Puskista suoraan eteen hyppivät, huppupäiset suojateiden ylittäjät!
Aloin tässä miettiä, että päivittäisillä tai viikottaisilla reiteilläni ei ole kovin montaa suojatietä, jonka läheisyydessä olisi kasvillisuutta estämässä näkyvyyttä. Ja jos pensas on, on kuitenkin korkealle sen ylitse ulottuva suojatiestä kertova liikennemerkki.
Mikä siinä on autoilijalle niin vaikeaa, että ne suojatiet tulee aina yllätyksenä?
Vaikka ajaisi keskellä kaupunkia, niin yllätytään kovasti että joku haluaa ylittää kadun ja tekee sen paikassa jossa laki suosittelee ylittämään kadun? Ja miten ne jalankulkijatkin onkin muka AINA huput päässä ja kuulokkeet korvilla ja kännykät kädessä. Ja vaikka olisi kesäinen aamupäivä, niin silti niitä jalankulkijoita ei meinaa nähdä kun niillä ei ole heijastimia.
Pointtini on, että kuljen kaupunkini keskustassa joka päivä, ja joka päivä joku autoilija aiheuttaa vaaratilanteen joko minulle tai siten, että itse näen vaaratilanteen. Syy ei voi olla siinä kävelijässä joka kerta, sillä näen paljon tilanteita joissa kävelijä varoo varomistaan, ja silti saattaa tietä pitkin tulla auto joka ei jarruta vaikka joku on JO SUOJATIELLÄ! Olen itsekin ollut tilanteessa, jossa olen keskellä suojatietä ja minun on väistettävä autoa.
Voitaisiinko edes joskus keskustella autoa ajavien jatkuvista virheistä ilman, että heitetään se puskista hyppivä hupputyyppi joka ketjuun muka selittämään kaiken?
Kommentit (194)
Vierailija kirjoitti:
46/127. Et todella ymmärrä tilannetta, jos ajan hiljaa, jos suojatien päässä ylittää kadun vasta sitten, kun auto on lähes ajamassa toisen päälle, niin täytyy jarruttaa aika nopeasti? Et ihan ymmärrä, että autoilijana olen varovainen, kun näitä kadun ylittäjiä on monenlaisia. Jos ylittää kadun siten, että minä olen jokin kuningas tai kuningatar, niin päätän mennä lähes auton alle? Ei niitä jarruja löydy silloin, jos suojatien ylittäjä haluaa lähes tulla ajetuksi päälle? Tilanne oli kyllä se, että suojatien ylittäjä empi ja päätti jäädä kadun reunaan odottamaan, mutta yhtäkkiä päätti ylittää tien varoittamatta? Miten helvatassa voin tietää, mitä toinen ajattelee? Löin jarrut pohjaan, kun näki hänen ilmeestään, että minähän tästä menen vaikka auton alle. Tööttäsin toki. Ne kävelijät oikeasti kuvittelevat olevansa jotain, että autosta toki ne jarrut löytyy lähes joka kerta.
Siis teille pitää näyttää kuka on boss. Ette te muuten opi.
TE ette tapa muita ihmisiä ajoneuvollanne ja murahvälineellänne otatte vastuun ja ajatte varovasti. Niin kiire ei voi olla että ei voi odottaa muutamaa kymmentä sekuntia. Teillä on aikakone hallussanne joka tappaa.
TE odotatte kun kävelijä menee. Sillä sipuli. Onko tämä nyt ymmärretty? Sä odotat siinä vaikka minuutin että se ihminen päättää mennä yli tien. Se ihminen on tärkeämpi kuin sun muutaman minuutin myöhästyminen jostain.
Tajuutko tätä retardi?
Mtä sä menetät aikakoneellas? Se ihminen menettää henkensä sun käsistä jos et ole vastuullinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no näitä kasvattajia on hautausmailla, eikä autoilijalle ole tullut edes sakkoja. Jalankulkijan velvollisuudet kannattaa ottaa selvää ennen kuin alkaa edes leikillään pätemään. Niin ja vaikka olisi valaistu katu ja jäät ilman heijastinta auton alle, sinä ole syyllinen.
Juuri tuota asennetta autoilijoilta penäsinkin tähän keskusteluun. Se paljastuu nopeasti. Ei hillitä hermoja senkään vertaa että oltaisi asiallisia. Kyllä. En välitä vaikka päälleni ajetaan. Olen yrittänyt itsemurhaa monesti.
Kasvatan ihmisiä. Jos päälleajajani jatkossa miettii vähän järkevämmin että oliko oikeasti kiire töihin aamulla, kun myöhään lähti. Niin hyvä niin. Minä menen tielle ja muut odottaa sen verran. Ei vie aikaa paljoa. Pistän teidät odottamaan kiltisti kun kävelen vauvan aske
Tommoseksi se pitkäaikainen autoilu muokkaa aivoja. Muutut peruuttamattomasti tuollaiseksi. Et koe mitään vaikka ajaisit lapsen päältä kunhan et myöhästy minuuttia töistäs. Mulkku.
Sun kaltaisia ihmisiä pitäisi pöllyttää huolella. Vanhempas ei kasvattaneet susta kunnon ihmistä. Se joka kuritta kasvaa, niin kunniatta kuolee. Niin minun aikana sanottiin ja sanottiin ennen sotiakin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuotakin ihmettelen miten taajama-alueella ei katuvalojen alla nähdä auton valoissa jalankulkijaa jos ei ole heijastinta??! Ymmärrän ettei pimeällä maalaistiellä näe kuin vasta kohdatessa, mutta jos ei katuvalojen alla näe jalankulkijoita, on aika lopettaa pimeän ajaminen.
Täällä päin ainakin on katuvalot pääosin niin harvassa, että niiden väliin jää selkeästi pimeämpi valokatve, jolloin etenkin märällä kelillä ne katuvalot lähinnä heijastavat ylimääräistä valoa silmiin ja vaikeuttavat entistään siellä pimeässä seisovan ihmisen havaitsemista. Kyllähän ne sitten siinä kirkkaalla valaistulla alueella taas näkyvät.
En tiedä missä syrjäkylillä valot on niin harvassa ettei auton valot + katuvalot riitä jalankulkijan havaitsemiseen, oli hänellä päällä sitten mitä vaan.
Kaikkein raivostuttavimpia ovat jalankulkijat, jotka seisovat suojatien vieressä odottamassa, että joku auto tulee ja joutuu sitten heidän takiaan pysähtymään. Samassa ajassa olisivat päässeet moneen kertaan sen suojatien yli
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Jonkin aikaa sitten olin ylittämässä suojatietä vihreillä valoilla, kun tällainen "surnuttaja" (uusi sana minulle) kääntyi ihan suoraan suojatielle, ei siis hivuttautunut pikkuhiljaa vaan meinasi suoraan ajaa päälle, ja sitten kehtasi vielä vihaisena tööttäillä.
Mun mies liukastu tuollaisen konepellille koko painolla seljälleen. Kyynarpäälla osui ja tuli lommo. Tuulilasiinkin tuli särö ilmeisesti miehen päästä tai toisesta kyynarpäästä. Autoilija oli harmistunut kun auto hajosi silminnähden. Mieheni on 188 ja painaa päälle satakiloa.
Tuttavan pieni lapsi jäi pyörällä eturenkaiden alle. Kaatui kyljelleen surnuttajan ajaessa eteenpäin. Pyörä meni rikki ja tuli kovat sakot autoilijalle.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein raivostuttavimpia ovat jalankulkijat, jotka seisovat suojatien vieressä odottamassa, että joku auto tulee ja joutuu sitten heidän takiaan pysähtymään. Samassa ajassa olisivat päässeet moneen kertaan sen suojatien yli
No nuo jalankulkijat eivät luota pääsevänsä turvallisesti suojatien yli ennen kuin auto ihan oikeasti pysähtyy.
Ilmeisesti ihan syystäkin, mitä tätä palstaa lukee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ärsyttää surnuttajat. Eli autoilijat jotka kääntyvät vaikkapa valoista suojatielle jossa palaa samaan aikan vihreöt sekä jalankulkijalla että kääntyville autoille. Niin sen sijaan että se auto odottaisi liikkumatta paikallaan että jalankulkijat ehitvät ylittää suojatien, niin se lähtee surnuttamaan pikkuhiljaa sitä 2000-kiloista metallikasaansa siihen suojatien päälle. Mitä tuollaisella surnuttamisella voittaa aikaa, jotain 0,1 sekuntia? Ja tuo on todella yleistä käyttäytymistä. Onkohan se jokin psykologinen ilmiö, että kun karsinan portit avataan, niin sitä tekisi mieli rynniä saman tien ulos, mutta samalla pitää odottaa kävelijät pois edestä, niin sitä päätyy välimallin ratkaisuun eli surnuttamaan hitaasti kohti suojatietä
Muistan kun oma lapsi oli päiväkoti-ikäinen ja kuljimme päiväkotimatkalla suojatien yli ja kävi juuri tuollainen s
Teepä tuo minulle, niin naamasi ja lapsesi menee mäsäksi.
Vierailija kirjoitti:
Kun pelkäävät teitä hulluja tappajia murhavälineissänne.
Ei teistä koskaan tiedä. Päässänne on vikaa. Aivot on pilattu laitteella joka tekee kärsimättömäksi ja kuljettaa hetkessä toiseen paikkaan, mutta sekään ei riitä. Pitäisi vielä nopeammin päästä ja ai että kun on ihmisiä tiellä estämässä sitä!
Vierailija kirjoitti:
Teepä tuo minulle, niin naamasi ja lapsesi menee mäsäksi.
Siinä meillä tyypillinen autoilija. Uhoaa ja huutaa pienestä kopista, mutta kun jalankulkija nostaa kädet nyrkkeilyasentoon ja hypähtelee uljaasti että tuu tänne, niin ei uskalla. Kaasutttelee vaan kovaäänsesti paskat housuissaan ja uhkailee ajaa lasten päälle.
Sä oot totisesti henkilöautoilija!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nuo jalankulkijat eivät luota pääsevänsä turvallisesti suojatien yli ennen kuin auto ihan oikeasti pysähtyy.
Nämä ovat niitä pahimpia liikenteentukkijoita, jotka ovat omiaan aiheuttamaan välinpitämättömällä käytöksellään tieraivoa. Kun ollaan menossa suojatielle, sinne mennään reippaasti, eikä jäädä unelmoimaan! Olen useammalle lapselle joutunut soittamaan torvea, kun eivät ole älynneet ylittää sitä hiton suojatietä, vaan tukkivat liikenteen seisoskelullaan.
Enpä ole koskaan nähnyt ihmisen LOIKKAAVAN suojatielle, kuten kaasujalat väittävät.
Ja olen jo 57- vuotias, kaupungissa ikäni asunut.
Vierailija kirjoitti:
Intuitio keroo sen että täysin päästään vialla olevia ne autoilijat on. Oma isäkin ajoi autoa aamulla töihin täysin raivohulluna. Kiroili ja raivosi. Haukkui muita ihmisiä jotka oli liikenteessä jalkankulkijoista autoilijoihin.
Olisi pitänyt nauhottaa miehen käytös että tajuaa. Ei autoilijat tajua edes että ovat jatkuvasti valmiina "tappamaan" sivullisia.
Ja sivullisiahan he tappavat saastuttamalla ilmakehää pahemmin kuin tupakoitsijat konsanaan.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ärsyttää surnuttajat. Eli autoilijat jotka kääntyvät vaikkapa valoista suojatielle jossa palaa samaan aikan vihreöt sekä jalankulkijalla että kääntyville autoille. Niin sen sijaan että se auto odottaisi liikkumatta paikallaan että jalankulkijat ehitvät ylittää suojatien, niin se lähtee surnuttamaan pikkuhiljaa sitä 2000-kiloista metallikasaansa siihen suojatien päälle. Mitä tuollaisella surnuttamisella voittaa aikaa, jotain 0,1 sekuntia? Ja tuo on todella yleistä käyttäytymistä. Onkohan se jokin psykologinen ilmiö, että kun karsinan portit avataan, niin sitä tekisi mieli rynniä saman tien ulos, mutta samalla pitää odottaa kävelijät pois edestä, niin sitä päätyy välimallin ratkaisuun eli surnuttamaan hitaasti kohti suojatietä
Meinaatko että pitäisi jäädä odottamaan johonkin kauemmas ? Katsos kun on täysin laillista lähteä vihreällä liikkeelle, edes poliisi ei jää odottelemaan ertä jalankulkijat ovat menneet vaan ajavat lähemmäs
Vierailija kirjoitti:
Toihan kuvastaa vain sitä heikkohermoisuutta millaseksi auton käyttö on sun aivos muokannut.
Mikä siinä on vaikeaa odotella 30s?
Sulla on todella nopea laite käytössäs ja ei voi olla niin kiire mihinkään oikeasti. HERÄTYS JUMALAUTA TONTTU NYT!
Oli tv:ssä se mainos, jossa porukka jonossa tiellä hokee minäminäminää. Siinä kysyttiin että mikä meihin fiksuihin ihmisiin menee liikenteessä? Vastaus on, että ei mene mikään. Vaan niillä, joilla on, on ollut alunperinkin.
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole koskaan nähnyt ihmisen LOIKKAAVAN suojatielle, kuten kaasujalat väittävät.
Ja olen jo 57- vuotias, kaupungissa ikäni asunut.
Nykyään on niin paljon mielenvikaisia ihmisiä ja heille myönnetään lupa ajaa autoa. Ajokoulun taso lienee laskenut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tapana rämpätä suojateiden valoja aina kun kävelen ohi vaikken ohittaisi tietä. Hauska opettaa kärsivällisyyttä autoilijoille. Odottaminen ei ole niin vakavaa. Kyseessä on vain muutama kymmenen sekuntia. Se on aivan kuin kaupan jono.
Ei tarvitse menettää hermojaan moisesta.
Minä teen samaa rollaattorin kanssa. Siinä moni letka pysähtyy minun vuokseni. Tekee hyvää pysähtyä ja rauhoittua vähän.
Eläkeläisenä autan vähän nuorempaa polvea rauhoittumaan, kun aina on niin kiire jonnekin.
Siinä letkassa on nuori menossa nostamaan kaatunutta dementikkoisovanhempaansa, jolta todennäköisesti on jotain murtunut. Mutta ihanaa että saat näpäyttää häntä, mikä onkaan hauskempaa kuin mummo kivussa!
Vierailija kirjoitti:
kyllähän tää opetetaan autokoulussa hidastetaan aina suojatielle ja katotaan ettei sielä ole ketään. ja kyll ne pitäs päästää aina menee eka. toimii ihan hyvin monessa maassa
Monessa muussa maassa suojatiet ei ole niin vaarallisissa paikoissa kuin Suomessa, missä voi olla suojatie keskellä 4-kaistaista tietä jolla on 60km/h rajoitus.
Eli ensin tehdään surmanloukkuja ja sitten ihmetellään kun ihmiset jää auton alle.
Huomaa aloituksesta, että ap ei omista autoa tai muut kommentoijat. Että sitä autoa ei ajeta toki toisten yli tai aiheuttamalla liikenne vahinkoja. Mutta oikeasti sen suojatien ylittäjä ylittää tien vasta sitten, kun etäisyyttä vain 2-3 metriä. Ei autoilija voi tietää kenenkään ajatuksia, että milloin lähdet ylittämään sen suojatien? Jos sinne oikeasti rynnätään vasta sitten, kun etäisyyttä autoon vähäisesti?!! Jos siis ryntäät auton eteen vasta, kun sinä kävelijä sen päätät vain ylittää tien? Me autolla ajavat emme ole ennustajia. Joten kaikille varovaisuutta liikenteeseen.
Muistan kun oma lapsi oli päiväkoti-ikäinen ja kuljimme päiväkotimatkalla suojatien yli ja kävi juuri tuollainen surnuttaja.
Lapseni liukastui surnuttajan alle ja autoilija ei tajunut. Minä kiskoin lapsen pois auton alta ja annoin kunnon potkun etuvaloihin maiharilla. Kuski vain kurkisti ikkunasta kärsimättömästi että sattuiko pahasti. Tokaisin että lamppusi meni mäsäksi.