Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut törmää narsisteihin koko ajan, ja jotkut, kuten minä, en koskaan?

Vierailija
01.12.2023 |

Olen kuitenkin jo 45-vuotias ja seurustelulumppaneitakin on tähän ikään mennessä ollut useampi, ja olen ihmisten kanssa paljon tekemisissä.. Mutten ole kertaakaan törmännyt narsistiin? Tai niin että olisin joutunut ainakaan tämän uhriksi?

En tiedä onko mulla ollut vaan hyvä tuuri, vai suojaako oma temperamentti/luonne minua heiltä. Olen kiltti ihminen, ja tietyllä tapaa miellyttäjäkin, MUTTA olen hyvin, hyvin varovainen kaikkien ihmisten kanssa. Vaikka toinen olisi kuinka mukava, niin minulta kestää kauan, ennenkuin oikeasti luotan kyseiseen ihmiseen, ennenkuin avaudun, ennenkuin oikeasti päästän lähelleni. Olen sosiaalinen, hyväntuulinen, osaan jutustella ja minusta pidetään, mutta en oikeasti ole avoinna toiselle ennenkuin pitkän ajan kuluttua. 

Minun pitää keskimäärin tuntea ihminen vähintään vuosi-kaksi, ennenkuin alan paljastaa asioita tai sellaisia puolia itsestäni, jotka ovat minulle kipeitä ja joita toinen voisi mitenkään käyttää väärin.

Eli luultavasti narsistit eivät saa minusta otetta? En lankea heidän pauloihinsa riittävän nopeasti, koska en ole tarpeeksi avoin, en tarpeeksi luottavainen eikä silmäni ole siniset tipan vertaa? 

Kommentit (236)

Vierailija
101/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten ap ei vaan tunnista narsistia

Ja eikä pidäkään tunnistella, vaan se homma kuuluu psykiatreille.

Vierailija
102/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu tiodella paljon, että millasia ne ensimmäiset ihmissuhteet on ollu. Eli millasia omat vanhemmat on. Siitä se sitten alkaa kehittymään millaista ihmissuhdetta hakee omaan elämään ja minkälaista käytöstä hyväksyy. Narsistit hakee näitä heikon itsetunnon omaavia ihmisiä saaliikseen.

Narsistit ottavat uhreikseen ihmisiä, jotka ovat heidän menestykselleen uhka, ja jotka ovat hyväsydämisiä ja kilttejä. Nämä ovat ominaisuuksia, joita narsistille ei ole, ja hän kokee ne uhkana ja kadehtii tällaisia ihmisiä. 

Toki narsisti myös valitsee kohteekseen tyyppejä, joiden uskoo olevan helposti alistettavissa ja testailee tätä piirrettä, esim. parisuhteen ollessa kyseessä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla ihmisillä on narsistisia piirteitä/suojamekanismeja, mutta narsismi persoonallisuushäiriönä on tosi harvinainen. Itsellä nousee vähän niskakarvat pystyyn aina kun joku kertoo olleensa narsistin uhri. Ehkä joku onkin ollut, mutta suurimmalla osalla on ollut vain kokemusta huonosta vuorovaikutuksesta ja kohtaamattomuudesta puolison kanssa. Mustavalkoinen ajattelu ja toisen demonisointi helpottaa ehkä omaa oloa, mutta perimmäiset haasteet jäävät kohtaamatta ja käsittelemättä. Nähdään asia vain yhdeltä kantilta.

Vierailija
104/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan samaa jo vuosikausia pohtinut ja itse olen näitä, jotka törmäävät narsisteihin jatkuvasti. Enkä nyt tarkoita tällaista "exä oli narsisti" vinkuvonkua, kaikki omat eksätkään ei nyt sentään narsisteja olleet, vaikka suhteet ei toimineetkaan ja vikaa oli varmasti itsessänikin.

Enkä nyt tarkoita, että nämä narsistit olisi pelkästään minun mielestäni narsisteja, vaan olen törmännyt jopa sellaisiin harvinaisuuksiin, jotka ovat saaneet ihan antisosiaalisen persoonallisuushäiriön diagnoosin laitoksessa ammattilaisten toimesta.

Olen oikeasti varsinainen narsistimagneetti. Rikottu jo lapsuudessa, niin varmaan nämä patologiset yksilöt ns. haistaa veren ja helpon uhrin. Siitä todennäköisesti johtuu.

Väittäisin, että jos olet saanut terveen ja hyvän lapsuuden ja muutenkin hyvän elämän, ei paljoa narsistit kiusaa.

Vierailija
105/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monilla ihmisillä on narsistisia piirteitä/suojamekanismeja, mutta narsismi persoonallisuushäiriönä on tosi harvinainen. Itsellä nousee vähän niskakarvat pystyyn aina kun joku kertoo olleensa narsistin uhri. Ehkä joku onkin ollut, mutta suurimmalla osalla on ollut vain kokemusta huonosta vuorovaikutuksesta ja kohtaamattomuudesta puolison kanssa. Mustavalkoinen ajattelu ja toisen demonisointi helpottaa ehkä omaa oloa, mutta perimmäiset haasteet jäävät kohtaamatta ja käsittelemättä. Nähdään asia vain yhdeltä kantilta.

Nooo, ihan psykiatrin ja terapeuttien mukaan olen ollut useammassa lähisuhteessa narsistien kanssa. Silti on sellaisia rajatapauksia, joita en kutsuisi narsisteiksi, vaikka saattavat ollakin, ainakin he toimivat väärin, sairastuttavat toisen eivätkä yritä petrata käytöstään. Siltikään jokainen entinen kumppanini tai ystäväni ei ole narsisti. On kuitenkin tärkeää nimetä asiat myös sinne suuntaan, että joku on narsisti, kun todistetaan todella sairasta käytöstä. Se on haitallista silotella normaaliksi. 

Vierailija
106/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten ap ei vaan tunnista narsistia

Ja eikä pidäkään tunnistella, vaan se homma kuuluu psykiatreille.

Näin sanoo narsistinen ihminen.

Moni onneton kohtalo olisi vältetty, jos ihmisillä olisi ymmärrystä siitä, millainen on narsistisesta pers häiriöstä kärsivä ihminen, ja ennenkaikkea, että tämä on patologinen. Suhteeseen jäädään, koska uskotaan toisen olevan pohjimmiltaan hyvä ja hänen muuttuvan. 

Sieltä tuli taas narsistidiagnoosi.

Täysin tuntematonta anonyymia kirjoittajaa nimitellään taas narsistiksi. Ja Yhden lauseen perusteella. 

Vierailija
107/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Tuntuu, että meillä jakaannutaan kahteen siinäkin suhteessa, että toiset löytää hyviä kumppaneita, toiset vaarallisia tai typeriä.

Lisäksi sama kumppani voi olla toisen kanssa aivan erilainen. Jostakusta voi puhjeta aivan narsistinen hirviö, kun kohdalle osuu tietyllä tavalla herkkä ja peräänantava ihminen. Toisaalta narsistinen hirviö voi myös itse päätyä suhteeseen itsensä kaltaisen kanssa, jolloin hänestä saattaa vuorostaan tulla alistuva, avuton puudeli ja tämän narsistin uhri. Me ihmiset olemme erikoinen palapeli.

Vierailija
108/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin kukaan tai ainakaan kovin moni törmää jatkuvasti narsisteihin. Joidenkin luonteet vain ovat sellaisia, että vastakkainasetteluja vain syntyy. Se että jotkut ohjailee toisia ei tarkoita, että he ovat narsisteja. Ihmisethän muokkaantuu sen mukaan minkälaisessa seurassa ovat.

Vierailija
109/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan varmasti oot törmännyt. Mäkin, kolmeen. Yksi heistä polttomurhasi sukulaisensa. 

Vierailija
110/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Tuntuu, että meillä jakaannutaan kahteen siinäkin suhteessa, että toiset löytää hyviä kumppaneita, toiset vaarallisia tai typeriä.

Lisäksi sama kumppani voi olla toisen kanssa aivan erilainen. Jostakusta voi puhjeta aivan narsistinen hirviö, kun kohdalle osuu tietyllä tavalla herkkä ja peräänantava ihminen. Toisaalta narsistinen hirviö voi myös itse päätyä suhteeseen itsensä kaltaisen kanssa, jolloin hänestä saattaa vuorostaan tulla alistuva, avuton puudeli ja tämän narsistin uhri. Me ihmiset olemme erikoinen palapeli.

Aikuisella ihmisellä on silti aivan itsellään vastuu siitä, miten toimii toista kohtaan. Kyllä se, että jos huomaat toisen ihmisen olevan herkkä js ns. kiltti saa sinut kohtelemaan häntä kuin "narsistinen hirviö", eli sadistisesti, alistavasti ja väkivaltaisesti, niin se kertoo kyllä enemmän sinusta itsestäsi kuin siitä toisesta.

Millainen ihminen edes toimii noin?

Vierailija
111/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka niihin muka törmää koko ajan? Ap liioittelee ja keksii taas juttuja omasta päästä kuten monella on tapana tehdä. Itse olen törmännyt vain yhteen koko lähes viisikymmenvuotisen elämäni aikana. En ole kuullut muidenkaan törmäävän heihin koko aikaa. Se, että osaa nyt erottaa jotkut julkisuudessa olevat narsut, on täysin eri asia.

Vierailija
112/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka niihin muka törmää koko ajan? Ap liioittelee ja keksii taas juttuja omasta päästä kuten monella on tapana tehdä. Itse olen törmännyt vain yhteen koko lähes viisikymmenvuotisen elämäni aikana. En ole kuullut muidenkaan törmäävän heihin koko aikaa. Se, että osaa nyt erottaa jotkut julkisuudessa olevat narsut, on täysin eri asia.

Täällä palstalla on ainakin yksi jankkaaja joka törmäilee koko ajan narsisteihin. Tekee ahkerasti ketjuja narsismista.

Tässäkin ketjussa spämmäilee viestejään.

Vierailija
113/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku kertoa miten väkivaltainen ja raivokohtauksia saava narsisti saadaan lääkäriin joka tekisi virallisen diagnoosin narsismista? Loppuisi se ulina siitä, että "en ole narsisti, koska ei ole virallista diagnoosia". Narsisti kuitenkin käyttäytyy samalla tavalla oli asiasta diagnoosia tai ei.

Miten sinut saisi hoitoon, että lopettaisit tuon jatkuvan ulinan ja narsismista jankkaamisen?

Vierailija
114/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Aikuisella ihmisellä on silti aivan itsellään vastuu siitä, miten toimii toista kohtaan. Kyllä se, että jos huomaat toisen ihmisen olevan herkkä js ns. kiltti saa sinut kohtelemaan häntä kuin "narsistinen hirviö", eli sadistisesti, alistavasti ja väkivaltaisesti, niin se kertoo kyllä enemmän sinusta itsestäsi kuin siitä toisesta.

Millainen ihminen edes toimii noin?

Ehkä sellainen ihminen, joka tietoisesti tai alitajuisesti vihaa itsessään ja toisissa tietynlaista peräänantavuutta ja heikkoutta? Tai ehkä hänellä vain herää jonkinlainen koulukiusaajamainen, lapsellinen halu ärsyttää ja alistaa aina vain pidemmälle, kun huomaa että toinen alistuu? Joidenkin ihmisten kipeät säröt osuvat epäedullisesti yhteen.

Vierailija
115/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.narsisminuhrientuki.fi/

Paljon tietoa aiheesta joka koskettaa Suomessa päivittäin tuhansia ihmisiä. Eli narsistien väkivallan uhreja.

Vierailija
116/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsismiin liittyy aina väkivaltaista käytöstä. Jokainen narsisti on väkivaltainen psyykkisesti ja monet myös fyysisesti, mutta vain läheisilleen. Muillehan narsistit eivät uskalla riehua samalla tavalla, koska ovat henkisesti pikkulapsen tasolla. Jos eivät olisi väkivaltaisia, ongelma olisikin paljon pienempi.

Vierailija
117/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsismiin liittyy aina väkivaltaista käytöstä. Jokainen narsisti on väkivaltainen psyykkisesti ja monet myös fyysisesti, mutta vain läheisilleen. Muillehan narsistit eivät uskalla riehua samalla tavalla, koska ovat henkisesti pikkulapsen tasolla. Jos eivät olisi väkivaltaisia, ongelma olisikin paljon pienempi.

Väkivaltaisuus ei ole narsismin kriteeri.

Itse vaikutat sen sijaan aggressiiviselta riehujalta. Lapsen tasolle jäänyt jankkaaja.

Vierailija
118/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni narsistiansa on kasvanut narsistisessa kodissa, jossa ainakin toinen vanhemmista selvästi luonnevikainen, eli käytännössä alistetaan lapsi monenlaiseen teeskentelyyn, esittämiseen ja valheen suojeluun.

Jos ei ole tuota itse kokenut ei voi tietää miten pitkä tie tuosta taustasta voi olla terveedeenn evolliseen aikuisuuteen. Toisille valitettavasti mahdoton eli jatkavat häiriöisyyttä eivätkä kärsi siitä itse.

En edes tiedä onko rakastavan perheen lapsi altis narsistisille suhteille. Toisaalta täydellisiä perheitä ei ole.

Yksi huono merkki perheen sisällä on kyvyttömyys puhua asiallisesti, kyvyttömyys tukea aidosti toista ja yleensä aidon välittämisen puuttuminen.

Vierailija
119/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti vaistoaa sopivan uhrin, yleensä sellaisen, joka on jo lapsena ollut narsistisen hyväksikäytön kohteena, ja tämä hyväksikäyttö voi olla vaikkapa emotionaaliste, sen ei tarvitse olla seksuaalista. Traumat ovat kuitenkin samantyyppisiä.

Siksi tällaiset ihmiset vetävät puoleensa narsisteja.

Vierailija
120/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole minäkään törmännyt elämässäni narskuun. Oikein toivoisin törmääväni kun niin paljon niistä puhutaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi viisi