Miksi työskentelen mieluummin etänä kuin toimistolla?
Ensiksi ergonomia: kotona on omien säätöjen mukaan oleva työtuoli, hyvät näytöt, johdot valmiiksi kytkettyinä. Toimistolla ei ole omia työpisteitä eikä paikkoja saa päiväksi varata, jos joutuu hetkeksi poistumaan muualle.
Tärkeimpänä kuitenkin: kotona on sohva, jonne voit hetkeksi heittää rentoon asentoon keräämään ajatuksiasi. Toimistolla päädyt taukoa kaivatessasi kahvihuoneeseen kuuntelemaan lätinää säästä tai tositv:stä. Toimistotauon jälkeen olo ei ole palautunut eikä ajatus kulje. Mutta tulihan näyttäydyttyä paikan päällä. Se on kuulemma tärkeää, vaikka siellä kaikki olisivatkin etäpalavereissa samalla tavalla kuin kotona työskennellessä.
Kommentit (189)
Suurin syy ehkä työmatkat - kestää 30 sekuntia sängystä päästä koneen ääreen, saa nukkua myöhempään kuin jos joutuisi ajamaan toimistolle. Plus ei tartte fiksailla hiuksia ja naamaa ja voi olla pieruverkkareissa 90% ajasta.
Olipa todella uniikki ja harvinainen aihe AP:lta. Miksi olen mieluummin kotona kuin töissä. Voisiko joku vielä tehdä postauksen, "miksi syön mieluummin jäätelöä kuin menen juurihoitoon"?
Vierailija kirjoitti:
Olipa todella uniikki ja harvinainen aihe AP:lta. Miksi olen mieluummin kotona kuin töissä. Voisiko joku vielä tehdä postauksen, "miksi syön mieluummin jäätelöä kuin menen juurihoitoon"?
Sinä et ole tainnut olla töissä viimeiseen vuosikymmeneen.
Vierailija kirjoitti:
Onko joku ostanut kotiinsa hyvät näytöt etätyön takia omalla rahallaan? Minä en kyllä sen tason näyttöjä ostaisi, mitä töissä on. Katsoin hinnat, toinen näyttöni maksaisi tonnin ja toinen vähän vajaa 500 euroa.
Meillä työpaikka antoi avustusta näyttöön ja työtuoliin. Kotona on vaan yksi näyttö kahden sijaan, mutta ihan ok näyttö on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko joku ostanut kotiinsa hyvät näytöt etätyön takia omalla rahallaan? Minä en kyllä sen tason näyttöjä ostaisi, mitä töissä on. Katsoin hinnat, toinen näyttöni maksaisi tonnin ja toinen vähän vajaa 500 euroa.
Työnantajahan ne tietysti maksaa. Meillä ainakin (it-firma) etätyöhön tarvittavat välineet saa työnantajan piikkiin. Esimieheltä täytyy yli 300 euron hankinnat ensin kysyä, mutta käytännössä niihin on suostuttu mitä ihmiset pyytää, olipa kyse sähköistetystä pöydästä tai 3:sta laatunäytöstä.
Miksi tietysti maksaa? Meillä etätyö on ihan vapaaehtoista ja toimistolle voi tulla halutessaan joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Mua harmittaa hirveästi se, miten etä- ja lähityökeskustelu on niin polarisoitunutta. Nähdään vain joko-tai; etä- tai lähityö. Lisäksi harmittavat ihmiset, jotka jauhavat miten kivaa on pestä pyykit ohessa ja pitää taukoja ja miten jaksaa paremmin ja pläp pläp. Nämä toistuvasti esitetyt mielipiteet toimivat etätyön vastaisesti, ja niiden esittäjät eivät selkeästikään ymmärrä sitä ollenkaan. Kyse ei ole työntekijän edusta, ei koskaan ole, on hölmöä edes kuvitella. Kyse töissä on aina siitä, miten työnantaja saa ulosmitattua työntekijöistä mahdollisimman paljon mahdollisimman halvalla.
Olen itse työpaikassa, jossa työnantaja edellyttää lähityötä 3pv viikossa, ja olisin todella onnellinen, jos saisin tuohon joustoa niin, että kiireisinä palaveripäivinä voisin olla etänä vaikka viikon putkeen. Nyt systeemi on sellainen, että jos jonain viikkona olen vain 2pv toimistolla, seuraavalla viikolla tuo ylimääräinen etäpäivä
En ymmärrä tuota boldaamaani. Miten tuo toimii etätyön vastaisesti? Ajatteletko että työnantaja haluaa työntekijät toimistolle sen takia että se pyykkikoneen päälle laittamiseen mennyt minuutti on työnantajalta pois? Sulla on varmasti tuollainen kokemus koska työnantajasi kuulostaa ihan kauhealta, mutta ei kaikkialla ole tuollaista. Omalle työnantajalleni se on etu että mä nousen välillä työtuolistani ja laitan sen pyykkikoneen päälle. Saan liikuntaa päivän aikana, pysyn terveempänä kuin jos istuisin koko päivän tuolissa, illalla rentoudun paremmin kun iltaan jää enemmän vapaata. Seuraavana päivänä olen virkeämpi töissä. Ylipäätään jatkossakin viihdyn töissäni enkä ota lopputiliä tai jää saikulle burn-outin takia. Työnantajallani ei ole mitään tätä vastaan.
Matkoissa säästyy kolmisen tuntia päivässä ja etätyöaikana en sairastanut kertaakaan.
Kannattaa muistaa kotitoimiston verovähennykset taas! Kannatti käydä kouluja, nyt ei tarvitse haistella ihmisiä toimistolla.
Helpompi keskittyä ja saada tulosta aikaan, kun on oma rauha. Työpaikkakiusaaminen on nollissa. Voin työskennellä silloin kun olen virkeimmilläni ja tauottaa tarvittaessa. Voin pukeutua rennosti, ei tarvi esiintyä.
Pitkä työmatka ja avokonttorissa en pysty yhtään keskittymään enkä puhumaan työpuheluita, siksi etätyö.
En viihtynyt yhtään etätöissä. Yäk. Ei mitään sosiaalista työkavereiden kanssa ja ei eroa työn ja kodin välillä. Yäk. Yäk. Yäk. Yäk. Yäk. Yäk. Yäk. Yäk. Yäk. Yäk. Yäk. Yäk. Yäk. Yäk. Yäk. Yäk. Öööö
Harmittaa vietävästi, ettei nuoruudessani ollut mahdollisuutta etätöihin.
Olen nimittäin ihminen, jota hyvin iso osa ihmisistä inhoaa - syystä tai toisesta - heti ensisilmäyksellä. Ja se on aina vaikuttanut töihin ja olemiseen ja mielialaan. Aina ei ole jaksanut lähteä vakuuttelemaan kuinka pätevä sitä on/kuinka ystävällinen sitä on/pienentämään tai suurentamaan itseä. Iso osa tällaisesta on jäänyt tyystin pois, kun puhelut ja muu kanssakäyminen tehdään tietokoneen välityksellä. Mikä suunnaton helpotus! Ihmiset ovat asiallisia, eikä ulkonäköä ruodita ja arvostella sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Teillä on huonot etätyöjärjestelyt, jos työnantaja ei anna riittävän tehokkaita työkoneita kotiin. Meillä tehdään 100% etätyötä, ja kenenkään ei tosiaan tarvi omista rahoista ostella koneita, näyttöjä tai sähkötyöpöytiä. työnantaja maksaa ne. Tila tietysti voi olla joillain onglelma, mutta eiköhän sitä voi vaikka muuttaa isompaan työmatkoista ja autonpidosta säästyvillä rahoilla. (Tai hakeutua työpaikkaan, jossa tehdään toimistolla töitä, täällä ei enää mitään toimistoa edes ole)
Siis mulla ei ole tilaa kaikelle mitä tarvitsen töissäni, näyttöjen lisäksi koneen ja muuta tilaa mutta näytöt on isoin tilasyöppö. Ei tule työmatkojen poisjäännistä säästöä, kun 5 minuutin kävelymatkaan ei tarvitse autoa. Nykyinen asunto on mieluinen, en halua muuttaa isompaan huonommalle alueelle. Minä tein aikoinaan yrittäjänä töitä kotona ja siitä tuli vain ongelmia, kun eläkkeellä olevat sukulaiset eivät millään ymmärtäneet, etten ole vain kotona vaan tein töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä työpaikka antoi avustusta näyttöön ja työtuoliin. Kotona on vaan yksi näyttö kahden sijaan, mutta ihan ok näyttö on.
Mun ajatus oli se, että kun ap kertoi että kotona on paremmat näytöt, niin oletin ettei työpaikalla ole niin hyviä.
Kovasti täällä kaikki kehuu omaa tehokkuutaan etätöissä mutta mikähän on totuuden laita? 4 tuntia tehdään töitä ja loppupäivä (siis työaika) katellaan netflixiä tai käydään lenkillä...
Vierailija kirjoitti:
Kovasti täällä kaikki kehuu omaa tehokkuutaan etätöissä mutta mikähän on totuuden laita? 4 tuntia tehdään töitä ja loppupäivä (siis työaika) katellaan netflixiä tai käydään lenkillä...
Eiköhän joka työpaikassa ole tavoitteet työlle.
Itsellä on päiväkohtainen tavoite työssä joka tulee saavuttaa. Lisäksi tauoilla tulee leimata itsensä ulos työstä koneella eli kaikki jaloittelut, venyttelyt, vesilasin hakemiset ja vessassa käynnit on pois työajasta ja menee tiedoksi työnantajalle. Myös ohjelmat joilla teen työtä seuraa päivittäistä työaikaa.
En tiedä onko muilla näin tarkkaa, mutta omassa työssä myös etänä seurataan päivittäin työskentelyä kaikilla.
Toista vuotta tehnyt etätyötä enkä enää vaihtaisi pois. Käyn kerran pari viikossa toimistolla.
Etänä työtehoni on paljon parempi. On rauhallista ja hiljaista keskittyä työhön. Ei ole keskeytyksiä eikä painetta työkavereiden kanssa taukoiluun. Toimistolla usein liikaa sosialisointia ja pitkiä taukoja. Outona kai pitävät kun tykkään tehdä työtä, en kaveerata liikoja.
Ystävät ja läheiset ovat sitten erikseen vapaalla. Töissä tehdään töitä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tulee töitä epätasaiseen tahtiin. Joskus on super kiirettä ja pitää tehdä ylitöitä ja joku toinen päivä ei ole juurikaan mitään tekemistä ja saatan siinä siivota ja katsoa telkkaria. Toimistolla ollessa lähtisin samassa tilanteessa ostoksille lähikauppoihin. Teen aina sen mitä pitääkin tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Olisikin noin. Itsellä työpäivät venyvät reilusti yli normaalin työajan, mutta mitään korvausta tai edes liukumia ei saa, koska meillä etätöissä huomioidaan vain 8 tuntia per päivä, johon sisältyy palkaton puolen tunnin ruokailutauko.
Mua harmittaa hirveästi se, miten etä- ja lähityökeskustelu on niin polarisoitunutta. Nähdään vain joko-tai; etä- tai lähityö. Lisäksi harmittavat ihmiset, jotka jauhavat miten kivaa on pestä pyykit ohessa ja pitää taukoja ja miten jaksaa paremmin ja pläp pläp. Nämä toistuvasti esitetyt mielipiteet toimivat etätyön vastaisesti, ja niiden esittäjät eivät selkeästikään ymmärrä sitä ollenkaan. Kyse ei ole työntekijän edusta, ei koskaan ole, on hölmöä edes kuvitella. Kyse töissä on aina siitä, miten työnantaja saa ulosmitattua työntekijöistä mahdollisimman paljon mahdollisimman halvalla.
Olen itse työpaikassa, jossa työnantaja edellyttää lähityötä 3pv viikossa, ja olisin todella onnellinen, jos saisin tuohon joustoa niin, että kiireisinä palaveripäivinä voisin olla etänä vaikka viikon putkeen. Nyt systeemi on sellainen, että jos jonain viikkona olen vain 2pv toimistolla, seuraavalla viikolla tuo ylimääräinen etäpäivä pitää tehdä "sisään". Olen seniori asiantuntija, korkeakoulutettu, vastuullisessa tehtävässä ja minun harkintakykyyni ei luoteta tämän vertaa. Tämä on asia joka sylettää todella. Olen paljon tehokkaampi kotona ja virheiden ja unohdusten mahdollisuus on paljon pienempi. Valitettavasti vaan en tee sellaista suorittavaa työtä, jossa tämän voisi todentaa.
Ei toimistosta ole mitään iloa, jos koko päivä menee kokouksissa tai muuten täysin aikataulutettuna. KOronan jälkeen paitsi työtilat myös työtahti on pysyvästi muuttunut. Puolen tunnin hengästyttävillä teams-kokouksilla ohjataan lähes koko liike-elämää. Toimistolla et ehdi syödä edes mitään, jos on koko ajan varattuna. Kotona sentään voi haukata jotain ohessa. Tällaiset ongelmat ovat todellisia joillekin meistä toimistolla - työpäivänä pitäisi olla mahdollisuus syödä jotain ja käydä vessassa ilman että jää kelkasta seuraavassa kokouksessa, kun siitä myöhästyy sen viisi minuuttia.
Puhumattakaan avokonttorin melu- ja muusta keskittymistä tuhoavasta haitasta, joka invalidisoi työikäistä väestöä. Työnantaja kutsuu avotiloja monitoimitiloiksi, mutta eivät ne ole sellaisia - tilat soveltuvat vain yhdenlaiseen työhön, teamseissa huutamiseen milloin milläkin kielellä ja työkavereiden kanssa jauhamiseen.