Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi työskentelen mieluummin etänä kuin toimistolla?

Vierailija
29.11.2023 |

Ensiksi ergonomia: kotona on omien säätöjen mukaan oleva työtuoli, hyvät näytöt, johdot valmiiksi kytkettyinä. Toimistolla ei ole omia työpisteitä eikä paikkoja saa päiväksi varata, jos joutuu hetkeksi poistumaan muualle.

Tärkeimpänä kuitenkin: kotona on sohva, jonne voit hetkeksi heittää rentoon asentoon keräämään ajatuksiasi. Toimistolla päädyt taukoa kaivatessasi kahvihuoneeseen kuuntelemaan lätinää säästä tai tositv:stä. Toimistotauon jälkeen olo ei ole palautunut eikä ajatus kulje. Mutta tulihan näyttäydyttyä paikan päällä. Se on kuulemma tärkeää, vaikka siellä kaikki olisivatkin etäpalavereissa samalla tavalla kuin kotona työskennellessä.

Kommentit (189)

Vierailija
121/189 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pölisijäporukka puuttuu etätyöryhmistä. Voi luoja se on ihanaa! Voisin jopa maksaa työnteosta, jos taattaisiin 100% varmuudella ettei tarvitse tehdä töitä yhdenkään ylisosiaalisen pölisijän kanssa.  Ja myös se, kun jää pois töihinlähtörumba valmisteluineen ja matkoineen  ja sellaisineen. Säästyy aikaa. Etätyöporukkalaiset tuntuvat olevan tehokkaampia ja osaavat keskittyä paremmin työntekoon, koska tuntuvat ymmärtävän, että mitä tehokkaammin tehdään, sitä enemmän vapaa-aikaa jää ja työn laatukin paranee.

Vierailija
122/189 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloushallinto esimerkiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/189 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän työpaikalla on käytössä etätyötarkastus. Jokainen työntekijä on sitoutunut siihen että tarkastaja saa vierailla heidän luonaan. Tarkastuksessa varmistetaan että työntekijä keskittyy töihin työaikana.

Tämä vasta ahdistavaa olisi. Jos joku työpaikan kyylä voisi milloin tahansa pamahtaa kotiini, raahautuisin jo mieluummin sinne toimistolle. 

Vierailija
124/189 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveys. Puolet konttorilla ja tuotannossa on koronassa, joten eiköhän se siellä heilu. Yritän siis itse olla poissa.

Vierailija
125/189 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä koetin äestää etänä mutta matto mänj ryttyyn .

Vierailija
126/189 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljin syksyllä kolme viikkoa työpaikalla. Tulos: Rahaa meni enemmän, vapaa-aikaa jäi vähän, väsyin ja viimeisenä niittinä onnistuin saamaan flunssan työpaikalta.

Vierailija
127/189 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joku ostanut kotiinsa hyvät näytöt etätyön takia omalla rahallaan? Minä en kyllä sen tason näyttöjä ostaisi, mitä töissä on. Katsoin hinnat, toinen näyttöni maksaisi tonnin ja toinen vähän vajaa 500 euroa. 

Työnantaja ostaa näytöt ja koneet. Minulla on työhuoneessa varmaan 15 000€ arvosta työnantajan ostamia laitteita. Plus hyvä työtuoli työnantajan pussista, itse olen saanut valita sopivat. 

Vierailija
128/189 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joku ostanut kotiinsa hyvät näytöt etätyön takia omalla rahallaan? Minä en kyllä sen tason näyttöjä ostaisi, mitä töissä on. Katsoin hinnat, toinen näyttöni maksaisi tonnin ja toinen vähän vajaa 500 euroa. 

Edullisia näyttöjä, oma päänäyttöni oli pari tonnia ja risat. Pari pienempää vieressä joissa pyörii työchat ja muuta. 

Vierailija
129/189 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ostaa itse kotiin toimistotarvikkeita niin kai ne voi verovähennyksiin laittaa?

Verovähennys ei tarkoita ilmaista, vaan sitä että hinnasta saa marginaaliveron verran pois. Kyllä fiksu työnantaja ostaa etälaitteet ja muut työvälineet. 

Vierailija
130/189 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tuota boldaamaani. Miten tuo toimii etätyön vastaisesti? Ajatteletko että työnantaja haluaa työntekijät toimistolle sen takia että se pyykkikoneen päälle laittamiseen mennyt minuutti on työnantajalta pois? Sulla on varmasti tuollainen kokemus koska työnantajasi kuulostaa ihan kauhealta, mutta ei kaikkialla ole tuollaista. Omalle työnantajalleni se on etu että mä nousen välillä työtuolistani ja laitan sen pyykkikoneen päälle. Saan liikuntaa päivän aikana, pysyn terveempänä kuin jos istuisin koko päivän tuolissa, illalla rentoudun paremmin kun iltaan jää enemmän vapaata. Seuraavana päivänä olen virkeämpi töissä. Ylipäätään jatkossakin viihdyn töissäni enkä ota lopputiliä tai jää saikulle burn-outin takia. Työnantajallani ei ole mitään tätä vastaan.

Ei se pyykkikoneen pyöriminen edes työaikaa vie. Laitan pyykit aamulla ennen töitä pyörimään ja ovat sopivasti lounastauolla tai kahvitauolla valmiit. Tarkoittaa lähinnä sitä että illalla voi lähteä vaikka lenkille kun ei tarvi olla kotona odottamassa pyykkejä. Työnantaja arvostaa hyvinvoivaa työntekijää. 

Lounastauolla oikein hyvin ehtii pyykit ripustaa kun ei tarvi siirtyä lounasravintolaan. Jää aikaa syödä aivan rauhassa. 

Vierailija
131/189 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja haluaa työntekijät toimistolle, koska a) paritus -> yrittävät parittaa työntekijöitä keskenään toisilleen, b) soluttautuminen -> joku/jotkut yrittävät päästä soluttautumaan konkreettisesti lähemmäksi, c) myös työmatkoilla kotoa töihin ja töistä kotiin voi tapahtua kaikkea ennalta suunniteltua, d) koska työpaikalla tapahtuu jotain suunniteltua pahaa ja halutaan tiettyjen työntekijöiden olevan siellä mukana, e) jos kuljet julkisilla -> tästä tulee heille tuloja ja jos kuljet omalla autolla -> tulee heille tuloja auton ostamisen&ylläpitämisen muodossa 

Vierailija
132/189 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeasti kaikki tietävät, että etätöissä sluibataan. Mutta sitä tekevät myös pomonne, joten se siitä. Työelämä voi muuttua rennommaksi ja se on pelkästään hyvä asia. 

Kyllä se tuntuu päin vastoin olevan. Itse ja tiimini käymme toimistolla noin kerran viikossa ja silloin kyllä työnteko on aika heikkoa, enemmän se on sitä kahvittelua ja juoruamista, mutta kyllä se kerran viikossa menee. Etätöissä sitten näkee hyvin kun taskeja valmistuu, sekä itseltäni että muilta huomattavasti reippaampaan tahtiin. Vihreitä palleroita ilmestyy jatkuvasti. Toimistopäivinä palloja satelee paljon vähemmän. Joinain päivinä saattaa taskeja jopa olla niin vähän tarjolla että joutuu odottelemaan... Toimistopäivän jälkeen niitä sitten on taas kertynyt. 

Vierailija
133/189 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

harmi kun oikeita töitä ei voi tehdä etänä.

Nykypäivänä juuri toisin päin. Ne tuottavat työt tehdään koneella. 

Vierailija
134/189 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän työpaikalla on käytössä etätyötarkastus. Jokainen työntekijä on sitoutunut siihen että tarkastaja saa vierailla heidän luonaan. Tarkastuksessa varmistetaan että työntekijä keskittyy töihin työaikana.

En usko tuota hetkeäkään. Työnantajalla ei ole mitään oikeutta tunkea työntekijän kotiin, oli mikä oli. Näkeehän sen koneelta että työt tehdään, ei se mitään kotivierailua vaadi. 

Vierailija
135/189 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä paska työnantaja tuollaista tekee? Ainakin omalla alalla, kun tekijät on haluttuja koulutettuja asiantuntijoita, porukka vaihtaisi firmaa heti, jos tuollaista epäluottamusta alettaisiin osoittaa. 

Muutenkin outoa tuollainen vierailu. Miksei ne Teamsissa tai jossain vastaavassa sitten katso että näkyy paikalla olevana ja tarvittaessa kysäise miten menee ja mitä parhaillaan teet.

Mutta aina näissä ihmettelen, että millaisia töitä ne on, joissa siitä työn tuloksesta ei näe tehdäänkö siellä työtä vai ei, vaan täytyisi noin jotenkin päältä valvoa että istuuhan se koneella ja kädet heiluu. Omassa koodarintyössäni työtiketit pitää kulkea eteenpäin ja olla parin viikon välein demoissa näytettävää asiakkaille omista tekemisistä, ja tämä itse työn tulos on se mitä pitää syntyä. Ihan sama mihin aikaan sen tekee tai käykö välillä kävelyillä, kaupassa tms.

Vierailija
136/189 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä paska työnantaja tuollaista tekee? Ainakin omalla alalla, kun tekijät on haluttuja koulutettuja asiantuntijoita, porukka vaihtaisi firmaa heti, jos tuollaista epäluottamusta alettaisiin osoittaa. 

Muutenkin outoa tuollainen vierailu. Miksei ne Teamsissa tai jossain vastaavassa sitten katso että näkyy paikalla olevana ja tarvittaessa kysäise miten menee ja mitä parhaillaan teet.

Mutta aina näissä ihmettelen, että millaisia töitä ne on, joissa siitä työn tuloksesta ei näe tehdäänkö siellä työtä vai ei, vaan täytyisi noin jotenkin päältä valvoa että istuuhan se koneella ja kädet heiluu. Omassa koodarintyössäni työtiketit pitää kulkea eteenpäin ja olla parin viikon välein demoissa näytettävää asiakkaille omista tekemisistä, ja tämä itse työn tulos on se mitä pitää syntyä. Ihan sama mihin aikaan sen tekee tai käykö välillä kävelyillä, kaupassa tms. 

Samaa miettinyt, minkälainen on sellainen työ josta ei näe että tekeekö sitä vai ei? Onko sellainen työ edes tarpeellista jos ei missään näy? Kyllä sen näkee hyvin koneelta että kuka tekee ja kuka ei. Jos yksi ihminen säännöllisesti saa valmiiksi 10 tehtävää siinä ajassa kuin joku toinen yhden niin laittaahan se miettimään että kumpi on firmalle hyödyllinen! Tietty joku tiketti saattaa olla haastavampi ja suuritöisempi kuin toinen, mutta kyllä asiantunteva pomo sen osaa arvioida.

Tuskin firmat huvikseen palkkaavat ihmisiä pyörittelemään peukkujaan ja tekemään "työtä" joka missään ei näy.

Minä luulen että ne ihmiset, jotka ajattelevat että etätöissä laiskotellaan eivät vain ymmärrä mitään sellaisesta työympäristöstä jossa etätyöt onnistuu. Niitä töitä seurataan siellä toimistolla aivan samalla tavalla sieltä tietokoneelta myös. 

Vierailija
137/189 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työrauha, kukaan höpötä puhelimessa viereisessä työpisteessä. Avokonttorissa sekaisin puhelintyötä ja hiljaista työtä tekeviä.

Työteho on parempi, kun ei ole koko ajan ohikulkijoita ja jutteluhetkiä.

Työergonomia, tuolin on aamulla oikeilla asetuksilla. Sähköpöytä käytössä ja iso lisänäyttö. 

Ei tarvi pelätä tarttuvia infektioita, avokonttorissa taudit leviää. Juuri tänään iso pomo muistutti jäämään etätöihin pienemmästäkin oireesta. 

Ajan ja rahan säästö työmatkoilla, päivän työmatkat omalla autolla 1-1,5 h /60 km ja julkisilla 3-3,5 h/70 km/2 vaihtoa.

Mahdollisuus levätä kesken työpäivän, ottaa vaikka ruokatauon mittaiset nokoset.

Sosiaalinen kanssakäyminen on aikataulutettu kalenteriin yhteisenä Teams-kahvitaukona kerran viikossa. Ne liittyy mukaan, jotka haluaa, ehtii ja jaksaa. Muut ajat tehdään töitä ja palavereissa keskitytään asiaan.

Vierailija
138/189 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työni on enimmäkseen miettimistyötä, toimistolla ajatus keskeytyy jatkuvasti ja työteho on heikko. Kotona saattaa olla tuntien mittaisia ajatusketjuja päässä joita välillä kirjaan koneelle talteen. 

Vierailija
139/189 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätöissä ei voi vehtata tiettyjen työkollegojen kanssa. Siksi en kannata etätöitä.

Vierailija
140/189 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sosiaalipuolella töissä ja teen osan etänä. Kyllä se pomo näkee jos en asiakkaista pidä huolta! 😀