Nordea: hyytävältä näyttää talousennuste, kulutus loppunut- miksi et enää kuluta?
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nordea-black-friday-jai-piippuun-hei…
Vielä Sannan hallituksen aloittaessa etenkin vasemmistossa juhlittiin että rahaa on eikä velkojakaan tarvitse maksaa takaisin!
Nyt kulutus täysin pysähtynyt, miksei ihmiset enää kuluta?
Kommentit (490)
Vierailija kirjoitti:
Eipä siitä hoitajan palkasta jää mitään kulutettavaa.
Puolet suomalaisista tienaa vähemmän kuin hoitajat. Joten ei lle totta
No, itse ymmärrän jotkut sopeutustoimet, mutta miksi ihmeessä samalla halutaan heikentää työssäkäyvien oikeuksia?
Tämä vie ainakin oman uskoni tulevaan ja laittaa säästämään jokaisen euron. Varaudun mielessäni jo 590€ kk tuloihin.
Olisi mielenkiintoista kuulla taloustieteilijöiden esim. VM:n mielipide tähän, että millainen yhteisvaikutus heidän näkemyksen mukaan näillä on talouteen? Eikö tällainen kokonaisuus pitäisi huomioida eikä katsoa vaan sopeuttamisen vaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole rahaa niin miten voisi kuluttaa?
Ruoka ja asuminen maksaa mutta molemmat on välttämättömiä elämisen kannalta.
Kaikesta muusta on pakko tinkiä.
En käytä mitään palveluita (terkkarikin vain jos on pako), vaatteisiin menee n 50e/vuosi.
Itse kans määräaikaisissa töissä eikä uskalla ostaa mitään.
Satsaan asunnon siivoukseen. Luxus puhdas koti. Ja katson telkkaria ja olen netissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä siitä hoitajan palkasta jää mitään kulutettavaa.
Puolet suomalaisista tienaa vähemmän kuin hoitajat. Joten ei lle totta
Jep ja jos on rahaa lähteä etelän matkalle ja omistusasunto niin palkka ei ole pieni.
Täällä on ihmisiä jotka ei saa lainaa, asuvat vuokralla eivätkä matkusta.
Vierailija kirjoitti:
Ns perusjuttujen lisäksi en ole viimeiseen kuukauteen tarvinnut mitään muuta kuin parturikeikan. Ensi kuussa on pakkolahjojen ostot, ilman niitä ei tarvitsisi mitään turhaa ostella.
Kateuslistalaisuudestani huolimatta katson erittäin tarkasti mihin rahani laitan.
Me sovimme lasten ja sukulaisten kanssa ettei tänä jouluna osteta lahjoja ja jätetään kuusikin hankkimatta säästösyistä.
Pidetään ihan töllöteeveejoulu. Ei mitään ruokia tai muuta. Tilataan ehkä pitsat tyyliin ja säästetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ns perusjuttujen lisäksi en ole viimeiseen kuukauteen tarvinnut mitään muuta kuin parturikeikan. Ensi kuussa on pakkolahjojen ostot, ilman niitä ei tarvitsisi mitään turhaa ostella.
Kateuslistalaisuudestani huolimatta katson erittäin tarkasti mihin rahani laitan.
Me sovimme lasten ja sukulaisten kanssa ettei tänä jouluna osteta lahjoja ja jätetään kuusikin hankkimatta säästösyistä.
Pidetään ihan töllöteeveejoulu. Ei mitään ruokia tai muuta. Tilataan ehkä pitsat tyyliin ja säästetään.
Ette varmasti enää joulusaunaakaan lämmitä? Näin ne päättäjät tuhoaa perinteet napakasti säätelemällä talouden vipuja. Kenties tämä perhe omaksuu myöhemmin eksoottisempia juhlia kuin kristilliset juhlat. Onhan meillä jo halluwiin ja thanksgivel-dai.
Toimeentulotukeen tulee työvelvoite.
Mun puoliso tienaa 2400 brutto ja 2 lasta. Ei olla koskaan saatu asumistukea eikä toimeentulotukea, kun olen saanut työmarkkinatukea. Ollaan haettu kyllä, mutta kieltävä vastaus.
Asutaan vuokralla ja auto on puolison vuorotyön vuoksi.
Asumistuessa katsotaan puolison palkka bruttona eli verot mukana ja työmarkkinatuki bruttona eli verot mukana.
Tämä. On siinä meillä talousosaajien puolue - yhdelläkään ei ole mitään käryä taloustieteestä eli Suomi vaan lamaan ennätysvauhdilla! Huonoin hallitus koko elinikäni aikana, eivätkä osaa edes hävetä.
Mun työssäkäyvä puoliso eroaa kirkosta, koska mun ansiosidonnaista leikataan.
Ei meillä ole enää varaa maksaa kirkollisveroa.
Miksi kuluttaisin kuluttamisen vuoksi? Ei kuluttamalla vaurastu. Ostan vain tarpeeseen ja rahat menevät tuottamaan uutta kassavirtaa.
Ennen ostin 2 kertaa vuodessa uutena vaatteita kaupasta, kesällä 60 eurolla ja talvella 60 eurolla.
Nyt ei malta, kun ei saa enää ansiosidonnaista.
Olen määräaikaisena ja olisi kyllä kiva ostaa itselle kuukauden työstä palkinnoksi vaikka huppari.
Minä kulutan enemmän, kuin koskaan ennen, mutta en niihin asioihin mihin haluaisin.
Oliko black fridayssa jotain oikeita tarjouksia?
Ei ollut. Siksi en tuosta ostosriehasta mitään ostanut. Ostan tavaraa silloin kun sitä tarvitsen, enkä jonkun mainoksen käskystä
Sitähän tämä niinsanottu uutinen koski. Tarjouspäivän pieleen menoa
Vierailija kirjoitti:
Ennen ostin 2 kertaa vuodessa uutena vaatteita kaupasta, kesällä 60 eurolla ja talvella 60 eurolla.
Olen määräaikaisena ja olisi kyllä kiva ostaa itselle kuukauden työstä palkinnoksi vaikka huppari.
Ei olla käyty 20 vuoden aikana vapaa-ajalla oikein missään. Kerran olen käynyt elokuvissa lasten kanssa katsomassa Röllin.
Mitä järkeä määräaikaisissa töissä on, kun rahaa pitää aina säästää työttömyysaikaan. On pienipalkkainen puoliso ja mun pitää myös työmarkkinatuella maksaa aina puolet vuokrasta ja vedestä.
Ei jää kauheasti muistoja, kun on vanha. Koska vapaa-ajalla ollaan aina kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olla käyty 20 vuoden aikana vapaa-ajalla oikein missään. Kerran olen käynyt elokuvissa lasten kanssa katsomassa Röllin.
Mitä järkeä määräaikaisissa töissä on, kun rahaa pitää aina säästää työttömyysaikaan. On pienipalkkainen puoliso ja mun pitää myös työmarkkinatuella maksaa aina puolet vuokrasta ja vedestä.
Ei jää kauheasti muistoja, kun on vanha. Koska vapaa-ajalla ollaan aina kotona.
Meillä ei ole edes saunavuoroa ollut ikinä.
Auto on puolison vuorotyön vuoksi ja sen takia pitää luopua kaikesta muusta just saunavuorosta ja parturista.
Suurin osa täällä möyhöävistä pölvästeistä ei edes lukenut linkin takana olevaa artikkelia
Kyllä mun mielestä määräaikaisena ollessa pitäisi pystyä käymään parturissa ja edes kerran kuukaudessa jossain esim elokuvissa tai baarissa.
Mutta ei ole rahaa.
Vakituiset puhuvat tauoilla ulkomaanmatkoista ja esim mitä he syövät teatterireissulla ja aina pitää olla hiljaa.
Olen kohta 50 ja olen ollut kerran elämässäni ulkomailla lapsena yli 30 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Olen kohta 50 ja olen ollut kerran elämässäni ulkomailla lapsena yli 30 vuotta sitten.
Muistan tuon ulkomaanmatkan kyllä kuin eilisen päivän niin hieno se oli.
Oma lapsi muuttaa kohta pois kotoa enkä päässyt häntä viemään ikinä lentokoneella ulkomaille.
Masentaa, asutaan vuokralla enkä tiedä miten jaksan tulevaisuudessa määräaikaisissa töissä.
Olen ajatellut hakea sairaslomaa. On myös univaikeuksia nykyään.
Työttömät tekevät töitä työmarkkinatuella 595 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa /työpäivä esim. hyllyttävät tavaroita kaupoissa, laittavat palautettuja kirjoja hyllyyn kirjastossa, auttavat osastonsihteeriä sairaaloissa jne.
Ja samaan aikaan minimieläke on 922 netto, ei mene veroa.
1000 euron eläkkeestä ei mene veroa