Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Näin sairaslomalaiset viettävät sairaslomapäiviään: Matkoja Thaimaahan, kalastusreissuja, shoppailureissuja.. Miten SINÄ sairaslomailet?

Vierailija
28.11.2023 |

Sairauslomia on vietetty Thaimaassa, kalareissuilla ja shoppailemassa Rusketus ihmetytti pomoa palattuani

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009474936.html

Huh huh, ihmekös työnantajat ovat kyllästyneitä suomalaisiin työntekijöihin ja sairaslomailijoille jaetaan pienemissä työpaikoissa potkuja.

Miten te vietätte sairaslomanne? Onko teillä minkälaisia sairaslomasuunnitelmia? Mikä on suosikki sairaslomakohteenne?

Kommentit (139)

Vierailija
81/139 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Flunssan takia saa meillä päin yleensä yhden päivän sairauslomaa. Korkeintaan kaksi, jos on aivan puolikuollut. Töihin pitää palata jo puolikuntoisena, ei kotona maata päivätolkulla.

Vierailija
82/139 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytän 60-vuotta. Työuran aikana kahdesti poissa, yht. 8 päivää. Tosiaan, nyt olisi monen potkun paikka. 

Kivaa, ettei sinulle ole sattunut pidempää sairauslomaa esim. syövän takia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/139 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäaikana flunssaisten ja vatsatautisten suosikkikohteita näyttäisi olevan festivaalit ja terassit.   Yleensähän nuo ikävät taudit iskee aina perjantaisin ja maanantaisin, niin sopii hyvin siihen ikkunaan viikonloppukohteet :/

Vierailija
84/139 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

2-3 flunssaa on vuosittain. Nuhaa ja kurkkukipua, ehkä kuumettakin. Saikkupäiviä 0. 

No, onnea sinulle. Toivottavasti koet olevasti parempi ihminen, kun et ole saikulla sairastumisesta huolimatta. 

Vierailija
85/139 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
86/139 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä on määrätty että sairasloma tulee viettää kotona neljän seinän sisällä?

Joillakin saattaa myös kakkoskoti olla vaikkapa juuri Thaimaassa tai Espanjassa.

Ja jos sairausloman syy on pahasti oireileva reuma, silloin suorastaan kannattaa lähteä kuntoutumaan Thaimaahan. Pakkanen pahentaa reuman oireita, lämmin ilma helpottaa niitä

En tiennytkään. Anopilla on tosi paha reuma ja on joutunut jättämään saunomisenkin pois. Haluaisi kyllä saunoa, mutta sitten on kipeämpi muutaman päivän.

Eli mitä haluat sanoa, että kylmässä pakkasessa nivelet paljaana olisi jotenkin  parempi ratkaisu reumaan? Tai pelkästään kotona sisällä paikalla istuminen lämpimässä? Ei Thaimaassa nyt mitään saunalämpötiloja ulkona ole. 

Yksi asia on työnantajan kusettaminen feikkaamalla sairauksia, joka on tietysti aina väärin, mutta jos nyt joku haluaa olla pätevällä sairaslomalla muualla kuin kotona, niin mikä siinä nyt on niin väärin?

Monet työt ovat raskaita, eikä keho kykene niihin, jos on ongelmia ja sairauksia, joten mikä siinä on niin kauheaa, jos joku makaa lämpimässä ulkomailla verrattuna kotona sohvalla paranemassa?

Vierailija
87/139 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu myös sairausloman syystä. Joku Thaimaan matka ei nyt varmaan ole ok missään tilanteessa, mutta kyllä olen itse viettänyt burn outissa sairauslomalla pari viikkoa mökillä, koska se nyt oli ainoa paikka missä sain olla ihan rauhassa, hiljaisuudessa ja nollattua pääni kaikesta. Uskon, että pääsin sen takia nopeammin töihinkin, kun jos olisin nököttänyt kotona koko kuukauden kaupungissa.

Mainittakoon nyt, että tuo on elämäni ainoita pitkiä sairauslomia, muut poissaolot olleet 3 päivää flunssan takia kerran vuodessa.

Vierailija
88/139 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten pitkiä sairaslomia porukka oikein saa? Itse olen saanut vain sen verran sairaslomaa, että olen vielä hiukan toipilas kun palaan töihin.

Jos sanot työterveydessä, että masentaa niin 2-3viikkoa saikkua noinvaan 👍

Meillä työterveydessä saa viikon kerrallaan ja jo toista viikkoa hakiessa tungetaan masennuslääke-reseptiä kouraan. 

Vierailija
89/139 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesäaikana flunssaisten ja vatsatautisten suosikkikohteita näyttäisi olevan festivaalit ja terassit.   Yleensähän nuo ikävät taudit iskee aina perjantaisin ja maanantaisin, niin sopii hyvin siihen ikkunaan viikonloppukohteet :/

En ymmärrä miten kukaan kehtaa tehdä tuollaista. Tuo porukka pilaa niiden kaikkien maineen, jotka oikeista syistä joutuvat olemaan enemmän saikulla. 

Vierailija
90/139 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just olin 2 viikkoa saikulla influenssan takia. Ihan kotisohvalla se meni, kun hengästyi jo huonetta vaihtaessa ja heikotti edes tietokoneella istuminen. Potuttaa tollaset saikkuilijat jotka ei oikeasti ole kipeitä vaan laiskottelee ja valehtelee. 

No kyl hekin ovat sitten oikeasti kipeitä, kun sattuu oikea influenssa jysähtämään. Olin influenssan saatuani kolme viikkoa sairaalassa ja 2 kk sairas"lomalla." Sen jälkeen olin niin poikki että työnteko ei tahtonut onnistua.

Vierailija
91/139 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei esim. murtunut käsi parane sen nopeampaa jos vaan lusii kotona. Eli toisin sanoen sairaslomia on monenlaisia, ei pelkkää kuumetta ja flunssaa.

Vierailija
92/139 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei esim. murtunut käsi parane sen nopeampaa jos vaan lusii kotona. Eli toisin sanoen sairaslomia on monenlaisia, ei pelkkää kuumetta ja flunssaa.

Paranee paremmin ja varmemmin jos pysyy paikoillaan.  Ei esim. jalkavaivaisen tulisi ravata missään jos edes töihin meno ei muka onnistu.  Tuolla perusteellahan on määrätty saikkua mm. murtuneen jalan kanssa ihmetteleville toimistotyöntekijöille ennen etätyön keksimistä, ettei tulisi turhaa rasitusta työmatkojen takia sille jalalle.  Jos tällainen henkilö sitten lähtisi parantelemaan jalkaansa jonnekin aivan muualle niin onhan se nyt aika epäsopivaa.

Vierailija
93/139 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paranee paremmin ja varmemmin jos pysyy paikoillaan.  Ei esim. jalkavaivaisen tulisi ravata missään jos edes töihin meno ei muka onnistu.  Tuolla perusteellahan on määrätty saikkua mm. murtuneen jalan kanssa ihmetteleville toimistotyöntekijöille ennen etätyön keksimistä, ettei tulisi turhaa rasitusta työmatkojen takia sille jalalle.  Jos tällainen henkilö sitten lähtisi parantelemaan jalkaansa jonnekin aivan muualle niin onhan se nyt aika epäsopivaa.

Jalka on eri asia kuin käsi. Käsi kantositeessä voi hyvin käydä vaikka missä, kunhan liikkuu rauhalliseen tahtiin, mutta harvassa on ne työt joita pystyy tekemään yhdellä kädellä. Jalka kipsissä taas pystyy tekemään tietokonehommia mutta ei juuri poistumaan kotoa. 

Vierailija
94/139 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En yleensä koskaan saa ajoitettua sairaslomaa siihen tilanteeseen jolloin olen kaikkein sairain vaan moni lääkäri tajuaa tilanteeni vasta kun olen jo toipumassa. Hyvää se lepo silloinkin tekee vaikka liian lyhyeksi jääkin. Vietän sen ajan enimmäkseen sikeässä unessa jos ei ole aivan pakko tehdä jotain muuta.

Siis, käyt töissä sairaana ja vasta kun olet jo toipumassa, menet lääkäriin? 

Vierailija
95/139 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi herra jestas!

Turha ihmetellä nollasoppareita tai kaiken kierrättämistä vuokratyöfirmojen kautta.

Vierailija
96/139 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä artikkeli yrittää saada ihmisiä vihaiseksi ja kannattamaan sairaslomien huonontamisia. Siihen oikeushallitus pyrkii. Tämä on propagandaa vaan.

Ei ole kenellekkään hyväksi, jos jatkossa vaikeutuu sairaslomien saanti oikeushallituksen takia.

Vierailija
97/139 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just olin 2 viikkoa saikulla influenssan takia. Ihan kotisohvalla se meni, kun hengästyi jo huonetta vaihtaessa ja heikotti edes tietokoneella istuminen. Potuttaa tollaset saikkuilijat jotka ei oikeasti ole kipeitä vaan laiskottelee ja valehtelee. 

Maailmassa on miljoona eri patologiaa. Sinä ajattelet, että ne kaikki ovat jotain hengitystiet oireisia ja kuumeisia tauteja. Ihmisiä on syöpien, tapaturmien, mielenterveyden, verenkierron, kipujen ja monen muun taudin takia sairaslomalla.

Kaikki eivät ole etätöissä, vaan todella moni tekee raskasta ja fyysistä työtä. Joten vaikka olkapää ei kestä putkirikkojem korjaamista, niin ehkä se kestää sen mökillä olemisen ja jopa onkimiseen. Ja kun se on leikattu, niin sen paranemisjakson aikana voi hyvin mennä elokuviin tai jopa kylpylään, vaikkei niitä putkihommia sillä kädellä saa tehtyä. 

Huijaaminen on taas tietysti rikollista ja väärin, mutta päätellä sen perusteella, että joku oli elokuvissa tarkoittaa heti huijaamista on pientä ajattelua.

Vierailija
98/139 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Thaimaanmatka ei olisi ok missään tilanteessa? Tai muu kaukomatka? Lento totta kai voi olla riski vaikka kipsijalalle, mutta jos ajatellaan uupumisesta toipumista. Miksi ei voisi mennä toisella puolelle maapalloa jos siltä tuntuu? 

Vierailija
99/139 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu myös sairausloman syystä. Joku Thaimaan matka ei nyt varmaan ole ok missään tilanteessa, mutta kyllä olen itse viettänyt burn outissa sairauslomalla pari viikkoa mökillä, koska se nyt oli ainoa paikka missä sain olla ihan rauhassa, hiljaisuudessa ja nollattua pääni kaikesta. Uskon, että pääsin sen takia nopeammin töihinkin, kun jos olisin nököttänyt kotona koko kuukauden kaupungissa.

Mainittakoon nyt, että tuo on elämäni ainoita pitkiä sairauslomia, muut poissaolot olleet 3 päivää flunssan takia kerran vuodessa.

Ja minä taas olen toista mieltä, jos jollain 60 vuotiaalla metsurilla on niin kovat kivut, koska tehnyt työuransa kylmässä ja vaikeissa olosuhteissa ja rikkonut kehonsa, että hän niiden kipujen takia on sairaslomalla ja Thaimaan lämpö tuo niihin helpotusta, niin hyvää matkaa vain minun puolestani.

Vierailija
100/139 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä ihmiset edes saa niin paljon saikkua, että pystyvät lomailemaan ulkomailla vaikka viikon.

Itse olen kerran saanut leikkauksen jälkeen viikon saikun, mutta en olisi edes pystynyt matkustamaan mihinkään vaan olin kotona toipilaana.

Samoin ihmetyttää vaikkapa tämä Aku, joka vaan ilmoittaa, että jää nyt ssirauslomalle. Saako julkkikset tosta vaan saikkua kun haluavat?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi