Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmettelen, että vanhempi haluaa hoitaa yli 18v. asioita (YLEn uutinen)

Vierailija
30.11.2023 |

Vaikka itse olen hyvin läheinen tyttäreni kanssa, niin hän hoiti kyllä omat asiansa täysin jo ennen 18v. päivää eikä minulla ole ikinä ollut hänen pankkitilinsä tietoja. Terveystiedotkin hän piti omana tietonaan jo varhain teininä, joten uutinen siitä, että vanhempien pitäisi päästä lastensa tietohin vielä täysi-ikäisinäkin tuntui todella, todella eksoottiselta.

Eikö muista tuntunut? Jollain lailla ymmärtäisin, jos lapsella olisi jotain isoja nepsy-vaikeuksia, mutta jutussa annettiin ymmärtää, että ihan normaalien nuorten aikuisten asioihin pitäisi saada päästä puuttumaan? En ymmärrä jutun pointtia alkuunkaan. Kyllä perheessä pitää olla rajat, jokaisella oma yksityisyys ja pienestä asti pitäisi tukea ja opastaa lasta hoitamaan omat asiansa. Esimerkiksi läksyt ja muut pitää osata hoitaa jo ala-asteen alusta asti omatoimisesti, mutta jutussa kaivattiin pääsyä täysi-ikäisen wilma-tietoihin? Mitä ihmettä!

Kommentit (204)

Vierailija
41/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 18-vuotias on täysin holtiton omien raha-asioiden ja muidenkin asioidensa hoitamisen suhteen, niin sitten on syytä pitää häntä ainakin silmällä. Tämän ikäisen nuoren puolesta ei kannata kuitenkaan kaikkia asioita tehdä ja hoitaa, koska omat  mokaamiset ovat nekin opiksi. Kaikki 18-vuotiaat eivät missään nimessä ole vielä kypsiä täysin itsenäiseen elämään.

Vierailija
42/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No esimerkiksi meillä minä hoidan lukiolaisen terveysasioihin liittyviä ajanvarauksia ja vakuutusasioita. Ei hän pysty siellä koulussa kesken oppitunnin vastaamaan puheluun tms.

Miksei pysty? Kyllä tunnilta saa siksi aikaa poistua käytävälle kun vastaa tuollaisiin puheluihin. Ei sillä että näkisin siinä mitään pahaa että hoidat noita asioita vielä.

Missä lukiossa saa tunnilta poistua juttelemaan puhelimessa? Tai missä pitää kertoa koko ryhmälle, että odotan soittoa lääkäriltä - terveystiedot on salassapidettäviä.

Jos odottaa puhelua lääkäriltä, voi tunnin alussa käydä sanomassa opettajalla ihan kahden kesken, että odottaa puhelua, johon on mahdollisesti pakko vastata kesken oppitunnin. Jos tämä ei opet

Eli kun koulupäivässä on tunteja 8.15-16.15, käyt jokaisen alussa sanomassa että ehkä tulee puhelu.

Ja kokeestakin hyppäät sitten kesken käytävään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No esimerkiksi meillä minä hoidan lukiolaisen terveysasioihin liittyviä ajanvarauksia ja vakuutusasioita. Ei hän pysty siellä koulussa kesken oppitunnin vastaamaan puheluun tms.

Miksei pysty? Kyllä tunnilta saa siksi aikaa poistua käytävälle kun vastaa tuollaisiin puheluihin. Ei sillä että näkisin siinä mitään pahaa että hoidat noita asioita vielä. 

Ai niinku koeviikollakin hyppäät yhtäkkiä käytävään vastamaan puheluun? Tai yo-kirjoitusten? Justiinsa.

Niin, tietenkin ne kaikki puhelut osuvat juuri yo-kokeiden aikaan. Koeviikolla se voi onnistuakin jos kertoo opettajalle etukäteen että sellainen puhelu on tulossa.

Vierailija
44/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulla ja 17-vuotiaalla tyttärellä on niin avoimet välit että hän mielellään katsoo verikoetulokset kanssani yhdessä jne.

Minä seuraan pankkitiliä koska hänellä ei ole omia tuloja ja lisään tietysti aika ajoin rahaa sinne. 

Tuossa on kyse eri asiasta eli nuori itse haluaa kertoa asioitaan. Kertoi minunkin lapseni teininä kokeidensa tuloksia, mutta en mennyt niitä itse katsomaan, koska ne eivät mielestäni kuuluneet minulle kuten eivät pankkitilinkään tapahtumat. Rahaa voi lisätä, vaikkei tietäisikään tilin tapahtumia. Ap

Itse asiassa kyllä ne kokeiden tulokset "kuuluvat" vanhemmille kunnes lapsi täysi-ikäistyy. Mutta se oli minullakin lähinnä ainoa, poissaolojen kuittausta / ilmoittamista lukuunottamatta, mitä pääasiassa huolehdin tyttären lukiolaikana ennen täysi-ikäistymi

Yksittäisten tekojen sijasta peräänkuulutan asennetta, missä nuoren rajat ymmärrettäisiin ja niitä kunnioitettaisiin. Tietysti nuori esimerkiksi usein kysyy neuvoa, jos välit on kunnossa. Mutta miten ihmeessä hän edes pääsisi aikuisten maailmaan, jos asiat hoidetaan hänen puolestaan. Sitä tässä ihmettelen. Vaikka suurin osa vanhemmista ja jutunkin vanhempi varmasti haluaa lapselleen pelkkää hyvää. 

Pojat usein kypsyvät myöhemmin, sanotaan, mutta onko kyse sittenkin enemmän siitä, että me äidit, huolehtivat kanaemot, hoidamme liikaa asioita heidän puolestaan? Vastuullisuushan ei kehity vain yhdessä yössä, vaan itse olen ajatellut siten, että 18v. lapsi on saanut harjoitella kaikkea niin pitkään, että pärjää, vaikka molemmat kuolisimme auto-onnettomuudessa. Eli harjoittelu pitää aloittaa jo lapsena,ikätason mukaan, että selviää asioiden hoitamisesta itse. Ap

Vierailija
45/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai niinku koeviikollakin hyppäät yhtäkkiä käytävään vastamaan puheluun? Tai yo-kirjoitusten? Justiinsa.

Niin, tietenkin ne kaikki puhelut osuvat juuri yo-kokeiden aikaan. Koeviikolla se voi onnistuakin jos kertoo opettajalle etukäteen että sellainen puhelu on tulossa.

Se voi tulla myös yo-kokeiden aikaan.

Eikä siitä takaisinsoitosra tiedä koska se tulee. Annetaan vain päivä ka sitten puhelinta päivystetään se koko päivä.

viimeksi oma puheluni tuli 17.30. Aamukasista kuljin känny kämmeneen liimattuna.

Vierailija
46/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Terveystiedotkin hän piti omana tietonaan jo varhain teininä" 

Piti omana tietonaan? Ei luota sinuun? Huoltaja on kuitenkin vastuussa alaikäisestä joten aika hyvä olisi pysyä kärryillä jos on vaikka perussairaus tms. Turvallisuuskysymyskin. Ja monellako alaikäisellä on edes varaa ostaa itse omat lääkkeensä jne? 

No ei läheskään kaikilla ole mitään perussairauksia tai lääkkeitä tai muuta mistä vanhemman kannattaisi olla tietoinen. Mulla oli alaikäisenä vain e-pillerit akneen ja jotain perus koululääkäritarkastuksia, en nähnyt syytä ilmoittaa niistä äidille. 

Okei. Mä kyllä ostan lapseni aknelääkkeet, antibiootit ym. Ei hänen tarvitse itse maksaa. Vien jopa hammaslääkäriin kun sinne on koululta 4 km. 

Vierailija
47/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta oli vaan hyvä ettei vanhempani tienneet terveysasioistani, kun mulle tehtiin abortti 18-vuotiaana. Kortsu meni rikki eikä jälkiehkäisypilleri toiminut. Sanoin vaan meneväni kaverille yökylään, kun abortti tehtiin. Sain oman pankkitilin muistaakseni 15-vuotiaana, kun menin ekaan kesätyöhöni eikä vanhempani kyllä raha-asioihini puuttunut. He edelleen ostivat mitä tarvitsin ja itse laitoin tienaamani rahat säästöön. 

Vierailija
48/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos 18-vuotias on täysin holtiton omien raha-asioiden ja muidenkin asioidensa hoitamisen suhteen, niin sitten on syytä pitää häntä ainakin silmällä. Tämän ikäisen nuoren puolesta ei kannata kuitenkaan kaikkia asioita tehdä ja hoitaa, koska omat  mokaamiset ovat nekin opiksi. Kaikki 18-vuotiaat eivät missään nimessä ole vielä kypsiä täysin itsenäiseen elämään.

Se jos lapsi ei selviä, on hieman eri asia kuin asia, mikä tässä on puheena. Vanhemmilta voi pyytää aina apua, jos suhde on kunnossa (vaikka 30-vuotiaana), mutta asioita ei hoideta hänen puolestaan. Jos asiat on hoidettu aina lapsen puolesta, niin hän ei opi kyseisiä asioita hoitamaan. Silloin hän on aivan avuton, mikä on mielestäni karhunpalvelus lapselle. Hän saattaa jopa pelätä asioiden hoitamista itse, jos annetaan kuva, että et voi mitenkään näistä omin avuin selvitä, äiti hoitaa.

Ja jos lapsella on nepsy-ngelma tai jokin muu ongelma, niin asioiden hoitamista omatoimisesti pitää harjoitella enemmän. Ei hoitaa niitä hänen puolestaan. Ap

Vierailija
49/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka vanhana sun lapsi oikein sai pankkitilin jos aina hoitanut itse?

Meillä oli jo vauvoilla... 

Meillä ei ollut vauvalla tiliä. En muista minkä ikäisenä sai oman tilin, avasi sen kyllä ihan itse. Ap

Siinä tapauksessa sai vasta 18-vuotiaana koska alaikäinen ei voi avata tiliä itse. 

Kyllä hänellä tili oli jo alaikäisenä, mutta en muista milloin se avattiin enkä ole milloinkaan katsonut hänen tilitietojaan. Lapsi oli kesätöissä jo nuorena ja on aina käyttänyt rahansa ilman että puutun siihen millään tavalla. Pankkitiedot eivät syyttä ole salaisia. Se on yksityisyyden ydintä, ettei niitä kukaan pääse katsomaan. Ap

Joisssin pankeissa voi avata kesätyörahoille "omat rahat" - tilin, mihin ei tarvitse huoltajien lupaa.

Vierailija
50/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuntemani äityli päästää aina sopulimaisen vingahdusten sarjan kun pelikonettaan kaiken vapaa-aikansa hakkaava yli-ikäinen teini (23v) tulee äipän lihapadoille viikonlopuksi. Sama kaveri menee edelleen vuoroviikonlopuiksi myös isälleen. Lapset pysyvät nykyään tiukasti lapsina myös aikuisina, joten jonkunhan ne asiat on hoidettava. 

Vierailija
51/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä lukiossa saa tunnilta poistua juttelemaan puhelimessa? Tai missä pitää kertoa koko ryhmälle, että odotan soittoa lääkäriltä - terveystiedot on salassapidettäviä.

Jos odottaa puhelua lääkäriltä, voi tunnin alussa käydä sanomassa opettajalla ihan kahden kesken, että odottaa puhelua, johon on mahdollisesti pakko vastata kesken oppitunnin. Jos tämä ei opet

Asianmukaisesti käyttäytyvää oppilasta uskotaan helposti, jos hän sanoo odottavansa tärkeää puhelua, pitää puhelimen äänettömällä näyttöpuoli ylöspäin pulpetilla ja poistuu muita häiritsemättä käytävään puhelun tullessa. Osa jättäytyy ihan luokan oven tuntumaan ollakseen mahdollisimman vähän häiriöksi muulle luokalle. 

Minkä ikäisenä nämä nuoret katsotaan kykeneviksi hoitamaan omia asioitaan, jos puhelimeen vastaaminen on liikaa 16-vuotiaalle ja taloustaidot liikaa vaadittu 18-vuotiaalta? 

Vierailija
52/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No varmaan ihan missä tahansa, ei se nyt mikään vankila ole. Miksi ihmeessä pitäisi kertoa koko ryhmälle että odottaa puhelua lääkäriltä? Tunnin alussa voi sanoa opettajalle että odottaa tärkeää puhelua ja että pitää käydä vastaamassa siihen käytävällä jos pitää sitä lääkärin mainitsemista niin salaisena. Ei meillä ollut edes mitenkään harvinaista että joskus joku kävi käytävässä vastaamassa puheluun. 

Vierailija
53/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piti omana tietonaan? Ei luota sinuun? Huoltaja on kuitenkin vastuussa alaikäisestä joten aika hyvä olisi pysyä kärryillä jos on vaikka perussairaus tms. Turvallisuuskysymyskin. Ja monellako alaikäisellä on edes varaa ostaa itse omat lääkkeensä jne? 

Kyse ei ole luottamuksesta vaan yksityisyydestä! Ei vanhemmalle kuulu lähes täysi-ikäisen saati täysi-ikäisen terveystiedot! Jokaisella on oikeus yksityisyyteen, olen täysin hämmästynyt tällaisten vanhempien toiminnasta enkä tiennyt, että se on jopa yleistä, kun kerran tällaisia juttuja julkaistaan. Ei ihme, jos lasten aikuistumisen kanssa on ongelmia, jos heidä rajojaan rikotaan tällä tavalla eikä edes nähdä asiassa mitään ongelmaa. Kyse tosiaan on rajojen rikkomisesta. Ap 

Meillä on korona kun saa teinin aknen aina villiintymään siihen pisteeseen, että on jopa verenmyrkytysen mahdollisuus. Eniten vaikuttaa juuri selkään, niskaan ja korviin. Valtavia märkiviä paisetunneleita ja finneja. Iho on parin vuoden jälkeen kuopilla kuin olisi hapossa poltettu. 

Vierailija
54/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulla ja 17-vuotiaalla tyttärellä on niin avoimet välit että hän mielellään katsoo verikoetulokset kanssani yhdessä jne.

Minä seuraan pankkitiliä koska hänellä ei ole omia tuloja ja lisään tietysti aika ajoin rahaa sinne. 

Tuossa on kyse eri asiasta eli nuori itse haluaa kertoa asioitaan. Kertoi minunkin lapseni teininä kokeidensa tuloksia, mutta en mennyt niitä itse katsomaan, koska ne eivät mielestäni kuuluneet minulle kuten eivät pankkitilinkään tapahtumat. Rahaa voi lisätä, vaikkei tietäisikään tilin tapahtumia. Ap

Eli jos lapsesi olisi ollut ongelmissa koulussa pärjäämisen kanssa, niin mielestäsi asia ei olisi sinulle mitenkään kuulunut. Meilläkin lapset/teinit tekevät läksyt itsenäisesti, mutta aika ajoin tarvitsevat apua läksyjen kanssa ja preppaan heitä myös kokeisiin. Kenen tehtävä on auttaa lasta ellei vanhempien!?!

Vierailija
55/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se voi tulla myös yo-kokeiden aikaa

Tuota noin. Sitten joko odotetaan soittoa numero 2 tai osataan seuraavalla kerralla mainita jo lääkärillä, milloin takaisinsoitto ei ole mahdollinen. 

Te oikein kampitatte nuorianne, pelottelette heitä ja löydätte kaikkialta syitä, miksi nuoret eivät saisi olla vastuussa itsestään! Ei ihme, että lapsuus venyy ja kolmekymppisetkin vasta opettelevat kotitöitä. 

Vierailija
56/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei ole luottamuksesta vaan yksityisyydestä! Ei vanhemmalle kuulu lähes täysi-ikäisen saati täysi-ikäisen terveystiedot! Jokaisella on oikeus yksityisyyteen, olen täysin hämmästynyt tällaisten vanhempien toiminnasta enkä tiennyt, että se on jopa yleistä, kun kerran tällaisia juttuja julkaistaan. Ei ihme, jos lasten aikuistumisen kanssa on ongelmia, jos heidä rajojaan rikotaan tällä tavalla eikä edes nähdä asiassa mitään ongelmaa. Kyse tosiaan on rajojen rikkomisesta. Ap 

Ei sinne teinin terveystietoihin edelleenkään pääse ilman lupaa, ymmärrätkö? Kiva kuitenkim että sun alaikäisellä lapsella oli itse varaa hoitaa lääkkeet, vakuutukset ym. Mun lapsella ei omia tuloja ollut kuin pienet kesätyöansiot. Vakuutuksetkin oli keskitetty ja ne oli sellaisena pakettina että alaikäisen olisi hyvin hankala itse hoitaa, eikä se edes lain mukaan ole mahdollista. Alaikäisen vakuutukset, korvaukset ym. menee huoltajan kautta. 

Vierailija
57/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oikein tajunnut, mikä tuossa jutussa oli ongelma. Kyllähän täysi-ikäinenkin voi tarvita tukea asioiden hoitamisessa ja hyvä vanhempien vielä auttaa ja vähän katsoa perään.

Mutta täysi-ikäisellä on itsemääräämisoikeus, hän saa päättää mitä tietojaan jakaa. Tässä tapauksessa nuori ei ollut halunnut antaa vanhemmilleen oikeuksiaan Wilmaan tai verkkopankkiin. Kuten jutusta kävi ilmi, voisi tehdä myös valtakirjan äidilleen hoitaa asioitaan, mutta ei ollut ilmeisesti nähnyt tarpeelliseksi. Jos välit ovat avoimet, eiköhän niistä asioista voi keskustella ilman järjestelmiin pääsyäkin, jos nuori koki itsensä kykeneväksi hoitamaan esim. ajanvaraukset.

Eli jos lapsi haluaa apua vanhemmalta, kyllä hän pystyy tämän valtuuttamaan ja antamaan oikeuksia. Mutta eivät nämä voi tulla mitenkään automaattisesti kaikkien aikuistuvien vanhemmille.

Vierailija
58/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka vanhana sun lapsi oikein sai pankkitilin jos aina hoitanut itse?

Meillä oli jo vauvoilla... 

Meillä ei ollut vauvalla tiliä. En muista minkä ikäisenä sai oman tilin, avasi sen kyllä ihan itse. Ap

Siinä tapauksessa sai vasta 18-vuotiaana koska alaikäinen ei voi avata tiliä itse. 

Kyllä hänellä tili oli jo alaikäisenä, mutta en muista milloin se avattiin enkä ole milloinkaan katsonut hänen tilitietojaan. Lapsi oli kesätöissä jo nuorena ja on aina käyttänyt rahansa ilman että puutun siihen millään tavalla. Pankkitiedot eivät syyttä ole salaisia. Se on yksityisyyden ydintä, ettei niitä kukaan pääse katsomaan. Ap

Joisssin pankei

Ei voi. 

Vierailija
59/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ei ole mitään soittoa numero kaksi, on vain se yksi puhelu

- ei ole mahdollisuutta hoitaa asiaa muuten, se jää sitten hoitamatta

Vierailija
60/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se voi tulla myös yo-kokeiden aikaa

No sellaistahan se on aikuisellakin, aina ei pysty vastaamaan siihen tärkeäänkään puheluun. En nyt ymmärrä miksi tästä asiasta jankataan. Usein on mahdollista vastata puheluun koulupäivän aikana, joskus ei jos se nyt sattuu vaikka siihen yo-koepäivään. Jos vanhemmat haluavat auttaa näiden puheluiden kanssa, niin sekin on ihan ok jos se on sille teinille ok. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän