IS: Näin sairaslomalaiset viettävät sairaslomapäiviään: Matkoja Thaimaahan, kalastusreissuja, shoppailureissuja.. Miten SINÄ sairaslomailet?
Sairauslomia on vietetty Thaimaassa, kalareissuilla ja shoppailemassa Rusketus ihmetytti pomoa palattuani
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009474936.html
Huh huh, ihmekös työnantajat ovat kyllästyneitä suomalaisiin työntekijöihin ja sairaslomailijoille jaetaan pienemissä työpaikoissa potkuja.
Miten te vietätte sairaslomanne? Onko teillä minkälaisia sairaslomasuunnitelmia? Mikä on suosikki sairaslomakohteenne?
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä ihmiset edes saa niin paljon saikkua, että pystyvät lomailemaan ulkomailla vaikka viikon.
Itse olen kerran saanut leikkauksen jälkeen viikon saikun, mutta en olisi edes pystynyt matkustamaan mihinkään vaan olin kotona toipilaana.
Samoin ihmetyttää vaikkapa tämä Aku, joka vaan ilmoittaa, että jää nyt ssirauslomalle. Saako julkkikset tosta vaan saikkua kun haluavat?
Meillä ihan perus toimistoduunissa saa olla edelleen 5 päivää omalla ilmoituksella. Useimmiten taitavat olla kyllä 1-2 päivää. Vain jonkun influenssan tai pahemman korona takia ollaan pidempään pois. Tai tapaturmien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keväällä mursin käteni pahasti ja se leikattiin. Olin 3kk sairaslomalla ennen kuin käsi oli työkunnossa. Sinä aikana olin kyllä mukana tyttären kilpailureissuilla Suomessa. Kävimme myös laivalla yhden viikonlopun. Pääasiassa kyllä tylsistyin kotona ja yritin kuntouttaa kättä.
Nyt syksyllä olen sairastanut Koronan kaksi kertaa ja noroviruksen kerran. Joka kerta olen viettänyt sairaslomani sohvanpohjalla toivoen, että olisin terve ja kykenisin tekemään töitä. Ja palannutkin vähän toipilaana kolmen päivän jälkeen töihin, kun teen niitä pääosin etänä.
Meillä etätyöt hoituu flunssista ja koronasta huolimatta. Tekee "voinnin" mukaan mitä tekee, kunhan tekee.
Ketju on siitä mielenkiintoinen, että näkee miten eri tavoin ihmisiä kohdellaan alasta ja työ
Sepä. On monenlaisia aloja ja työpaikkoja, missä erilaiset sairaslomakäytännöt. Ei kaikki voi työskennellä "huippufirmoissa", missä rahaa on.
On hyvä muistaa, että sairaslomat ja työterveyspalvelut maksaa pitkälti työnantaja, joten kyllähän niissäkin aina joku hakee säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei esim. murtunut käsi parane sen nopeampaa jos vaan lusii kotona. Eli toisin sanoen sairaslomia on monenlaisia, ei pelkkää kuumetta ja flunssaa.
Paranee paremmin ja varmemmin jos pysyy paikoillaan. Ei esim. jalkavaivaisen tulisi ravata missään jos edes töihin meno ei muka onnistu. Tuolla perusteellahan on määrätty saikkua mm. murtuneen jalan kanssa ihmetteleville toimistotyöntekijöille ennen etätyön keksimistä, ettei tulisi turhaa rasitusta työmatkojen takia sille jalalle. Jos tällainen henkilö sitten lähtisi parantelemaan jalkaansa jonnekin aivan muualle niin onhan se nyt aika epäsopivaa.
Minä olin käteni vuoksi 3kk saikulla keväällä. Ihan normaalisti kävin koiran kanssa lenkillä ja myös juoksulenkeillä, kun käden vointi sen salli. Matkustin Suomen sisällä reissuilla, jotka oli sovittu/varattu jo ennen kuin käteni murtui. Kävin laivalla Virossa ja Tukholmassa, kun nekin reissut oli varattu jo ennen tapaturmaa. Ei minun käteni toipuminen näistä kärsinyt, vaikka en istunut vain kotona.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä ihmiset edes saa niin paljon saikkua, että pystyvät lomailemaan ulkomailla vaikka viikon.
Itse olen kerran saanut leikkauksen jälkeen viikon saikun, mutta en olisi edes pystynyt matkustamaan mihinkään vaan olin kotona toipilaana.
Samoin ihmetyttää vaikkapa tämä Aku, joka vaan ilmoittaa, että jää nyt ssirauslomalle. Saako julkkikset tosta vaan saikkua kun haluavat?
Aku työskentelee oman tuotantoyhtiönsä kanssa, on siis yrittäjä. Hänen ei tarvitse esittää sairauslomatodistusta kenellekään.
Hänen tapauksessaan sairausloma tarkoittaa käynnissä olevien projektien pistämistä jäihin ja keikkojen peruuttamista. yhteistyökumppanit tuskin pistävät hanttiin. Kukaan ei tällä hetkellä halua omaa nimeään näkyviin Hirviniemen yhteyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesäaikana flunssaisten ja vatsatautisten suosikkikohteita näyttäisi olevan festivaalit ja terassit. Yleensähän nuo ikävät taudit iskee aina perjantaisin ja maanantaisin, niin sopii hyvin siihen ikkunaan viikonloppukohteet :/
En ymmärrä miten kukaan kehtaa tehdä tuollaista. Tuo porukka pilaa niiden kaikkien maineen, jotka oikeista syistä joutuvat olemaan enemmän saikulla.
Joillakin se moraali on matalampi kuin toisilla. Meilläkin jylläsi viime kesänä "flunssa", mikä kaatoi petiin nuoria kesätyöntekijöitä suurimpien festareiden aikaan.
Että sattuikin...
Saispa töitä, niin voi päästä saada sairauslomalle thaimaahan.
Käy se niinkin päin, että heti ku loma alkaa sairastut makaat sängyssä loman, viet sairastodistukset et saa lomaa tilalle vaan vähän lomarahaa, ens vuonna uusiks.
Jokainen saikuttava lusmu tietenkin suututtaa mutta kyllä meillä suomessa on ihan tutkitusti suuri ongelma sairaana töihin meno elikkä töihin vaikka pää kainalossa.
Mä olen juuri parasta aikaa sairaslomalla koronan vuoksi. Ihan kotona olen ja koitan jaksaa. Mulla on astma ja ottaa hengitykseen heti kun vähänkin liikun. Kuumetta ei ole ollut, mutta voimaton ja väsynyt olo.
Ei jollakin lyhyellä flunssan tms. takia saadulla sairaslomalla kyllä missään lomailla vaan pysytään visusti kotona. Jos syy on esim. selkä, niin silloin nimenomaan pitää kävellä eikä maata, mutta en mä kyllä kipeän selän kanssa lähtisi reissaamaan. Jos syy masennus tms., niin lomamatka voi olla hyväkin asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei esim. murtunut käsi parane sen nopeampaa jos vaan lusii kotona. Eli toisin sanoen sairaslomia on monenlaisia, ei pelkkää kuumetta ja flunssaa.
Paranee paremmin ja varmemmin jos pysyy paikoillaan. Ei esim. jalkavaivaisen tulisi ravata missään jos edes töihin meno ei muka onnistu. Tuolla perusteellahan on määrätty saikkua mm. murtuneen jalan kanssa ihmetteleville toimistotyöntekijöille ennen etätyön keksimistä, ettei tulisi turhaa rasitusta työmatkojen takia sille jalalle. Jos tällainen henkilö sitten lähtisi parantelemaan jalkaansa jonnekin aivan muualle niin onhan se nyt aika epäsopivaa.
Nyt oli melkoista settiä. Liikuntahan nimenomaan auttaa kuntoutumisessa, vaikka ei pystyisi tekemään työtään. Sen takia leikkauspotilaatkin nostetaan sängystä jo pian heräämöstä saapumisen jälkeen ja selkäsairaita neuvotaan liikkumaan. Nuoren ja terveenkin kunto romahtaa nopeasti, jos pitää maata sängyssä viikkoja tai kuukausia.
Vierailija kirjoitti:
Voi herra jestas!
Turha ihmetellä nollasoppareita tai kaiken kierrättämistä vuokratyöfirmojen kautta.
Vuokratyöfirmat muuten laskuttaa nykyisin erikseen saikkulisiä myös siltä palvelun ostajalta, meiltä lähti juuri yksi vuokratyöfirma vaihtoon tämän takia. Palvelua ostetaan heiltä juuri sen vuoksi, että ei erikseen tarvitse maksaa siitä, että ei tehdä mitään ts. ei saa vastineeksi mitään palvelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt oli melkoista settiä. Liikuntahan nimenomaan auttaa kuntoutumisessa, vaikka ei pystyisi tekemään työtään. Sen takia leikkauspotilaatkin nostetaan sängystä jo pian heräämöstä s
Jalka murtuneena ei voi hirveästi liikkua, ainakaan alkuvaiheessa, mutta miten se vaikuttaa siihen mitä saa tehdä käsi kipsissä tai selkävamman kanssa? On erilaisia sairauksia ja syitä olla saikulla, jotkut vaatii lepäämistä ja kotona oloa, toisissa tapauksissa liikunta ja kotoa poistuminen tekee vaan hyvää. Typerää tehdä jotain sääntöjä siitä mitä saikulla saa tai ei saa tehdä, eiköhän se mene ihan sen voinnin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mielenterveys/työuupumussyistä saa saikkua ihan kaikki jos haluaa ja tarvitsee. Palkallista se ei toki välttämättä ole.
Vierailija kirjoitti:
Koska ihmisten työt ja vammat ovat erillaisia. Kai kaikki nyt ymmärtävät, että se on ihan eri asia olla vaikka pysäköintivalvoja, jolla on lonkkanivel leikattu, kun olla sihteeri, jolla on poistettu luomi käsivarresta.
En yhtään käsitä kuinka näkymättömiä monelle monien ammattien edustajat ovat. Lukemattomat ihmiset seisovat tai kävelevät koko päivän. Tekevät raskasta ja likaista työtä ainakin muutaman kerran päivän aikana, joka vaatii sekä voimaa, että nivelten kestävyyttä. Ammatteja, jotka vaativat tarkkuutta, kuuloa ja näköä. Ammatteja, joissa iho ei voi olla rikki tai siinä on jotain siteitä haavojen päällä.
kai nyt jokainen ymmärtää ettei uimakoulun opettaja voi olla töissä, jos häneltä on leikattu juuri umpisuoli, mutta voi aivan hyvin mennä ystävän häihin muutaman päivän päästä.
Ammattiautoilija voi olla vaikka silmä tai näköongelmia. On aivan selvää, ettei sellainen ihminen voi mennä ratin taakse, mutta kykenee täysin olemaan mökillä tai rannalla. Haluatko mennä lentokoneeseen, jonka kapteenilla olla huimauskohtauksia tai hän pyörtyilee?
Itselläni on sellaiset kuukautiskivut välillä, että kukaan ei kyseenalaistaisi hetkeäkään niiden vuoksi pois olemista, ellei kyseessä tosiaan olisi kuukautiskivut, joita vähätellään ihan lääkärienkin taholta. Ehkä joka kolmas tai neljäs kuukausi on sellaiset kivut, etten kertakaikkiaan pysty kipulääkkeistä huolimatta keskittymään yhtään, joten olen sairaslomalla 1-2 päivää.
Ns. helppojen kuukautisten alussakin olen puolikuntoinen kipulääkkeistä huolimatta vähintään sen päivän, kun ne alkaa. Nukun yleensä silloin huonosti, väsyttää muutenkin enemmän, päätä särkee ja vatsaan sekä selkään jomottaa. Tänään on ollut sellainen päivä ja on kyllä ollut vaikea työpäivä. Onneksi kohta voi laittaa koneen kiinni ja siirtyä sohvalle kuumavesipullon vatsan päällä. Mutta kuukautisten vuoksi pois oleminen tuntuu olevan monien mielestä lusmuamista.
Ajattelin pummata kutsun ylihuomenna Dubaissa alkavaan ilmastokokoukseen. Meitä on tulossa 70 000 kaikkialta maailmasta. Tarjoilut, hotellit, maisemat ja puitteet ovat todella upeita kuulemma. Meneehän se 2 viikkoa näinkin, minkä ne juhlat siellä kestää.
Mun sisko sairastui rintasyöpään, oksensi ensin hoitojen takia noin 18 vko ja sen jälkeen juhli hoitojen päättymistä Roomassa viikon verran. Sairauslomalla voi olla sairas tai erittäin sairas tai toipilas.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sairauslomallakin saa matkustaa vaikka ulkomaille, mutta jos sairastaa jotain tarttuvaa tautia, niin silloin ei pidä matkustaa.
Sairauslomalla voi viettää normaalia elämää. Kun jalka oli murtunut ja kipsattu, sanoi lääkäri sen jälkeen kun kipsi oli poistettu, että voit aivan hyvin liikkua, sillä sekin auttaa siinä parantumisessa.
Juuri näin. Siksihän sitä saikkuu otetaankin tämmöisenä kaamos aikana.
Vierailija kirjoitti:
Hyvinvointialueellani ei ainakaan olla sairaslomilla. Yli kuusikymppisillä hoitajilla ei työterv.lekurien mukaan voi olla mitään vaivoja.
Ei vaikka ovat tehneet ikänsä raskasta vanhustyötä, siihen moni vielä yksinhuoltajana kasvattanut lapset ym kotityöt pälle kokoaikaisen kolmivuorotyön lisäksi.
Ei tehän olette normaalipainoinen, kädet liikkuu, sormet yltää taivuttettuna lattiaan, lonkatkin vielä liikkuvat...Terve kuin pukki, todella, todella olette hyväkuntoinen ikäiseksenne. Näin ollen ETTE voi olla sairas.....Ei vaikka aneyrysmaa ym verisuonitauteja, nivelvaivoja, iskiasta, lonkka-ja polvikipuja, niskavaivoja, kulumia joka puolella, verenpaine koholla, ymv. vaivoja.
Kuulostaa kilpailulta, kuka on sairain ja silti jaksaa eniten, nais-alainen joukko, tehnyt 100vee töitä yhdessä ??
Kyllä sairauslomallakin saa matkustaa vaikka ulkomaille, mutta jos sairastaa jotain tarttuvaa tautia, niin silloin ei pidä matkustaa.
Sairauslomalla voi viettää normaalia elämää. Kun jalka oli murtunut ja kipsattu, sanoi lääkäri sen jälkeen kun kipsi oli poistettu, että voit aivan hyvin liikkua, sillä sekin auttaa siinä parantumisessa.