Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmetyttää joidenkin pukeutuminen näin kylmällä

Vierailija
27.11.2023 |

Ulkona -12. Eräs lastenvaunuja kuljettanut nuori nainen. Ohuet tennarit jalassa, nilkkasukat, paljaat nilkat ja jotkut jumppatrikoot jalassa. Ei pipoa, hupuntakki päässä. Nuori nainen, ei päähinettä, lyhyt paksumpi takki, tennarit, farkut. Nuori mies, pierukolitsit, lyhyt takki joka ei mene kiinni, ei hanskoja, ei pipoa. Nämä kaikki kävelivät ulkona, eivät kulkeneet autolla/bussilla.

Kommentit (250)

Vierailija
161/250 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä kylmän viileät tyypit eivät todennäköisesti ole kuulleet paleltumista. Ihoa kannattaisi suojata pakkasilta.

Tai sitten he ovat vähän paremmassa kunnossa kuin palstan sohvaperunat, ja heillä ääreisverenkierto pitää ihon lämpimänä.

Ei se kuntoa katso nuo paleltumat. Oon minäkin nuori aikuinen ja kannattaisi sinunkin sivistää itseäsi paleltumista.

Ei niitä paleltumia mitenkään hetkessä tule, kyllä pakkassäässä voi jonkin aikaa olla vaikka ilman vaatteita ilman mitään ongelmaa. Ei ne varmaan mitään tuntikausia aio noissa vähissä vaatteissa ulkoilla. 

Itse asiassa tuulisella pakkaskelillä

En ole tuo kenelle vastasit, mutta yllättävän nopeasti ne vakavatkin paleltumat syntyvät, jos on tarpeeksi pakkasta ja tuulta. Ei tarvita mitään Etelänavan kelejä. Tässä on vähän taulukkoa (tuuli on tuossa taulukossa km/h):

https://c8.alamy.com/comp/BDCY3T/celsius-wind-chill-chart-BDCY3T.jpg

Täällä esimerkiksi oli aamupäivällä -15 pakkasta ja noin 15 m/s tuulta, eli 54 km/h. Tuon taulukon mukaan sellaisessa kelissä tulee paleltuma puolessa tunnissa.

Ja tässä puhutaan siis oikeista paleltumista, jotka on palovammoihin verrattavia ja voi mennä kuolioonkin. Ei siitä, että vähän niveliä alkaa kylmässä kolottaa.

Ehkä se sana "paleltuma" on suomeksi vähän turhan laimea, että tässä hiukan paleltaa, yhyy. Se on vamma.

Vierailija
162/250 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä kylmän viileät tyypit eivät todennäköisesti ole kuulleet paleltumista. Ihoa kannattaisi suojata pakkasilta.

Tai sitten he ovat vähän paremmassa kunnossa kuin palstan sohvaperunat, ja heillä ääreisverenkierto pitää ihon lämpimänä.

Ei se kuntoa katso nuo paleltumat. Oon minäkin nuori aikuinen ja kannattaisi sinunkin sivistää itseäsi paleltumista.

Ei niitä paleltumia mitenkään hetkessä tule, kyllä pakkassäässä voi jonkin aikaa olla vaikka ilman vaatteita ilman mitään ongelmaa. Ei ne varmaan mitään tuntikausia aio noissa vähissä vaatteissa ulkoilla. 

Itse asiassa tuulisella pakkaskelillä ei kannattaisi olla ilman kunnollisia vaatteita. Kor

Mutta verenkierto tasaa lämpöä. Mä olin just puolitoista tuntia ulkona ilman pipoo ja aika pohjoistuuli siellä. Ei mitään ongelmaa, mutta mulla olikin toi lämmin toppapuku, eli ei mulla muu kun pää paljaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/250 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muakin tympii pukea talvella niin hemmetisti päälle, mutta teen sen silti, koska vihaan palelemista. Mieluummin siis näen sen vaivan ja käytän ajan pukemiseen kuin että mulla on hirveän kylmä siellä ulkona. Vaatetta kuitenkin riittää, se on eri juttu kuin kesähelle, jota ei pääse pakoon kuin ilmastoituun tilaan.

Luulen, että ne, jotka "haluaa palella", on laiskoja, turhamaisia ja/tai välinpitämättömiä. Eivät katso lämpömittariin tai ulos ikkunasta ennen pihalle menoa. Samat ihmiset hikoilevat kesällä liian paksuissa vaatteissa, ja ehkä syksyllä ja keväällä heillä on sopiva olla. He eivät myöskään välitä, minkälainen sää on, kun taas itse olen tosi sääherkkä, enkä siedä palelua, hikoilua enkä kastumista. Jos pystyn vaatetuksella välttämään näitä epämukavuuksia, näen sen vaivan, että valikoin vaatteet huolellisesti sään ja käytännöllisyyden mukaan.

Ymmärrän sua, mutta ihmettelen miksi koet että toiset olisivat laiskoja tai välinpitämättömiä jos he eivät vihaa samoja asioita kuin sinä? Minä olen aivan erilainen, mutta en ole laiska enkä välinpitämätön. En ollenkaan vihaa palelemista, vaan päinvastoin tunnen eläväni kun kylmä viima puhaltaa kasvoihin talvivaelluksella ja silmäripset jäätyvät toisiinsa kiinni. En etsi tasaista olotilaa, jossa on "sopiva olla", vaan nautin ääri-ilmiöistä. Läpimärkänä rankkasateessa tai kylmää jokea kahlaamalla ylittäessä. Nautin rankasta hikiliikunnasta ja kylmästä suihkusta sen jälkeen. Nukun ikkuna auki talvellakin, ja on virkeä olo aamulla herätä nenänpää vähän jäässä :)

Vierailija
164/250 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla ei ole varaa ostaa kunnon talvivaatteita. 

Vierailija
165/250 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No etkä ollut 1,5 tuntia pihalla pää paljaana yhtäjaksoisesti juuri äsken.

Vierailija
166/250 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa tämä ketju on Helsingin näkökulmasta. No Itä-Suomessa oli eilen illala -24. Että ette taatusti olis isiellä liikkuneet kesäkamppeissa 15+ minuuttia rennosti ja kuin ei olisi tuntunut missään. Juu helppohan siellä Aleksanterin kadulal on -9 asteessa ilman muuta vaikak pillu paljaana hiihtää menemään.

Vierailija
167/250 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muakin tympii pukea talvella niin hemmetisti päälle, mutta teen sen silti, koska vihaan palelemista. Mieluummin siis näen sen vaivan ja käytän ajan pukemiseen kuin että mulla on hirveän kylmä siellä ulkona. Vaatetta kuitenkin riittää, se on eri juttu kuin kesähelle, jota ei pääse pakoon kuin ilmastoituun tilaan.

Luulen, että ne, jotka "haluaa palella", on laiskoja, turhamaisia ja/tai välinpitämättömiä. Eivät katso lämpömittariin tai ulos ikkunasta ennen pihalle menoa. Samat ihmiset hikoilevat kesällä liian paksuissa vaatteissa, ja ehkä syksyllä ja keväällä heillä on sopiva olla. He eivät myöskään välitä, minkälainen sää on, kun taas itse olen tosi sääherkkä, enkä siedä palelua, hikoilua enkä kastumista. Jos pystyn vaatetuksella välttämään näitä epämukavuuksia, näen sen vaivan, että valikoin vaatteet huolellisesti sään ja käytännöllisyyden mukaan.

Jotkut välttelevät viimeiseen asti epämukavuutta, jotkut jopa saattavat jopa etsiä sitä. Niin me ollaan erilaisia.

Vierailija
168/250 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan ole väittänytkään että tuulisella pakkassäällä kannattaisi oleskella pitkiä aikoja ilman vaatteita. Tuokin taulukko hyvin todistaa että se 10min kaupungilla ilman hattua ei ole vaaraksi ellei ole ihan todella kylmä. 

Vierailija
169/250 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on ainakin niin että kävelen sen verran reippaasti että siinä tulee lämmin. Ei sitä viitsi kamalaa kerrosta pukea joka vaan hidastaisi vauhtia, ja jos menee vaikka kauppaan, niin siellä sitten pitäisi ottaa puolet vaatteista pois ettei läkähtyisi. Monet on ihmetellyt kun olen ollut talvella ilman käsineitä mutta olen antanut kokeilla käsiäni ja ne olivat lämpimät. Jos joutuisi joistain syystä seisoskelemaan paikallaan ulkona talvella, niin se on eri juttu, mutta ei ole tapana sellaista tehdä.

Vierailija
170/250 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eikö voikin sairastua helposti jos kulkee noin ulkona

Kylmyydellä ei ole mitään tekemistä sairaaksi tulemisen kanssa, tuo on vain vanha myytti.

Näin on. Pitää olla taudinaiheuttaja. Tietämättömät peukuttaa alas. Itsekin menisin shortseilla vielä 0 kelissä, mutta ei kehtaa. PekkaNiskan perustaja vetili aina juoksulenkkejä työporukalla ilman yläosaa eli yläkroppa paljaana. Oli lämpöä sitten - 15 tai + 15. No kaikki ollaan yksilöitä...onneksi.

Vierailija
171/250 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan varmasti olin pää paljaana 1,5 tuntia kun kiersin ton järven. 13 oli pakkasta ja vähän tukkaa pöllytti pohjoistuuli. Mutta hyvin tarkeni, kun oli toppavaatteet. Lämpö siirtyy ja ylilämpö poistuu päästä. Ja se tuntuu mukavalta kun raitis ilma kulkee tukassa. Eihän tossa ulkoilussa ois mitään järkee jos sinne mentäs jossain kopissa. mä haluan tuntee ton talven kirpeyden.

Vierailija
172/250 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ihmiset, jotka pitävät äärisäissä liikkumisesta, osaavat pukeutua säähän sopivasti eivätkä hae elämyksiä pukeutumalla hölmösti. Esim. avantouimarit pukeutuvat avannon ulkopuolella lämpimästi 😀 

Vierailija
173/250 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia se pää pitää olla paljaana?

Vierailija
174/250 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kulkee lyhyen matkaa niin ei siinä tarvitse pukeutua kovin kummoisesti

Näin. Stadissa nollakelillä istutaan canada gooset ja muotitoppakengät päällä julkisissa hikisinä. Pääasia, että näyttää kalliilta. Ulkona ollaan ehkä sen 200m ja 3min kun vaihdetaan julkisesta toiseen. Ulkona ei kertaakaan yli 7min putkeen.

Mutku talvi!

Vierailija
175/250 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n otsikko kuulostaa ihan kommentiltani yhdessä pakkaseen liittyvässä ketjussa.

Mä sanon juuri noilla samoilla sanoilla asian joka talvi moneen kertaan. Sori, jos sun tekijänoikeudet on nyt liiskattu.

Vierailija
176/250 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ihan varmasti olin pää paljaana 1,5 tuntia kun kiersin ton järven. 13 oli pakkasta ja vähän tukkaa pöllytti pohjoistuuli. Mutta hyvin tarkeni, kun oli toppavaatteet. Lämpö siirtyy ja ylilämpö poistuu päästä. Ja se tuntuu mukavalta kun raitis ilma kulkee tukassa. Eihän tossa ulkoilussa ois mitään järkee jos sinne mentäs jossain kopissa. mä haluan tuntee ton talven kirpeyden.

No sori nyt vaan mutta että kierrät talvella viimaisen järven ilman päähinettä ei kyllä oikeasti ole terveellistä ja edes järkevää.

Vierailija
177/250 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi ei. Kun en koskaan pipoo pitäny. Ja noi muut vaatteet kyllä lämmittää, toppahousut toppatakki topparukkaset ja talvisaappaat. Johan mä tukehtusin jos ois vielä pipo. Mukava kirpee talvisää. Niin onhan se mukava kokea.

Vierailija
178/250 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ihmiset, jotka pitävät äärisäissä liikkumisesta, osaavat pukeutua säähän sopivasti eivätkä hae elämyksiä pukeutumalla hölmösti. Esim. avantouimarit pukeutuvat avannon ulkopuolella lämpimästi 😀 

Kyllä sitä noissa hommissa oppii, mikä on sopivasti itselle ja mikä puolestaan on hölmöä. Itse en tarvi 10 minuutin kauppamatkalla pipoa enkä hanskoja. Paleltumia osaan kyllä varoa ihan varmasti.

Vierailija
179/250 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monilla ei ole varaa ostaa kunnon talvivaatteita. 

Monet löytää ne kirpparilta lähes ilmaiseksi.

Vierailija
180/250 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan sitä ihmetellä. Mutta pidä huoli vain omasta pukeutumisestasi. Niin hekin tekevät. Oma vika sitten, jos vaikka penis jäätyy. Tai pää. Monilla ilmeisesti on käynyt tuo jälkimmäinen, sen verran tylsämielistä jargonia joiltakin tulee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan