Miksi työskentelen mieluummin etänä kuin toimistolla?
Ensiksi ergonomia: kotona on omien säätöjen mukaan oleva työtuoli, hyvät näytöt, johdot valmiiksi kytkettyinä. Toimistolla ei ole omia työpisteitä eikä paikkoja saa päiväksi varata, jos joutuu hetkeksi poistumaan muualle.
Tärkeimpänä kuitenkin: kotona on sohva, jonne voit hetkeksi heittää rentoon asentoon keräämään ajatuksiasi. Toimistolla päädyt taukoa kaivatessasi kahvihuoneeseen kuuntelemaan lätinää säästä tai tositv:stä. Toimistotauon jälkeen olo ei ole palautunut eikä ajatus kulje. Mutta tulihan näyttäydyttyä paikan päällä. Se on kuulemma tärkeää, vaikka siellä kaikki olisivatkin etäpalavereissa samalla tavalla kuin kotona työskennellessä.
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toista vuotta tehnyt etätyötä enkä enää vaihtaisi pois. Käyn kerran pari viikossa toimistolla.
Etänä työtehoni on paljon parempi. On rauhallista ja hiljaista keskittyä työhön. Ei ole keskeytyksiä eikä painetta työkavereiden kanssa taukoiluun. Toimistolla usein liikaa sosialisointia ja pitkiä taukoja. Outona kai pitävät kun tykkään tehdä työtä, en kaveerata liikoja.
Ystävät ja läheiset ovat sitten erikseen vapaalla. Töissä tehdään töitä.
Sama täällä. Kotitoimistolla minulla on ihan erillinen ja hyvin tarpeisiini varusteltu työhuone, kun olen työni puolesta varsin paljon tekemisissä asiakkaiden kanssa sekä etäpalaverien että puheluiden muodossa. Toimistolla avokonttori, joka siellä ollessa hankaloittaa normaalia työskentelyä, kun vaikkapa puheluiden ajaksi pitää mennä äänieristettyyn puhelinkoppiiin. Jos satun kaipaamaan joskus sellaista ihan oikeiden elävien työkavereiden seuraa, niin sitten voin halutessani voin käydä toimistolla. Tuollaista tunnetta tulee kyllä äärimmäisen harvoin, sillä itsekin haluan työaikana keskittyä töiden tekemiseen enkä sosiaalisiin asioihin työkavereiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ihme etteivät työnantajat ymmärrä miten kuormittavia ympäristöjä työskennellä toimistot ovat. Siksi sinne ei haluta palata. Kotona voit viettää tauon miten haluat. Toimistolla taas yleensä joku haluaa kahvikupin ääressä jauhaa projekteista.
tai kyttääjät. Saa olla rauhassa eikä tarvii stressata aamulla johonkin. SE on suurin syy.
Vierailija kirjoitti:
Olipa todella uniikki ja harvinainen aihe AP:lta. Miksi olen mieluummin kotona kuin töissä. Voisiko joku vielä tehdä postauksen, "miksi syön mieluummin jäätelöä kuin menen juurihoitoon"?
koska On tyyppejä jotka haluaa toimistoon. sit o niitä jotka ovat nii tehokkaita himassa et auta armias. sit on ne ketkä lintsaa etänä. Kaikilla on joku syy.
Asun Virossa ja teen työni kotoa. Talvisin hyvä, sillä Tallinnassa ei ole lumen aurausta kävelyteiltä. (En autoile.) Välillä on vaikea kävellä minnekään lumipaakkujen päällä, edes lähimmälle pysäkille. Just ja just saan käveltyä salille asti, se riittää:)
Käyn kyl konttorilla hoitamassa muutamaa real life -juttua 1 x / kk, samalla saa juteltua muiden kanssa, mut se päivä meneekin kokonaan jutteluun ja sushilla käymme yhdessä samal.
Korona-ajan ehdoton parhaus oli etätöiden hienouden tajuaminen ja niiden lisääntyminen useissa paikoissa. Olen jo opiskellessa taistellut pakko 8h päiviä vastaan, olen ahkera ja saan pienemmässä ajassa usein parempaa jälkeä kuin moni muu tuossa 8 tunnissa. Varsinkin kun saan tehdä omassa rauhassa ja tauottaa oman tarpeen mukaan. Aamu-unisena/iltavirkkuna kaikkein parasta on jos voi päättää työskentelyajankohdan itse. Tehokkuus on silloin huipussaan etänä. Säästää aikaa ja rahaa kun ei tarvitse matkata työpaikalle ja voi ostaa sopivaa/sopivanhintaista ruokaa työpäivään. Toki välillä, vaikka kerran viikossa on mukava palaveerata livenä ja nähdä työkavereita.
Olen tehokkaampi kotona, oma paikka, oma ympäristö, oma vessa.
Työpaikalla mielestäni häiritsen muita puhumalla koko päivän työssäni.
...ja mulla on autismi = konttorin kirkkaat valot ja äänet ovat jotain, mitä en kestä päivittäin. Ihan terveydellisesti ja mielenterveydellisesti mulle on hyödyllistä työskennellä kotoa. Ja sit välillä teen bussissa/junassa töitä mennessäni Riikaan, Vilnaan, Pärnuun Narvaan minne nyt satunkin meneen, eikä tartte kenellekään tilittää, että teinpä liikenteessä töitä. Yritän pitää etähommana koko urani myös tulevaisuudessa, näistä syistä.
Asun Virossa ja teen työni kotoa. Talvisin hyvä, sillä Tallinnassa ei ole lumen aurausta kävelyteiltä. (En autoile.) Välillä on vaikea kävellä minnekään lumipaakkujen päällä, edes lähimmälle pysäkille. Just ja just saan käveltyä salille asti, se riittää:)
Käyn kyl konttorilla hoitamassa muutamaa real life -juttua 1 x / kk, samalla saa juteltua muiden kanssa, mut se päivä meneekin kokonaan jutteluun ja sushilla käymme yhdessä samalla.
Vierailija kirjoitti:
Minulla taas ongelma on se, että meillä ei ole tilaa kahdelle isolle näytölle eikä isolle sähkötyöpöydälle. Tarvitsen myös tehokkaan koneen, sen tason läppärit olivat vielä muutama vuosi sitten älyttömän kalliita, nyt en tiedä. Toisaalta missään läppärissä ei ole minulle riittävän isoa näyttöä. En kerro ammattiani, mutta minulla on toisella näytöllä laaja satojen rivien excel-taulukko josta haen tietoja tai pelkkä teollisuushallin pohja, joka minun pitää nähdä välillä puhtaana ja toisella näytöllä on se koko halli, johon piirtelen tekniikkaa. Tämä ääriesimerkki työstäni. Joskus mulla pitää olla kolmekin, parhaillaan neljäkin, näyttöä ja se onnistuu jakamalla toinen iso näyttö osiin. Läppärin kanssa ei saa niin hyvää ergonomiaa.
Minä päätän toimistollakin tauoista itse. Meillä ei ole varsinaisia kahvitaukoja, vaan jokainen pitää tauon silloin kun siltä tuntuu. Syön tauollla hedelmän tai v
Meillä on omasta takaa iso työpöytä, ei tosin mikään sähköpöytä ja kunnon työtuolikin on. Puoliso on tuon kokonaan vallannut. Kun etätyöt alkoi, hän raahasi töistä ison näytön kotiin ja telakan, läppäreitä on väliin useampikin, kaikki töistä. Omaa kotikonetta ei juuri ole kukaan käyttänyt. Kaikki muutkin niitä teholäppäreitä raahaavat kotiin etätöitä varten. Jos työnantaja ei niitä anna, niin sitten ne voi laittaa verovähennyksiin, samoin kuin työhuonevähennyksen ja nettiyhteyden. Joissakin paikoissa työnantajat jopa maksoivat työtuolin ja pöydän kotiin. Nykyään puolisoni käy kerran pari viikossa paikan päällä, ihan siksi, että tapaa muutamia henkilöitä ja saa epävirallisia tietoja. Itse työt hoituu kotoa ihan samalla lailla kuin paikan päällä, paitsi ettei töissä voi ottaa nokosia, jos siltä tuntuu. Työajatkin ovat pitkälti ihan sellaiset kuin itse haluaa, vain jotkut sovitut kokoukset yms vaativat läsnäolon tiettyyn aikaan.
Minulla on 10 minuutin työmatka. En missään nimessä halua etätöitä kotiin, tulisi varmaan vain katseltua paljon kissavideoita. Vapaa-aikana voi olla sitten kokonaan irti töistä ja levätä kunnolla :)
Vierailija kirjoitti:
Kovasti täällä kaikki kehuu omaa tehokkuutaan etätöissä mutta mikähän on totuuden laita? 4 tuntia tehdään töitä ja loppupäivä (siis työaika) katellaan netflixiä tai käydään lenkillä...
Kyllä, joskus näin, en kiellä. Mutta jos töitä on vähän, niitä olisi ihan yhtä vähän toimistollakin. Sitten loppuaika pyöriteltäisiin peukaloita.
Etätöissä sentään voi käyttää luppoaikaa vaikka käymällä lenkillä. Hyödyksi sekin on, myös työnantajan näkökulmasta! Työnantajaani kiinnostaa lähinnä se, onko työni tehty vai ei. Jos olen tehnyt sen nopeammin, ei hänellä ole mitään sitä vastaan että käytän loppuajan johonkin muuhun kuin työtuolissani toimettomana istumiseen.
Kannattaa ottaa huomioon myös se toinen puoli. Kotona saatan tehdä töitä vielä illallakin, jos niitä on paljon. Eli hiljaisemman päivän lenkilläkäyntiin kulunut aika korvaantuu, toisin kuin toimistopäivien luppoaika. Toimistolla menee myös paljon aikaa turhaan jutusteluun ja keskeytyksiin. Vaikka olisi siellä 8 tuntia, sama työmäärä on kotona usein tehty 6 tunnissa.
Kyllhän kahvihuoneessa työpaikalla ihmiset keskustelevat paljon työhön liittyvistä asioista. Näin ainakin on ollut työpaikoilla missä itse olen ollut. Kun yhä useampi on etätöissä ei tälläista informoivaa, kehittävää keskustelua synny. Ja eihän siinä kärsi kuin yritys itse. Kehitystä ei tapahdu. Toinen juttu on sosiaaliset kontaktit. Eivät etätyöläiset näitä ilmeisesti kaipaa. Ikävää. Halu tuntea itsensä vapaaksi ja tehdä asiat päivän aikana "minä itse" määrään tyylillä.
Toimistolla on parempi ergonomia, siellä on sähköpöytä ja hyvät tuolit. En viitsi ostaa kotiin sähköpöytää ja tuolia, olisi sellaiset tietty hyvä olla, mutta niihin menee muutama satanen. Kotona saa tehdä rauhassa töitä ilman avokonttorin aiheuttamaa hälinää. Puhun asiakkaiden kanssa ja pystyn paremmin keskittymään töihin kotona töitä tehdessä.
Säästyy monta tuntia päivässä, kun ei tarvitse käyttää niitä työmatkoihin. Bensaa kuluu vähemmän. Julkisilla jos kulkisin, niin työmatkat nielisivät suunnilleen 4h/päivä. Siinä menisi 12 tuntia eli puolet päivästä duuniin ja työmatkoihin. Ei paljon jäisi aikaa perheelle tai itselle.
Aika pahasti on tiedonkulun ongelmia, jos kehittäminen on kahvihuoneessa kuullun varassa.
Toimistolle meneminen kyllä häiritsee pahasti työntekoa.
Ensiksi tosiaan työmatkaan saa varata noin 45 min per suunta.
Olen juuri ja juuri päässyt työhuoneeseen aloittelemaan töitä klo.8, kun jo ihmiset saapuu huoneeseeni juttelemaan niitä näitä.
Klo. 9 alkaa ensimmäinen kahvitunti ja palaveri, se kestää välillä 1-1,5h, ja puolet ajasta puhutaan aivan kaikkea muuta kuin työasioita.
Sitten alkaakin jo pian lounastunti klo.12, joka sekin kestää päälle tunnin ja puhutaan edelleen kaikkea muuta kuin työasioita tai valitetaan töistä, miten on niin kiire ja paljon töitä jne. (:D)
Klo.13 paikkeilla mennään hetkeksi lukemaan sähköposteja ja sitten klo.14 on taas kahvitauko, joka sekin yleensä muuttuu kahvitunniksi.
Klo. 15 jälkeen ei kerkiä enää aloittelemaan mitään työhommia, kun pitää alkaa valmistautua kotiinlähtöön. :)
Etäpäivinä sitten teen ne varsinaiset työtehtävät.
Aina kun yrittää tehdä jotain keskittymistä vaativaa töissä, niin se keskeytyy. Joku koputtaa oveen tai muuten vain tulee juttelemaan. Välillä laitan huoneen oven kiinni ja punaisen "varattu"-valon päälle, että saisin olla rauhassa, mutta sitäkään ei aina kunnioiteta. Juuri viime viikolla olin keskittymässä erään vaativan tehtävän tekemiseen, kun työkaveri vaan tupsahti sisään, istui penkille ja alkoi purkaa turhautumistaan esihenkilöihin tai jotain. Ei kysellyt, onko minulla kiire taikka mitään sellaista. Jouduin sitten sanomaan hänelle, että anteeksi, minun täytyy nyt keskittyä tähän tehtävään, että se menee oikein ja voisitko poistua. Hän sitten pahoitellen luikki äkkiä huoneesta pois.
Mutta joo. Jos haluaa saada työt tehdyksi kunnolla ja ajallaan, niin etätyöt on parasta siihen. Mutta johtotasolta vaaditaan toimistolle, koska muuten vain laiskotellaan etätöissä. :)
Näin lähityötä 100 % tekevänä ihmettelen näitä toimistolle hinkujia. Valaiskaa hiukan minua. Miksi? Miksi lähdette ajamaan esim 30 km työmatkaa pimeänä, helvetin kylmänä talviaamuna ja raaputtelemaan auton laseja. Meikkaamaan aamulla ja kampaamaan tukan, katsomaan siistit toimistovaatteet, varautumaan eväiden pakkailuun, ymymym. Kun saman ajan voisitte hipsiä kotitossuissa koneen ääreen lämpimässä kämpässä. Hiipparoida välillä hakemaan kahvia keittimestä, heittää vaikka pyykit koneeseen tauolla ja muutenkin olla vapaammin. Jää myös ylimääräistä aikaa joka muuten kuluisi työmatkoihin. Työ on myös tuotteliaampaa kun ei tule pakollisia taukoja tai työkavereiden kanssa toimiston ovella höpöttelyä. Mikä siellä toimistolla kiehtoo noin että sinne on raahauduttava joka aamu vaikkei olisi pakko??! Itse siis teen työtä jota ei voi tehdä olematta fyysisesti työpaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotona pikkupäissään hommat luistaa paremmin kuin selvänä toimistolla!
Kiva että sinä olet löytänyt itsellesi sopivia työtapoja.
Juu! Tienaankin paremmin, kun osa palkasta on provisiota.
Varsinkin kun ja jos sen saa viinana.
No, maksasi sanoo poks poks Juicen sanoja lainatakseni. Tissuttelu on kaikista pahinta.
Mun yks ent työkaveri piti tommosta tapoinaan, kulki "yskänlääkepullo" mukanaan, niin ykskaks, pumppu petti ja niin loppui taru! Rasvamaksa ja muuta, mutta trombi...viina vie. Oli aika nuorikin...
Kenenkään maksa poksahtele, jos to ja pe vuorot pikkukivassa duunailee. Kunnon dokaaminen on aivan eri asia e
Ei ole todettu olevan mitään haitattoman alkoholin käytön ylärajaa. Vähäinenkin käyttö on syöpäriski (ja monen muunkin sairauden riski). Jo suut ja kurkkuakin syövyttää alkoholiryyppy, sisäelimistä puhumattakaan. Ei maistu lemmikkieläimillekään, niiden vaisto varoittaa alkoholia nauttimasta. - Googlasin uusimpia tutkimustuloksia, ei ole omaa mututuntumaa.
Sisäilma ongelmat töissä, haiseva desinfiotu denaturoitu toimisto, äänekkyys, paskan haju, kenkien pitäminen jalassa.
En mene enää paikan päälle töihin.
Me muutettiin avokonttoriin, ja kyllä etätöissä on niin paljon rauhallisempaa ja parempi keskittyä töihin. Meillä pitäisi käydä toimistolla kaksi kertaa viikossa, mutta olen vähän luistanut siitä. Viimeksi oli parin viikon tauko eikä pomo ei sanonut mitään vaan iloisesti moikkasi, kun viimeksi nähtiin. No nyt loppuvuoden yritän vääntyä toimistolle sen kaksi kertaa viikossa, mutta en siellä kyllä koko päivää ole. En kyllä ole ainoa, joka menee ja tulee vähän miten sattuu. Pomolle on pääasia, että työt tulee hoidettua. Henkilöstöosasto voi kyllä olla eri mieltä asiasta.