Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puskista suoraan eteen hyppivät, huppupäiset suojateiden ylittäjät!

Vierailija
29.11.2023 |

Aloin tässä miettiä, että päivittäisillä tai viikottaisilla reiteilläni ei ole kovin montaa suojatietä, jonka läheisyydessä olisi kasvillisuutta estämässä näkyvyyttä. Ja jos pensas on, on kuitenkin korkealle sen ylitse ulottuva suojatiestä kertova liikennemerkki. 

Mikä siinä on autoilijalle niin vaikeaa, että ne suojatiet tulee aina yllätyksenä?

Vaikka ajaisi keskellä kaupunkia, niin yllätytään kovasti että joku haluaa ylittää kadun ja tekee sen paikassa jossa laki suosittelee ylittämään kadun? Ja miten ne jalankulkijatkin onkin muka AINA huput päässä ja kuulokkeet korvilla ja kännykät kädessä. Ja vaikka olisi kesäinen aamupäivä, niin silti niitä jalankulkijoita ei meinaa nähdä kun niillä ei ole heijastimia. 

Pointtini on, että kuljen kaupunkini keskustassa joka päivä, ja joka päivä joku autoilija aiheuttaa vaaratilanteen joko minulle tai siten, että itse näen vaaratilanteen. Syy ei voi olla siinä kävelijässä joka kerta, sillä näen paljon tilanteita joissa kävelijä varoo varomistaan, ja silti saattaa tietä pitkin tulla auto joka ei jarruta vaikka joku on JO SUOJATIELLÄ! Olen itsekin ollut tilanteessa, jossa olen keskellä suojatietä ja minun on väistettävä autoa. 

Voitaisiinko edes joskus keskustella autoa ajavien jatkuvista virheistä ilman, että heitetään se puskista hyppivä hupputyyppi joka ketjuun muka selittämään kaiken? 

Kommentit (194)

Vierailija
121/194 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no näitä kasvattajia on hautausmailla, eikä autoilijalle ole tullut edes sakkoja. Jalankulkijan velvollisuudet kannattaa ottaa selvää ennen kuin alkaa edes leikillään pätemään. Niin ja vaikka olisi valaistu katu ja jäät ilman heijastinta auton alle, sinä ole syyllinen.

Juuri tuota asennetta autoilijoilta penäsinkin tähän keskusteluun. Se paljastuu nopeasti. Ei hillitä hermoja senkään vertaa että oltaisi asiallisia. Kyllä. En välitä vaikka päälleni ajetaan. Olen yrittänyt itsemurhaa monesti.

Kasvatan ihmisiä. Jos päälleajajani jatkossa miettii vähän järkevämmin että oliko oikeasti kiire töihin aamulla, kun myöhään lähti. Niin hyvä niin. Minä menen tielle ja muut odottaa sen verran. Ei vie aikaa paljoa. Pistän teidät odottamaan kiltisti kun kävelen vauvan askelin. Teillä on jumalauta aikakoneet ja voitte odota

Hyvä, ei tarvitse sitten jäädä suremaan tai katumaan jos tulee joskus jonkun poukkoilijan yli ajettua kun voin olettaa että se olit sinä.

Vierailija
122/194 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vuosi sitten pikkukylällä nuoret aikuiset ajoivat yöllä rinnatusten autoillaan kilpaa. Suojatietä ylittämässä ollut nuori lensi monta metriä pellolle ja kuoli. Päälle ajanut kuski sai vain yhdyskuntapalvelua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/194 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ärsyttää surnuttajat. Eli autoilijat jotka kääntyvät vaikkapa valoista suojatielle jossa palaa samaan aikan vihreöt sekä jalankulkijalla että kääntyville autoille. Niin sen sijaan että se auto odottaisi liikkumatta paikallaan että jalankulkijat ehitvät ylittää suojatien, niin se lähtee surnuttamaan pikkuhiljaa sitä 2000-kiloista metallikasaansa siihen suojatien päälle. Mitä tuollaisella surnuttamisella voittaa aikaa, jotain 0,1 sekuntia? Ja tuo on todella yleistä käyttäytymistä. Onkohan se jokin psykologinen ilmiö, että kun karsinan portit avataan, niin sitä tekisi mieli rynniä saman tien ulos, mutta samalla pitää odottaa kävelijät pois edestä, niin sitä päätyy välimallin ratkaisuun eli surnuttamaan hitaasti kohti suojatietä

Vierailija
124/194 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis hälytysajoneuvojen etuoikeushan perustuu siihen sopimukseen, että muut väistävät sitä mahdollisuuksien mukaan. Mutta aina väistäminen ei ole mahdollista, eikä hälytysajoneuvokaan saa tietenkään ajaa ihan miten sattuu. Jos suojatien keskellä köpöttelisi vaikka se hidas mummeli rollaattorinsa kanssa, ei hälytysajoneuvolla olisi oikeutta ajaa yli vain koska "muut väistää ja pulinat pois". Samoin joskus tulee vastaan vaikka kapea silta, jolla ei yksinkertaisesti pysty väistämään. Tässä lähistöllä on parikin sellaista siltaa. Täytyy hälytysajoneuvon siinäkin hidastaa muiden nopeuteen, ellei halua kolaria tai ajaa jokeen. Eikä hälytysajoneuvo voi kurvata hidastamatta kerrostalon pihaan välittämättä siitä onko nurkan takana joku, vain siksi että on kiire. Ja pakkohan sen on risteyksissäkin kääntyessä hidastaa, jotta ylipäätään pystyy kääntymään turvallisesti, etenkin liukkailla keleillä.

Jatkuvastihan hälytysajoneuvo joutuu ennakoimaan, hidastamaan, muuttamaan nopeuttaan ja joskus vaikka pysähtymään, vaikka se voikin suurimman osan matkasta ajaa reilua ylinopeutta. Kumma ajattelutapa tällä palstalla, että hälytysajoneuvo ei hidasta ikinä, missään tapauksessa, ei sekuntiakaan.

Vierailija
125/194 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni ärsyttää surnuttajat. Eli autoilijat jotka kääntyvät vaikkapa valoista suojatielle jossa palaa samaan aikan vihreöt sekä jalankulkijalla että kääntyville autoille. Niin sen sijaan että se auto odottaisi liikkumatta paikallaan että jalankulkijat ehitvät ylittää suojatien, niin se lähtee surnuttamaan pikkuhiljaa sitä 2000-kiloista metallikasaansa siihen suojatien päälle. Mitä tuollaisella surnuttamisella voittaa aikaa, jotain 0,1 sekuntia? Ja tuo on todella yleistä käyttäytymistä. Onkohan se jokin psykologinen ilmiö, että kun karsinan portit avataan, niin sitä tekisi mieli rynniä saman tien ulos, mutta samalla pitää odottaa kävelijät pois edestä, niin sitä päätyy välimallin ratkaisuun eli surnuttamaan hitaasti kohti suojatietä

Jotkut ajavat kovaa vauhtia suojatien reunaan tai risteykseen ja näyttää siltä, että eivät aio pysähtyä. Sitten äkkijarrutus. 

Vierailija
126/194 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Jonkin aikaa sitten olin ylittämässä suojatietä vihreillä valoilla, kun tällainen "surnuttaja" (uusi sana minulle) kääntyi ihan suoraan suojatielle, ei siis hivuttautunut pikkuhiljaa vaan meinasi suoraan ajaa päälle, ja sitten kehtasi vielä vihaisena tööttäillä.

Vierailija
127/194 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Joo, mutta vain sillä edellytyksellä ettei aiheuta vaaraa muulle liikenteelle. Ei poliisillakaan ole lupa ajaa kenenkään päälle."

Tuon sinä keksit päästäsi, ei löydy tieliikennelaista tuollaista. Voi päätellä tuosta käräjäoikeuden päätöksestä  (ja lukemattomista aiemmistakin tapauksista) - vaaraa selvästi aiheutettiin ja se jopa konkretisoitui karulla tavalla, mutta rikosta ei tapahtunut eikä oltu huolimattomia, vaan lain puitteissa toimittiin.

Lainaus poliisilaitoksella tehdystä opinnäytetyöstä koskien onnettomuuksia, joissa poliisi on ollut osallinen:

"TLL 1 luvun 3 mukaan: "Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Tienkäyttäjä ei saa tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä.20 Tämä on käytännössä pohjana kaikelle toiminnalle tieliikenteessä ja turvaa näin kaikkien tienkäyttäjien turvallisuutta. Poliisiajoneuvon kuljettamiseen liittyvät erioikeudet eivät luo missään vaiheessa oikeutta poiketa tienkäyttäjän yleisistä velvollisuuksia. Poliisiajoneuvon kuljettajan tulisi noudattaa erityisesti olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta, vaaran ja vahingon välttämiseksi. Tämä on erityisen tärkeää, sillä hälytysajo on poliisiajoneuvon kuljettajalle haastava tilanne, joka luo tieliikenteeseen erityisen haastavia tilanteita niin poliisiajoneuvolle kuin muille tienkäyttäjille.

TLL 2 luvun 23 käsittelee tilannenopeutta. Tämän mukaan kuljettajan tulee huomioida ajoneuvon nopeutta sovittaessaan liikenneturvallisuus, ajoneuvon hallittavuus, kauko- ja lähivalojen käyttö sekä sään aiheuttamat haitat muille tienkäyttäjille.21 Tilannenopeuden noudattaminen heijastuu poliisiajoneuvon kuljettamisessa erityisesti, kun poiketaan nopeusrajoituksista. Näissä tilanteissa voimassa oleva nopeusrajoitus ylitetään virkatehtävän vaatimalla tavalla ja nopeuden kasvaessa ajoneuvon hallitseminen muuttuu. Tilanteessa tulee kuitenkin säilyttää sellainen nopeus, että poliisiajoneuvon kuljettaja hallitsee ajoneuvon."

Lähde: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/126667/ON_Vasenius.pdf;js…

Vierailija
128/194 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tapana tapakasvattaa autoilijoita. Heillä ei ole mihinkään kiire, heillä on monta hevosta alla. Ainakin kymmenen hevosen tehoinen auto. Sillä kerkeää vaikka minne, mutta jalankulkija on hitaampi ja hänellä on oikeus aina ajallisesti mennä ensin.

Myös se että onhan se unelma tulla päälle ajetuksi. Autoilijat omistaa murhavälineen ja taatusti monen kaasutuksen kuulleena kova uho ratissa ollessaan uskon vakaasti, että haluavat ajaa ihmisten päälle rattiraivokohtauksissaan.

Autoilu pidemmän päälle muokkaa aivoista heikkohermoiset. Ei kyetä odottamaan hetkeäkään paikallaan ja pitää päästä ajamaan ja ihmisten hengistä viis. Juuri se on pahinta mitä aktiivinen autoilu tekee aivoille ja pääkopalle. Se muuttaa ihmisen heikkohermoiseksi raivohulluksi.

Minä tapakasvatan heitä ja hyökkään tielle. Te pysähdytte ja minä kävelen. En välitä jos kuolen.

Missio on minulle tärkeämpi kuin oma elämäni.

"Juuri se on pahinta mitä aktiivinen autoilu tekee aivoille ja pääkopalle. Se muuttaa ihmisen heikkohermoiseksi raivohulluksi."

"... hyökkään tielle" 

Sori, naurahdin... 🤭

Vierailija
129/194 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No itse ainakin koitan varovasti valuttaa itseni pois siitä risteyksestä että mahdolliset takana olijat mahtuvat ajamaan suoraan risteyksen läpi.

Vierailija
130/194 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyväskylässä edes liikennevalot eivät suojaa kävelijää, sillä moni kääntyvä autoilija luulee, että heillä on etuajo-oikeus ilman nuolivaloakin. Lisäksi todella monet autoilijat ajavat ihan pokkana punaisia päin. 

Vierailija
131/194 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jalankulkija keskittyy vaan kuulokkeilla kuunteluun  liikenteessä vilkuilematta lainkaan sivuilleen niin on siinä silloin hänessäkin syytä. 

Vierailija
132/194 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täällä ainakaan ole minkäänlaisia puskia kaupungin kaduilla.

Vierailija
133/194 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä tässä ketjussa luullaan, että jalankulkijat eivät koskaan liiku autolla?

Siis tarkoitan näitä kummallisia "jos jalankulkijat koskaan kulkisivat auton kyydissä, tietäisivät, miten mahdotonta on huomata ketään" -saarnoja.

Mielestäni tässä ketjussa ei ole väitetty, ettei huomaisi ketään, vaan kyse on näistä mustiin pukeutuvista, ilman heijastinta pimeässä kulkevista. 

Vierailija
134/194 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

46/127. Et todella ymmärrä tilannetta, jos ajan hiljaa, jos suojatien päässä ylittää kadun vasta sitten, kun auto on lähes ajamassa toisen päälle, niin täytyy jarruttaa aika nopeasti? Et ihan ymmärrä, että autoilijana olen varovainen, kun näitä kadun ylittäjiä on monenlaisia. Jos ylittää kadun siten, että minä olen jokin kuningas tai kuningatar, niin päätän mennä lähes auton alle? Ei niitä jarruja löydy silloin, jos suojatien ylittäjä haluaa lähes tulla ajetuksi päälle? Tilanne oli kyllä se, että suojatien ylittäjä empi ja päätti jäädä kadun reunaan odottamaan, mutta yhtäkkiä päätti ylittää tien varoittamatta? Miten helvatassa voin tietää, mitä toinen ajattelee? Löin jarrut pohjaan, kun näki hänen ilmeestään, että minähän tästä menen vaikka auton alle. Tööttäsin toki. Ne kävelijät oikeasti kuvittelevat olevansa jotain, että autosta toki ne jarrut löytyy lähes joka kerta. 

Vierailija
135/194 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut autoilijat eivät ymmärrä pysähtyä suojatien eteen, vaikka viereisellä kaistalla on jo pysähtynyt auto. Ilmeisesti kuski tekee jotain muuta kuin tarkkailee liikennettä.

Olen itse kävelijänä meinannut jäädä auton alle, kun suojatiellä oli toiselta puolelta tietä tulossa senioripariskunta, mutta minun puoleltani tullut auto ei väistänytkään heitä tai minua. Oli kesä eikä tiellä ollut esim. liikenteenjakajaa, johon kävelijät voisivat pysähtyä kesken tien ylityksen. Olen muutenkin huomannut, että todella huonosti autoilijat antavat asuinseudullani tietä suojatien ylittäjille. Millään ei jaksaisi pysähtyä päästämään kävelijöitä tien yli, varsinkaan kun olen lastenvaunujen kanssa liikenteessä. Ilmeisesti jotain lapsivihaajia koko kylä täynnä ja haluaisivat ajaa rattaiden yli.

Vierailija
136/194 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti kukaan ei mene suojatien yli katsomatta ja varomatta mitään siinä uskossa, että kaikissa autoissa olisi jalankulkijoiden tunnistin. Ei nimittäin ole.

Sokea usko teknologian kaikkivoipaisuuteen on varmasti vienyt monelta hengen, ja tulee viemään jatkossakin jos ei yhtään käytä omaa järkeä ja toimi itsekin varovasti.

Vierailija
137/194 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no näitä kasvattajia on hautausmailla, eikä autoilijalle ole tullut edes sakkoja. Jalankulkijan velvollisuudet kannattaa ottaa selvää ennen kuin alkaa edes leikillään pätemään. Niin ja vaikka olisi valaistu katu ja jäät ilman heijastinta auton alle, sinä ole syyllinen.

Juuri tuota asennetta autoilijoilta penäsinkin tähän keskusteluun. Se paljastuu nopeasti. Ei hillitä hermoja senkään vertaa että oltaisi asiallisia. Kyllä. En välitä vaikka päälleni ajetaan. Olen yrittänyt itsemurhaa monesti.

Kasvatan ihmisiä. Jos päälleajajani jatkossa miettii vähän järkevämmin että oliko oikeasti kiire töihin aamulla, kun myöhään lähti. Niin hyvä niin. Minä menen tielle ja muut odottaa sen verran. Ei vie aikaa paljoa. Pistän teidät odottamaan kiltisti kun kävelen vauvan askelin. Teillä on jumalauta aikakoneet ja voitte odota

Missä käpykylässä asustelet, kun edelleen olet hengissä, eikä venäläinen rulettisi autoilijoiden kanssa tuota toivomaasi tulosta? 

Vierailija
138/194 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ohje ihan kaikille tienkäyttäjille on, että kannattaa ennakoida ja yrittää välttää vaaratilanteita vaikka olisi kuinka itse oikeassa. Myös uusi tieliikennelaki edellyttää tätä. Ei se kolari ole kuitenkaan kenenkään etu. Jalankulkija varsinkin jää aina toiseksi.

Kiire on myös syynä moneen onnettomuuteen. Ja kiire on yleensä itse aiheutettua.

Vierailija
139/194 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tapana rämpätä suojateiden valoja aina kun kävelen ohi vaikken ohittaisi tietä. Hauska opettaa kärsivällisyyttä autoilijoille. Odottaminen ei ole niin vakavaa. Kyseessä on vain muutama kymmenen sekuntia. Se on aivan kuin kaupan jono.

Ei tarvitse menettää hermojaan moisesta.

Minä teen samaa rollaattorin kanssa. Siinä moni letka pysähtyy minun vuokseni. Tekee hyvää pysähtyä ja rauhoittua vähän.

Eläkeläisenä autan vähän nuorempaa polvea rauhoittumaan, kun aina on niin kiire jonnekin.

Vierailija
140/194 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvatan ihmisiä. Jos päälleajajani jatkossa miettii vähän järkevämmin että oliko oikeasti kiire töihin aamulla, kun myöhään lähti. Niin hyvä niin. Minä menen tielle ja muut odottaa sen verran. Ei vie aikaa paljoa. Pistän teidät odottamaan kiltisti kun kävelen vauvan aske

Kyllä kyllä. Mutta kuitenkin se suru ja ahdistus tulee automaattisesti ihmisille jotka aiheuttivat toisen kuoleman tai loukkaantumisen.

Ellet sitten ole psykopaatti?