Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi työskentelen mieluummin etänä kuin toimistolla?

Vierailija
29.11.2023 |

Ensiksi ergonomia: kotona on omien säätöjen mukaan oleva työtuoli, hyvät näytöt, johdot valmiiksi kytkettyinä. Toimistolla ei ole omia työpisteitä eikä paikkoja saa päiväksi varata, jos joutuu hetkeksi poistumaan muualle.

Tärkeimpänä kuitenkin: kotona on sohva, jonne voit hetkeksi heittää rentoon asentoon keräämään ajatuksiasi. Toimistolla päädyt taukoa kaivatessasi kahvihuoneeseen kuuntelemaan lätinää säästä tai tositv:stä. Toimistotauon jälkeen olo ei ole palautunut eikä ajatus kulje. Mutta tulihan näyttäydyttyä paikan päällä. Se on kuulemma tärkeää, vaikka siellä kaikki olisivatkin etäpalavereissa samalla tavalla kuin kotona työskennellessä.

Kommentit (189)

Vierailija
1/189 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona pikkupäissään hommat luistaa paremmin kuin selvänä toimistolla!

Vierailija
2/189 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva että sinä olet löytänyt itsellesi sopivia työtapoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/189 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti tärkein on matka. Kiva asunto kivalla paikalla, mutta...liki tunti menis toimistolle yleisillä kun koko ajan niitä huononnetaan. Pakotetaan juniin sun muihin...viis siitä, kun niitä ei täällä edes kulje.

No on toki kerran viikkoon kiva pistäytyä toimistolla, humussa ja kaupungin sumussa.

Vierailija
4/189 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökohtaisesti pidän etätyön parhaana puolena sitä, että työtä voi tauottaa muutenkin kuin istumalla taas vähän lisää. Voi lähteä lounaalla pienelle kävelylle tai kahvitauolla hetkeksi sulkea silmät sohvalla, kun pää täyttyy ajatuksista. Päivän aikana teho pysyy näin paljon tasaisempana kuin toimistolla.

Vierailija
5/189 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu! Tienaankin paremmin, kun osa palkasta on provisiota.

Vierailija
6/189 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme etteivät työnantajat ymmärrä miten kuormittavia ympäristöjä työskennellä toimistot ovat. Siksi sinne ei haluta palata. Kotona voit viettää tauon miten haluat. Toimistolla taas yleensä joku haluaa kahvikupin ääressä jauhaa projekteista.

Vierailija
7/189 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme etteivät työnantajat ymmärrä miten kuormittavia ympäristöjä työskennellä toimistot ovat. Siksi sinne ei haluta palata. Kotona voit viettää tauon miten haluat. Toimistolla taas yleensä joku haluaa kahvikupin ääressä jauhaa projekteista.

Kotona voi niputtaa tauot ja vetää vaikka ruoan päälle tunnin unta palloon.

Vierailija
8/189 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotona voi niputtaa tauot ja vetää vaikka ruoan päälle tunnin unta palloon.

Noin sen pitäisikin mennä, että työntekijä voi päättää taukojen pitämisestä itse eikä niin, että taukohuoneeseen voi mennä vain tiettyihin aikoihin päivästä. Istumaan lisää hälyn keskellä, totta kai.

Vierailija
9/189 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin kun ja jos sen saa viinana.

No, maksasi sanoo poks poks Juicen sanoja lainatakseni. Tissuttelu on kaikista pahinta.

Mun yks ent työkaveri piti tommosta tapoinaan, kulki "yskänlääkepullo" mukanaan, niin ykskaks, pumppu petti ja niin loppui taru! Rasvamaksa ja muuta, mutta trombi...viina vie. Oli aika nuorikin...

Vierailija
10/189 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun jauhaisikin mutta kun pitää kuunnella sen tai tämän häistä, kakuista, vieraista, musiikista, kengistä, matkoista, kultamussukan papanoista ja muuta sheissea! Karmivaa!

Vierailija
11/189 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapailin viime keväänä miestä, joka oli jatkuvasti etätöissä ja lisäksi yhteensä noin kolme kuukautta vuodessa lomalla. Oli johtavassa asemassa kolmannella sektorilla, noin 15 alaista.

Etäpäivinä kävi mm. kuvaamassa lentokoneita tai tapasi minua. En oikein ymmärtänyt tuollaista työtä. Mielestäni oikeasti tärkeässä asemassa olevat henkilöt eivät voi mitään etäpäiviä pitää.

Vierailija
12/189 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla taas ongelma on se, että meillä ei ole tilaa kahdelle isolle näytölle eikä isolle sähkötyöpöydälle. Tarvitsen myös tehokkaan koneen, sen tason läppärit olivat vielä muutama vuosi sitten älyttömän kalliita, nyt en tiedä. Toisaalta missään läppärissä ei ole minulle riittävän isoa näyttöä. En kerro ammattiani, mutta minulla on toisella näytöllä laaja satojen rivien excel-taulukko josta haen tietoja tai pelkkä teollisuushallin pohja, joka minun pitää nähdä välillä puhtaana ja toisella näytöllä on se koko halli, johon piirtelen tekniikkaa.  Tämä ääriesimerkki työstäni. Joskus mulla pitää olla kolmekin, parhaillaan neljäkin, näyttöä ja se onnistuu jakamalla toinen iso näyttö osiin.  Läppärin kanssa ei saa niin hyvää ergonomiaa. 

Minä päätän toimistollakin tauoista itse. Meillä ei ole varsinaisia kahvitaukoja, vaan jokainen pitää tauon silloin kun siltä tuntuu. Syön tauollla hedelmän tai venyttelen, kahvia en juo aamu- enkä iltapäivällä, enkä mitään muutakaan kuumaa, kun kahvit tulee juotua lounaalla.  

Vierailija
13/189 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin kun ja jos sen saa viinana.

No, maksasi sanoo poks poks Juicen sanoja lainatakseni. Tissuttelu on kaikista pahinta.

Mun yks ent työkaveri piti tommosta tapoinaan, kulki "yskänlääkepullo" mukanaan, niin ykskaks, pumppu petti ja niin loppui taru! Rasvamaksa ja muuta, mutta trombi...viina vie. Oli aika nuorikin...

Kenenkään maksa poksahtele, jos to ja pe vuorot pikkukivassa duunailee. Kunnon dokaaminen on aivan eri asia eikä silloin duuniin pystykkään. Seitinohutta kivaa, seitinohutta.

Vierailija
14/189 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Säästän työmatkoissa noin 1,5h päivässä

- Säästän rahassa noin 10€

- Saan halvemmalla parempaa ruokaa

- Voin pitää tauot työn salliessa kuten haluan

- Avokonttorin sijasta voin työkennellä rauhalisessa ympäristössä -> tuottavuuteni on noin 30% parempi

Siinä nyt tärkeimmät

Vierailija
15/189 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä työmatkan ja tavaroiden siirtämisen takia mielummin pidän etäpäiviä kuin lähden toimistolle. Hellesäällä on mukava palaverien välissä pulahtaa uima-altaaseen - ei toimistolla kuuma ole, mutta ei siellä ole uima-allasta.

Meillä on niin vähän porukkaa toimistolla nykyään, että kokonaisen ison ryhmätyötilan saa ihan rauhassa vallata itselleen. Meillä on kokoustiloissa myös sohvallisia tiloja, sellaisen kun varaa itselleen iltapäiväksi, niin ihan rauhassa voi vetäistä ruokaperäiset eikä kukaan häiritse. Kahvitauolla ei ole pakko mennä kahvihuoneeseen, vaan voi lähteä kävelylle toimiston lähialueelle, joka on rauhallista puistomaista aluetta (siksi meillä on hyvin parkkipaikkojakin). Näppärää lounaspaikkaa ei ole samassa rakennuksessa, otankin usein eväät mukaan.

Kotona saa olla ihan rauhassa, mutta juuri nyt sama tilanne on siis töissä. Tällä viikolla käyn yhtenä päivänä toimistolla, olen puoli päivää, pidän yhden hankalan kokouksen (videoneuvottelu) siellä. Muut päivät teen kirjallisia hommia kotona, nytkin odottaa muutama mega luettavaa, kunhan jaksan aloittaa työpäivän joskus yhdeksän maissa. Usein teen töitä illalla yhdeksän jälkeen, kun lapset ovat jo asettuneet omiin huoneisiinsa, samalla sivukorvalla kuuntelen uutisia/a-studiota-tohtori paisetta.

Vierailija
16/189 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluan saada jotain aikaiseksi, niin etänä. Se on tehokasta. Mutta kiva mennä toimistollekin, mutta silloin päivän aikana saa korkeintaan tunnin tehokasta työaikaa, mutta keskusteleminenkin on arvokasta.

Vierailija
17/189 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätöissä työteho on parempi ja voi niputtaa koko päivän työt vaikka kahteen tuntiin jos on tehokas.

Vierailija
18/189 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ryskytä koko työpäivää 100 % teholla eikä kukaan muukaan tee niin, mutta etänä ei tarvitse koko ajan pitää mielikuvaa touhukkuudesta.

Työyhteisön kanssa ei ole muuta yhteistä kuin motiivi nälkäkuoleman välttämiseen. En tarvitse kavereita enkä läpändeerausta.

Vierailija
19/189 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
20/189 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies lähtee nykyään toimistolle, kun siellä on rauhallista ja kaikki muut on etätöissä. Lisäksi saa hyvän aamulenkin, 2 km, pyörällä tai kävellen. Siitäkin huolimatta lähtee toimistolle, vaikka täällä kotona ei ole ketään. Mutta täällä on sitten tuota käytävällä ramppaamista, koko ajan joku tekee remonttia yms. ja hänellä sama kuin minulla, isoa sähköpöytää ei meille mahdu. Sen saisi kyllä työpaikalta tuoda, mutta mahdoton saada kahden paljon tilaa tarvitsevan ihmisen työt kotiin. 

Mulla on myös palavereissa tilanne, että pitää nähdä isoja kokonaisuuksia kerralla.