Köyhä lapsuus - seitikeittoa ja juureksia. Voi helvetti 70-luvulla kaikki perheet söi noin.
Jenna on köyhän lapsuuden elänyt äiti
Kun olin lapsi, ruoat olivat hiilaripainotteisia. Oli perunaa ja pastaa. Tuoreita kasviksia ja hedelmiä ei juurikaan ollut. Salaatteja ruoan kanssa ei ollut ikinä.
Kalakeitto oli tehty halvemmasta kalasta. Se oli seitikeittoa ja sekaan laitettiin keittojuureksia. Meillä oli purkkihernekeittoa todella paljon. En terveyssyistä pystynyt syömään sitä.
Meillä oli aina kotona lämmin ruoka kerran päivässä, mutta jos siitä jäi nälkä, söimme leipää.
Kommentit (524)
Äitini oli siivooja ja yh eli meillä ei ollut ruokaan ylimääräistä. Olen syntynyt vuonna 2000. Salaattina oli porkkanaraastetta tai sekävihanneksia tai vaikkapa omena jälkiruoaksi. Joskus puolikas appelsiini. Mitä milloinkin mutta lähes aina jotain ja koulussa tietenkin söin aina salaattia kun sitä oli tarjolla. Äiti teki edullisista raaka-aineista maistuvia ruokia ja koskaan ei tarvinnut nälkäisenä käydä nukkumaan. Itse tehtyjä sämpylöitä esimerkiksi joka viikko. En usko hetkeäkään että kyse oli pelkästään köyhyydestä kyse jos kotona nälkä tai ei salaattia koskaan.
Tarinan järkyttävin osuus oli että omien valintojensa takia Jenna ja lapsen isä ovat tilanteessa että jos sukulaiset eivät auta he eivät selviä koko kuukautta. Tuohan on käytännössä hyväksikäyttöä. Moni muuttaisi mielummin koska se olisi fiksu tapa. Tai tietysti fiksuinta olisi ollut hankkimatta lasta kun taloudellista kykyä ei ole vaan elävät tukien varassa ja sekään ei siis riitä.
No ei me syöty. Tuolloin äitini panosti ruokaan todella paljon, toki kalaa syötiin myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ollut montaa läskiä lasta 70-luvulla. Nyt kun katsoo kuudesluokkalaisten liikuntatuntia, niin hyvä ettei itku pääse. Suurin osa ylipainoisia, jotka eivät jaksa paljon mitään eikä edes kiinnosta.
Olin eilen aamulla ruokaostoksilla siihen aikaan kun just tuollaiset 10-12-vuotiaat oli hakemassa evästä koulumatkalla ja siinä kassajonossa tuli huomattua, että ne litran mehutölkitkin on jo vaihtuneet tuollaisiin 12-limutölkin lavoihin.. Lisäksi oli sitten paistopisteen pusseja ja karkkia.
Siis aamulla ysin aikaan aloitellaan päivää tuollaisilla joutavuuksilla. Joo, ei ollut hoikkia poikia nämä.
Täytyy olla aika runsaat taskurahat lapsilla, jotta on varaa tuollaisiin (jokapäiväisiin?) ostoksiin. 😳
Silakan käyttö
VAIN neljä prosenttia kaikesta Suomessa pyydetystä silakasta päätyy suoraan suomalaisten elintarvikkeeksi. Asia selviää Luonnonvarakeskuksen (Luke) Kalamarkkinakatsaus 2023 -julkaisusta.
Luken julkaisun mukaan elintarvikkeeksi vientiin meni silakasta 23 prosenttia, joka suurimmaksi osaksi Itä-Eurooppaan. Pyydetystä silakasta kalajauhoksi kotimaahan meni 40 prosenttia ja kalajauhon raaka-aineeksi tai rehuksi vientiin 30 prosenttia muun muassa Viroon ja Tanskaan.
Ostakaa työttömät silakkarullia
https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/pirkka-silakkarullat-marin-280140g-…
Eikä maksa kuin piirun verran alle 50 euroa/kilo
Kelpaako työttömälle tämä
https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/hatala-siikafilee-250g-6407009000668
Hintaa hiuksen verran alle 60 euroa/kilo
Olen seitkytluvun äiti enkä ole moisista sapuskoista koskaan kuullutkaan.
Ei ainakaan meidän kaveripiireissä noita syöty.
Ennen Venäjän hyökkäystä Ukrainaan ruoka oli todella halpaa. Usein tuli mieleen, että tässä syödään koko ajan kuin kroisokset tai kuin aina olisi joulu. Ihan mitä mieli teki sen kun osti. Varmaan Jennallakin meni paremmin ja luottamusta tulevaisuuteen oli toisella tavalla kuin nyt. Enkä ole suurituloinen vaan pientuloisuuden rajamailla.
Ruuan ja ruuan arvostuksen suhteen tilanne nyt on herättelevä. Tosiaankin enää ei osteta entiseen tahtiin oikein mitään. Jatkuvasti saa kytätä hintoja ja pöyristyä. Kala, kana ja liha ovat niin kalliita että tosiaankin ne ovat palautuneet särpimiksi ja juhlaruuiksi.
Mutta kun ikää alkaa jo olla sen verran niin muistaa mitä 1970-luvulla syötiin niin sieltä vaan oppia taas nykypäivään.
Kunhan Ukrainalle riittää tukea, nämä suomalaisten köyhäilyt on sen rinnalla yksi kärpäsen kakka. Jennalla ja hänen miehellään on koko elämä edessään korjata tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ollut montaa läskiä lasta 70-luvulla. Nyt kun katsoo kuudesluokkalaisten liikuntatuntia, niin hyvä ettei itku pääse. Suurin osa ylipainoisia, jotka eivät jaksa paljon mitään eikä edes kiinnosta.
Olin eilen aamulla ruokaostoksilla siihen aikaan kun just tuollaiset 10-12-vuotiaat oli hakemassa evästä koulumatkalla ja siinä kassajonossa tuli huomattua, että ne litran mehutölkitkin on jo vaihtuneet tuollaisiin 12-limutölkin lavoihin.. Lisäksi oli sitten paistopisteen pusseja ja karkkia.
Siis aamulla ysin aikaan aloitellaan päivää tuollaisilla joutavuuksilla. Joo, ei ollut hoikkia poikia nämä.
Oon itse syntynyt -70 ja luokalla oli yksi hiukan pyöreä. Mun mielestä koko koulussa ei ollut yhtään oikeasti lihavaa. Mut mikä ihme, pyörällä joka paikkaan ja harrastuksiin mentiin itse eikä sinne kukaan vanhempi muksujaan kuskannut.
Harrastukset oli kun juostiin pitkin metsää ja leikittiin Tarzania ja Janea tai hopeanuolta ja kuunsädettä 😄 mulla ei ollut yhtään maksullista harrastusta.
Oli pennin irtokarkkeja, kalliimmat 20 penniä. Karkkirahaa sai 50 penniä joten ei tosiaan karkista lihonut 😄 siskon kanssa joko pieni limsapullo tai pieni karkkipussi puoliksi lauantaina.
Hernekeittopurkki maksaa halvimmillaan muistaakseni 0,79 e ja itse syön siitä 2 kertaa. Kauempaa ei jaksaisikaan samaa ruokaa lusikoida. Eli ei järin kallista kun miettii että itse tehtyyn pitäisi kai ostaa jotain lihaakin. No, niin tai näin, en tee itse mokomaa soppaa.
Ranskalaisia ostan usein, Oolannin. Syön pussista 3 eri kertaa ainakin. Syöntikerralle ei paljon hintaa jää. Uuniin menee samalla halpoja kalapuikkoja tai Poprillia, halpaa lenkkimakkaraa taikka nakkeja pilkottuna. Halvimpia ruokia joita valmiina saa. Pitäisköhän sun tutkia hintoja enemmän?
Faija duunas välillä luukeittoa mut ruotolaatikko oli jo jotain.
Ihme valitusta. Kaikki söi ysärillä vielä huonompaa ruokaa kun minä olin lapsi. Mitä siitä nyt enää valittamaan. Ja eikö 5-kuinen vauva syö enimmäkseen maitoa? Ehkä jotain velliä tai sosetta pikkuhiljaa. Siihen ei luulisi paljon rahaa menevän.
Onko silakkafileissä /-rullissa ruotoja? Seiti on ainakin helppoa syötävää kun siinä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon syntynyt 1971 ja vaikka kuinka yritän muistella, en muista ikinä syöneeni seitikeittioa. Saisikohan tuota jossain, että voisi edes kerran elämässään kokeilla? Ja hedelmiä meillä oli aina kotona tarjolla, vaikka varmasti oltiin köyhempiä kuin tuo kertoja tuoss.
Minä olen syntynyt 1970, Olen kuusilapsisesta perheestä ja isä oli alkoholisti. Kyllä minä söin lapsena seitikeittoa ( vieläkin syön, eilen viimeksi), mutta ei siihen mitään perunaa kummempia juureksia laitettu, Enemmän meillä tosin kalastettiin itse. Se kala oli seitiäkin halvempaa, sen kun haki merestä. Hedelmiä ei ollut. Syksyllä saatiin joskus poimia tuttavan luona maahan pudonneita omenoita.
Jostain syystä ne sukupolvet, mitkä söivät ravintorikkainta ruokaa on tuomittu täällä köyhän ruuan syöjiksi.
Kaalilaatikko, kaurapuuro, kananmunakastike, karjalanpaisti, porkkanavelli... Kun vertaa moneen perheeseen, missä syödään vain pizzaa ja ranskalaisia, niin kumpikohan on köyhää...
Voi kun saisikin kunnon silakkaa. Perkaamatonta, ei konefileroitua eikä pestyä! Silakalla ja itse pyydetylllä kalalla elettiin 1960 - 1970 -luvulla. Makkara tms. oli sunnuntairuokaa, lenkkiä 20 cm ja siitä kastiketta perunamuussin kylkeen. Silakkaa tuli syötyä paljon meidän merikaupungissa. Eipä näy enää myynnissä juuri missään. Meneekö kaikki sitten rehuksi? Stna, että ketuttaa tuommoinen!
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli salaattia ja hedelmiä ja leivottiin paljon kun olin pieni mutta en koskaan kyllä katsonut miten muilla syödään enkä muista että kukaan olisi ollut kateellinen meidän safkoille, en itsekään kiinnittänyt niihin mitään huomiota.
Kateus ja kyttääminen on nykymuotia.😅
Vierailija kirjoitti:
Olen seitkytluvun äiti enkä ole moisista sapuskoista koskaan kuullutkaan.
Ei ainakaan meidän kaveripiireissä noita syöty.
Sama. Olinmopiskelija ja mies joku toimistorotta, mutta nelihenkinen perheemme söi kyllä ihan hyvin. Laatikoita, Neuvottoman looraa, kanaa( ei broirelia), T-luupihviä, johon ei meillä eläkeläisillä ole varaa( nyt maksoi 80 e/kg), lihapullia, kanakeittoa, nakkisoppaa, Pispalan silkoita yms. Daveys' ilta haettiin perhepizzaa.
Ruoka oli halpaa, koska meillä ruokittiin joka viikonloppu kesällä kavereita, kun tulivat stadiin ja halusivat ilmaisen hotellin.
Muutettiin 79 Hesasta pois, niin rauha palasi kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli 2000 luvun kokemus, ei 70-luvun.
En tiedä mitä teidän mielestä köyhän lapsen elämä saisi olla. Tosiasia on se, että 2000 luvun lapset on saaneet monipuolista ruokaa eikä ole tarvinnut olla nälässä eikä ole tarvinnut haaveilla paprikasta. Toisin on tällä Jennalla.
Teille ei toki. Ikään määrä köyhyyttä ole tarpeeksi köyhää. Aina voi verrata pula-aikaan.
Eihän tässä ketjussa ole verrattu pula-aikaan. Useimmat ovat verranneet 80-lukuun, joka päin vastoin oli nousukautta Suomessa. Ajat muuttuvat ja ruokailutottumukset niiden mukana, mutta enemmän on muuttunut oletus siitä, että kaikilla pitäisi olla varaa syödä samoin kuin varakkaissa perheissä. 80-luvulla oli vielä selvää, että perheillä oli erilaiset tulotasot ja elettiin niiden mukaan. Se oli realismia. Seitikeitto oli ja on tavallista arkiruokaa. Ei mitään huonompaa pula-ajan sapuskaa. Halvempaa kyllä ja siksi Jennankin olisi järkevämpää ostaa sitä, kuin lohta.
Ja eläinten asiattoman kohtelun lisäksi tietysti tulee myös ympäristöhaitat ja lintuinfluenssat ym. vaaralliset kulkutaudit turkistarhoilta.
T. Toi (sama kelle vastasit)