Nordea: hyytävältä näyttää talousennuste, kulutus loppunut- miksi et enää kuluta?
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nordea-black-friday-jai-piippuun-hei…
Vielä Sannan hallituksen aloittaessa etenkin vasemmistossa juhlittiin että rahaa on eikä velkojakaan tarvitse maksaa takaisin!
Nyt kulutus täysin pysähtynyt, miksei ihmiset enää kuluta?
Kommentit (490)
Suomessa on vanhuuseläkkeellä miljoona neljäsataa tuhatta.
Noin 60000 ihmistä kuolee vuodessa ja asiakkaat senkun vähenevät.
Työikäiset on palkattomissa työkokeilussa.
Säästän matkustamiseen ulkomaille.
Voisin kyllä ottaa permanentin, mutta työkokeilussa saa vain työmarkkinatuen 595 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa /työpäivä.
Vierailija kirjoitti:
Olen ruotsissa töissä leipomossa. Meillä loputon kakkujen tarve, työtä riittää. Ruotsissa vielä talous nousuhdanteessa, Suomi jo työttömien vuoksi syöksynyt Eestin ali.
Ei kakkuja suomessa, leipomoista 12 prosenttia lopetti Suomessa viime vuonna, yli puolet vähemmän nyt leipomoita Suomessa kuin 2020.
Vain Fazer, Lidl, paistopisteitä ja riistäjäj s-ryhmän paistopisteet joissa ke Hi tysmaaviljaa leivottu or.javoimalla mutta tästähän ei saa "suomalaisella" palstalla kirjoittaa!
Meillä kunta tilasi jopa leipomoilta kaikille yli 62 vuotiaille "fika på påtår", torttukahvit, kustannuksella joka kattoi joulunaluskahvittelut ihan extrana ja oikeasti parastaan sai panna useampi yritys että kunnan vanhuksilleen tilaama kakkujuhla pystyttiin toteuttamaan!
Suomessa nyt aika säästää ja siirtyä ruotsin tielle. Työttömille ttövelvoite niin työkaluja alkaa löytyä, ei voi kokonainen kansa vaan sohvillaan maata laiskotel
Ei onnistu Suomessa koska täällä vihataan yrittämistä ja yrittäjiä, kapitalisteja. Suomalaiset tollot elävät mieluummin köyhyydessä valtion elätteinä ja äänestävät SDP.
Olen huomannut etten tarvitse mitään
Miten vit ussa voi kuluttaa, kun meillä on hallitus, joka ottaa 11,5 miljardia velkaa, että saa rikkaille veronalennuksia. Pakko täällä on edes jonkun yrittää säästää, kun ei historiamme paskin hallitus siihen kykene.
Jos on palkkatukitöissä tai sijaisena niin ei saa jatkaa.
Kävin K kaupassa, nyt on hintoja taas nostettu viime aikoina, sellanen ohut pieni cocistölkki 1,7 euroa. Kämänen tuontiolut pullo yli 4 euroa kpl. Saahan sitä pyytää tietysti.
Mun rahat menee käytännössä asumiseen, autoon ja ruokaan. En kuluta enää entiseen tahtiin, sillä ei vaan ole varaa.
T. keskituloinen, talouden ainoa aikuinen ja siten myös talouden ainoa maksaja (milloin saamme yksinasuville työssäkäyville helpotusta esim. verotukseen? Perheet ja pariskunnat valittaa kuinka on kallista mutta ajatelkaapa mitä se on, kun maksaa kaiken yhdestä pussista!)
Vaateostot esim. tänä vuonna n. 100 euroa. Ei ole tarvetta ostaa uusia vaatteita.
Ensi vuonna en kuluta enää sitäkään vähää mitä tänä vuonna. Mennöän vaan konkurssiin kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisi, että hallituksessa on vihreät.
Ihmisillä ei ole enää rahaa kuluttaa.
Tämä. Suomessa ei voi yhtään tietää minkälaista politiikkaa minkäkin puolueen kautta tulee. Nyt Kokoomus ja persut vievät maan 70-luvun kulutustasolle. Vihreät varmasti vihertyvät kateudesta, kun nollakulutus tuleekin oikeiston vahtivuorolla. Samoin talous on aina mennyt parhaiten demareiden ollessa vallassa, ja vasemmisto meidät sitten Natoonkin vei.
Kristillisiä kun äänesti, niin tuloksena on saatanallista menoa.
Mennään yhä Marinin hallituksen tekemällä budjetilla 2023 loppuun.
Sosialistit ja kepu on vieneet Suomea talouslamaan 30 vuoden ajan. Kokoomus on ollut pääministeripuolue sinä aikana yhden kerran.
En osta mitään ylimääräistä. Kaikki tarvittava kirpputorilta ja Kiinasta. En luota tippaakaan hallitukseen. Nyt on säästettävä, kun vielä voi. Opiskelevat nuoreni laittoivat myös liinat kiinni. Loppui kaikki osteleminen.
Vierailija kirjoitti:
Mun rahat menee käytännössä asumiseen, autoon ja ruokaan. En kuluta enää entiseen tahtiin, sillä ei vaan ole varaa.
T. keskituloinen, talouden ainoa aikuinen ja siten myös talouden ainoa maksaja (milloin saamme yksinasuville työssäkäyville helpotusta esim. verotukseen? Perheet ja pariskunnat valittaa kuinka on kallista mutta ajatelkaapa mitä se on, kun maksaa kaiken yhdestä pussista!)
Mun puoliso tienaa 2400 brutto ja 2 lasta meillä on, ei saada, asumistukea eikä toimeentulotukea, kun olen työttömänä. Ja asutaan vuokralla ja auto on puolison vuorotyön vuoksi.
Suomessa eläkeläispariskunnat saa enemmän kuin lapsiperheet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kuluttaminen on turhaa, typerää ja vahingollista eikä tuota minulle mitään iloa. Pois lukien vähät vaatteet, ruoka ja tietyt tarvikkeet, toisin sanoen välttämättömyydet.
Itseasiassa erittäin tärkeä asia. Ostovoiman heikkeneminen synnyttää laman ja sitä myöten vähenee työpaikat ja veroja ei saada.Se taas tarkoittaa ettei ole varaa kaikkiin tukiin. Etenkään köyhät ei tätä tajua.
Kuluttaminen oli tärkeää silloin, kun pääosa tavaroista tuotettiin kotimaassa. Nykyisellään kuluttaminen ei lisää työllisyyttä, vaan on ainoastaan ympäristölle haitallista.
Ostan paljon Suomessa tehtyä tavaraa. Esim.Hakolan sohva ja Artekin kalusteet. Taatusti vähenee työpaikat jos ihmiset ei kuluta. Silloin vähenee myös verotulot.
Uskomatonta että tyhmät ihmiset luulee että se raha tippuu puista. Rupeaa loppumaan myötätunto köyhiä kohtaan jotka on suu auki mutta eivät ymmärrä mistä se raha tulee. Aina puolustanut köyhiä mutta kun he haluvat kaikki tuet ja kukaan ei saisi kuluttaa. Elättäkää sitten itsenne.
Vierailija kirjoitti:
Kävin K kaupassa, nyt on hintoja taas nostettu viime aikoina, sellanen ohut pieni cocistölkki 1,7 euroa. Kämänen tuontiolut pullo yli 4 euroa kpl. Saahan sitä pyytää tietysti.
Molemmat epäterveellisiä turhakkeita.
Vierailija kirjoitti:
Elinkustannukset ovat nousseet järkyttävältä tavalla.
Olen sairaseläkkeellä, joka kuukausi kuun lopussa joudun nykyään tosissani miettimään mistä saan ruokaa.
Ja tässä pitäisi vielä kuluttaa rahaa johonkin ylimääräiseen, kun ostovoimaa ei ole???
Sairaseläkkeesi (=työkyvyttömyyseläke) on saman suuruinen kuin vanhuuseläkkeesi tulee olemaan. Varaudu siihen
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010025291.html
"Ruotsi vajosi taantumaan kotitaloudet kiristävät vyötä
Kotitalouksien kulutus väheni jo viidentenä vuosineljänneksenä peräkkäin."
Sama tilanne ruotsissakin, ei tää heikko taloustilanne kosketa pelkästään suomea vaan aikalailla koko eu:ta. Saksan talous yskii myös pahasti.
Ekp eli euroopankeskuspankki nostelee korkoja jotta hintojen nousu rauhottuis.
Jännä nähdä millanen(vai tuleeko ollenkaa) taantuma tai lama eu:hun tulee.
Minä oon sitä mieltä että energian hinta pitäis kaksinkertaistaa, kaikkia byrokratia maksuja pitäis korottaa, kehitellä uusia maksuja, ja kaikkia veroja nostaa ainakin 10%. Palkkoja pitäisi laskea ainakin 25%, alemmista palkkaluokista. Jos näitä ei tehdä, niin ei saada Suomea nousuun.
Tämä! Mieluummin sukanvarteen pahan päivän varalle, kun on tommonen hallitus.