Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nordea: hyytävältä näyttää talousennuste, kulutus loppunut- miksi et enää kuluta?

Vierailija
29.11.2023 |

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nordea-black-friday-jai-piippuun-hei…

Vielä Sannan hallituksen aloittaessa etenkin vasemmistossa juhlittiin että rahaa on eikä velkojakaan tarvitse maksaa takaisin!

Nyt kulutus täysin pysähtynyt, miksei ihmiset enää kuluta?

Kommentit (490)

Vierailija
181/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt niiden rikkaiden pitäisi ryhtyä kuluttamaan.

Vierailija
182/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka, sähkö ym hinnat ja lainojen korot ovat niin korkeat, ettei ole varaa mihinkään paitsi siihen välttämättömimpään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö rikkaiden verohelpotukset lisänneetkään kansan kulutusta ja luoneet talouskasvua? Jännä juttu. 

Vierailija
184/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauskaa kun tähänkin ketjuun tulee tukityypit selittämään jostain leikkauksista ja hallituksesta. Mitään ei edes vielä olla leikattu ja ei tämä koske muutenkaan teitä vaan työssäkäyviä, jotka kuluttavat omia rahojaan. 

Kuluttajan luottamusta mitattaessa ei sori vaan mitenkään katsota, millä rahoilla henkilö kuluttaa. Ja leikkaukset vaikuttavat jo ennen niiden voimaantuloa, sillä jokainen vähänkään järkeä omistava alkaa säästää kun turvaverkot poistuvat pian. 

Mutta hauskaa toki selityksesi.  

Vierailija
185/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentokonereissut on ohi 

polttoaineen jota kymmenkertaistuu 

mee Tallinnaan 

Vierailija
186/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan kuluta kuin pakolliset menot.

Joskus tosin olisi kiva vähän törsätä mutta tilanne menee nopeasti ohi.

Nykyään korjaan vaatteita ja neulon. Kaupoissa kiertely yms on todella uuvuttavaa

Vierailija
187/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luottamus on mennyt tulevaisuuteen tämän hallituksen toimien takia. Eilen katselin Purraa huutamassa raivopäissään eduskunnassa, että leikataan ja käsitin että verotetaankin lisää vielä jos tämä heidän kurjistaminen ja talouden alas ajo ei tuota mannaa taivaalta jollain käsittämättömällä logiikalla. Tajusin miten paljon tuo nainen vihaa suomalaisia. Siellä se nyt raivopäissään kostaa kun kesällä hänelle oltiin ilkeitä ja hänellä on nyt kaikki valta syöstä koko maa taloudelliseen tuhoon mielipahansa takia. Missähän me ollaan tämän vaalikauden jälkeen tämän psykoosihallituksen jäljiltä...

Ei hän suomalaisia vihaa. Ajatusmaailma on se, että rahat kuuluvat niille, jotka tekevät töitä.

Turha saikuttaminen myös loppuu, kun tulee helpommin kengänkuva ahteriin.

Ei myöskään enää ikuisia opiskelijoita aloille, jotka eivät tule koskaan työllist

Hoitoalalla kouluttaudutaan paljon myös aikuisena. Saa jatkossa työnantaja kouluttaa työntekijänsä.

Vierailija
188/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauskaa kun tähänkin ketjuun tulee tukityypit selittämään jostain leikkauksista ja hallituksesta. Mitään ei edes vielä olla leikattu ja ei tämä koske muutenkaan teitä vaan työssäkäyviä, jotka kuluttavat omia rahojaan. 

Kuluttajan luottamusta mitattaessa ei sori vaan mitenkään katsota, millä rahoilla henkilö kuluttaa. Ja leikkaukset vaikuttavat jo ennen niiden voimaantuloa, sillä jokainen vähänkään järkeä omistava alkaa säästää kun turvaverkot poistuvat pian. 

Mutta hauskaa toki selityksesi.  

Juuri näin. Jo kesällä oli nähtävissä mihin leikkauspuheet johtavat. Myös minä olen pudottanut oman kulutuksen minimiin ja säästän isoa puskuria mahdollisen lomautuksen tai työttömyyden varalle. Pakko säästää nyt kun asiat ovat vielä hyvin. Yllättävää on ollut vain se että mitään en ole kaivannut. Kulutusjuhla taisi loppua omalta osaltani pysyvästi. 

Vierailija
189/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse siirsin säästöt 4.1 % määräaikaistilille. 

Kiva kun tietää että varmasti tulee jotain *voittoa*. Ennen yritin osakesäästämistä muttei ole mun juttu.

Vierailija
190/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvitakissa tuskallista pyöriä kauppakeskuksissa.

Vierailija
191/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eikö rikkaiden verohelpotukset lisänneetkään kansan kulutusta ja luoneet talouskasvua? Jännä juttu. 

Eihän ne kaikki kuluta jos ei ole mihinkään tarvetta enää?

Vierailija
192/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallitus ei kannusta kuluttamaan.

Tuo käppyrän mukaan ei ole mikään mukaan hallitus kannustanut viimeisen 30 vuoden aikana, sen verran pakkasella on ollut

Vierailija
193/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulutetaan mitä keritään. Ulkona syödään ja juodaan jatkuvasti, ostellaan vaatteita mitä ei välttämättä tarvitsisi. Matkustetaan mitä pystytään (no ne rahat menee suomen ulkopuolelle). Tuhansien eurojen viihde-elektroniikkaa en nyt kuitenkaan jaksa alkaa uusimaan vaan kannattamisen vuoksi, tai vaihtamaan autoa jota en juurikaan tarvitse.

Vierailija
194/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätän muutaman reenikinkun ostamatta. Pitää panostaa siihen viralliseen kinkkuun tänä vuonna.

Kinkku on aika halpaa ja namskis. 

Itse luultavasti ostan niitä treenikinkkuja jälleen. 

Vierailija
195/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on paljon töissä olevia ihmisiä, jota eivät halua elättää ylipainoisia ns. masentuneita kotona löhöäviä ihmisiä.

Työttömyys on myös ammatinvalintakysymys. 

Vierailija
196/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko säästää kaikki mitä pystyy.

Työpaikalla on ollut jatkuvalla syötöllä muutosneuvotteluita koko syksyn ja taas on yhdet menossa. Päättyvät heti joulun jälkeen.

Meno on hyvin epävarmaa ja henkilökohtaista epävarmuutta lisäävät  työttömyysturvaan tehdyt muutokset.

Nyt on vaan pakko varautua siihen että työt loppuu ja työttömyysturvaa leikataan. Rahasta on pidettävä kiinni ettei tule ongelmia jos työoaikka menee alta.

Vierailija
197/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päättäjät on sorvaamassa potkulakia, niin pitää hyvänäkin työntekijänä varautua työttömyyteen. Koskaan ei tiedä, milloin työnantaja päättää, ettei naama miellytä

Voi jessus tätä yksinkertaistusta,herää nyt hyvä ihminen.

Vierailija
198/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän minä kulutan kuin aiemmin, se vaan menee harvempaan asiaan. Mutta säästöön ja sijoituksiin menevä raha on pienentenyt. Hintojen ja korkojen nousen seurauksena toki palveluihin, ravintoloihin yms. ei enää rahaa niin ole. Mutta on typerää väittää että kuluttaisin vähemmän. 

Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa oli tutkittu vain Black Friday -viikon dataa. Jos siis ihmiset eivät intopinkeinä ostelleet kaikkea mahdollista, mitä eivät edes tarvitse, siitä ei kannattaisi tehdä mitään suuria johtopäätöksiä. Jo vuosia hyvin monet suomalaiset - erityisesti ne, joilla olisi varaa kuluttaa - ovat pikemminkin halunneet päästä eroon ylimääräisestä tavarasta kuin hankkia sitä llisää. Näistä "konmarittamisista" ja "kuolinsiivouksista" seurasi, että kirpputoreilla oli huomattavasti enemmän valikoimaa kuin joskus aiemmin. Lisäksi ihmiset antoivat ilmaiseksi pois itselleen tarpeettomia tavaroita. Tavaroita on siis opittu kierrättämään ja ennen ostopäätöstä oikeasti arvioimaan, tarvitseeko jotain oikeasti vai ei. 

Toinen asia, mikä saattaa vaikuttaa asiaan, on se, että veronapalutukset tulevat nykyisin jo kesällä/syksyllä. Ne menevät hyvin helposti ihan vaan normaaliin elämiseen tai sitten tarpeellisia hankintoja tehdään jo silloin. Tai vaikka ostetaan valmiiksi joululahjoja. 

Kolmas asia tietenkin on korkojen ja kuluttajahintojen nousu. Kun "hulabaloorahaa" jää käyttöön vähemmän, sitä tietenkin käytetäänkin vähemmän. Joku ketjussa sanoi, ettei ole kyse vähävaraisista. Mä olen vähän eri mieltä. Nimenomaan vähävaraisilla olisi ihan oikeaa tarvetta ostaa vaikkapa uudet kengät  huonokuntoisten vanhojen kenkiensä tilalle. Varsinkin just Black Friday-viikolla, kun sentään saa normaalia halvemmalla. Sillä, jolla on kaappi täynnä kenkiä, ei ole uusille kengille tarvetta. Tai vaikka uudelle kännykälle, kun vanhassa on jo lasi rikki ja akkukin kestää enää vain pari tuntia. Sen, jolla on työsuhdekännykkä, ei edes tarvitse laittaa omia rahojaan kännykän ostamiseen. 

Neljäs asia mielestäni on, että muoti ei muutu kuten muuttui vielä joskus 1970- ja 1980-luvuilla. Kyllä se 5-10 vuotta sitten ostettu talvitakki käy ihan hyvin tänäkin talvena eikä vastaantulija edes osaa sanoa, milloin takki on ostettu. Ei siis ole tarvetta uusia koko vaatekaappinsa sisältöä muutaman vuoden välein siksi, että muoti on muuttunut. 

Mä olen samaa mieltä siitä, että epävarmoina aikoina on parempi katsoa kuin katua. Monet vakituisissa työsuhteissa olevat keskituloiset ovat laskeneet sen varaan, että jos huonosti käy ja työpaikalla tulee yt-neuvottelut, ansiosidonnaisella kuitenkin pärjää jotenkuten, jos lomautus tai irtisanominen osuu omalle kohdalle. Irtisanomissuojan heikentäminen ja ansiosidonnaisen pienentäminen osuu nimenomaan keskituloisiin. 

Vierailija
200/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroson puolisostani, joten olen yhden palkansaajan talous kahdella teinillä. 

Saan rahat riittämään kun en ostele turhia. Muutenkin olen jo vuosia ollut kulutusvastainen. Pidän kännykässä aina listaa tulevista poikkeavista isommista hankinnoista ja sitten laitan ne prioriteettijärjestykseen - seuraavana listalla koiran rokotukset, teinin uusi (isompi) toppatakki sekä silmälääkärikäynti.

Minulle on kunnia-asia pärjätä tuloillani, ilman yhteiskunnan "ylimääräisiä" tukia. Silloin pitää vaan laittaa suu säkkiä myöten ja kuluttaa harkitusti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän