Nordea: hyytävältä näyttää talousennuste, kulutus loppunut- miksi et enää kuluta?
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nordea-black-friday-jai-piippuun-hei…
Vielä Sannan hallituksen aloittaessa etenkin vasemmistossa juhlittiin että rahaa on eikä velkojakaan tarvitse maksaa takaisin!
Nyt kulutus täysin pysähtynyt, miksei ihmiset enää kuluta?
Kommentit (490)
Sen siitä saa kun oikein valtion tasolta varastetaan multa rahat pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kuluttaminen on turhaa, typerää ja vahingollista eikä tuota minulle mitään iloa. Pois lukien vähät vaatteet, ruoka ja tietyt tarvikkeet, toisin sanoen välttämättömyydet.
Itseasiassa erittäin tärkeä asia. Ostovoiman heikkeneminen synnyttää laman ja sitä myöten vähenee työpaikat ja veroja ei saada.Se taas tarkoittaa ettei ole varaa kaikkiin tukiin. Etenkään köyhät ei tätä tajua.
Kuluttaminen oli tärkeää silloin, kun pääosa tavaroista tuotettiin kotimaassa. Nykyisellään kuluttaminen ei lisää työllisyyttä, vaan on ainoastaan ympäristölle haitallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kuluttaminen on turhaa, typerää ja vahingollista eikä tuota minulle mitään iloa. Pois lukien vähät vaatteet, ruoka ja tietyt tarvikkeet, toisin sanoen välttämättömyydet.
Itseasiassa erittäin tärkeä asia. Ostovoiman heikkeneminen synnyttää laman ja sitä myöten vähenee työpaikat ja veroja ei saada.Se taas tarkoittaa ettei ole varaa kaikkiin tukiin. Etenkään köyhät ei tätä tajua.
Pitää säästää kaikki rahat työttömyysajan ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikö rikkaat nyt sitten ostakaan, kun saavat veronalennukset?
köyhät kuluttaisi kaiken viimeistä senttiä myöten.
On pakko säästää, että saa ruokaa. Kaikenlaisia karensseja voi tulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuluttaminen oli tärkeää silloin, kun pääosa tavaroista tuotettiin kotimaassa. Nykyisellään kuluttaminen ei lisää työllisyyttä, vaan on ainoastaan ympäristölle haitallista.
Mitä tää tän tälleen sotki. SIIS KIRJOITTAJA VAIHTUU TOSSA KAPPALEJAON KOHDALLA.
En tarvitse yhtään mitään. Ostaminen oksettaa. Huusholli on täynnä tavaraa, josta yritän ennemminkin päästä eroon. Rahat käytän taideharrastuksiin, elämyksiin ja matkoihin. Joskus ostan second hand liikkeestä jonkun vaatteen, jos eteen tulee jotain erityisen sopivaa ja laadukasta.
Kyllä minä kulutan mutta rahani eivät mene suomen valtion taskuun :) . Kuten monet muutkin olen huomannut että tavaroita saa suoraan ulkomailta paljon halvemmalla kuin täältä.
Meidän perheen uusi harrastus on säästäminen. Se on oikeesti mukavaa kun siihen tottuu...olemme oppineet että ihminen pärjää tosi vähällä
Odotettavissa on pitkä sairasloma kunhan saan leikkausajan. Nyt pitää laittaa kaikki turha kulutus jäihin, koska sairasloman aikana tulot tulevat pienenemään hyväksi toviksi.
Vierailija kirjoitti:
Parhaimmat asiat ovat ilmaisia. Ainoa ylellisyys, josta maksan on hieronta.
Good for you. Minulle lämmin asunto ja ruoka on ylellisyyttä.
Koska sähköyhtiö vie rahani. Kuinka kauan muut teollisuudenalat katsovat tätä, kun sähköyhtiöiden osakkeenomistajat ahnehtivat hirmuisia voittoja ja muut yritykset tekevät konkursseja.
Rakennusalan mies sanoi, että tällaista tilannetta ei ole koskaan ollut aiemmin, näin pahaa. Suomi sukeltaa, ja koko Eurooppa, ja USA:lla ei ole mitään sitä vastaan.
Korot ovat takaisin normaalitasolla ja elvytys on lopetettu = kulutusjuhlat ovat ohi.
Olen ruotsissa töissä leipomossa. Meillä loputon kakkujen tarve, työtä riittää. Ruotsissa vielä talous nousuhdanteessa, Suomi jo työttömien vuoksi syöksynyt Eestin ali.
Ei kakkuja suomessa, leipomoista 12 prosenttia lopetti Suomessa viime vuonna, yli puolet vähemmän nyt leipomoita Suomessa kuin 2020.
Vain Fazer, Lidl, paistopisteitä ja riistäjäj s-ryhmän paistopisteet joissa ke Hi tysmaaviljaa leivottu or.javoimalla mutta tästähän ei saa "suomalaisella" palstalla kirjoittaa!
Meillä kunta tilasi jopa leipomoilta kaikille yli 62 vuotiaille "fika på påtår", torttukahvit, kustannuksella joka kattoi joulunaluskahvittelut ihan extrana ja oikeasti parastaan sai panna useampi yritys että kunnan vanhuksilleen tilaama kakkujuhla pystyttiin toteuttamaan!
Suomessa nyt aika säästää ja siirtyä ruotsin tielle. Työttömille ttövelvoite niin työkaluja alkaa löytyä, ei voi kokonainen kansa vaan sohvillaan maata laiskotellen muutamien maksaessa!
Nyt työhön nämä ja Suomeenkin sitä yrittelijäisyyttä, ei vain valtion työllistämisestä voi kansa elää. Yrittäjiä tarvitaan, ei laiskureita!
K(vinnan)55, Luleå, företagaren
Nordean juttu nyt ei koskenut teitä palstaköyhät jotka elätte tuilla.
Kyse oli kuluttajista. Eli niistä jotka hankkivat itse elantonsa.
Media pursuaa artikkeleita, joissa kannustetaan säästämään ja sijoittamaan.
Ja siinä vierellä sitten on uutiset siitä, kuinka kulutus vähenee.
Ei todellakaan ole mahdollista samaan aikaan kuluttaa ja säästää. Etenkään, jos pitää säästää niin, että voi lopettaa työnteon 35-40 vuotiaana ja elää säästöillä ja sijoitusten tuotoilla loppu elämänsä.
Jotenkin on vaan ostovoima heikentynyt. Kaikki pakolliset menot ovat nousseet vuoden aikana: vuokra, puhelin, sähkö, vesi, kuntosali ja muut harrastukset. Palkat eivät nouse samaa tahtia. Olen lapseton, autoton eikä ole elukoitakaan, mutta silti keskituloisen tili on nopeasti syöty.
Vierailija kirjoitti:
Olen ruotsissa töissä leipomossa. Meillä loputon kakkujen tarve, työtä riittää. Ruotsissa vielä talous nousuhdanteessa, Suomi jo työttömien vuoksi syöksynyt Eestin ali.
Ei kakkuja suomessa, leipomoista 12 prosenttia lopetti Suomessa viime vuonna, yli puolet vähemmän nyt leipomoita Suomessa kuin 2020.
Vain Fazer, Lidl, paistopisteitä ja riistäjäj s-ryhmän paistopisteet joissa ke Hi tysmaaviljaa leivottu or.javoimalla mutta tästähän ei saa "suomalaisella" palstalla kirjoittaa!
Meillä kunta tilasi jopa leipomoilta kaikille yli 62 vuotiaille "fika på påtår", torttukahvit, kustannuksella joka kattoi joulunaluskahvittelut ihan extrana ja oikeasti parastaan sai panna useampi yritys että kunnan vanhuksilleen tilaama kakkujuhla pystyttiin toteuttamaan!
Suomessa nyt aika säästää ja siirtyä ruotsin tielle. Työttömille ttövelvoite niin työkaluja alkaa löytyä, ei voi kokonainen kansa vaan sohvillaan maata laiskotel
90 000 työtöntä on aktivoitu eli ovat palkkatukitöissä ja kuntouttavassa työtoiminnassa ja kursseilla ja työkokeilussa.
Mutta työkokeilussa ja kuntouttavassa työtoiminnassa saa työmarkkinatukea 595 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa /työpäivä.
Vierailija kirjoitti:
Luulisi, että hallituksessa on vihreät.
Ihmisillä ei ole enää rahaa kuluttaa.
Tämä. Suomessa ei voi yhtään tietää minkälaista politiikkaa minkäkin puolueen kautta tulee. Nyt Kokoomus ja persut vievät maan 70-luvun kulutustasolle. Vihreät varmasti vihertyvät kateudesta, kun nollakulutus tuleekin oikeiston vahtivuorolla. Samoin talous on aina mennyt parhaiten demareiden ollessa vallassa, ja vasemmisto meidät sitten Natoonkin vei.
Kristillisiä kun äänesti, niin tuloksena on saatanallista menoa.
Toimeentulotuessa lainat ei ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä. Puolison tulot vaikuttavat.