Mitä oikeastaan on autismi?
Voisiko joku oikeasti asiasta tietävä vääntää rautalangasta, mitä autismi tarkoittaa? Kun on olemassa kehitysvammaisia autisteja ja on olemassa huippuälykkäitä autisteja ja kaikkea siltä väliltä. Eli se ei liity älykkyyteen. Toisista sen näkee jo päältä ja toisista ei mitenkään arvaisi. Niin mitä se oikein on? Onko sille olemassa jotkut selkeät ja yksiselitteiset kriteerit?
Voiko sosiaalisesti taitava ja silmiin katsova ihminen olla autisti? Voiko joustava ihminen olla autisti? Olen lukenut useita artikkeleita, mutta en saa mitään otetta siitä, mikä sen määrittää, kuka on autisti ja kuka ei. Mistä siinä on kyse? Mikä on yhdistävä tekijä tai tekijät vai onko sellaisia edes?
Kuinka paljon korkea äo tai adhd sekoittaa kuviota?
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole luultavasti pelkkää yhtä autistigeeniä vaan nimi annettu häiriölle jossa monilla ihmisillä on saman tyyppisiä vaikeuksia.
Niin kai esim. tällä hetkellä oletetaan, että entisellä aspergerillä olisi sama geneettinen pohja muun autismin kanssa, samoin kuin PDAlla, mutta ei kai tätä tiedetä varmaksi. Kuitenkin ne kaikki on nyt sen autismin kirjon häiriö -määritteen alla.
Tästä perheestä löytyy syvästi kv, keskivaikeasti kv autisti, älykäs asperger, toinen todennäköinen, älykäs, taiteellisesti lahjakas asperger(ei halunnut nepsykartoitukseen, joten ei dg) sekä ihan tavis.
Tämä puhuisi sen puolesta, että autismin eri muodoilla ovat samat perintötekijät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tarkoittaa neuroepätyypillistä. Aivot toimii hitusen eri tavalla kuin suurimalla osalla ihmisistä.
Autismi on kehitysvamma. Jos se ei ole, se on sairaus, ja voidaan parantaa.
Tutustu kehitysvammaisuuden määritelmään. Se sisältää matalan ÄO:n.
Autisti VOI olla kehitysvammainen, mutta hänen ei tarvitse olla.
Autismi on kehitysvamma. Jos se ei ole, se on sairaus, ja voidaan parantaa.