Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nordea: hyytävältä näyttää talousennuste, kulutus loppunut- miksi et enää kuluta?

Vierailija
29.11.2023 |

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nordea-black-friday-jai-piippuun-hei…

Vielä Sannan hallituksen aloittaessa etenkin vasemmistossa juhlittiin että rahaa on eikä velkojakaan tarvitse maksaa takaisin!

Nyt kulutus täysin pysähtynyt, miksei ihmiset enää kuluta?

Kommentit (490)

Vierailija
81/490 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallitus ei kannusta kuluttamaan.

Hintojen nousu, leikkaukset, lisääntyvä työttömyys, pienituloisten kurjistaminen. Kaikki vähä menee kulutukseen ja enemmän menisi, koska paljosta joutuu tinkimään. Varakkaat eivät enempää pysty kuluttamaan, kuin jo kuluttavat. Ne rahat menevät ulkomaille paratiiseihin. Eivät jää hyödyttämään kotimaata.

Vierailija
82/490 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun rahat menee käytännössä asumiseen, autoon ja ruokaan. En kuluta enää entiseen tahtiin, sillä ei vaan ole varaa. 

T. keskituloinen, talouden ainoa aikuinen ja siten myös talouden ainoa maksaja (milloin saamme yksinasuville työssäkäyville helpotusta esim. verotukseen? Perheet ja pariskunnat valittaa kuinka on kallista mutta ajatelkaapa mitä se on, kun maksaa kaiken yhdestä pussista!) 

Mun puoliso tienaa 2400 brutto ja 2 lasta meillä on, ei saada, asumistukea eikä toimeentulotukea, kun olen työttömänä. Ja asutaan vuokralla ja auto on puolison vuorotyön vuoksi.

Suomessa eläkeläispariskunnat saa enemmän kuin lapsiperheet. 

Ja monella eläkeläisellä on velattomat asunnot, kun työikäiset joutuu maksamaan kalliita vuokria. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/490 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tälläkin palstalla vaan sinnikkäästi moni inttää, että kyllä asuntokauppa on piristymässä ja asuntojen hinnat lähtevät nousuun..

Vierailija
84/490 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

data kerätty viikolta jolloin on mustaperjantai. ihmiset on vihdoin oppineet että kannattaa vertailla hintoja.

Vierailija
85/490 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin juuri talviurheiluvälineitä 2 000,00 EURolla. Harmi että ostelu ei auta Suomea ja suomalaisia kun kaikki on tuontitavaraa ja raha menee ulkomaille.

Vierailija
86/490 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin K kaupassa, nyt on hintoja taas nostettu viime aikoina, sellanen ohut pieni cocistölkki 1,7 euroa. Kämänen tuontiolut pullo yli 4 euroa kpl.  Saahan sitä pyytää tietysti. 

Molemmat epäterveellisiä turhakkeita.

En kiistä tätä, käytin vain esimerkkinä hintatasosta, muistan kun nuo pienet coce tölkit oli 1 - 1,2 euroa samassa K kaupassa eikä siitä ole kauaa. Tuontioluen otin sen takia esiin että sama olut on Englannissa bulkkiolutta ja n 5 punnalla saa 6 kpl vastaavia.

Vierailija
87/490 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskaa kun tähänkin ketjuun tulee tukityypit selittämään jostain leikkauksista ja hallituksesta. Mitään ei edes vielä olla leikattu ja ei tämä koske muutenkaan teitä vaan työssäkäyviä, jotka kuluttavat omia rahojaan. 

Vierailija
88/490 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun rahat menee käytännössä asumiseen, autoon ja ruokaan. En kuluta enää entiseen tahtiin, sillä ei vaan ole varaa. 

T. keskituloinen, talouden ainoa aikuinen ja siten myös talouden ainoa maksaja (milloin saamme yksinasuville työssäkäyville helpotusta esim. verotukseen? Perheet ja pariskunnat valittaa kuinka on kallista mutta ajatelkaapa mitä se on, kun maksaa kaiken yhdestä pussista!) 

Mun puoliso tienaa 2400 brutto ja 2 lasta meillä on, ei saada, asumistukea eikä toimeentulotukea, kun olen työttömänä. Ja asutaan vuokralla ja auto on puolison vuorotyön vuoksi.

Ja monella eläkeläisellä on velattomat asunnot, kun työikäiset joutuu maksamaan kalliita vuokria. 

Jää enemmän käteen kun maksaa 300 yhtiövastiketta saatikka 800 vuokraa tai asuntovelkaa ja vastiketta. 

Silti nuoremmalta sukupolvelta leikataan. 

Olen määräaikaisena enkä uskalla ostaa itselle mitään. 

Olisihan se kiva ostaa vaikka 20 euron paita, kun tekee kuukauden töitä. 

Kaikki vapaa-aika ollaan kotona. 

Vierailija
89/490 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmisillä on jo kaikkea, suurin osa meistä keski-varakkaista mieluummin karsii tavaraa kuin lisää sitä. Minimalismi on in myös nuorten keskuudessa. Ennemmin satsataa palveluihin ja elämyksiin, tavara ei kiinnosta, paitsi välttämättömät ruoka ja juoma.

Vierailija
90/490 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauskaa kun tähänkin ketjuun tulee tukityypit selittämään jostain leikkauksista ja hallituksesta. Mitään ei edes vielä olla leikattu ja ei tämä koske muutenkaan teitä vaan työssäkäyviä, jotka kuluttavat omia rahojaan. 

Olen töissä, mutta kohta tukityyppi eikä ole varmuutta seuraavasta työstä. 

Vierailija
91/490 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän perheen uusi harrastus on säästäminen. Se on oikeesti mukavaa  kun siihen tottuu...olemme oppineet että ihminen pärjää tosi vähällä

Minä hankin App Storesta kuuden euron Stylebook-sovellutuksen ja laitoin kaikki vaatteeni siihen. Koville se otti kuvata lakanalla peitettyä ovea vasten kahden metallihenkarin systeemillä kaikki vaatteet ja alusvaatteet lattialla olevalla valkealla lakanalla. Samoin asusteet ja kengät.

Älysin, että minulla on mielettömästi vaatteita ja kun sovellutus kerran tekee asuyhdistelmäehdotuksia niin annan tietenkin ehdottaa ja täydennän niitä itse. Tajusin, että minulla on mielettömästi mahdollisuuksia enkä tarvi nyt mitään lisää. Ehkä alusvaatteita joulualennuksesta. 

Sain täältä vinkin sovellutuksesta ja kiitän anonyymisti vinkin antajaa. Siinä on myös vaatehuollon ohjeita samassa paketissa. Samoin on kiva laittaa kalenteriin, että mitä vaatteita ja asusteita on ihan OIKEASTI käyttänyt. Sovellutus laskee vaatteen hinnan käyttökertojen määrän perusteella. Alkaa hävettää jos ei käytä jotain impulssiostosta. Onneksi sovellutus voi ehdottaa sitä johonkin asuyhdistemään ja se näyttää ihan hyvältä.

Päätin, etten satsaa ainakaan mihinkään juhlamekkoihin muuten kuin kirpputorilta ostamalla. Kaupasta ostan jos on pakko, koska kirpputorin mekot ovat usein kokoa XS ja S.

Sata vuotta sitten suunnilleen joillain rikkailla ruhtinattarilla oli yhtä paljon vaatteita jne kuin minulla. Minun koruni ovat rihkamaa, johon on vaihdettu teräskoukut korviksiin.

Vierailija
92/490 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja monella eläkeläisellä on velattomat asunnot, kun työikäiset joutu

Eläkeläiset ehtivät hankkimaan asuntonsa ennen kuin Suomesta tehtiin sosilaistinen maa. Sosialismissa ei kukaan omista mitään. Asunnot ovat valtion omaisuutta. Äänestä kiltisti SDP niin saat pitää vuokraluukkusi.

Vierailija
93/490 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että ette saa asumistukea johtuu joko siitä, että teillä on liian suuret tulot tai liian pienet asumismenot. Kela toimii tarkkojen sääntöjen mukaan ja jokainen joka on oikeutettu asumistukeen ja hakee sitä, niin myös saa sitä.

Vierailija
94/490 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä oon sitä mieltä että energian hinta pitäis kaksinkertaistaa, kaikkia byrokratia maksuja pitäis korottaa, kehitellä uusia maksuja, ja kaikkia veroja nostaa ainakin 10%. Palkkoja pitäisi laskea ainakin 25%, alemmista palkkaluokista. Jos näitä ei tehdä, niin ei saada Suomea nousuun.

Alemmista palkkaluokista? Miksi? Nyt kun sain palkankorotuksen keväällä palkkani (kokoaikatyöstä) on 2100 brutto niin jos tuosta viedään neljännes niin kuinka sillä saadaan Suomi nousuun? Nyt jo minun ja vastaavassa asemassa olevien täytyy olla tosi tarkkana ja nuukana että selviää.

Vierailija
95/490 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ruotsissa töissä leipomossa. Meillä loputon kakkujen tarve, työtä riittää. Ruotsissa vielä talous nousuhdanteessa, Suomi jo työttömien vuoksi syöksynyt Eestin ali.

Ei kakkuja suomessa, leipomoista 12 prosenttia lopetti Suomessa viime vuonna, yli puolet vähemmän nyt leipomoita Suomessa kuin 2020.

Vain Fazer, Lidl, paistopisteitä ja riistäjäj s-ryhmän paistopisteet joissa ke Hi tysmaaviljaa leivottu or.javoimalla mutta tästähän ei saa "suomalaisella" palstalla kirjoittaa!

Meillä kunta tilasi jopa leipomoilta kaikille yli 62 vuotiaille "fika på påtår", torttukahvit, kustannuksella joka kattoi joulunaluskahvittelut ihan extrana  ja oikeasti parastaan sai panna useampi yritys että kunnan vanhuksilleen tilaama kakkujuhla pystyttiin toteuttamaan!

Suomessa nyt aika säästää ja siirtyä ruotsin tielle. Työttömille ttövelvoite niin työkaluja alkaa löytyä, ei

Itse olen yrittäjä, ja parhaiten on aina mennyt demareiden ollessa hallituksessa. Heillä on ollut hyvä talousosaaminen, perustunut tutkittuun asiantuntijatietoon. Eikä duunari taatusti rikastu ellei yrittäjälläkin mene hyvin.

Vierailija
96/490 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme osta mitään ylimääräistä. Vain pakolliset vaatteet kun lapset kasvaa. Värjään hiukset itse, mies tasoittaa. Leikkaan lasten ja miehen hiukset. Pakkaseen ei mennyt mansikkaa ja vadelmaa enää, laitettiin ilmaiset mustikat. Aikuisten harrastukset loppui tai vaihtui edullisempiin. Ollaan pyöräilty, hiihdetty, lenkkeilty. Sisustaminen ei enää kiinnosta, ei kiinnosta muoti, ei viihteelle lähtö. Omituista miten paljon elämästä on karsiutunut kaikkea pois, enkä edes osaa kaivata. Rahaa olisi kyllä, mutta en saa mitään iloa sen käyttämisestä. Mieluummin säästämme. Tuntuu vähän niin kuin jaloillaan äänestämiseltä. Kaikki vaan kallistuu, joka vuosi mennään palveluissa surkeampaa suuntaan. Ei kiinnosta enää, juna meni jo.

Vierailija
97/490 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eu:n talous on kuralla ja suurimmat syyt tähän on:

-velkaa liikaa 

-nollakorko aika laski rahan arvoa

-korona ja korona toimet 

-venäjälle asetetut pakotteet ja venäjän vastapakotteet

-teollisuus karanna aasiaan

Siinä muutama syy miksi ollaan nykytilanteessa eli miksi inflaatio jyllää.

Vierailija
98/490 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin juuri talviurheiluvälineitä 2 000,00 EURolla. Harmi että ostelu ei auta Suomea ja suomalaisia kun kaikki on tuontitavaraa ja raha menee ulkomaille.

Kaveriporukan kanssa tilattiin joululahjat ulkomailta, sinne män n. 5000 € joka ei myöskään hyödynnä suomalaisia.

Vierailija
99/490 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä, mutta kohta tukityyppi eikä ole varmuutta seuraavasta työstä. 

Määräaikaisten ansiosta moni vakituinen saa pitää lomansa. Mutta kiitosta ei heru. Vain leikkauksia. 

Onneksi irtisanomissuoja heikkenee eikä alle 50 hengen yrityksillä ja yhteisöllä ole enää takaisinottovelvoitetta. Saa laittaa ilkeät vakituiset pois ja ottaa uusia työntekijöitä. 

Vierailija
100/490 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hallitus ei kannusta kuluttamaan.

Hintojen nousu, leikkaukset, lisääntyvä työttömyys, pienituloisten kurjistaminen. Kaikki vähä menee kulutukseen ja enemmän menisi, koska paljosta joutuu tinkimään. Varakkaat eivät enempää pysty kuluttamaan, kuin jo kuluttavat. Ne rahat menevät ulkomaille paratiiseihin. Eivät jää hyödyttämään kotimaata.

Mun rahat menee omalle pankkitilille Suomeen. Suomalaisiin osakkeisiin en enää uskalla sijoittaa enempää. Vasemmiston maastamuuttovero tyhjensi pörssin ja paljon rahaa lähti ulkomaille. Olisi varminta myydä kaikki osakkeet ja siirtää omat rahat ja talletukset pois Suomesta.