Miksi työskentelen mieluummin etänä kuin toimistolla?
Ensiksi ergonomia: kotona on omien säätöjen mukaan oleva työtuoli, hyvät näytöt, johdot valmiiksi kytkettyinä. Toimistolla ei ole omia työpisteitä eikä paikkoja saa päiväksi varata, jos joutuu hetkeksi poistumaan muualle.
Tärkeimpänä kuitenkin: kotona on sohva, jonne voit hetkeksi heittää rentoon asentoon keräämään ajatuksiasi. Toimistolla päädyt taukoa kaivatessasi kahvihuoneeseen kuuntelemaan lätinää säästä tai tositv:stä. Toimistotauon jälkeen olo ei ole palautunut eikä ajatus kulje. Mutta tulihan näyttäydyttyä paikan päällä. Se on kuulemma tärkeää, vaikka siellä kaikki olisivatkin etäpalavereissa samalla tavalla kuin kotona työskennellessä.
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
Aika pahasti on tiedonkulun ongelmia, jos kehittäminen on kahvihuoneessa kuullun varassa.
Itse teen työkseni infrasuunnittelua rakennusalalla ja käytetyt työtunnit pitää merkata jollekin asiakasprojektille puolen tunnin tarkkuudella. Jos tunteja merkkaa liikaa sisäisille numeroille kuten kehitykseen, osaston tulos kärsii ja pomo saa satikutia ylemmiltään. Tämän takia epämuodollinen kahvikoneella käyty tiedonvaihto on tärkeätä, koska se merkataan asiakasprojektille toisin kuin erikseen sovitut "kehitystilaisuudet" yms.
Toki epävirallista tiedonvaihtoa tapahtuu myös sähköisiä reittejä pitkin, mutta ei samassa määrin.
Täydellisessä maailmassa firmalla olisi varaa hoitaa kehitystä jotenkin muutenkin, mutta reaalimaailmassa Suomen top 3 -konsulttifirma ei siihen taivu.
En jaksa työkavereiden typeriä juttuja ja jatkuvaa juoruilua. Koko ajan työtä tullaan keskeyttämään. Siellä toimistolla viihtyvät ne tyypit jotka käyttävät sen päivän juoruiluun ja muiden häiriköintiin. Kotona on ihana rauha ja saa tehdä niitä töitä ilman, että keskittyminen koko ajan häiriintyy.
Vierailija kirjoitti:
Kyllhän kahvihuoneessa työpaikalla ihmiset keskustelevat paljon työhön liittyvistä asioista. Näin ainakin on ollut työpaikoilla missä itse olen ollut. Kun yhä useampi on etätöissä ei tälläista informoivaa, kehittävää keskustelua synny. Ja eihän siinä kärsi kuin yritys itse. Kehitystä ei tapahdu. Toinen juttu on sosiaaliset kontaktit. Eivät etätyöläiset näitä ilmeisesti kaipaa. Ikävää. Halu tuntea itsensä vapaaksi ja tehdä asiat päivän aikana "minä itse" määrään tyylillä.
Kyllä siellä juorutaan ihan muita kuin työasioita ja jos jotain työasiaa sivuavaa kuulee, niin usein informaation sijaan leviää paljon haitallista disinformaatiota.
Mikä vika on tehdä töitä omalla tyylillään. Pakottaako joku vielä nykyäänkin työntekijät tekemään työnsä jollain tietyllä sabluunalla? Pääasia on kai se lopputulos, ei se että istuu ahkeran oloisena päätteen ääressä.
Työpäivästä iso osa vietetään johonkin asiaan liittyvässä palaverissa, ja koska palavereja ei enää järjestetä neukkareissa vaan teamsissa niin toimistolta puuttuu tähän sopivat tilat.
Avokonttorissa on ikävä kailottaa palaveriasioita muiden kuullen, ja lisäksi osa asioista on sellaisia ettei ne kuulu kaikille omankaan firman ihmisille.
Yksi mahdollisuus on varata itselleen neukkari ja istua siellä läppärin kanssa, mutta läppärin näyttö on aika paljon huonompi kuin kunnollinen erillinen näyttö.
Tästä syystä teen aika paljon etänä koska kotona ei tarvitse pelätä häiritsevänsä muita ja lisäksi omassa etätyöpisteessä on ergonomiat, näytöt, kamerat ja mikrofonit aina paikallaan.
Toimistoille tarvittaisiin perinteisiä työhuoneita jotka olisi varusteltu erityisesti Teams palavereja varten. Näitä pitäisi rakentaa neukkareiden ja avokonttorin tilalle.
Säästän polttoainekuluissa noin 250 e/kk ja työmatkoissa noin 1,5 tuntia/päivä, voin nukkua noin 40 minuuttia pitemmät yöunet/yö, voin tehdä taukojen aikana osissa päivän lihaskuntotreenit, pienet kotityöt yms. ja näin päivään jää enemmän omaa aikaa töiden jälkeen ja kaikesta tästä huolimatta olen vähintään 20-30% tehokkaampi etänä kuin toimistolla.
Kollegoiden parfyymit ja hiuslakat, koirat, tuoksukynttilät, pyykinpesuaineet yms. tuoksuvat, kotona pysyn työkuntoisena.
Voi tissutella/parantaa darraa töiden lomassa.Tosin onhan tuota tehty konttorillaki tuhat kertaa.
t. DI
Nepsylapsi ja keskellä työpäivää hoidettavat kuntoutukset / koulutapaamiset / yllättävät haut / lääkärikäynnit yms. Nyt mahdollista hoitaa nämä joustavasti työpäivän ohessa niin että saa silti päivän työtunnit kasaan. Työnantajalle tilanne on ok, kun työkalenteri on ajan tasalla ja työt etenevät suunnitellusti.
Mulla ehkä suurin syy tehdä etänä töitä niin paljon kuin mahdollista on se että en vaan jaksa ylläpitää sitä pirteää ja energistä hymyilevää roolia ja esittää että olisin jollain tapaa kiinnostunut kahvitauolla työkaverin lapsen harrastuksesta tai kissan instagram-tilistä. Mulla on muuten tosi sosiaaliset harrastukset ja verkostoja löytyy niin en vaan töissä jaksa vetää mitään roolia. Ja työ isossa julkisessa organisaatiossa, jossa on liikaa työntekijöitä ja kaikenmaailman tiimipäällikköä ja muuta niin ei se mua juurikaan sisällöllisesti kiinnosta. Enkä jaksa esittää että kiinnostaisi. Teen sitä nyt toistaiseksi koska joku työ on toki oltava mutta anyways jään pian äitiyslomalle ja sen jälkeen ehkäpä etsin muita hommia.
Lisäksi on sitten ne perinteiset syyt eli en voi sietää avokonttoria, jossa ei ole omia työpisteitä ja kotona omassa rauhassa on niin paljon parempi keskittyä, pitää tauot, syödä, vaihtaa asentoa jne.
Jos oma työ olisi koneella istumista, niin varmaan sitä itsekin mieluiten yksin tekisin kuin muiden ympäröimäni. Toisaalta kyllä tämä kotoa lähteminen jotenkin päivää rytmittää. Vaikka elämänhallinta on ihan kunnossa, niin kyllä varmaan jossain vaiheessa alkaisi seinät kaatua päälle.
Ihan oikeasti kaikki tietävät, että etätöissä sluibataan. Mutta sitä tekevät myös pomonne, joten se siitä. Työelämä voi muuttua rennommaksi ja se on pelkästään hyvä asia.
Meidän työpaikalla on käytössä etätyötarkastus. Jokainen työntekijä on sitoutunut siihen että tarkastaja saa vierailla heidän luonaan. Tarkastuksessa varmistetaan että työntekijä keskittyy töihin työaikana.
Mitä te etätyötä te teette?
Haluaisin niiiiin löytää etätyötä. En tosin myyntiä
harmi kun oikeita töitä ei voi tehdä etänä.
Jee kohta ei tarvitse työpäivän aikana nähdä ihmisiä ollenkaan.
En enää ikinä ota vastaan työtä jossa ei ole mahdollisuutta etätyöskentelyyn! Ihan hirveätä mennä edes takas 5 pvä vkossa. Pitää herätä aamuyöllä, että on klo 8.00 työpaikalla. Kuunnella idioottien juttuja koko päivä.
Vierailija kirjoitti:
Kollegoiden parfyymit ja hiuslakat, koirat, tuoksukynttilät, pyykinpesuaineet yms. tuoksuvat, kotona pysyn työkuntoisena.
Juuri tämä!!! Astmaatikkona kärsin ja vaikka kuinka sanon asiasta, ei välitetä. Lisään tähän vielä rasittavat työkaverit. Yksi ukko istuu vastapäätä. Naputtelee sormia pöytään, tekee omituisia ääniä. Hakkaa näppistä. Syö eväät mässyttäen työpisteellä.
Lue avausviestin kyaymys uudelleen huolella. Lähityö sopinee lukutaidottomille ilmeisesti paremmin
Etätöissä voi olla kännissä/krapulassa
Me olemme nettiyhteydessä etätöissä, joten jäätäisiin aika helposti kiinni, jos oltaisiin lenkillä työpäivän aikana. Nettiyhteys sen vuoksi, että tarvitaan kuitenkin kollegiaalista tukea töissä, joten soitellaan aika paljon toisillemme päivittäin ja ne ovat kuvapuheluita.