Nordea: hyytävältä näyttää talousennuste, kulutus loppunut- miksi et enää kuluta?
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nordea-black-friday-jai-piippuun-hei…
Vielä Sannan hallituksen aloittaessa etenkin vasemmistossa juhlittiin että rahaa on eikä velkojakaan tarvitse maksaa takaisin!
Nyt kulutus täysin pysähtynyt, miksei ihmiset enää kuluta?
Kommentit (490)
Oikeistopuolueet sen asumistuen on omistusasunnoista poistamassa.
2100 brutto palkalla leikattu ansiosidonnainen on 700 netto kuukaudessa ja sitä saa 400 päivää ja sen jälkeen työmarkkinatuki 595 netto kuukaudessa.
Lapsikorotukset poistetaan työttömyystuista.
Lainat ei ole asumismenoja toimeentulotuessa.
Irtisanomissuojaa heikennetään.
Vierailija kirjoitti:
Koska suomalainen kuluttaa kolmessa kuukaudessa luonnonvaroja sen verran jonka pitäisi riittää vuodeksi. Siitä on hyvä pudottaa.
Jälleen tuota samaa propagandaa, joka on lukemattomia kertoja todistettu valheeksi. Mitään ongelmaa ei olisi, mikäli kaikki eläisivät kuin suomalaiset. Ylikulutus johtuu järjettömästä väestönkasvusta monissa maissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kuluttaminen on turhaa, typerää ja vahingollista eikä tuota minulle mitään iloa. Pois lukien vähät vaatteet, ruoka ja tietyt tarvikkeet, toisin sanoen välttämättömyydet.
Itseasiassa erittäin tärkeä asia. Ostovoiman heikkeneminen synnyttää laman ja sitä myöten vähenee työpaikat ja veroja ei saada.Se taas tarkoittaa ettei ole varaa kaikkiin tukiin. Etenkään köyhät ei tätä tajua.
Juuri niin tuleekin tapahtua. Askel, jos ei nyt taaksepäin, niin ainakin kohti tuotteita, joilla on pitkä elinkaari, jotka on valmistettu kestävällä tavalla ja joiden käyttötarve on todellinen eikä mainonnalla luotu.
Tienasn enemmän kuin koskaan ennen mutta olen karsinut kaikki menoni minimiin.
Nykyinen yhteiskunta perustuu kulutukseen ja tämä on kulutusyhteiskunta. Rahaa kuluttamalla ihmisillä on työpaikkoja ja valtio saa verotuloja.
Nyt kun hinnat on noussu todella paljon niin ihmisillä on varaa kuluttaa vähemmän, tämä tarkoittaa sitä että työpaikat vähenee ja valtio saa vähemmän verotuloja.
Se että hinnat on noussu on asia mikä on ajanu suomen ja koko euroopan ongelmiin.
Aina kun sosiaaliturvaa heikennettään, se saa ihmiset säästämään, jotta rahat riittävät hätätilanteessa välttämättömiin menoihin mahdollisimman pitkäksi ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun rahat menee käytännössä asumiseen, autoon ja ruokaan. En kuluta enää entiseen tahtiin, sillä ei vaan ole varaa.
T. keskituloinen, talouden ainoa aikuinen ja siten myös talouden ainoa maksaja (milloin saamme yksinasuville työssäkäyville helpotusta esim. verotukseen? Perheet ja pariskunnat valittaa kuinka on kallista mutta ajatelkaapa mitä se on, kun maksaa kaiken yhdestä pussista!)
Mun puoliso tienaa 2400 brutto ja 2 lasta meillä on, ei saada, asumistukea eikä toimeentulotukea, kun olen työttömänä. Ja asutaan vuokralla ja auto on puolison vuorotyön vuoksi.
Suomessa eläkeläispariskunnat saa enemmän kuin lapsiperheet.
Ennen 2000-lukua asuntolainan korko oli kevyesti 16-18%. Ihmiset maksoivat ensin asunnon ja vasta sen jälkeen hankittiin tyylikkäämpää sisustusta jos hankittiin. Sitä ennen kelpasi toimiva.
Vierailija kirjoitti:
2100 brutto palkalla leikattu ansiosidonnainen on 700 netto kuukaudessa ja sitä saa 400 päivää ja sen jälkeen työmarkkinatuki 595 netto kuukaudessa.
Ensi vuonna, jos irtisanotaan niin asuntovelkaisella on todellinen hätä.
No, on meillä toi ulosottovirasto.
Miks pitäis kuluttaa ? Tän maan hinta/laatusuhde ei oo tasapainoss niin menkööt rahat sitten muihin maihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensi vuonna, jos irtisanotaan niin asuntovelkaisella on todellinen hätä.
No, on meillä toi ulosottovirasto.
Asunto myydään, mutta voi jäädä velkaa eli jatkossa vuokraa + ulosotto vie osan asuntovelkaan.
Työniloa
Vierailija kirjoitti:
Hassua minä sain 600e/kk palkankorotuksen korona aikoina. Käteen jää noin 300e/kk enemmän mutta silti ostovoimani ei parantunut vaan se on ehkä jopa huonontunut koska hinnat on noussu niin paljon nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kuluttaminen on turhaa, typerää ja vahingollista eikä tuota minulle mitään iloa. Pois lukien vähät vaatteet, ruoka ja tietyt tarvikkeet, toisin sanoen välttämättömyydet.
Itseasiassa erittäin tärkeä asia. Ostovoiman heikkeneminen synnyttää laman ja sitä myöten vähenee työpaikat ja veroja ei saada.Se taas tarkoittaa ettei ole varaa kaikkiin tukiin. Etenkään köyhät ei tätä tajua.
Miten niin en tajua? Aikaisemmin jäi jokunen euro ihan, ei niin välttämättömään, nyt ei jää. Ei voi uusia silmälaseja, tihrustelen vanhoilla, ei ole varaa kampaajalla käyntiin, ei tuttavaporukan kanssa teatteri tms. retkiin hotelliöineen toiseen kaupunkiin. Ei kahvilaan, ei ravintolaan. Ei ole ostovoimaa. Kaikki menee välttämättömiin perustarpeisiin, asumiseen, ruokaan, lääkkeisiin. Ainoa luksus televisioon tilattu maksullinen kanava, joka sekin nosti hintansa niin, että goodbye.
Vierailija kirjoitti:
Eu:n talous on kuralla ja suurimmat syyt tähän on:
-velkaa liikaa
-nollakorko aika laski rahan arvoa
-korona ja korona toimet
-venäjälle asetetut pakotteet ja venäjän vastapakotteet
-teollisuus karanna aasiaan
Siinä muutama syy miksi ollaan nykytilanteessa eli miksi inflaatio jyllää.
+ Ukrainan sodan rahoittaminen
Sotiminen on kallista puuhaa etenkin sellaiselle, jolla sitä ei ole ja joka elää velaksi.
Ennen seurasin tarjouksia. Nyt olen oppinut että parhaiten säästää kun ei osta mitään. Olen lopettanut turhan kaupoissa pyörimisen. Miksikö? Koska minua ärsyttää suunnattomasti kokoajan nousevat hinnat ja kauppiaiden loputon ahneus. Olen yksinkertaisesti lopettanut kaiken turhan kulutuksen vastalauseena tälle kansan ryöstölle. Kaikki hinnat nousevat ja me köyhdymme koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassua minä sain 600e/kk palkankorotuksen korona aikoina. Käteen jää noin 300e/kk enemmän mutta silti ostovoimani ei parantunut vaan se on ehkä jopa huonontunut koska hinnat on noussu niin paljon nyt.
Mun puolisolla oli yt-neuvottelut ja palkka laski 200 ja itsellä lähtee kohta ansiosidonnaisesta 400 ja meillä on 2 lasta.
Mennään varmaan ulosottoon. Asutaan kyllä vuokralla jo nyt.
Jos hallitus ei kaadu, niin suurlama tulee Suomeen nopeammin kuin uskoisi. Pakko on kiristää menoja, kun hinnat nousevat edelleen jo noustuaan liikaa. Syödä pitää ja lapsi pitää vaatetettuna talvellakin, sekä pidettävä talo 18 asteessa että asuminen on mukavahkoa. Sähkönhintaa keinottelevat koko ajan korkeammaksi eli pakko vähentää kulutusta enemmän, että rahat riittää ja ettei säästöt loppuisi talven aikana. Perskokkareet ulos!
Vierailija kirjoitti:
Ennen seurasin tarjouksia. Nyt olen oppinut että parhaiten säästää kun ei osta mitään. Olen lopettanut turhan kaupoissa pyörimisen. Miksikö? Koska minua ärsyttää suunnattomasti kokoajan nousevat hinnat ja kauppiaiden loputon ahneus. Olen yksinkertaisesti lopettanut kaiken turhan kulutuksen vastalauseena tälle kansan ryöstölle. Kaikki hinnat nousevat ja me köyhdymme koko ajan.
Etkö seuraa edes ruokatarjouksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin on vaan ostovoima heikentynyt. Kaikki pakolliset menot ovat nousseet vuoden aikana: vuokra, puhelin, sähkö, vesi, kuntosali ja muut harrastukset. Palkat eivät nouse samaa tahtia. Olen lapseton, autoton eikä ole elukoitakaan, mutta silti keskituloisen tili on nopeasti syöty.
Kuntosali ja muut harrastukset eivät ole pakollisia menoja.
Kuntosalin sairauksien ennaltaehkäisevä vaikutus on valtava. Edellyttäen tietysti, että treenaa järkevästi.
Eipä siitä hoitajan palkasta jää mitään kulutettavaa.
Kuntosali ja muut harrastukset eivät ole pakollisia menoja.