Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä oikeastaan on autismi?

Vierailija
29.11.2023 |

Voisiko joku oikeasti asiasta tietävä vääntää rautalangasta, mitä autismi tarkoittaa? Kun on olemassa kehitysvammaisia autisteja ja on olemassa huippuälykkäitä autisteja ja kaikkea siltä väliltä. Eli se ei liity älykkyyteen. Toisista sen näkee jo päältä ja toisista ei mitenkään arvaisi. Niin mitä se oikein on? Onko sille olemassa jotkut selkeät ja yksiselitteiset kriteerit?

Voiko sosiaalisesti taitava ja silmiin katsova ihminen olla autisti? Voiko joustava ihminen olla autisti? Olen lukenut useita artikkeleita, mutta en saa mitään otetta siitä, mikä sen määrittää, kuka on autisti ja kuka ei. Mistä siinä on kyse? Mikä on yhdistävä tekijä tai tekijät vai onko sellaisia edes? 

Kuinka paljon korkea äo tai adhd sekoittaa kuviota? 

Kommentit (98)

Vierailija
21/98 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tämän takia vihaan sitä, että Asperger ei ole enää oma diagnoosinsa.

Tämä sotkee ihan älyttömästi vain asioita, kun kaikki ovat autisteja.

Oli kyseessä sitten oikea autisti, syvästi autistinen (myös kehitysvammainen) ihminen ja entiset Aspergerin ehdot täyttävä ihminen..

Kaikki ovat nykyään autismin kirjon alla, mutta ihan erilaisia.

Minustakin tämä on vähän hämmentävää. Oisin siis ennen saanut asperger-diagnoosin, mutta nyt tuon autismin kirjon. En oikein itsekään tiedä, millä termillä puhua tästä. 

Vierailija
22/98 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tiedän, että joistain on valehdeltu olevan autismin kirjolla vaikka ei ole. Tahalleen, jotta saataisiin dissattua Jopa sabotoitu oireita, jotta näyttäisi olevan totta. Mitä siitäkin tulisi, jos on valehdeltu jonkun olevan autisti tai jotain muuta "outoa" ja ei olekaan? Melkoinen kunnianloukkaus. Itseasiassa jos jossain virallisissa olisi tuollaista papereissa, niin sehän on rikos. 

Esim. Joku oli ilmeisesti lietsonut erästä tuttavaani huomauttamaan "katso silmiin kun puhut" vaikka silmiin katsominen oli ihan normaalia. Joku oli vaan "ystävällisesti" vihjaillut vissiin jostain autismin piirteistä. Asia on kuules niin, että ihminen katsoo miten katsoo kun puhuu. Jos vastenmielinen ihminen esim. en katso ollenkaan. Tuolla tarkoitan muuta kun ulkonäköä esim. itseni kohdalla tarkoitan henkilöitä jotka olleet gang stalkingissa mukana. Pohjasakkaa. 

Ja vaikka silmiin taöittaisi herkeämättä, ei se pois sulje, että ei olisi jotain neurologista. 

Ylilyönteihin pystyy ihan kuka tahansa, jopa ammattilainen ja en yhtään epäile, että jotain aikuista tai tai jonkun lasta ei olisi tahalleen kuvattu sanoilla autistinen tai Asperger, ihan Mustamaalaamis tarkoituksella. Voisiko olla jopa sellsinen tilanne, että tuollaista tehdään jopa sellaiselle, jonka väitetään tai huvutaan olevan ei niin "suotuisa" erityisyydelle tai vammaisuudelle, kostona! 

Oksettava moukkamaisia, ääliömäiset, raukkamaista ja rikollistakin. 

Vain todellisten idari pellejen touhua! Häpeällistä oikeiden vammaisten ihmisten puolesta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/98 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autismi ei ole kehitysvamma. 

Alkuperäisesti autismi on kehityshäiriö joka on katsottu kehitysvammaksi. Minulla on sukulainen joka on autisti. Diagnosoitu varhaislapsuudessa. Se on eri asia kuin aikuiset joilla alkaa ilmetä autismin kirjoon sopivia oireita sekä piirteitä. Tässä sen sitten näkee kun esitätte lääkäreitä täällä. Syytä autismiin on yritetty etsiä tutkimalla mutta syytä ei ole löydetty. Autismin kirjo on laaja ja sinne mahtuu monenlaista, myös kehitysvammaisia. Autistinen sukulaiseni on siis kehitysvammaiseksi luokiteltu koska on autistinen. 

Ei autismin kirjoon sopivia oireita ja piirteitä ala kellään ilmetä vasta aikuisena, vaikka saisikin diagnoosin vasta aikuisena. Niitä piirteitä vaan ei ole lapsena tunnistettu, ja ihminen on oppinut pitämään ne piilossa, eli maskaamaan. 

Vierailija
24/98 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tosi yksilöllistä, miten autismi ilmenee ihmisissä. Minulla ja noin puolella sukulaisista toiselta puolelta sukua on asperger.

Itse olen sosiaalisesti hieman kömpelö. Juuri sen verran, että saa usein kummaksuvia katseita, mutta vastapuoli ei kuitenkaan välttämättä osaa yhdistää sitä autismiin, sillä en ole kaikkein stereotyyppisin asperger. Olen joustava ihminen, katson silmiin, en pidä luentoja omista asioistani ja ymmärrän ja viljelen itsekin sarkasmia. Yritän parhaani mukaan ns. "haistella" sosiaalisia tilanteita, mutta esim. toisten kehonkielen lukeminen on minulle vaikeaa.

Veljeni taas on nykyään aikuisena sosiaalisesti taitava. Hän on karismaattinen, pidetty ja keksii hyvin puhenaiheita ja hänellä on aina hauskimmat tarinat. Hänellä on hyvä itsetunto (itselläni ei) ja hän seuraa aktiivisesti ajankohtaisia asioita, ja näistä on tietysti paljon apua. Toisaalta taas jos hän kiinnostuu jostain, hän hurahtaa siihen täysillä eikä näe eikä kuule enää mitään muuta. Itselläni ei ole koskaan ollutkaan erityisiä mielenkiinnon kohteita.

Vierailija
25/98 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole olemassa yhdenlaista autismia. Kyseessä on vain termi, jolla kuvataan erilaisuutta. Massasta poikkeavuutta. Puhutaan autismin kirjosta, johon mahtuu monenlaista. 

Olet väärässä. Autismille on tarkat diagnostiset kriteerit.

No kerro, millä tavalla ne kriteerit ovat muka niin tarkat? 

Vierailija
26/98 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

A. Poikkeava tai viivästynyt kehitys ennen kolmen vuoden ikää vähintään yhdellä alueista1) puheen ymmärtäminen tai tuottaminen sosiaalisessa viestinnässä

2) valikoivien sosiaalisten kiintymyssuhteiden ja molemminpuolisen sosiaalisen vuorovaikutuksen kehittyminen

3) toiminnallinen tai vertauskuvallinen leikki

B. Vähintään kuusi oiretta ryhmistä 1, 2 ja 3 siten, että vähintään kaksi oiretta ryhmästä 1 ja vähintään yksi oire kummastakin ryhmästä 2 ja 31) Laadullisia poikkeavuuksia molemminpuolisessa sosiaalisessa vuorovaikutuksessa vähintään kahdella seuraavista alueista:

a) ei pysty tarkoituksenmukaisesti käyttämään katsekontaktia, kasvojen ilmeitä, vartalon asentoa ja liikettä säädelläkseen sosiaalista vuorovaikutusta

b) ei pysty luomaan samanikäisiin kehitystasoaan vastaavia kaveruussuhteita, joissa molemminpuolista harrastusten, toimintojen ja tunteiden jakamista (huolim

Kriteerit ovat siis hyvin epätarkat, toisin kuin täällä väitettiin. "Sinulla voi olla oire A tai oire B tai edes joku tästä ryhmästä". 

Vierailija
27/98 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

A. Poikkeava tai viivästynyt kehitys ennen kolmen vuoden ikää vähintään yhdellä alueista1) puheen ymmärtäminen tai tuottaminen sosiaalisessa viestinnässä

2) valikoivien sosiaalisten kiintymyssuhteiden ja molemminpuolisen sosiaalisen vuorovaikutuksen kehittyminen

B. Vähintään kuusi oiretta ryhmistä 1, 2 ja 3 siten, että vähintään kaksi oiretta ryhmästä 1 ja vähintään yksi oire kummastakin ryhmästä 2 ja 31) Laadullisia poikkeavuuksia molemminpuolisessa sosiaalisessa vuorovaikutuksessa vähintään kahdella seuraavista alueista:

a) ei pysty tarkoituksenmukaisesti käyttämään katsekontaktia, kasvojen ilmeitä, vartalon asentoa ja liikettä säädelläkseen sosiaalista vuorovaikutusta

b) ei pysty luomaan samanikäisiin kehitystasoaan vastaavia kaveruussuhteita, joissa molemminpuolista harr

Nuo on kai kokoelma mahdollisia tapoja, joilla neurotyypillinen ihminen voisi havaita meidän neuroepätyypillisyyden ulkoapäin tarkkailemalla. Aika laaja ja epäselvä kirjo oireita varmasti tulisi siitäkin, jos me kirjolaiset yritettäis luoda diagnostiset kriteerit sille, kuinka tunnistaa neurotyypilliset ihmiset - kun eihän ne kaikki ole samanlaisia. 

Vierailija
28/98 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

b) ei pysty luomaan samanikäisiin kehitystasoaan vastaavia kaveruussuhteita, joissa molemminpuolista harr

Ja nuokin kriteerit on taidettu tehdä pelkästään poikien ja miesten perusteella, eli vieläkin epätarkemmaksi menee oikeasti, kun otetaan huomioon naisten usein erilainen oirekuva. Silti ilmiö on erittäin todellinen. Kuitenkin, kun kyse on siis siitä, että me koetaan maailma erilailla kuin ihmisten enemmistö, niin vaikea on löytää noita ulkoisia merkkejä, joista sen kokemusmaailman poikkeavuuden voi huomata. 

Vierailija
29/98 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä osaa autismin kirjolaisena itsekään kertoa, mistä tässä tarkalleen on kyse. Ilmeisesti suurin osa ihmisistä on kuitenkin jotenkin perustavanlaatuisesti erilaisia kuin minä, ja taas keskenään jotenkin toisiaan muistuttavia. 

Vierailija
30/98 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tarkottaa sitä, että toisilla on aivoissa iOs järjestelmä ja toisilla Android. Aivot toimii hieman eri tavalla siis.

Vierailija
31/98 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noinhan se on KAIKISSA SAIRAUKSISSA! Sekä fyysisissä että henkisissä. On tiettyjä oireita, joista osan tulee täyttyä. Autismi ei ole yhtään sen epäselvempi kuin muutkaan.

Vierailija
32/98 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli kyseessä sitten oikea autisti, syvästi autistinen (myös kehitysvammainen) ihminen ja entiset Aspergerin ehdot täyttävä ihminen..

Itsekin olen autismin kirjolla, ja mielestäni tämä on paljon selvempää ja parempaa, kun kaikki ovat saman nimikkeen alla. Epäselvempää ja sotkevampaa oli silloin, kun oli erikseen aspergerit ja muut.

Vierailija
33/98 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tiedän, että joistain on valehdeltu olevan autismin kirjolla vaikka ei ole. Tahalleen, jotta saataisiin dissattua Jopa sabotoitu oireita, jotta näyttäisi olevan totta. Mitä siitäkin tulisi, jos on valehdeltu jonkun olevan autisti tai jotain muuta "outoa" ja ei olekaan? Melkoinen kunnianloukkaus. Itseasiassa jos jossain virallisissa olisi tuollaista papereissa, niin sehän on rikos. 

Esim. Joku oli ilmeisesti lietsonut erästä tuttavaani huomauttamaan "katso silmiin kun puhut" vaikka silmiin katsominen oli ihan normaalia. Joku oli vaan "ystävällisesti" vihjaillut vissiin jostain autismin piirteistä. Asia on kuules niin, että ihminen katsoo miten katsoo kun puhuu. Jos vastenmielinen ihminen esim. en katso ollenkaan. Tuolla tarkoitan muuta kun ulkonäköä esim. itseni kohdalla tarkoitan henkilöitä jotka olleet gang stalkingissa mukana. Pohjasakkaa. 

Ja vaikka silmiin taöittaisi herkeämättä, ei se pois sulje, että ei olisi jotain neur

Niin, autistia käytetään haukkumasanana siinä missä vaikka homoa tai vammaista. On minutkin eräs henkilö "diagnosoinut" autistiseksi, laittoi oikein listan että näistä syistä ajattelen sinun olevan autisti :D ei se minua millään tavalla loukannut, päinvastoin saan siitä vielä vuosienkin jälkeen revittyä huumoria. Ehkä sinun kannattaisi vähän löysätä pipoa. Käytännössä jokaisella on jotain piirteitä autismista, adhd:sta ja vaikka mistä. Itse olen jopa niin epäkorrekti että heitän vitsiä siitä, että olen hyvä työssäni kehitysvammaisten ja autistien kanssa, kun olen itsekin niin vammainen autisti että sovin joukkoon. No, toki töissä en tuollaista heitä, vaan sellaisten ihmisten kanssa, jotka kestävät vitsin. 

Vierailija
34/98 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin olen autismin kirjolla, ja mielestäni tämä on paljon selvempää ja parempaa, kun kaikki ovat saman nimikkeen alla. Epäselvempää ja sotkevampaa oli silloin, kun oli erikseen aspergerit ja muut.

Mun mielestä ei kyllä tunnu siltä. Aika suuri osa ihmisistä mieltää autismin joksikin sellaiseksi tilaksi, jossa ihminen ei esim. kommunikoi sanallisesti lainkaan, eikä kykene itsenäiseen elämään jne. 

En mä oikein itse koe, että mun asperger-tyyppinen autismi olis kovin helposti verrannollinen tuollaiseen.

Vierailija
35/98 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autistinen voi katsoa silmiin ja puhua ihan normaalisti, mutta hyvin usein se vaatii ponnisteluja. Moni autisti elää peittelemällä omia oireitaan ettei leimaidu. Just tuli sarja näistä autisteista jopa toimittaja oli autisti, olisit katsonut niin ymmärtäisit vähän enemmän myös sen ettei edes asiantuntijat tiedä kaikkea 

Vierailija
36/98 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta taas asperger oli hyvä termi, ja onneksi se puhekielessä tulee olemaan käytössä vielä pitkään. Aspergerista kuuli heti, että kyseessä on "high functioning autism", pelkkä autisti taas ei kerro suoraan yhtään mitään, vaan autisti voi olla mitä vaan täysin autettuna elävästä syvästi kehitysvammaisesta huippuälykkääseen henkilöön, jolla vain on erilainen tapa nähdä maailma ja vaikeuksia ymmärtää ihmissuhteiden normeja. Minusta aspergerin olisi voinut pitää omana terminään, ja silti käyttää kattoterminä autismin kirjoa kaikista erilaisista autismin muodoista. 

Vierailija
37/98 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei ole diagnosoitu autismia enkä usko kriteerejä täyttäväni, mutta ilmiö on kiehtonut siitä lähtien kun eräs psykologi yritti hämmentävällä innolla todeta aspergeria kohdallani. Kun autismille on määritelty noin selkeät kriteerit, on hämmentävää kohdata ihmisiä joille on virallisesti diagnosoitu autismin kirjon diagnoosi, mutta jotka eivät vaikuta täyttävän lähes mitään noista kriteereistä. Tulevat toimeen ihmisten kanssa ja ymmärtävät tunteita, ovat kiinnostuneita monista asioista, luovivat sujuvasti sosiaalisissa tilanteissa jne. Vilpittömästi kiinnostaa että miten tällaisten ihmisten autistisuus on todettu. Tarkoitukseni ei ole väheksyä ketään, päinvastoin haluan ymmärtää. Ei kai yksi tai kaksi erityistä oiretta riitä diagnoosiin jos suurin osa kriteereistä ei täyty?

Vierailija
38/98 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autistinen voi katsoa silmiin ja puhua ihan normaalisti, mutta hyvin usein se vaatii ponnisteluja. Moni autisti elää peittelemällä omia oireitaan ettei leimaidu. Just tuli sarja näistä autisteista jopa toimittaja oli autisti, olisit katsonut niin ymmärtäisit vähän enemmän myös sen ettei edes asiantuntijat tiedä kaikkea 

Naisillahan se oireiden peittely on yleisempää kuin miehillä, ja siksikin naisten voi olla vaikeampaa saada diagnoosia. Itse työskentelen kehitysvammaisten autistien kanssa muulla tavalla kehitysvammaisten lisäksi, ja aina olen arvannut oikein, että kuka on autisti ja kuka ei. Tunnen myös kaksi aspergeria, ja arvasin heidän olevan autismin kirjolla heti tavatessani. Molemmat ovat kyllä miehiä, mutta todella stereotyyppisen autistisesti käyttäytyviä. Olen kyllä myös tavannut aspergereita joista en olisi sitä huomannut, vaan sain tietää myöhemmin. Kyllähän heistäkin jotain tavallista poikkeavaa vähän huomasi, mutta en olisi heti ajatellut autismin kirjoa. 

Vierailija
39/98 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni ei ole diagnosoitu autismia enkä usko kriteerejä täyttäväni, mutta ilmiö on kiehtonut siitä lähtien kun eräs psykologi yritti hämmentävällä innolla todeta aspergeria kohdallani. Kun autismille on määritelty noin selkeät kriteerit, on hämmentävää kohdata ihmisiä joille on virallisesti diagnosoitu autismin kirjon diagnoosi, mutta jotka eivät vaikuta täyttävän lähes mitään noista kriteereistä. Tulevat toimeen ihmisten kanssa ja ymmärtävät tunteita, ovat kiinnostuneita monista asioista, luovivat sujuvasti sosiaalisissa tilanteissa jne. Vilpittömästi kiinnostaa että miten tällaisten ihmisten autistisuus on todettu. Tarkoitukseni ei ole väheksyä ketään, päinvastoin haluan ymmärtää. Ei kai yksi tai kaksi erityistä oiretta riitä diagnoosiin jos suurin osa kriteereistä ei täyty?

Me maskataan, eli yritetään toimia niinkuin normaalit ihmiset, ja piilotetaan omituisuuksia me. Ja yhäkin, kyse on oikeasti meidän kokemustavan erilaisuudesta, ja se on sisäinen kokemus, joka ei oikeasti välttämättä näy ulospäin. Diagnostiset kriteerit kuvaa vaan niitä oireita, joita voidaan ulkoisesti havannoida.  

Vierailija
40/98 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, yksi tai kaksi oiretta ei riitä diagnoosiin. Jos riittäisi, niin suunnilleen kaikki olisivat autisteja. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän