Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Näin sairaslomalaiset viettävät sairaslomapäiviään: Matkoja Thaimaahan, kalastusreissuja, shoppailureissuja.. Miten SINÄ sairaslomailet?

Vierailija
28.11.2023 |

Sairauslomia on vietetty Thaimaassa, kalareissuilla ja shoppailemassa Rusketus ihmetytti pomoa palattuani

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009474936.html

Huh huh, ihmekös työnantajat ovat kyllästyneitä suomalaisiin työntekijöihin ja sairaslomailijoille jaetaan pienemissä työpaikoissa potkuja.

Miten te vietätte sairaslomanne? Onko teillä minkälaisia sairaslomasuunnitelmia? Mikä on suosikki sairaslomakohteenne?

Kommentit (139)

Vierailija
61/139 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä elin saikulla ihan samanlaista elämää kuin normaalistikin. Kävin kuapassa, baarissa, leffassa yms. Kävin myös ulkomailla. Ei sillä, ei minulla ollut työnantajaakaan, joka olisi voinut potkut antaa.

Vierailija
62/139 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Röyhkeät perivät maan. Heidän takiaan me loput joudumme kärsimään. Tämä pätee kaikkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/139 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähtökohtaisesti teen etätöitä voinnin mukaan. Pitää olla jo pää ihan puuroa, että pitäisin omalla ilmoituksella virallisen sairaslomapäivän ja olisin tavoitettavissa ainoastaan äärimmäisessä tilanteessa. 

Sairastin viime viikolla Koronan. Tein maanantain töitä, kun olo oli muka vielä ihan hyvä. Eilen palasin saikulta ja käytin koko päivän edellisen maanantain kuumeessa hourailun aikana tehtyjä töitä.

Vierailija
64/139 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä on määrätty että sairasloma tulee viettää kotona neljän seinän sisällä?

Joillakin saattaa myös kakkoskoti olla vaikkapa juuri Thaimaassa tai Espanjassa.

Ja jos sairausloman syy on pahasti oireileva reuma, silloin suorastaan kannattaa lähteä kuntoutumaan Thaimaahan. Pakkanen pahentaa reuman oireita, lämmin ilma helpottaa niitä

En tiennytkään. Anopilla on tosi paha reuma ja on joutunut jättämään saunomisenkin pois. Haluaisi kyllä saunoa, mutta sitten on kipeämpi muutaman päivän.

Vierailija
65/139 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha konna tietää, että selkävaivoista saa 2viikkoa saikkua ja jos selkävaivoista jotain dokumenttia vuosien takaa se on kuin ässä hiassa 😎 Kyllähän tässä vois epsanjaan lähteä virkistäytymään 👍

Vierailija
66/139 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole varaa saikutella meillä kun eka sairauslomapäivä palkaton. Tänä vuonna en ole saikuttanut kertaakaan, ei ole varaa menettää 100 euroa palkasta kun tienaan alle 2000 e/kk. Yhden kuukauden kestävän flunssan sairastin ja olin töissä (en kyllä ikinä saikuttaisi pelkän flunssan takia). Myös vatsatauti oli alkuvuodesta mutta onneksi tuon sairastin viikonloppuna. N35

Se flunssa ei kestäisi kuukautta, jos jäisi heti lepäämään. Toki ymmmärän, ettei tuossa tilanteessa ole varaa jäädä aina pois, mutta flunssan takia todellakin kannattaa olla pois. 

Ei kai joka nuhan takia pois jäädä? Koronarajoitusten aikaan oli eri asia. Nyt on palattu takaisin entiseen, eli lievät oireet eivät ole välttämättä mikään syy sairaslomaan.

Vierailija
67/139 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minun lähiesimies oli saikulla omailmoitteisesti kuumeen vuoksi. Jaksoi kuitenkin illalla lähteä baariin ja viikonloppureissulle.

Vierailija
68/139 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten varjolla on paljon jääty kotiin. Ennen kännykkäaikaa työntekijä jäi kotiin sairaan lapsen takia niin pomo soitti kotiin testatakseen kumpi sieltä vastaa, että ovatko molemmat vanhemmat sairaan lapsen kanssa rokulipäivää viettämässä. 

Vierailija
69/139 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu sairasloman syystä. Jos on influenssa, maataan kotona sängyssä. mutta jos saa sairasloman vaikka burn outin takia, voi saikkua kirjoittava lääkäri kehottaakin tekemään kalastusreissuja, käymään kahvilassa ja leffassa, tms. Jos tekee fyysistä työtä ja saa sairasloman fyysisen vaivan takia, ei mikään estä tekemästä asioita fysiikan sallimissa rajoissa. Ei sairasloma tarkoita, että pitää vain maata kotona.

Tätä itsekin mietin. Mitä pahaa on vaikka käydä ulkomailla, jos se parantaa henkistä vointia ja täten tulevaa työkykyä? Huom kaikkien ulkomaanmatkat eivät ole ryyppyreissuja

Vierailija
70/139 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi vuonna aika harvalla on enää varaa pitää sairaslomia, koska ensimmäinen saikkupäivä tulee olemaan palkaton.

Leviää ainakin kaikki kulkutaudit tehokkaasti. 

Vierailija
71/139 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keväällä mursin käteni pahasti ja se leikattiin. Olin 3kk sairaslomalla ennen kuin käsi oli työkunnossa. Sinä aikana olin kyllä mukana tyttären kilpailureissuilla Suomessa. Kävimme myös laivalla yhden viikonlopun. Pääasiassa kyllä tylsistyin kotona ja yritin kuntouttaa kättä.

Nyt syksyllä olen sairastanut Koronan kaksi kertaa ja noroviruksen kerran. Joka kerta olen viettänyt sairaslomani sohvanpohjalla toivoen, että olisin terve ja kykenisin tekemään töitä. Ja palannutkin vähän toipilaana kolmen päivän jälkeen töihin, kun teen niitä pääosin etänä. 

Meillä etätyöt hoituu flunssista ja koronasta huolimatta. Tekee "voinnin" mukaan mitä tekee, kunhan tekee. 

Ketju on siitä mielenkiintoinen, että näkee miten eri tavoin ihmisiä kohdellaan alasta ja työnantajasta riippuen sairastuessa. 

Vierailija
72/139 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sängynpohjalla olin. Nyt jo toinen puolikuntoinen viikko flunssan jälkeen ja yskittää niin maan prklst. En mennyt toimistolle yskimään vaan teen työt nyt jonkin aikaa kotoa käsin.

Vierailija
73/139 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yleensä koskaan saa ajoitettua sairaslomaa siihen tilanteeseen jolloin olen kaikkein sairain vaan moni lääkäri tajuaa tilanteeni vasta kun olen jo toipumassa. Hyvää se lepo silloinkin tekee vaikka liian lyhyeksi jääkin. Vietän sen ajan enimmäkseen sikeässä unessa jos ei ole aivan pakko tehdä jotain muuta.

Vierailija
74/139 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu miksi olen sairauslomalla.Kun olin työuupumuksen takia niin ulkoilin kävin salilla oman jaksamisen mukaan.Syöpäleikkauksen jälkeen oli  aikalailla kotona ja ulkoilin sitten kun pystyin.Flunssassa olen pysynyt kotona.Mutta ei tulis mieleen lähteä ulkomaille tai ylipäänsä reissuun oli sairausloman syy mikä tahansa...

No ajatellaan vaikka, että on kampaaja ja sormi on poikki. En näe mitään syytä miksei voisi aivan hyvin lähteä ulkomaille tai retkille, vaikkei sen käden kanssa työskentely onnistuisikaan. Tietysti, jos on keuhkokuume, niin jo pelkästään se kauppaan meneminen pitää jättää väliin.

Moneen sairauteen ulkona, lämpimässä ja auringossa oleminen on vain hyväksi. Ehkä se sairasloma jää jopa lyhyemmäksi silloin.

Vierailija
75/139 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole varaa saikutella meillä kun eka sairauslomapäivä palkaton. Tänä vuonna en ole saikuttanut kertaakaan, ei ole varaa menettää 100 euroa palkasta kun tienaan alle 2000 e/kk. Yhden kuukauden kestävän flunssan sairastin ja olin töissä (en kyllä ikinä saikuttaisi pelkän flunssan takia). Myös vatsatauti oli alkuvuodesta mutta onneksi tuon sairastin viikonloppuna. N35

Se flunssa ei kestäisi kuukautta, jos jäisi heti lepäämään. Toki ymmmärän, ettei tuossa tilanteessa ole varaa jäädä aina pois, mutta flunssan takia todellakin kannattaa olla pois. 

Ei kai joka nuhan takia pois jäädä? Koronarajoitusten aikaan oli eri asia. Nyt on palattu takaisin entiseen, eli lievät oireet eivät ole välttämättä mikään syy sairaslomaan.

Joka nuhan? Kuinka usein sinulla niitä on?  Ehkä elimistö pystyisi vastustamaan noita jatkuvia nuhia paremmin, kun flunssassa oikeasti levätään. Itse jään aina heti pois töistä ja olen pois 2-3päivää. Ikinä ei jää pelkkään nuhaan, mutta nopeasti paranee, kun vaan lepää. Flunssia 1-2 per talvi. 

Vierailija
76/139 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä on määrätty että sairasloma tulee viettää kotona neljän seinän sisällä?

Joillakin saattaa myös kakkoskoti olla vaikkapa juuri Thaimaassa tai Espanjassa.

Ja jos sairausloman syy on pahasti oireileva reuma, silloin suorastaan kannattaa lähteä kuntoutumaan Thaimaahan. Pakkanen pahentaa reuman oireita, lämmin ilma helpottaa niitä

En tiennytkään. Anopilla on tosi paha reuma ja on joutunut jättämään saunomisenkin pois. Haluaisi kyllä saunoa, mutta sitten on kipeämpi muutaman päivän.

Saunominen on eri asia kuin lämmin sää. Esimerkiksi fibromyalgiaa sairastavalla sauna voi laukaista kivut, mutta lämpimässä ilmanalassa taas kivut voi vähetä dramaattisestikin. Kesä on heille yleensä oireettominta aikaa. 

Vierailija
77/139 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytän 60-vuotta. Työuran aikana kahdesti poissa, yht. 8 päivää. Tosiaan, nyt olisi monen potkun paikka. 

Vierailija
78/139 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2-3 flunssaa on vuosittain. Nuhaa ja kurkkukipua, ehkä kuumettakin. Saikkupäiviä 0. 

Vierailija
79/139 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keväällä mursin käteni pahasti ja se leikattiin. Olin 3kk sairaslomalla ennen kuin käsi oli työkunnossa. Sinä aikana olin kyllä mukana tyttären kilpailureissuilla Suomessa. Kävimme myös laivalla yhden viikonlopun. Pääasiassa kyllä tylsistyin kotona ja yritin kuntouttaa kättä.

Nyt syksyllä olen sairastanut Koronan kaksi kertaa ja noroviruksen kerran. Joka kerta olen viettänyt sairaslomani sohvanpohjalla toivoen, että olisin terve ja kykenisin tekemään töitä. Ja palannutkin vähän toipilaana kolmen päivän jälkeen töihin, kun teen niitä pääosin etänä. 

Meillä etätyöt hoituu flunssista ja koronasta huolimatta. Tekee "voinnin" mukaan mitä tekee, kunhan tekee. 

Ketju on siitä mielenkiintoinen, että näkee miten eri tavoin ihmisiä kohdellaan alasta ja työnantajasta riippuen sairastuessa. 

&nbsp

Meillä kyllä kaikki sairastaa sillon, kun ovat sairaita oikeasti. Toki sairastumisvaiheessa ja toipumisvaiheessa voi ihan hyvin tehdä töitä, mutta ei koneella todellakaan roikuta tavan vaan töissä olemisen vuoksi, jos ollaan sairaita. Hirveä työkulttuuri teillä, jos oletetaan, että sairaana ollaan etätöissä tekemässä edes jotain. 

Vierailija
80/139 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just olin 2 viikkoa saikulla influenssan takia. Ihan kotisohvalla se meni, kun hengästyi jo huonetta vaihtaessa ja heikotti edes tietokoneella istuminen. Potuttaa tollaset saikkuilijat jotka ei oikeasti ole kipeitä vaan laiskottelee ja valehtelee. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan