Nordea: hyytävältä näyttää talousennuste, kulutus loppunut- miksi et enää kuluta?
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nordea-black-friday-jai-piippuun-hei…
Vielä Sannan hallituksen aloittaessa etenkin vasemmistossa juhlittiin että rahaa on eikä velkojakaan tarvitse maksaa takaisin!
Nyt kulutus täysin pysähtynyt, miksei ihmiset enää kuluta?
Kommentit (490)
Onko tuo nyt yllätys kun katsoo perskokkare hallituksen kiristys toimia esimerkkinä vaikka potku lain valmistelu työnantaja voi antaa potkut lähes mielivaltaisesti jos ei pärstä miellytä niin eipä tässä tee mieli tehdä mitään kalliita ostoksia.
Hallitus leikkaa turvasta, toivosta ja tulevaisuudesta. Ihmiset varautuvat pahimpaan.
Säästän asunnonvaihtoon. Ja kuluttaminen on ei ole enää muutenkaan modernin ihmisen valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä siitä hoitajan palkasta jää mitään kulutettavaa.
Puolet suomalaisista tienaa vähemmän kuin hoitajat. Joten ei lle totta
Jep ja jos on rahaa lähteä etelän matkalle ja omistusasunto niin palkka ei ole pieni.
Täällä on ihmisiä jotka ei saa lainaa, asuvat vuokralla eivätkä matkusta.
Matkustaa voi vaikka eurolla Suomen päästä päähän ja takaisin.
He eivät lainoja saa, mutta matkustukseen tarvitaan vain säästämistä.
Samat ihmiset saavat myös niin huonoa hoitoa, etteivät he sieltä pääse yhtään minnekään.
Esim. tuttu sai Panacodia ja nsaid-valmistetta selkäkipuun, joka tutkittii . Ollut kokopäivätöissä aina ja kävi yksityisellä.
Mä yritin saada kipuun apua, niin sain vain nsaid-valmisteen reseptillä (oli käsikaupassa myös). En pystynyt kävelemään siinä kivussa niillä lääkkeillä ja laittoi siis kotiin makaamaan. Tämä kunnallisella, ja tietysti näin osa-aikatöissä käyvälle, pitkäaikaisten mt-ongelmien kanssa elävälle.
Korjataan epäkohdat niin päin, että hyväosaiset saavat alkaa ravaamaan yrittämässä hoitoa ja huono-osaisille annetaan heti tutkimukset ja tehokkaat hoidot. Hyväosaisille päin naamaa halveksunta ja huono-osaisille kohteliasta kielenkäyttöä. Hyväosaisten toimivat hoidot huono-osaisille. Hyväosaisilta kaikki poikki (maksakoon itse yksityiselle jos haluaa statiininsa pitää) ja huono-osaisille piikki auki suositusten mukaisiin hoitoihin.
tää on tätä kun ollaan leikattu ja leikattu.. hetken voi tekohengittää mutta
huonosti käy lopulta.. ahdinko vaan syvenee kokoajan.
uus hallitus leikkaa lisää ja väittää että niin syntyy työpaikkoja.
ehkä kasvukeskuksiin syntyy mutta suureen osaa suomea ei synny riittävästi.
työllisyystoimet on jäissä, kaikenhuipuksi ollaan lainahanat laitettu kiinni..
millä ihmeellä saadaan kasvua kun ei tule rahaa eikä sen johdosta tule
enää lainaa kun tulot on tippunu..
Vierailija kirjoitti:
Ei luoteta oikeiston talouspolitiikkaan. En ihmettele. Niin uskomattomia ehdotuksia.
Jyrkkä leikkaaminen laskusuhdanteessa on se tehokkain este talouskasvulle.Kreikka romahti täysin kun paniikkisäästöt aloitettiin,EU odotti talouskasvua.
N a t s ihallitus tuhosi ihmisten luottamuksen talouteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piru on päästety valtaan.
&nb
Edellisen työllisyys oli hyvä,nyt romahtamassa.Säästöt jyrkentävät alamäkeä.
Vierailija kirjoitti:
216: Aina on pakko syödä ja juoda, vaatettaa itsennsä, olla katto pään päällä (nytkin perse jäätyisi tuolla ulkona kärvöstellessä), normi-ihminen on kulun päällä (lähes) päivittäin jne. Kuluja ja kulutusta siis syntyy väkisinkin joka päivä. Ituhipeimmälläkin punavihreällä.
Enkä tuon aiemman ehdotus koski sellaista kuluttamista, mikä ei ole millään tavalla välttämätöntä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei luoteta oikeiston talouspolitiikkaan. En ihmettele. Niin uskomattomia ehdotuksia.
Jyrkkä leikkaaminen laskusuhdanteessa on se tehokkain este talouskasvulle.Kreikka romahti täysin kun paniikkisäästöt aloitettiin,EU odotti talouskasvua.
"IMF myöntää tehneensä vakavia virheitä jo Kreikan ensimmäisen pelastuspaketin laatimisessa vuonna 2010. Valuuttarahaston ja sen eurooppalaisten kumppaneiden arviot Kreikan taloustilanteesta olivat liian optimistiset, eikä osattu arvioida, miten paljon vaaditut leikkaukset ja veronkorotukset syventäisivät maan taantumaa."
Kulutus ei voi kasvaa eksponentiaslisesti. Olen taitranut oman kulutukseni ja tehnyt suuren korjausliikkeen vastatoimena hallituksen työvoimapoliittisiin heikennyksiin ja sosiaaliturvannleikkauksiin. Ymmärrän, että tällainen suunnanmuutos tuntuu kipeänä valtion ja yrittäjien kassassa ja kurjaa on, mutta toimenpide oli nyt vaan pakko tehdä, en voi enkä halua siitä perääntyä. Vieläkin on varaa kiristää vyötä tarvittaessa. Ei ole varaa, eikä toisaalta myöskään halua kuluttaa mitään ylimääräistä tällaisessa tilanteessa. Eiköhän tämä käytäntö tästä jatka kasvuaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen kohta 50 ja olen ollut kerran elämässäni ulkomailla lapsena yli 30 vuotta sitten.
Olet siis edunvalvonnassa, vai mikset mene ulkomaille?
Vierailija kirjoitti:
Eroson puolisostani, joten olen yhden palkansaajan talous kahdella teinillä.
Saan rahat riittämään kun en ostele turhia. Muutenkin olen jo vuosia ollut kulutusvastainen. Pidän kännykässä aina listaa tulevista poikkeavista isommista hankinnoista ja sitten laitan ne prioriteettijärjestykseen - seuraavana listalla koiran rokotukset, teinin uusi (isompi) toppatakki sekä silmälääkärikäynti.
Minulle on kunnia-asia pärjätä tuloillani, ilman yhteiskunnan "ylimääräisiä" tukia. Silloin pitää vaan laittaa suu säkkiä myöten ja kuluttaa harkitusti.
Oletko kieltäytynyt lapsilisästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kuluttaminen on turhaa, typerää ja vahingollista eikä tuota minulle mitään iloa. Pois lukien vähät vaatteet, ruoka ja tietyt tarvikkeet, toisin sanoen välttämättömyydet.
Itse asiassa erittäin tärkeä asia. Ostovoiman heikkeneminen synnyttää laman ja sitä myöten vähenee työpaikat ja veroja ei saada.Se taas tarkoittaa ettei ole varaa kaikkiin tukiin. Etenkään
Kovat hinnat ovat ongelma eikä rahan vähyys.
ihl
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luottamus on mennyt tulevaisuuteen tämän hallituksen toimien takia. Eilen katselin Purraa huutamassa raivopäissään eduskunnassa, että leikataan ja käsitin että verotetaankin lisää vielä jos tämä heidän kurjistaminen ja talouden alas ajo ei tuota mannaa taivaalta jollain käsittämättömällä logiikalla. Tajusin miten paljon tuo nainen vihaa suomalaisia. Siellä se nyt raivopäissään kostaa kun kesällä hänelle oltiin ilkeitä ja hänellä on nyt kaikki valta syöstä koko maa taloudelliseen tuhoon mielipahansa takia. Missähän me ollaan tämän vaalikauden jälkeen tämän psykoosihallituksen jäljiltä...
Ei hän suomalaisia vihaa. Ajatusmaailma on se, että rahat kuuluvat niille, jotka tekevät töitä.
Turha saikuttaminen myös loppuu, kun tulee helpommin kengänkuva ahteriin.
Ei myöskään enää ikuisia opiskelijoita aloille, jotka eivät tule koskaan työllist
Höpö höpö. Kiitos tämän sekundahallituksen, omat työni vähenivät ja palkka putosi brutto 4000 -> n.2000e. Eli työssäkäyvillekin käy huonosti. Ihan ei vielä tämän pellehallituksen logiikka ole avautunut, että miten työni vähentäminen parantaa työllistymistäni. Kun katsoo, miten totaalisesti venäjä vei hallitusta kuin litran mittaa, alan epäillä, etteivät nämä itsekään tiedä, mitä tekevät.
Pakotteet eivät vaikuta meihin, Nato-jäsenyys nostaa Suomen kiinnostavuutta investointikohteena ja itärajan sulkeminen on välttämätöntä. Eli näistä ei ainakaan voi lama johtua.
En osta joululahjoja, pörssisähkö, pesukone ja astianpesukone alkaa toimimaan kun sähkö edullista. Ei tarvi ostaa uusia vaatteita, liikaakin. Teen kotiruokaa . Ainoa pahe, matkailu, viimeksi olin 2 viikkoa eräässä euroopan kaupungissa. Nekään rahat ei jää Suomeen, ainoastaan lentolippu.
Maapallo ja ilmasto kiittää kun et kuluta
Myöskään lama ei voi johtua hillittömästä velaksi elämisestä ja asevarustelusta.
Taloustieteilijät varoittivat hallitusta juuri tästä, mutta eiköhän Petteri ole silti yllättynyt.
Mistä ne rikkaat nyt saa rahaa Malediivin matkaan, kun köyhät ei osta niiden tehtaiden tuotteita? Nyt itkettää.