja otan vastaan ihan mitä tahansa käytöstä. Olen oppinut, että kiusaaminen on rakastamista. Vittuilu on välittämistä. Koska en ole minkään arvoinen, eikä kukaan voi rakastaa näin kauheaa ihmistä ja haluan kuitenkin olla osa yhteiskuntaa, hyväksyn kiusaamisen. Onhan se armopala hienommilta ihmisiltä minulle. Minusta ei koskaan tule hienoa ihmistä. Jostain syystä todistuksissani on virheitä, että olisin saanut hyviä numeroita, mutta tämä on tosiaan virhe ja sattumaa. Uskon sen, kun narsisti kertoo. Ihanaa, että saan olla edes hänen lähellään.

Vierailija
7/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtaa maailmaassa olla paljon selvittämättömiä ja suorastaan täysin tuntemattomia murhatapauksia, joissa uhriakaan ei tunnet, ei tiedetä.

Vierailija
8/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kasvanut narsistiperheessä, ja ollut täydellinen uhri sen jälkeen kaikille mahdollisille narsisteille opettajista kumppaneihin ja pomoihin. Olen kiltti, paperilla hyvin pärjännyt, miellyttämisenhaluinen ja otan vastaan ihan mitä tahansa käytöstä. Olen oppinut, että kiusaaminen on rakastamista. Vittuilu on välittämistä. Koska en ole minkään arvoinen, eikä kukaan voi rakastaa näin kauheaa ihmistä ja haluan kuitenkin olla osa yhteiskuntaa, hyväksyn kiusaamisen. Onhan se armopala hienommilta ihmisiltä minulle. Minusta ei koskaan tule hienoa ihmistä. Jostain syystä todistuksissani on virheitä, että olisin saanut hyviä numeroita, mutta tämä on tosiaan virhe ja sattumaa. Uskon sen, kun narsisti kertoo. Ihanaa, että saan olla edes hänen lähellään.

Terapiasta hyötyisit , sinulta puuttuu itsekunnioitus. Minun kummitätini oli diagnosoitu narsisti ja hänen suuri sisaruslaumansa voimakkaasti narsistisia piirteitå omaava , samoin veljeni. Minä olin kiltti, arka teini-ikään asti , se oli ainoa keino pärjätä. Sen jälkeen hain apua ja katkaisin kaikki välit äidin puoleisiin sukulaisiin ja veljeeni. En ole katunut koskaan, sain miehen ja miehen suvun jotka on normaaleja.

Vierailija
9/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso peiliin. Tunnistako narsistin sieltä?

Vierailija
10/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsääntöisesti olen kokenut, että miesten narsistiset piirteet erottaa hyvinkin helposti, ja sen vuoksi asiallisista väleistä en etene mihinkään muuhun. Paljon oppii seuraamalla naiskavereiden suhteita ja kotirooleja, itkuisuutta ja vääntöjä kumppanin kanssa. Usea on liitoissaan liian kauan, ja toteaa sen itsekin. Miesnarsisti ei mahda mitään kaavalle, jota toistaa. Viha ihmisiä kohtaan leimahtaa ihan helposti, vaikka mikä olisi. Uudelle tuttavuudelle joka on tarpeeksi viehättävä ja tasokas, ollaan kuvottavissa määrin hurmaavia. Rakentaa kultaista häkkiä, ja sulkee armotta vaihe vaiheelta. Dissaaminen, ulkonäköön puuttuminen on sääntö. Joki aina triggeröi ja siihen on ns. oikeus. Tätä se suhde sitten on, kunnes löytää uuden ja erottua. Lapsilleen miesnarsistit saattavat olla etäisiä, hylkääjiä ja vaatijoita. Oletan, että uusperheissä vaikeuksista osa johtuu näiden uutuuttaan hurmaavien ja aikaansaavien miesten todellisuuden paljastumisesta. Lapsihan pettyy heihin pahasti, ja vihaa sitten puretaan äitiin. Aikuisilla lapsilla usein välit poikki narsistiseen isään.

Naispuoliset narsistit on mulle vaikeampi pala, se verhotaan moniin koukeroihin. Mutta kyllä sieltäkin löytää manipuloinnin tavan jossain vaiheessa, jos sellainen on tullut henkilölle tavaksi. Pahansuopuus voi olla myös uhriutumista ja vihaten venymistä.

Tällaisia havaintoja elämästäni ja ympäriltäni.

Vierailija
11/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveet rajat ja hyvä lapsuus suojaavat narsisteilta. He iskevät haavoittuneisiin, kuten tässäkin ketjussa on käynyt ilmi.

Minulle on myös lapsena opetettu, että ihan kaikkien muiden tarpeet ovat tärkeämpiä kuin omani. Sellainen vetää puoleensa kaiken maailman vatipäitä. Normaali ihminenhän ei tilaisuuteen tartu, vaan pikemminkin välttelee rajattomia.

Kannattaa siis olla kiitollinen hyvistä vanhemmistaan, jos on sellaiset sattunut saamaan.

Vierailija
12/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa joskus ihmetellyt. Tosin itse olen kyllä törmännyt joihinkin erittäin vaikeisiin ihmisiin, jotka eivät ihan täysillä käy, mutta en ole ikinä itse luokitellut heitä narsisteiksi, viddumaisiksi tyypeiksi vain. Olen itse aika kiltti ja mielelläni autan muita, mutta toisaalta en ole ikinä myöskään jäänyt yksipuolisiin ihmissuhteisiin osapuoleksi. Eli siinä mielessä on ollut helppoa välttää narsistiyliannostus.

Vierailija
13/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti on aina "too good to be true". Loppujen lopuksi helppo erottaa, kun vaan katsoo rehellisesti toisen käytöstä ja sanomisen sävyjä. Ja tekee havaintoja siitä, miten hän puhuu ihmisistä.

Vierailija
14/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut sanovat myös tavallisia luonnevikaisia narsisteiksi.

Vierailija
15/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on oma viidakkonsa, kun nuorena koettaa erottaa oman ääliöytensä keskellä muiden ääliöiden seasta ne terveet ja hyvät. Nuorena kannattaa etsiytyä omien kiinnostusten pariin ja opiskella hyvä ammatti. Siinä sivussa harrastetaan ihmissuhdetaitoja ilman sitoutumista. 

Vierailija
16/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuus vaikuttaa. Joillekin tietty tilanteisiin alistuminen on tapa selvitä. Vaikka joku kiusasi sinua mutta lapsuus olisi ollut helppo, selviät todennäköisesti paremmin kuin tunnevammaisessa kodissa varttunut.

Vierailija
17/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisikohan mitenkään olla mahdollista, että avaaja itse kuuluisi tuohon narsistien joukkoon?

Vierailija
18/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisikohan mitenkään olla mahdollista, että avaaja itse kuuluisi tuohon narsistien joukkoon?

Voi olla mahdollista, että avaaja ja sinä olette molemmat narsisteja, ja monta muutakin piirrettä.

Vierailija
19/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen melko varma, että meidän naapurin mies on narsisti. En muuten edes miettisi tätä, mutta hän lähti rakentamaan naapurisuhdetta suoraan riitelemällä. Eikä mitenkään pienesti, vaan suoraan valittamalla viranomaistahoille.

Hän ei kuuntele, hän on oikeassa, hän tietää. Ja vaikka hänen valituksensa on kumottu jokaisessa hallinto-oikeusasteessa, hän on se joka sanelee asioiden tilan.

Ei käy kateeksi hänen vaimoaan tai tyttäriään. 

(Olen muuten törmännyt murhaajaankin! Juttelin niitä näitä mukavia hänen koiristaan ja omastani tämän ihmisen kanssa, ja jälkeen päin minulle kerrottiin kuka tämä ihminen oli ja mitä tehnyt. Jaiks).

Vierailija
20/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole vielä törmännyt yhteenkään narsistin.

N31

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi