Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut törmää narsisteihin koko ajan, ja jotkut, kuten minä, en koskaan?

Vierailija
01.12.2023 |

Olen kuitenkin jo 45-vuotias ja seurustelulumppaneitakin on tähän ikään mennessä ollut useampi, ja olen ihmisten kanssa paljon tekemisissä.. Mutten ole kertaakaan törmännyt narsistiin? Tai niin että olisin joutunut ainakaan tämän uhriksi?

En tiedä onko mulla ollut vaan hyvä tuuri, vai suojaako oma temperamentti/luonne minua heiltä. Olen kiltti ihminen, ja tietyllä tapaa miellyttäjäkin, MUTTA olen hyvin, hyvin varovainen kaikkien ihmisten kanssa. Vaikka toinen olisi kuinka mukava, niin minulta kestää kauan, ennenkuin oikeasti luotan kyseiseen ihmiseen, ennenkuin avaudun, ennenkuin oikeasti päästän lähelleni. Olen sosiaalinen, hyväntuulinen, osaan jutustella ja minusta pidetään, mutta en oikeasti ole avoinna toiselle ennenkuin pitkän ajan kuluttua. 

Minun pitää keskimäärin tuntea ihminen vähintään vuosi-kaksi, ennenkuin alan paljastaa asioita tai sellaisia puolia itsestäni, jotka ovat minulle kipeitä ja joita toinen voisi mitenkään käyttää väärin.

Eli luultavasti narsistit eivät saa minusta otetta? En lankea heidän pauloihinsa riittävän nopeasti, koska en ole tarpeeksi avoin, en tarpeeksi luottavainen eikä silmäni ole siniset tipan vertaa? 

Kommentit (236)

Vierailija
221/236 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niihin törmääkin enimmäkseen he jotka eivät osaa katsoa peiliin. Helppo syyttää muita ja exät leimata narsistiksi. Se on nykyään joku muotisana.

Vierailija
222/236 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:Ja niin alkoikin taas tuntemattomien diagnosointi narsisteiksi.

Jos et koe olevasi narsisti, miksi käyttäydyt koko ajan kuin henkisesti pikkulapsen tasolla oleva narsisti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/236 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:Ja niin alkoikin taas tuntemattomien diagnosointi narsisteiksi.

Yritä nyt vastata vaikka kaikkien narsistien käytösmaneereihin kuuluukin netissä se, että mihinkään ei vastata jos jotain kysytään.

Eli pidätkö sinä itse psyykkisesti terveenä ihmistä, joka lähettelee lapsellisia Aids-kikkeliviestejä palstalla toisille kun herjaa heitä. Kyllä vai ei? Onko liian vaikea kysymys? Eikö se äly säkenöi?

Vierailija
224/236 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin väärää aloitus. Narsistit ne itse etsivät uhrin, kenet tyrmätä. Jos et ole itse ollut tekemisissä niiden kanssa, olet joko yksi niistä tai niin surkea, sairas, masentunut ja ei menestyvää, ettei kiinnosta narsistejä. He eivät tule rikkomaan ihmiselämä eikä ihmistä, jos se entuudesta on surkea ja rikottu jo. Uhrit ovat fiksut, älykäät, menestyvät, kauniit jne. Niin että olet joko itse narsisti tai ei kelpuutettu rikottavaksi, koska elämä ja itse olette rikkouttuneota jo. Narsistit valitsevat tietoisesti uhrin, kenellä on jotain menetettävää. Tämä maa on niitä käärmeitä pullollaan... 

Vierailija
225/236 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hannu Lauerma kertoo narsisteista seuraavaa:

Narsistin itsetunto rakentuu suureellisten fantasioiden varaan.

Kumppanina vaikea. Joskus pinnallista viehätysvoimaa.

Ylimielisyys ja röyhkeys suojelevat ihmisen huonosti rakentuneen itsetunnon erittäin haavoittuvaa ydintä.

Tämä ihmistyyppi ei parane sillä, että heille annetaan jyrkkää palautetta, sanoo Lauerma.

Suuret käsitykset itsestä, saavutusten liioittelu.

Keskittyminen mielikuviin omasta rajattomasta menestyksestä, voimasta, rakkaudesta jne.

Usko omaan ainutlaatuisuuteen. Vain erittäin huomattavat henkilöt ja instituutiot ymmärtävät henkilön itsensä mukaan häntä. Tällaisen ihmisen on vaikea ottaa apua vastaan hyvältä terveyskeskuslääkäriltä. Hänhän näkee ympärillään vain kyvyttömiä, tyhmiä ihmisiä, valaisee Lauerma.

Korostuneen ihailun vaatiminen. Kokee ansaitsevansa erityiskohtelua.

Muiden hyväksikäyttö. Empatian puute.

Kateus tai uskomus siitä, että muut ovat kateellisia.

Vierailija
226/236 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jos yhtään lohduttaa, niin narsisti haluaa puolison aina siitä kaikkein kauneimmasta, empaattisimmasta ja älykkäimmästä uhrista, minkä hän tietää että hän pystyy kyvyillään alistamaan. Eli narsistin uhri on parasta ykkösluokkaa jonka narsisti pikkuhiljaa alistaa ja tuhoaa. "

No se on huomattu, että nämä "narsistin uhrit" kehuu itseään empaatisimmiksi ja kaikin tavoin hyviksi ihmisiksi.

Vika on aina muissa, narskun uhri on täydellinen.

Tämäpä niin.

Voi voi sitä omakehun määrää kun "narsistin uhrit" pääsevät ääneen.

Vierailija
227/236 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jos yhtään lohduttaa, niin narsisti haluaa puolison aina siitä kaikkein kauneimmasta, empaattisimmasta ja älykkäimmästä uhrista, minkä hän tietää että hän pystyy kyvyillään alistamaan. Eli narsistin uhri on parasta ykkösluokkaa jonka narsisti pikkuhiljaa alistaa ja tuhoaa. "

No se on huomattu, että nämä "narsistin uhrit" kehuu itseään empaatisimmiksi ja kaikin tavoin hyviksi ihmisiksi.

Tämäpä niin.

Tarkoitatko narsistien väkivallan uhreja? Lapsia ja muita läheisiä?

Vierailija
228/236 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäpä niin.

Osoititko samanlaista sympatiaa myös oman väkivaltasi uhreille?

Vierailija
229/236 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäpä niin.

Osoititko samanlaista sympatiaa myös oman väkivaltasi uhreille?

Keneksihän sinäkin harhapäissäsi minua luulet?

Vierailija
230/236 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:Keneksihän sinäkin harhapäissäsi minua luulet?

Narsistin uhrien kokemaa väkivaltaa vähätteleväksi narsistiksi. Vai millä tavalla narsismi on sinun elämääsi koskettanut? Tuskin olet narsistin väkivallan uhri. Käytöksesi ei sellaisesta asiasta kerro. 

Vierailija
231/236 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lista narsistin käytösmalleista:

Mahtailevuus

Huomiohakuisuus

Ei pysty ottamaan vastaan kritiikkiä

Väkivaltainen

Empatian puute

Lapsellisuus

Suuruuskuvitelmat

Manipuloivuus

Epärehellisyys

Pinnallisuus, varakkuuden merkit tärkeitä

Impulsiivisuus

Nöyryyttämishakuisuus (tykkää iskeä heikkoihin kohtiin ja nauttii toisen polvillaan olosta)

Hovin kokoaminen

Mustamaalaaminen

Mahtailu / kerskailu / suuruuskuvitelmat

Mitätöinti

Stalkkeroiminen

Empatiakyvyttömyys tai alhainen sellainen

Valehteleminen

Mustasukkaisuus

Harha-ajatukset

Kuvittelu lain yläpuolella olemisesta

.

Listan avulla on helppo tunnistaa narsistinen käytös. Mitä useampi seikka osuu yhteen käytöksen kanssa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä kyseessä on narsisti.

Vierailija
232/236 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole vielä törmännyt yhteenkään narsistin.

N31

Todennäköisesti olet, mutta sinulla ei ole ollut heille mitään annettavaa. Narsisti rakastaa rahaa. Jos sitä ei ole et pääse uhriksi tai voithan olla myös vähän yksinkertainen ja tyhmä köyhyyden lisäksi, niitäkin narsistit karttavat.

Vierailija
233/236 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lista narsistin käytösmalleista:

Mahtailevuus

Huomiohakuisuus

Ei pysty ottamaan vastaan kritiikkiä

Väkivaltainen

Empatian puute

Lapsellisuus

Suuruuskuvitelmat

Manipuloivuus

Epärehellisyys

Pinnallisuus, varakkuuden merkit tärkeitä

Impulsiivisuus

Nöyryyttämishakuisuus (tykkää iskeä heikkoihin kohtiin ja nauttii toisen polvillaan olosta)

Hovin kokoaminen

Mustamaalaaminen

Mahtailu / kerskailu / suuruuskuvitelmat

Mitätöinti

Stalkkeroiminen

Empatiakyvyttömyys tai alhainen sellainen

Valehteleminen

Mustasukkaisuus

Harha-ajatukset

Kuvittelu lain yläpuolella olemisesta

.

Listan avulla on helppo tunnistaa narsistinen käytös. Mitä useampi seikka osuu yhteen käytöksen kanssa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä kyseessä on narsisti.

Hyvä ja selkeä lista.

Vierailija
234/236 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lista narsistijankkaajan käytösmalleista

- Tekee päivittäin aloituksia narsismista

- Nostaa vanhoja narsismiketjuja ylös

- Lisää vanhoihin ketjuihin samat viestit uudelleen

- Alkaa narsistisella raivolla spämmätä narsistitarinoita jos joku uskaltaa arvostella hänen sepustuksiaan

- Erittäin pakkomielteinen

- Huomionhakuinen

- Omaa itse paljon narsistin piirteitä, mutta ei tunnista niitä itsessään

- Nimittelee kaikkia narskuiksi

.

Listan avulla on helppo tunnistaa narsistihullun käytös. Mitä useampi seikka osuu yhteen käytöksen kanssa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä kyseessä on narsistijankkaaja.

Hyvä ja selkeä lista.

Vierailija
235/236 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistin käytöksen tunnistaminen on aluksi vaikeaa, mutta hyvä ihmistuntija saa kyllä tunteen ihmisestä että tässä on jotain vialla. Minulla on sama, hyvä ihmistuntija, joka avautuu hitaasti, mutta kun läheinen joutui uhriksi, niin sen jälkeen merkit on ollut hyvin helppo tunnistaa.

Vierailija
236/236 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole törmännyt narsistiin henkilökohtaisella tasolla, mikä ei ole mitenkään erikoista.  Eikä kyse ole mitenkään siitä, että olisit jotenkin luonnostasi sellainen, ettei narsisti saisi sinusta otetta.  Sinähän et edes tunnistaisi narsistia jossain nopeasti ohimenevässä tilanteessa, eikä  juuri kukaan muukaan.

Eivät narsistit sentään kaiken aikaa erityisesti metsästä uhria itselleen.  Vaikka usein niin sanotaan, mutta eihän se ihan niin suoraviivaista ole.  Tavalliset ihmissuhdelait ne heitäkin koskee.  Suhteet syntyy useimmiten sattumalta.  

Sattuma minutkin narsistimiehen kumppaniksi johdatti.  Siitä kärsin sitten noin kymmenen vuotta, ja kun hänestä erosin, en kertaakaan tavannut toista narsistia miesystävissäni.  Muutaman ihmisen olen elämäni varrella ihan omassa päässäni vain arvellut narsistiksi. Ja yhtä miestä en olisi uskonut, ellei niin moni hänen läheisensä sitten avioeron jälkeen olisi avautunut ja kertonut perhehelvetistä, jota tämä mies pyöritti.  Mies oli erityisalan opettaja, erään lajin taiteilija, minkä taakse tämän oli helppo mennä, kun hänen käytöstään naapureita ja kylänmiehiä myöten kummasteltiin.  Puhdasverinen narsisti, ei sen kummempaa.  Mutta ulospäin lähinnä kuitenkin mukava, lupsakka, hauska ihminen.  Narsistithan on monesti lahjakkaita näyttelijöitä.  

Eihän narsismi näy päälle päin.  Siksi emme tiedäkään, kuinka moni heistä ajan mittaan ohitsemme kävelee.  Kaikki ei paljastu kättelyssäkään.  

Monilla narsistin uhreilla varmaan se tutka toimiikin paremmin ja ehkä huomaavat hälyttävät piirteet helpommin kuin muut.  Mutta aina se ei ihan niinkään mene.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi