Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmettelen, että vanhempi haluaa hoitaa yli 18v. asioita (YLEn uutinen)

Vierailija
30.11.2023 |

Vaikka itse olen hyvin läheinen tyttäreni kanssa, niin hän hoiti kyllä omat asiansa täysin jo ennen 18v. päivää eikä minulla ole ikinä ollut hänen pankkitilinsä tietoja. Terveystiedotkin hän piti omana tietonaan jo varhain teininä, joten uutinen siitä, että vanhempien pitäisi päästä lastensa tietohin vielä täysi-ikäisinäkin tuntui todella, todella eksoottiselta.

Eikö muista tuntunut? Jollain lailla ymmärtäisin, jos lapsella olisi jotain isoja nepsy-vaikeuksia, mutta jutussa annettiin ymmärtää, että ihan normaalien nuorten aikuisten asioihin pitäisi saada päästä puuttumaan? En ymmärrä jutun pointtia alkuunkaan. Kyllä perheessä pitää olla rajat, jokaisella oma yksityisyys ja pienestä asti pitäisi tukea ja opastaa lasta hoitamaan omat asiansa. Esimerkiksi läksyt ja muut pitää osata hoitaa jo ala-asteen alusta asti omatoimisesti, mutta jutussa kaivattiin pääsyä täysi-ikäisen wilma-tietoihin? Mitä ihmettä!

Kommentit (204)

Vierailija
61/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jaa-a. Mun teinillä puhkesi psoriasis koronan jälkitautina. Kenen sinä luulet hoitavan sitä hänen ihoaan esimerkiksi niskassa jota hän ei itse edes näe?"

On aivan eri asia auttaa ihmisiä heidän asioissaan kuin puuttua heidän yksityisyyteensä. Ilmeisesti moni tässä ketjussa ei oikeasti ymmärrä eroa.

Koetan selventää. Voit auttaa vaikka naapuriasi silmätippojen laittamisessa tai katsoa hänen labratuloksensa, jos hän itse ei osaa (esimerkiksi teen näin anopilleni), mutta minulla ei silti ole oikeutta lukea hänen terveys- ja pankkitietojaan. Kyse on normaalin ihmissuhteen rajoista, sillä vanhempienkin pitäisi totutella siihen, että lapsi alkaa olla jo aikuinen, joka vastaa itse asioistaan täysin lainkin edessä. Ja tähän vastuuseen häntä pitää alkaa opettaa jo paljon ennen kun hän täyttää 18.

En halua moittia ketään, koska tarkoitus on erittäin hyvä, haluan vain herätellä ajattelemaan, että onko sittenkään ok ja lapselle hyväksi tehdä asioita liikaa hänen puolestaan. Ap

Vierailija
62/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas nolo juttu, kaikkea kanssa.

Ja se alaikäisen tilin avaaminen ei oo mikään pikkujuttu. Jouduttiin molemmat vanhemmat käydä pankissa sen vuoksi, eikä ollut helppoa, kun pankit niin harvoin auki. Ja kukkupuhetta minkään kesätyötilin avaaminen. Pankeilla on kovat säännöt tilien avaamiselle..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tämä. 

Ihan kuin teinit haluttaisiin pitää tarkoituksellisesti ahdistuneina ja kyvyttöminä, jos jopa puhelimeen vastaaminen koulupäivän aikana on liikaa heidän taitotasolleen. Ihme siipienkatkojaäitejä täällä. 

Lukio ei ole mikään peruskoulu. Amis tai amkkikaan ei ole mikään peruskoulu. Luennolta saa poistua perustellusta syystä. Peruskohteliaisuutta on syytä noudattaa. 

Vierailija
64/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin tarvitsin vanhempien apua asioitten hoidossa vielä 18-vuotispäivän jälkeenkin. Silti olen ihan normaali.

En ymmärrä miksi nykyään on jotenkin tavoiteltavaa, että lapsi on mahdollisimman itsenäinen mahdollisimman varhain.

Vierailija
65/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun lukiolainen voi varata mitään aikoja itse, jos se meinaa päästä sinne jotenkin. Eli yhdessä katsotaan molempien kalenterista niitä mahdollisia aikoja, jolloin häiritsevät mahdollisimman vähän lukiota ja mulla ei ole asiakaspalaveria töissä. Sitten on jotkut oikomishoidot joihin on mentävä silloin kun se aika on annettu.

Nyt tosiaan lukio sentään samassa kaupungissa kuin mun työ, peruskoulussa piti ensin ajella hakemaan lapsi ja sitten viedä se kuntakeskukseen ja lopuksi palauttaa kouluun/kotiin ja ajella takaisin töihin. Ihan perseestä.

Vierailija
66/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jaa-a. Mun teinillä puhkesi psoriasis koronan jälkitautina. Kenen sinä luulet hoitavan sitä hänen ihoaan esimerkiksi niskassa jota hän ei itse edes näe?"

On aivan eri asia auttaa ihmisiä heidän asioissaan kuin puuttua heidän yksityisyyteensä. Ilmeisesti moni tässä ketjussa ei oikeasti ymmärrä eroa.

Koetan selventää. Voit auttaa vaikka naapuriasi silmätippojen laittamisessa tai katsoa hänen labratuloksensa, jos hän itse ei osaa (esimerkiksi teen näin anopilleni), mutta minulla ei silti ole oikeutta lukea hänen terveys- ja pankkitietojaan. Kyse on normaalin ihmissuhteen rajoista, sillä vanhempienkin pitäisi totutella siihen, että lapsi alkaa olla jo aikuinen, joka vastaa itse asioistaan täysin lainkin edessä. Ja tähän vastuuseen häntä pitää alkaa opettaa jo paljon ennen kun hän täyttää 18.

En halua moittia ketään, koska tarkoitus on erittäin hyvä, haluan vain herätellä ajattelemaan, että onko sittenkään ok ja

Sinä vain sössötät täysin typeryyksiä ja itsestäänselvyyksiä. Teet ongelman asiasta, joka ei ole normaalille ihmiselle ongelma.

Vierailija
67/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka vanhana sun lapsi oikein sai pankkitilin jos aina hoitanut itse?

Meillä oli jo vauvoilla... 

Meillä ei ollut vauvalla tiliä. En muista minkä ikäisenä sai oman tilin, avasi sen kyllä ihan itse. Ap

Siinä tapauksessa sai vasta 18-vuotiaana koska alaikäinen ei voi avata tiliä itse. 

Kyllä hänellä tili oli jo alaikäisenä, mutta en muista milloin se avattiin enkä ole milloinkaan katsonut hänen tilitietojaan. Lapsi oli kesätöissä jo nuorena ja on aina käyttänyt rahansa ilman että puutun siihen millään tavalla. Pankkitiedot eivät syyttä ole salaisia. Se on yksityisyyden ydintä, ettei niitä kukaan pääse katsomaan. Ap

Ei ole olemassa mitään alaikäisen "yksityisyyttä" ts. pankkitietojen salaamista suhteessa huoltajaan. Päinvastoin huoltaja on viime kädessä vastuussa pankkiasioita, siksi tarvitaan luvat ja allekirjoituksetkin. Miksi tuo on sulle noin vaikea ymmärtää? Alaikäisellä ja täysi-ikäisellä on ihan eri oikeudet. 

Vierailija
68/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No esimerkiksi meillä minä hoidan lukiolaisen terveysasioihin liittyviä ajanvarauksia ja vakuutusasioita. Ei hän pysty siellä koulussa kesken oppitunnin vastaamaan puheluun tms.

Miksei pysty? Kyllä tunnilta saa siksi aikaa poistua käytävälle kun vastaa tuollaisiin puheluihin. Ei sillä että näkisin siinä mitään pahaa että hoidat noita asioita vielä. 

Ai niinku koeviikollakin hyppäät yhtäkkiä käytävään vastamaan puheluun? Tai yo-kirjoitusten? Justiinsa.

No ihan sama ongelma voi olla työssäkäyvälläkin, kesken tärkeän palaverin et välttämättä pysty puhelimeen vastaamaan tms. Keksittyjä ongelmia ja kyllä sieltä soitetaan kerran ainakin takaisinkin, jos ei pääse vastaamaan. Äidit huolehtivat aivan liikaa lasten asioista, eikä opeteta itsenäisiksi. Etenkin poikien kohdalla tämä on iso ongelma, ei osata päästää irti. Vanhemman tehtävä on opettaa nuorena jo näitä taitoja, jotta 18v pystyy jo itse hoitamaan. Apua voi pyytää tarvittaessa.

Vierailija
69/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis että 18-vuotias saa äänestää ja mennä naimisiin mutta äidin pitäisi hoitaa edelleen pankkiasiat? Äly hoi...

Vierailija
70/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin tarvitsin vanhempien apua asioitten hoidossa vielä 18-vuotispäivän jälkeenkin. Silti olen ihan normaali.

En ymmärrä miksi nykyään on jotenkin tavoiteltavaa, että lapsi on mahdollisimman itsenäinen mahdollisimman varhain.

Näin juuri. Kyllä se horjuttaa perusturvallisuuden tunnetta jos vanhemmat jättää ihan omilleen. Antakaa nuorten rauhassa opetella sitä aikuisuutta ja itsenäisyyttä. Ei jollain lukioikäisellä mikään kiire ole pärjätä yksinään. 

Vierailija
71/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei sinne teinin terveystietoihin edelleenkään pääse ilman lupaa, ymmärrätkö? Kiva kuitenkim että sun alaikäisellä lapsella oli itse varaa hoitaa lääkkeet, vakuutukset ym. Mun lapsella ei omia tuloja ollut kuin pienet kesätyöansiot. Vakuutuksetkin oli keskitetty ja ne oli sellaisena pakettina että alaikäisen olisi hyvin hankala itse hoitaa, eikä se edes lain mukaan ole mahdollista. Alaikäisen vakuutukset, korvaukset ym. menee huoltajan kautta. "

Sehän on hyvä, jos terveystietoihin ei pääse ilman lupaa. Lapsi on meillä hoitanut harrastukseen liittyvät vakuutukset itse jo hyvin nuorena, me vain olemme maksaneet laskut. Eihän kyse ole kuin siitä, että opastetaan vakuutuksiin liittyvistä olennaisista asioista, kilpailutetaan vakuutukset ja maksetaan lasku. Ja laskun maksaminen on tuossa pienin osuus. Ap

Vierailija
72/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No esimerkiksi meillä minä hoidan lukiolaisen terveysasioihin liittyviä ajanvarauksia ja vakuutusasioita. Ei hän pysty siellä koulussa kesken oppitunnin vastaamaan puheluun tms.

:DDDD

Tämän on pakko olla provo. Ei kukaan voi olla noin sekaisin.

Vierailija
73/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei pysty? Kyllä tunnilta saa siksi aikaa poistua käytävälle kun vastaa tuollaisiin puheluihin. Ei sillä että näkisin siinä mitään pahaa että hoidat noita asioita vielä. 

Ai niinku koeviikollakin hyppäät yhtäkkiä käytävään vastamaan puheluun? Tai yo-kirjoitusten? Justiinsa.

No ihan sama ongelma voi olla työssäkäyvälläkin, kesken tärkeän palaverin et välttämättä pysty puhelimeen vastaamaan tms. Keksittyjä ongelmia ja kyllä sieltä soitetaan kerran ainakin takaisinkin, jos ei pääse vastaamaan. Äidit huolehtivat aivan l

Ei soiteta.

Se on kertamahdollisuus ja jos et vastaa, se koko homma alkaa alusta. Tervetuloa todellisuuteen!

Vierailija
74/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tämä. 

Ihan kuin teinit haluttaisiin pitää tarkoituksellisesti ahdistuneina ja kyvyttöminä, jos jopa puhelimeen vastaaminen koulupäivän aikana on liikaa heidän taitotasolleen. Ihme siipienkatkojaäitejä täällä. 

Lukio ei ole mikään peruskoulu. Amis tai amkkikaan ei ole mikään peruskoulu. Luennolta saa poistua perustellusta syystä. Peruskohteliaisuutta on syytä noudattaa. 

Ei kai vanhemmat epäile lukiolaistensa kykyjä vastata puhelimeen, mutta ainakin tietämissäni lukioissa puhelimet ovat oppitunneilla kiellettyjä. Koulu siis ei luota nuoren kykyyn käsitellä puhelintaan.

Vierailija
75/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:DDDD

Tämän on pakko olla provo. Ei kukaan voi olla noin sekaisin.

Sinä olet provo.

Vierailija
76/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole normaali. Sehän tässä onkin ongelma.

Vierailija
77/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei sinne teinin terveystietoihin edelleenkään pääse ilman lupaa, ymmärrätkö? Kiva kuitenkim että sun alaikäisellä lapsella oli itse varaa hoitaa lääkkeet, vakuutukset ym. Mun lapsella ei omia tuloja ollut kuin pienet kesätyöansiot. Vakuutuksetkin oli keskitetty ja ne oli sellaisena pakettina että alaikäisen olisi hyvin hankala itse hoitaa, eikä se edes lain mukaan ole mahdollista. Alaikäisen vakuutukset, korvaukset ym. menee huoltajan kautta. "

Sehän on hyvä, jos terveystietoihin ei pääse ilman lupaa. Lapsi on meillä hoitanut harrastukseen liittyvät vakuutukset itse jo hyvin nuorena, me vain olemme maksaneet laskut. Eihän kyse ole kuin siitä, että opastetaan vakuutuksiin liittyvistä olennaisista asioista, kilpailutetaan vakuutukset ja maksetaan lasku. Ja laskun maksaminen on tuossa pienin osuus. Ap

Sinä ja sinä. Ei ole kyse sun lapsesta tai teidän perheestä.

Vierailija
78/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en oikein tajunnut, mikä tuossa jutussa oli ongelma. Kyllähän täysi-ikäinenkin voi tarvita tukea asioiden hoitamisessa ja hyvä vanhempien vielä auttaa ja vähän katsoa perään.

Eli jos lapsi haluaa apua vanhemmalta, kyllä hän pystyy tämän valtuuttamaan ja antamaan oikeuksia. Mutta eivät nämä voi tulla mitenkään automaattisesti kaikkien aikuistuvien vanhemmille.

Ei kukaan sellaista automaattia tietenkään ole pyytänytkään, hyvänen aika, vaan mahdollisuutta, tarvittaessa. Wilmassa se mahdollisuus jo on (rasti ruutuun). 

Vierailija
79/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avun tarvitseminen on ihan eri asia. Ihminen tarvitsee muilta apua koko elämänsä, mutta se että lasta ei opeteta itse hoitamaan asioitaan jo ennen täysi-ikää on mielestäni lapselle karhunpalvelus. Ja opettaminen ei tarkoita sitä, että hänet jätetään yksin selviämään kaikesta ilman rahaa eikä kyyditä mihinkään eikä vastata hänelle lääkäriltä tulevaan puheluun, jos hän on itse yokirjoituksissa. Näiden asioiden opettamiseen todella menee jokin verran aikaa. Olisi paljon helpompi ja nopeampi hoitaa ne lapsen puolesta yksin, mutta silloin lapsi ei opi mitään. Ap

Vierailija
80/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mun lukiolainen voi varata mitään aikoja itse, jos se meinaa päästä sinne jotenkin. Eli yhdessä katsotaan molempien kalenterista niitä mahdollisia aikoja, jolloin häiritsevät mahdollisimman vähän lukiota ja mulla ei ole asiakaspalaveria töissä. Sitten on jotkut oikomishoidot joihin on mentävä silloin kun se aika on annettu.

Nyt tosiaan lukio sentään samassa kaupungissa kuin mun työ, peruskoulussa piti ensin ajella hakemaan lapsi ja sitten viedä se kuntakeskukseen ja lopuksi palauttaa kouluun/kotiin ja ajella takaisin töihin. Ihan perseestä.

Mikä vamma lukiolaisellasi on? Eikö kunta avusta häntä liikkumisessa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi