Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nordea: hyytävältä näyttää talousennuste, kulutus loppunut- miksi et enää kuluta?

Vierailija
29.11.2023 |

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nordea-black-friday-jai-piippuun-hei…

Vielä Sannan hallituksen aloittaessa etenkin vasemmistossa juhlittiin että rahaa on eikä velkojakaan tarvitse maksaa takaisin!

Nyt kulutus täysin pysähtynyt, miksei ihmiset enää kuluta?

Kommentit (490)

Vierailija
21/490 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elinkustannukset ovat nousseet järkyttävältä tavalla.

Olen sairaseläkkeellä, joka kuukausi kuun lopussa joudun nykyään tosissani miettimään mistä saan ruokaa.

Ja tässä pitäisi vielä kuluttaa rahaa johonkin ylimääräiseen, kun ostovoimaa ei ole???

Vierailija
22/490 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi, että hallituksessa on vihreät. 

Ihmisillä ei ole enää rahaa kuluttaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/490 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyky hallituksen politiikka on tehokasta vihreää politiikkaa. Ihmiset ei voi enää kuluttaa.

Kun olet töissä pitää säästää rahat työttömyysajan ruokaan, koska ansiosidonnaista ei enää kerry. 

Mulla puoliso leikkaa ja värjää hiukset aina kotona. Nyt olen miettinyt täytyisikö väripurkki jättää ostamatta kaupasta ja jos puoliso vain leikkaa mun hiuksia. 

Vierailija
24/490 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki rahat pörssiin. Kun on miljoona kasassa se on moro

Vierailija
25/490 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta kuluttaminen. En mä kaipaa mitään ihmeempiä, nautin kotona olosta. Miksi mä tästä lähtisin ostelemaan mitään väen väkisin. 

Vierailija
26/490 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on jo kaikkea. En löydä uusia tapoja kuluttaa. Syön 5 krt viikossa ravintolassa, vaatteita on liikaa, ruokaan ja asumiseen menee vain vähän. Työ vie kaiken energian, enkä jaksa matkustella edes joka vuosi. Joskus tein pari etelän matkaa vuodessa, ei ole uusia sopivia matkakohteita. En jaksa liian pitkiä lentoja. Konsertissa jaksan käydä max. kerran kuussa. Alkoholista En välitä, tupakkaa En ole koskaan polttanut. Silikonit ihon alla, tatuoinnit ja lävistykset ovat rumia. Lemmikit rajoittavat liikaa vapautta mennä.

Vierailija
27/490 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ennenkään kuluttanut.

Vierailija
28/490 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitä kuluttaa, sähköyhtiöt ja ruokakauppiaat rohmuaa kaiken. Hyvin yksinkertaista.

Vierailija
29/490 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta kuluttaminen. En mä kaipaa mitään ihmeempiä, nautin kotona olosta. Miksi mä tästä lähtisin ostelemaan mitään väen väkisin. 

Näinkin. Mutta länsimainen yhteiskuntamalli perustuu siihen kulutukseen. Jos se loppuu, loppuu myös länsimainen yhteiskunta.

Vierailija
30/490 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta ostaa enää mitään muuta kuin ihan pakolliset, vaikka rahaa kyllä olisi. Periaatteellinen ärsytys ja periaatteesta en kuluta, pidän rahat itselläni. Johtuu säästöistä, siitä ettei verorahoilla tunnu saavan yhtään mitään, ei ole edes terveydenhoitoa eikä koulukirjoja lapsille. Palkasta menee silti lähes puolet veroa. Kaikki valuu johonkin turhaan ja uutta holhottavaa sen kun lappaa rajan yli. Keräämme pesämunaa lopettaa työt huomattavasti ennen eläkeikää. 

Vierailija
31/490 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ollut yllätys, minulle aivan sama.

Vierailija
32/490 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kuluttaisin? En tarvitse mitään ylimääräistä.

Vierailija
33/490 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö rikkaat nyt sitten ostakaan, kun saavat veronalennukset? 

Vierailija
34/490 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole enää muuta kulutettavaa kuin kengät pohjat. Nekin kierrätyskeskuksesta ostettu.

Vierailija
35/490 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska kuluttaminen on turhaa, typerää ja vahingollista eikä tuota minulle mitään iloa. Pois lukien vähät vaatteet, ruoka ja tietyt  tarvikkeet, toisin sanoen välttämättömyydet.

Itseasiassa erittäin tärkeä asia. Ostovoiman heikkeneminen synnyttää laman ja sitä myöten vähenee työpaikat ja veroja ei saada.Se taas tarkoittaa ettei ole varaa kaikkiin tukiin. Etenkään köyhät ei tätä tajua.

Vierailija
36/490 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muualta saan edullisesti vähän käytettyjä ja käyttämättömiä. Parempi kierrättää tuotteita.

Vierailija
37/490 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on jo kaikkea mitä tarvitsen.

Vierailija
38/490 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään luottamusta tulevaan. Laitoin hanat kiinni. Ostan jos on tarvetta. Turha kulutus pois.

Vierailija
39/490 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen sekä kehoni että mieleni terveyttä, en syö enää sokeria ja en halua turhaa roskaa asuntooni pölyttymään. Säästän isoja hankintoja varten. 

Vierailija
40/490 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaimmat asiat ovat ilmaisia. Ainoa ylellisyys, josta maksan on hieronta.