IS: Näin sairaslomalaiset viettävät sairaslomapäiviään: Matkoja Thaimaahan, kalastusreissuja, shoppailureissuja.. Miten SINÄ sairaslomailet?
Sairauslomia on vietetty Thaimaassa, kalareissuilla ja shoppailemassa Rusketus ihmetytti pomoa palattuani
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009474936.html
Huh huh, ihmekös työnantajat ovat kyllästyneitä suomalaisiin työntekijöihin ja sairaslomailijoille jaetaan pienemissä työpaikoissa potkuja.
Miten te vietätte sairaslomanne? Onko teillä minkälaisia sairaslomasuunnitelmia? Mikä on suosikki sairaslomakohteenne?
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Miten pitkiä sairaslomia porukka oikein saa? Itse olen saanut vain sen verran sairaslomaa, että olen vielä hiukan toipilas kun palaan töihin.
Jotkut osaa, ilmeisesti itkevät ja parkuvat lääkärille. Itsekin kun selkä reistaa niin saikkua tulee 3 päivää. Yksi tuttu taas "hakee" sen viikon loman samalla vaivalla vaikka selkä on ihan kunnossa. Kyllä ketuttaa välillä kun itse kipeällä selällä töissä ja toinen saa pidemmän loman terveenä. Kehtaa vielä kehuskella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entinen työkaveri rakensi terassia saikulla. Jäi kiinni kun pomo sattui ajamaan autolla ohi.
"sattui"
Onko ihme jos pomo sattuu ajamaan talon ohi jos kirjoittajan entisellä työkaverilla on ennenkin ollut taipumusta saikulla tehdä hommia vaikka on saikulla.
Lähtökohtaisesti teen etätöitä voinnin mukaan. Pitää olla jo pää ihan puuroa, että pitäisin omalla ilmoituksella virallisen sairaslomapäivän ja olisin tavoitettavissa ainoastaan äärimmäisessä tilanteessa.
Sängyssä makaan, köhin ja juon kuumaa.
Olen nyt saikulla vakityöstä käsiongelman vuoksi kolme viikkoa. Olen tehnyt päivittäin yhden OF-videon ja chattaillut asiakkaiden kanssa. Siitä ei voi oikein jäädä saikulle, kun kukaan ei maksa palkkaa saikun ajalta sivutyöstä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvinvointialueellani ei ainakaan olla sairaslomilla. Yli kuusikymppisillä hoitajilla ei työterv.lekurien mukaan voi olla mitään vaivoja.
Ei vaikka ovat tehneet ikänsä raskasta vanhustyötä, siihen moni vielä yksinhuoltajana kasvattanut lapset ym kotityöt pälle kokoaikaisen kolmivuorotyön lisäksi.
Ei tehän olette normaalipainoinen, kädet liikkuu, sormet yltää taivuttettuna lattiaan, lonkatkin vielä liikkuvat...Terve kuin pukki, todella, todella olette hyväkuntoinen ikäiseksenne. Näin ollen ETTE voi olla sairas.....Ei vaikka aneyrysmaa ym verisuonitauteja, nivelvaivoja, iskiasta, lonkka-ja polvikipuja, niskavaivoja, kulumia joka puolella, verenpaine koholla, ymv. vaivoja.
Tuttua tämä lääkäreiden vähättely ikääntyviä, ikänsä fyysistä työtä tehneitä kohtaan.
Itse sen sukupolven kasvatteja, että lääkäriin mennään lähes "pää kainalossa" ja mikään ei jurpi niin paljoa, kun vastaanottava lääkäri, joka väheksyy vaivoja.
Sitten on taas työkavereina näitä, jotka näemmä saavat saikkua tämän tästä vain astumalla lääkärin vastaanottohuoneeseen.
Ei ole varaa saikutella meillä kun eka sairauslomapäivä palkaton. Tänä vuonna en ole saikuttanut kertaakaan, ei ole varaa menettää 100 euroa palkasta kun tienaan alle 2000 e/kk. Yhden kuukauden kestävän flunssan sairastin ja olin töissä (en kyllä ikinä saikuttaisi pelkän flunssan takia). Myös vatsatauti oli alkuvuodesta mutta onneksi tuon sairastin viikonloppuna. N35
Eräät neuvottelevat kahvihuoneessa kenen vuoro on seuraavaksi lähteä sairaslomalle.
Vierailija kirjoitti:
Entinen työkaveri rakensi terassia saikulla. Jäi kiinni kun pomo sattui ajamaan autolla ohi.
Jäi kiinni mistä tai mihin? Pomon autoon vai mihin?
Riippuu varmaan syystä, miksi sairauslomalla? Nyt flunssa, olo sen verran kehno, että unta palloon ja pääosin sängyssä/sohvalla. Välillä lukenut kirjaa tai puhelimelta av tai uutisia ja sit lisää unta. Onneksi on unta riittänyt, saa ees pienen tauon tähän oloon.🤒
Keväällä mursin käteni pahasti ja se leikattiin. Olin 3kk sairaslomalla ennen kuin käsi oli työkunnossa. Sinä aikana olin kyllä mukana tyttären kilpailureissuilla Suomessa. Kävimme myös laivalla yhden viikonlopun. Pääasiassa kyllä tylsistyin kotona ja yritin kuntouttaa kättä.
Nyt syksyllä olen sairastanut Koronan kaksi kertaa ja noroviruksen kerran. Joka kerta olen viettänyt sairaslomani sohvanpohjalla toivoen, että olisin terve ja kykenisin tekemään töitä. Ja palannutkin vähän toipilaana kolmen päivän jälkeen töihin, kun teen niitä pääosin etänä.
Vierailija kirjoitti:
Missä on määrätty että sairasloma tulee viettää kotona neljän seinän sisällä?
Joillakin saattaa myös kakkoskoti olla vaikkapa juuri Thaimaassa tai Espanjassa.
Ja jos sairausloman syy on pahasti oireileva reuma, silloin suorastaan kannattaa lähteä kuntoutumaan Thaimaahan. Pakkanen pahentaa reuman oireita, lämmin ilma helpottaa niitä
Täällä on moni sanonut, että riippuu sairasloman syystä. Kun mun olkapää leikattiin sain 6 viikon sairasloma, josta olin saikulla 4. En kivuilta pystynyt kunnolla nukkumaan kolmeen kuukauteen. Rintaliivejä en saanut päälle, en myöskään hihallisia paitoja tai farkkuja. Kuljin tuubitobissa, hameissa ja pontsoissa. Peseytyminen oli vikaa, samoin dödön laitto. Meikkaus ei on istunut. Mutta ulkoilemaan pystyin, käymään leffoissa, konserteissa jne. Töitä en olisi voinut tehdä, kun käsi ei noussut näppikselle asti. Ihan hyvin olisin voinut olla ulkomailla, ihan kotisuomessa lomailin kuitenkin.
Kipeänä olen tehnyt töitä useinkin. Lääkkeellä kuume laskee ja pesen käsiä useammin. Hoitoalalla olen.
Saikulla olin ainoastaan kun norovirus oli koko perheessä ja hädin tuskin pystyin poistumaan vessasta.
Jos aina jää saikulle kun on nuha tai kurkku kipeä, tulisi saikkupäiviä monen viikon edestä jola vuosi. Jos kaikki toimisivat niin, ei kukaan olisi töissä.
Saikuttamista en oikein ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Miten pitkiä sairaslomia porukka oikein saa? Itse olen saanut vain sen verran sairaslomaa, että olen vielä hiukan toipilas kun palaan töihin.
Jos sanot työterveydessä, että masentaa niin 2-3viikkoa saikkua noinvaan 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"sattui"
Onko ihme jos pomo sattuu ajamaan talon ohi jos kirjoittajan entisellä työkaverilla on ennenkin ollut taipumusta saikulla tehdä hommia vaikka on saikulla.
Niin sitähän tuo kommentoija tarkoittikin ettei tainnut pomo ihan sattumalta ohi ajaa. Ja hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Fyysisitä töistä voi joutua olemaan poissa vaikkapa olkapään tai polven takia, eikä silloin ole mitenkään kipeä ja voi aivan hyvin viettää vaikkapa ryyppylomaa roodoksella, varsinkin, kuin tuollaisesta kuntoutuminen voi viedä pitkäänkin.
Riippuu työpaikasta. Meidän firmalla on aina tarjota korvaavaa työtä, kunhan silmät liikkuu.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole varaa saikutella meillä kun eka sairauslomapäivä palkaton. Tänä vuonna en ole saikuttanut kertaakaan, ei ole varaa menettää 100 euroa palkasta kun tienaan alle 2000 e/kk. Yhden kuukauden kestävän flunssan sairastin ja olin töissä (en kyllä ikinä saikuttaisi pelkän flunssan takia). Myös vatsatauti oli alkuvuodesta mutta onneksi tuon sairastin viikonloppuna. N35
Se flunssa ei kestäisi kuukautta, jos jäisi heti lepäämään. Toki ymmmärän, ettei tuossa tilanteessa ole varaa jäädä aina pois, mutta flunssan takia todellakin kannattaa olla pois.
Joskus voisi olla parempikin olla jossain lämpimässä, missä pystyisi turvallisesti kuntouttamaan vaikkapa sitä selkää kävelemällä ilman liukastumisen pelkoa. Tai vaikka tuommoinen olkapääleikkaus jonka jälkeen pukeminen on hankalaa, helpompihan se ois olla etelän lämmössä.
"sattui"