Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nordea: hyytävältä näyttää talousennuste, kulutus loppunut- miksi et enää kuluta?

Vierailija
29.11.2023 |

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nordea-black-friday-jai-piippuun-hei…

Vielä Sannan hallituksen aloittaessa etenkin vasemmistossa juhlittiin että rahaa on eikä velkojakaan tarvitse maksaa takaisin!

Nyt kulutus täysin pysähtynyt, miksei ihmiset enää kuluta?

Kommentit (490)

Vierailija
201/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Super-Sannan hallitus teki elämisen niin kalliiksi,sinne meni vähäiset säästöt,sähköön,polttoaineeseen,ruokaan ,lainan korkoihin vastikkeeseen raju korotus ei ole enää  mitä kuluttaa,kaikki menee pakollisiin menoihin.

Vierailija
202/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Tuossa oli tutkittu vain Black Friday -viikon dataa. Jos siis ihmiset eivät intopinkeinä ostelleet kaikkea mahdollista, mitä eivät edes tarvitse, siitä ei kannattaisi tehdä mitään suuria johtopäätöksiä. Jo vuosia hyvin monet suomalaiset - erityisesti ne, joilla olisi varaa kuluttaa - ovat pikemminkin halunneet päästä eroon ylimääräisestä tavarasta kuin hankkia sitä llisää. Näistä "konmarittamisista" ja "kuolinsiivouksista" seurasi, että kirpputoreilla oli huomattavasti enemmän valikoimaa kuin joskus aiemmin. Lisäksi ihmiset antoivat ilmaiseksi pois itselleen tarpeettomia tavaroita. Tavaroita on siis opittu kierrättämään ja ennen ostopäätöstä oikeasti arvioimaan, tarvitseeko jotain oikeasti vai ei. 

Toinen asia, mikä saattaa vaikuttaa asiaan, on se, että veronapalutukset tulevat nykyisin jo kesällä/syksyllä. Ne menevät hyvin helposti ihan vaan normaaliin elämiseen tai sitten tarpeellisia hankintoja tehdään jo silloin. Ta

Just eilen kuuntelin Youtube-videolta uutisia Jenkeistä ja sielläkin kaupat ammottivat tyhjyyttään Black Fridayna. Ihmisillä ei ole varaa "ylimääräiseen". Kaikki raha menee ruokaan, asumiseen, lääkkeisiin ym.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 50-vuotias ja oon jo vuosia ostanut melkein kaiken käytettynä. Toki alusvaatteet ostan uutena ja useimmiten myös kengät (juuri tosin ostin jonkun hutiostoksena ostamat käyttämättömät talvikengät Torista, eli en niitäkään aina osta kaupasta). 

Mulla on niin paljon vaatteita ja kenkiä, että tarvitsen enää hyvin harvoin mitään uutta, varsinkin kun teen puolet viikosta etätöitä ja oon kotona verkkareissa. Oon jo pitkään ostanut vain hyvin harkitusti laadukasta kampetta, joten klassisen tyylin työvaatteita ja -laukkuja riittää luultavasti loppuiäksi. Tytär ottaa kaapista käyttöön pieniksi jääneitä vaatteita ja sellaisia bilelaukkuja, joille minulla ei ole enää juuri tarvetta. Hänellekään ei osteta uutta kovin usein, koska tykkää vintagesta. Oli tosi onnellinen, kun kaapista löytyi mun vanhoja leveälahkeisia merkkifarkkuja :-)

Vintage-tavarat viehättävät enemmän kuin uudet, joten uusia sisustustarvikkeitakaan en juuri osta, vaikka harrastan sisustamista. Remontoin kesäasuntoani käyttäen siinäkin hyvin pitkälti kierrätystavaraa. 

Kosmetiikkaa ostan hyvin harkitusti. Käytössä on tietyt tuotteet ja uudet ostan alennusmyynnistä, kun vanhat purkit alkavat olla tyhjiä. Kampaajalla käyn silloin tällöin, ja värjään juurikasvun useimmiten itse. 

Kotoa poistun lähinnä töihin, urheilemaan ja joskus harvoin kulttuuririentoihin. Ruuat kokkaan lähes aina itse. 

Ymmärrän kyllä, että jos kaikki eläisivät näin, kansantalous olisi tiukilla. Tähän kuitenkin ollaan mielestäni menossa ja yhteiskunnan pitäisi jotenkin sopeutua siihen, että kerskakulutus on yksinkertaisesti ohi. 

Vierailija
204/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eroson puolisostani, joten olen yhden palkansaajan talous kahdella teinillä. 

Saan rahat riittämään kun en ostele turhia. Muutenkin olen jo vuosia ollut kulutusvastainen. Pidän kännykässä aina listaa tulevista poikkeavista isommista hankinnoista ja sitten laitan ne prioriteettijärjestykseen - seuraavana listalla koiran rokotukset, teinin uusi (isompi) toppatakki sekä silmälääkärikäynti.

Minulle on kunnia-asia pärjätä tuloillani, ilman yhteiskunnan "ylimääräisiä" tukia. Silloin pitää vaan laittaa suu säkkiä myöten ja kuluttaa harkitusti.

Voin kuule kertoa, että tukia ei tipu niin paljon että tuilla elävällä olisi varaa erikoislääkäriin, parempiin takkeihin tai eläinten rokotuksiin. 

Vierailija
205/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsi vajosi taantumaan kotitaloudet kiristävät vyötä

Vierailija
206/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikö rikkaiden verohelpotukset lisänneetkään kansan kulutusta ja luoneet talouskasvua? Jännä juttu. 

Eihän ne kaikki kuluta jos ei ole mihinkään tarvetta enää?

No sepä juuri 

Vierailija
207/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulutanhan minä, rahat menee asuntolainaan, lämpöön, sähköön, veteen, ruokaan ja muihin pakollisiin.

Vierailija
208/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meitä on paljon töissä olevia ihmisiä, jota eivät halua elättää ylipainoisia ns. masentuneita kotona löhöäviä ihmisiä.

Työttömyys on myös ammatinvalintakysymys. 

No mutta kiva että teiltä löytyy halua rikastuttaa rikkaita ylipainoisia porsaita entisestään. Prioriteetit kunnossa. 

Vierailija
209/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsi vajosi taantumaan kotitaloudet kiristävät vyötä

Saksa vajosi taantumaan

Vuonna 2022 Yhdysvallat, Ruotsi ja Saksa olivat Suomen suurimmat palveluiden viennin kauppakumppanit.

Vierailija
210/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyky hallituksen politiikka on tehokasta vihreää politiikkaa. Ihmiset ei voi enää kuluttaa.

Kun olet töissä pitää säästää rahat työttömyysajan ruokaan, koska ansiosidonnaista ei enää kerry. 

Mulla puoliso leikkaa ja värjää hiukset aina kotona. Nyt olen miettinyt täytyisikö väripurkki jättää ostamatta kaupasta ja jos puoliso vain leikkaa mun hiuksia. 

Jos siis sullakin on turhaa kuluttamista, miksei muillakin olisi? Siitä siis voidaan leikata.

Vierailija
211/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyky hallituksen politiikka on tehokasta vihreää politiikkaa. Ihmiset ei voi enää kuluttaa.

Kun olet töissä pitää säästää rahat työttömyysajan ruokaan, koska ansiosidonnaista ei enää kerry. 

Mulla puoliso leikkaa ja värjää hiukset aina kotona. Nyt olen miettinyt täytyisikö väripurkki jättää ostamatta kaupasta ja jos puoliso vain leikkaa mun hiuksia. 

Jos siis sullakin on turhaa kuluttamista, miksei muillakin olisi? Siitä siis voidaan leikata.

Leikkaukset taantumassa pahentavat taantumaa. Jopa kotona leikatut ja värjätyt  hiukset, ovat poissa kampaajan tuloista.

Vierailija
212/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon 50-vuotias ja oon jo vuosia ostanut melkein kaiken käytettynä. Toki alusvaatteet ostan uutena ja useimmiten myös kengät (juuri tosin ostin jonkun hutiostoksena ostamat käyttämättömät talvikengät Torista, eli en niitäkään aina osta kaupasta). 

Mulla on niin paljon vaatteita ja kenkiä, että tarvitsen enää hyvin harvoin mitään uutta, varsinkin kun teen puolet viikosta etätöitä ja oon kotona verkkareissa. Oon jo pitkään ostanut vain hyvin harkitusti laadukasta kampetta, joten klassisen tyylin työvaatteita ja -laukkuja riittää luultavasti loppuiäksi. Tytär ottaa kaapista käyttöön pieniksi jääneitä vaatteita ja sellaisia bilelaukkuja, joille minulla ei ole enää juuri tarvetta. Hänellekään ei osteta uutta kovin usein, koska tykkää vintagesta. Oli tosi onnellinen, kun kaapista löytyi mun vanhoja leveälahkeisia merkkifarkkuja :-)

Vintage-tavarat viehättävät enemmän kuin uudet, joten uusia sisustustarvikkeitakaan en

Auttaisi sekin, jos kaikki saisivat ostaa noin paljon.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vintage-tavarat viehättävät enemmän kuin uudet, joten uusia sisustustarvikkeitakaan en

Mä täytin syksyllä 62 ja jo alkuvuodesta aloin ihan vaan mielenkiinnosta kokeilla, millaista olisi elää eläkepäivieni elintasolla. Eläkkeelle kun jään 2,5 vuoden päästä. Ainoa poikkeama tähän oli kesällä sattunut vesivahinko ja sen myötä päätin sitten ostaa olohuoneeseen uudet huonekalut sekä keittiöön uuden jääkaapin, pakastimen ja tiskikoneen. Pois heittämäni olohuoneen huonekalut olivat kaikki sellaisia, että en ollut maksanut niistä koskaan mitään. Eli kierrätyskamaa kaikki. Muutenkin mulla on lähes kaikki huonekalut jonkun toisen vanhoja. Olen vaan joko tuunannut tai entisöinyt niitä. Nyt sitten päätin olohuoneeseen ostaa uudet, mutta nekin varsin edulliset, jotta ei sitten ota päähän, mikäli seuraava kissani keksii terottaa niihin kyntensä. 

Teen kans etätöitä, mutta ihan 100%:sti. Mulla on pari vaatekertaa, joita käytän silloin, kun pitää mennä jonnekin kotikulmia kauemmas (esim lääkäriin tms). Harvoinpa tällaisiin paikkoihin tarvitsee edes mennä. Kaikki muut vaatteeni ovat käytännöllisiä ja mukavia päällä. Tässä iässä ei ole enää väliä, miltä näyttää, kun vie koiraa ulos tai käy kaupassa. 

Vierailija
214/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että ei koskaan osta mitään on tehokkain keino kertoa valtiolle että verot ja sosiaalituet ovat liian korkeita.

Suosittelen että koko kansa menee ostolakkoon vuodeksi.

Vierailija
215/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisten kansalaisten on tingittävä menoistaan, koska julkinen sektori törsää röyhkeästi heidänkin edestään. Ja syömävelkaantuu joka hetki pahemmin ja pahemmin. Jossain vaiheessa tämä loppuu ja meillekin käy Kreikat eli Kiinat sun muut eivät suostu enää luotottamaan törsääjää. Toivottavasti silloin sossuhallitus on vallassa. Saisi itse korjata aiheuttamiaan tuhoja.

Vierailija
216/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

216: Aina on pakko syödä ja juoda, vaatettaa itsennsä, olla katto pään päällä (nytkin perse jäätyisi tuolla ulkona kärvöstellessä), normi-ihminen on kulun päällä (lähes) päivittäin jne. Kuluja ja kulutusta siis syntyy väkisinkin joka päivä. Ituhipeimmälläkin punavihreällä.

Vierailija
217/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piru on päästety valtaan.

vaw 

Vierailija
218/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan yleisesti hintojen nousu vaikuttaa ainakin pienituloisten arkeen niin, että ei todellakaan osteta muuta kuin päivittäistavaroita. Nyt sitten on keskituloisekin vähentäneet kulutusta Orpon hallituksen säästölistan takia ja varautuvat työttömyyteen tai lomautuksiin. Jatkossa tämä aiheuttaa entistä syvempää lamaa ja yrityksiä kaatuu ja kulutus vähenee vielä lisää. Ei tätä maata ne pelkät erittäin varakkaat pyöritä vaan ihan tavan kansa ja heidän elämää hallitus haluaa juuri vaikeuttaa aivan liiaksi. 

Vierailija
219/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkki siitä, miksi suomalaiset ovat kusessa elinkustannusten kanssa:

Vesilaskumme oli ollut noin 80€/3kk. Koska sähkö maksoi viime talvena hurjasti ja vuokrakin nousi, päätimme alkaa pihistelemään vedestäkin koska jokainen euro tulisi tarpeeseen. No, saimme kulutusta laskettua niin, että vesilasku oli noin 65€/3kk. Sitten tuli ilmoitus että veden hinta nousee- ja seuraava lasku oli, samalla pihillä kulutuksella, 100€/kk. 

TÄSSÄ EI VOI VOITTAA. 

Kun sama hinnannostotemppu tehdään niin vuokralle/lainalle kuin pakollisille maksuillekin, ilman että palkat tai tuet nousevat, lopputulos on karu. Nythän vielä leikataan perheellisiltä tukiakin, tuttu kertoi että joutuvat hakemaan toimeentulotukea jatkossa tämän takia. 

Vierailija
220/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piru on päästety valtaan.

&

Kyllä ja nyt sitten kärsitään sannulin ja tytsyjen toimista

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme