Miksi jotkut törmää narsisteihin koko ajan, ja jotkut, kuten minä, en koskaan?
Olen kuitenkin jo 45-vuotias ja seurustelulumppaneitakin on tähän ikään mennessä ollut useampi, ja olen ihmisten kanssa paljon tekemisissä.. Mutten ole kertaakaan törmännyt narsistiin? Tai niin että olisin joutunut ainakaan tämän uhriksi?
En tiedä onko mulla ollut vaan hyvä tuuri, vai suojaako oma temperamentti/luonne minua heiltä. Olen kiltti ihminen, ja tietyllä tapaa miellyttäjäkin, MUTTA olen hyvin, hyvin varovainen kaikkien ihmisten kanssa. Vaikka toinen olisi kuinka mukava, niin minulta kestää kauan, ennenkuin oikeasti luotan kyseiseen ihmiseen, ennenkuin avaudun, ennenkuin oikeasti päästän lähelleni. Olen sosiaalinen, hyväntuulinen, osaan jutustella ja minusta pidetään, mutta en oikeasti ole avoinna toiselle ennenkuin pitkän ajan kuluttua.
Minun pitää keskimäärin tuntea ihminen vähintään vuosi-kaksi, ennenkuin alan paljastaa asioita tai sellaisia puolia itsestäni, jotka ovat minulle kipeitä ja joita toinen voisi mitenkään käyttää väärin.
Eli luultavasti narsistit eivät saa minusta otetta? En lankea heidän pauloihinsa riittävän nopeasti, koska en ole tarpeeksi avoin, en tarpeeksi luottavainen eikä silmäni ole siniset tipan vertaa?
Kommentit (236)
Vierailija kirjoitti:En ole täällä aamusta iltaan ja narsismi aiheena ei ole minun innostuksen kohde eikä harrastus.
Hyvä vitsi. Ethän sinä muuta edes tee kun notkut Vauva-palstalla aamusta iltaan ja kirjoittelet narsistiketjuissakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:En ole täällä aamusta iltaan ja narsismi aiheena ei ole minun innostuksen kohde eikä harrastus.
Hyvä vitsi. Ethän sinä muuta edes tee kun notkut Vauva-palstalla aamusta iltaan ja kirjoittelet narsistiketjuissakin.
Mä en ole täällä edes joka päivä.
Sinun narsismi-jankkaamisesta kyllä näkyy, että olet täällä aamusta iltaan.
Viestien päivämääristä kun näkee mihin aikaan olet ollut liikkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Entä pidätkö psyykkisesti terveenä ihmistä, joka lähettelee lapsellisia Aids-kikkeliviestejä palstalla toisille kun herjaa heitä. Kyllä vai ei?
Tuohon aloitukseen liittyen: varmasti varovaisuus uusien ihmisten seurassa auttaa paljon ettei ole joutunut narsistien kanssa tekemisiin. Ja se ettei kerro itsestään henkilökohtaisuuksia kuin vasta sitten, kun on tutustunut kunnolla. Tuntemattomiin ihmisiin ei kannata luottaa ilman, että luotettavuudesta on näyttöä jo hieman pidemmältä ajalta. Ja jos joku vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, niin lähes aina niin onkin.
Luulen, että esim. empaattinen ja toisten tarpeet omiensa edelle laittava ihminen päätyy helpommin narsistin kanssa yhteen. Samoin voi käydä lievästi läheisriippuvaiselle henkilölle. Itsessäänkin on hyvä tunnistaa ne piirteet, jotka ovat altistavia narsistisiin ihmissuhteisiin ajautumisessa.
ps. narsistille huonokin huomio on parempi kuin ei huomiota ollenkaan, esim. keskustelupalstoilla. Ja loputon älyvapaa väittely. Riitelee vaikka itsensä kanssa.
Vierailija kirjoitti:Mä en ole täällä edes joka päivä.
Ah ha ha! You are very funny!
Vierailija kirjoitti:
Miksi vaihdoit yhtäkkiä kieltä?
No, sekopää mikä sekopää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vaihdoit yhtäkkiä kieltä?
No, sekopää mikä sekopää.
Entä pidätkö psyykkisesti terveenä ihmistä, joka lähettelee lapsellisia Aids-kikkeliviestejä palstalla toisille kun herjaa heitä. Kyllä vai ei?
Vierailija kirjoitti: No, sekopää mikä sekopää.
Narsistit on kovia haukkumaan toisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole nähnyt tuollaista viestiä ennen kuin sinä lähetit sen tähän ketjuun. Pidän sinua kyllä psyykkisesti sairaana.
Ilmeisesti sä olet mennyt herjaamaan jotakin jossakin toisaalla ja sait vastauksena tuon kommentin.
Vierailija kirjoitti:
Sä itse haukut koko ajan kaikkia narsisteiksi ja ties miksi, mutta sitten et itse kestä jos joku vastaa takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole nähnyt tuollaista viestiä ennen kuin sinä lähetit sen tähän ketjuun. Pidän sinua kyllä psyykkisesti sairaana.
Ilmeisesti sä olet mennyt herjaamaan jotakin jossakin toisaalla ja sait vastauksena tuon kommentin.
Sillä ei ole asian suhteen merkitystä oletko sinä nähnyt kyseistä viestiä aiemmin vai et.
Pidätkö psyykkisesti terveenä ihmistä, joka lähettelee lapsellisia Aids-kikkeliviestejä palstalla toisille kun herjaa heitä. Kyllä vai ei? Onko liian vaikea kysymys? Eikö äly säkenöi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä itse haukut koko ajan kaikkia narsisteiksi ja ties miksi, mutta sitten et itse kestä jos joku vastaa takaisin.
Jos ihminen käyttäytyy kuin narsisti, kyseessä on yleensä narsisti.
Vierailija kirjoitti:
Muuten hyvä, mutta kyseistä kommenttia ei ollut minulle kirjoitettu. Silti minua kiinnostaa kuinka sekaisin päästään sellaisen paskan suoltaja voi olla. Aivan vastaavaa käytöstä esiintyy narsisteilla.
Lista narsistin käytösmalleista:
Mahtailevuus
Huomiohakuisuus
Ei pysty ottamaan vastaan kritiikkiä
Väkivaltainen
Empatian puute
Lapsellisuus
Suuruuskuvitelmat
Manipuloivuus
Epärehellisyys
Pinnallisuus, varakkuuden merkit tärkeitä
Impulsiivisuus
Nöyryyttämishakuisuus (tykkää iskeä heikkoihin kohtiin ja nauttii toisen polvillaan olosta)
Hovin kokoaminen
Mustamaalaaminen
Mahtailu / kerskailu / suuruuskuvitelmat
Mitätöinti
Stalkkeroiminen
Empatiakyvyttömyys tai alhainen sellainen
Valehteleminen
Mustasukkaisuus
Harha-ajatukset
Kuvittelu lain yläpuolella olemisesta
.
Listan avulla on helppo tunnistaa narsistinen käytös. Mitä useampi seikka osuu yhteen käytöksen kanssa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä kyseessä on narsisti.
Vierailija kirjoitti:
Linkki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten hyvä, mutta kyseistä kommenttia ei ollut minulle kirjoitettu. Silti minua kiinnostaa kuinka sekaisin päästään sellaisen paskan suoltaja voi olla. Aivan vastaavaa käytöstä esiintyy narsisteilla.
Aa, sulla on siis aids. Siksi sä hermostuit niin kovasti.
Mutta mihin sä tarvit mun mielipidettä asiasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritä nyt vastata vaikka kaikkien narsistien käytösmaneereihin kuuluukin netissä se, että mihinkään ei vastata jos jotain kysytään.
Pidätkö sinä itse psyykkisesti terveenä ihmistä, joka lähettelee lapsellisia Aids-kikkeliviestejä palstalla toisille kun herjaa heitä. Kyllä vai ei? Onko liian vaikea kysymys? Eikö äly säkenöi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten alkoikin taas sinulle niin tyypillinen narsistin lapsellisuus.
Ja niin alkoikin taas tuntemattomien diagnosointi narsisteiksi.
Niin erikoinen palapeli emme ole, että minusta kuoriutuisi yhtään kenenkään kanssa manipuoloiva, pahantahtoinen, hyväksikäyttävä, juoniva ja valehteleva ihmiskuori, jolla ei ole ehjää minuutta.