Ihmetyttää joidenkin pukeutuminen näin kylmällä
Ulkona -12. Eräs lastenvaunuja kuljettanut nuori nainen. Ohuet tennarit jalassa, nilkkasukat, paljaat nilkat ja jotkut jumppatrikoot jalassa. Ei pipoa, hupuntakki päässä. Nuori nainen, ei päähinettä, lyhyt paksumpi takki, tennarit, farkut. Nuori mies, pierukolitsit, lyhyt takki joka ei mene kiinni, ei hanskoja, ei pipoa. Nämä kaikki kävelivät ulkona, eivät kulkeneet autolla/bussilla.
Kommentit (250)
Vierailija kirjoitti:
Monilla ei ole varaa ostaa kunnon talvivaatteita.
Kummasti sitä kuitenkin päihteisiin riittää. ja mitä tulee noihin Tokmannin tuotteisiin, niin minulla on joku 150€ tälvivaatekerrasto juuri Tokmannilta hämmattu. Siis kaikki pipot, takit suakt jne. Ihan hyvin tarkenee lenkkeillä. Se salaisuus on kerrospukeutumisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ihan varmasti olin pää paljaana 1,5 tuntia kun kiersin ton järven. 13 oli pakkasta ja vähän tukkaa pöllytti pohjoistuuli. Mutta hyvin tarkeni, kun oli toppavaatteet. Lämpö siirtyy ja ylilämpö poistuu päästä. Ja se tuntuu mukavalta kun raitis ilma kulkee tukassa. Eihän tossa ulkoilussa ois mitään järkee jos sinne mentäs jossain kopissa. mä haluan tuntee ton talven kirpeyden.
No sori nyt vaan mutta että kierrät talvella viimaisen järven ilman päähinettä ei kyllä oikeasti ole terveellistä ja edes järkevää.
Mä oon kiertäny sitä monta talvee, niin kai mä tiedän. Siis mulla on muuten tosi lämpimät vaatteet.
Se on vaan erilainen kylmänsieto ja mukavuudenhalu eri ihmisillä. Kaikki ei palele yhtä herkästi eikä kaikkia niin paljon haittaa se palelu. Tyypillisesti nuorempana sitä tarkenee vähemmillä vaatteilla, onko se sitten tehokkaampi verenkierto vai mikä syynä. Sit iän myötä sitä alkaa arvostaa mukavuutta enemmän ja muotiseikkoja vähemmän, ja alkaa se pipokin pysyä päässä.
Vierailija kirjoitti:
Valetta.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut tyypit, lähinnä miehet, tuntuu kulkevan pelkkä fleecetakki tai joku huppari päällä läpi talven. Kieltämättä olen ihmetellyt miten nää tarkenee, mutta kaipa aikuinen ihminen tietää itse missä kamoissa tarkenee. Ja jos paleleekin niin sehän on ihan vaan kyseisen henkilön oma ongelma, ei siitä muille ole mitään haittaa.
Ei todellakaan tiedä.
Tästä voisi esim. eräoppaat kertoa paljonkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tälleen pukeutuvat henkilöt tuskin on kovin kauaa ulkona kerrallaan. Hetken jos on niin eipä se niin haittaa jos vähän paleleekin. Ei se vaarallista ole.
Juuri niin, ihmeellisesti pientäkin palelua pelätään. Hetkellinen kylmäaltistus on päinvastoin oikein terveellistä. Itsekin saatan mennä lyhyet ulkoilut melkoisen vähissä vaatteissa. Ehkäpä siksi en palelekaan kovin helposti, kun välillä saa kylmää ja verenkierto toimii. Käyn myös uimassa luonnonvesissä jopa jäiden tuloon asti. Vilukissat kauhistelkoot rauhassa.
Jo hetkellinenkin kylmäaltistus voi johtaa vakaviin seurauksiin, mm. erilaisiin pahoihin tulehduksiin. Miehillä erityisesti eturauhanen on vaarassa. Virtsarakon tulehduskin on erittäin epämukava vaiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se mitään. Viime viikolla, kun menin aamulla töihin klo 6 jälkeen minua vastaan hölkkäsi nuorehko mies. Oli siis satanut sellainen 5 - 10 cm uutta lunta. Tällä miehellä oli päällään t-paita, shortsit ja sandaalit. Katsoin hetken perääni, että mitä mä juuri näin. Kuulin tutultani myöhemmin, että kyseinen henkilö kulkee usein näin pukeutuneena.
Joku erikoisjoukkoihin treenaaja kenties.
Tuskin. Erikoisjoukot ei tee mitään ihmisellä joka ei osaa varustautua tilanteenmukaisesti ja suojata toimintakykyään.
Vierailija kirjoitti:
Suomesta ei enää tahdo saada kunnon talvivaatteita mistään. Kävin piruuttaan Tokmannilla katselemassa kaulaliinoja ja ne näytti joltain kehitysmaan materiaalilta, jotka purkautui eikä niitä ollut työstetty mitenkään missään tehtaassa edes kunnolliseksi. Minä en ymmärrä.
Tokmannilla??? Suomessa talvella kun pakkasta on yli 20 astetta, jopa.-30C niin silloin tarvitaan kunnon talvivaatteet. Joutsen untuvatakit maksavat 500 euroa, mutta on niitä halvempiakin merkkejä joilla tarkenee. Tai sitten kerrospukeutuminen, jossa päällimmäisenä joku tekninen kuoritakki. Ne maksavat ainakin n 100e. Jalkoihin puetaan tietenkin kunnon talvikengät, eikä mitään tennareita. Esim. Timberlandit maksavat alessa n 100e.
Jättäkää räkäbaarien 7e kaljat ja 10e tupakka-askit ostamatta ja mielellään ne kissat ja koirat hankkimatta, niin teilläkin on varaa. Vain elämänhallintaongelmaiset h u l l u t kulkevat jossain ohuessa polyesteritoppatakissa ja tennareissa.
Ja kamala nähdä niitä vanhenpia, jotka lykäävät lastenvaunuja nuissa höpövaatteissa. Mahtaa lapsetkin palella.
Vierailija kirjoitti:
Hyviä talvivaatteita saa edullisesti armeijoiden ylijäämää myyvistä liikkeistä. On villaa, fleeceä ja toppaa. Ja en siis puhu mistään uustuotantokamasta, vaan ihan siitä armeijoiden käytöstä poistamasta. Värivalikoima toki aika rajoittunut mutta jos käytännöllisyys on se ykkösjuttu...
Ei ne pipottomat ole edes kaikki nuoria vaan Suomessa on perheitä joissa keski-ikäinen vanhempi ja sen parikymppiset lapset yrittää kaikki palelluttaa itsensä vaikka on pulaa hoitajista ja lääkäreistä.
Siis kaksi idioottien sukupolvea
Milloin hoitoon?
Pienet ja lievät paleltumat voidaan hoitaa omin päin. Jos tunto, lämpö ja ihonväri eivät ole palanneet tunnissa, on syytä toimittaa potilas heti hoitoon. Samoin kannattaa tehdä, jos iholle nousee rakkuloita. Jos paleltunut alue on laaja, kuten iso osa raajaa, tulee aina hakeutua hoitoon.
Syviä paleltumavammoja hoidetaan päivittäisillä antiseptisillä kylvetyksillä. Kuolleen kudoksen poistoon ryhdytään tarvittaessa vasta, kun raja terveen ja kuolleen kudoksen välillä on selkeytynyt, mihin voi mennä viikkoja.
Paleltumavammoista voi hoidosta huolimatta jäädä jälkioireiksi tuntohäiriöitä, nivelkipuja, liikahikoilua ja kylmänarkuutta.
Paleltuman ehkäisy
Paleltumavammojen ehkäisyksi ei pidä käyttää pakkasvoiteita, jotka saattavat lisätä paleltumariskiä. Kylmässä tulee huolehtia riittävästä ja kosteutta eristävästä vaatetuksesta ja välttää nestehukkaa. Myös kohtuullinen liikunta kylmässä ylläpitää verenkiertoa kehon ääreisosissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole työttömällä varaa ostaa mitään talvikenkiä, villasukkia saatikka kunnon talvitakkia...
Villasukat maksavat noin 10 euroa, hyvän talvitakin saa muutamalla kympillä ja kengätkään eivät ole kalliita kunhan viitsii etsiä. Olen alhainen työläinen ja en ostele mitään kalliita ja hienoja vaatteita, ostan kestäviä ja halvempia ja korjaan niitäkin tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tälleen pukeutuvat henkilöt tuskin on kovin kauaa ulkona kerrallaan. Hetken jos on niin eipä se niin haittaa jos vähän paleleekin. Ei se vaarallista ole.
Juuri niin, ihmeellisesti pientäkin palelua pelätään. Hetkellinen kylmäaltistus on päinvastoin oikein terveellistä. Itsekin saatan mennä lyhyet ulkoilut melkoisen vähissä vaatteissa. Ehkäpä siksi en palelekaan kovin helposti, kun välillä saa kylmää ja verenkierto toimii. Käyn myös uimassa luonnonvesissä jopa jäiden tuloon asti. Vilukissat kauhistelkoot rauhassa.
Jo hetkellinenkin kylmäaltistus voi johtaa vakaviin seurauksiin, mm. erilaisiin pahoihin tulehduksiin. Miehillä erityisesti eturauhanen on vaarassa. Virtsarakon tulehduskin on erittäin epämukava vaiva.
Riippuu varmaan aika paljon altistuksen laadusta. Ei kannata tehdä normaalista asiasta mörköä jota pelätä. Ihminen voi altistua kylmälle ja voida aivan hyvin. Ja toki riippuu ihmisestä, toleranssit on erilaisia
Jos olen menossa esim kauppaan tai kauppakeskukseen, niin laitan mieluummin liian vähän vaatetta ulkoiluun nähden, kuin lämpimästi ulkoiluun, jolloin sisällä ollessa tulee liian lämmin. Lyhyenkin matkan aikana tulee ihmisiä vastaan, joten kauhistelijankin saattaa kohdata, mutta niin lyhyen matkan selviäis hyvin hengissä vaikka kesävaatteilla
Onkohan ap se joka mulkoili kun kävelin kohti kyytiä sairaalan pihasta,ylläni olivat vain ohuet legginsit ja talvi Crocsit sekä parkatakki,ei pipoa eikä hanskoja. Mutta autokyyti tosiaan odotti kadunvarressa ja asu oli kevyt lääkärikäynnin vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos olen menossa esim kauppaan tai kauppakeskukseen, niin laitan mieluummin liian vähän vaatetta ulkoiluun nähden, kuin lämpimästi ulkoiluun, jolloin sisällä ollessa tulee liian lämmin. Lyhyenkin matkan aikana tulee ihmisiä vastaan, joten kauhistelijankin saattaa kohdata, mutta niin lyhyen matkan selviäis hyvin hengissä vaikka kesävaatteilla
Eilen kävin tossa 200m päässä Alepassa. Samat shortsit ja huppari kuin kotoillessa. Sandaalit jalkaan. -12c stadissa. Jo juntit ja mummot kyyläs.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avannossa tai syyskylmässä järvessä ei olla niin pitkään, että tulehduksia tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut tyypit, lähinnä miehet, tuntuu kulkevan pelkkä fleecetakki tai joku huppari päällä läpi talven. Kieltämättä olen ihmetellyt miten nää tarkenee, mutta kaipa aikuinen ihminen tietää itse missä kamoissa tarkenee. Ja jos paleleekin niin sehän on ihan vaan kyseisen henkilön oma ongelma, ei siitä muille ole mitään haittaa.
Ei todellakaan tiedä.
Tästä voisi esim. eräoppaat kertoa paljonkin.
Eräoppaat? Miksi tarvitaan eräopasta kertomaan osaavatko ihmiset pukeutua kaupungissa riittävän lämpimästi vai eivät?
Eräoppaan näkökulmasta suomalaisten ongelmana erämaassa on harvemmin tyhmä pukeutuminen. Ne lenkkarityypit on yleensä ulkomaalaisia. Eniten paleltumisriskiin vaikuttaa useimmiten vieras maasto, laiteongelmat, eksyminen yms. Tällaista harvoin käy kaupungissa, jossa yleensä pääsee suojaan vaikka olisikin tullut liian vähän päälle. Haloo! Jos 50-vuotiaat suomalaiset eivät tiedä riittääkö fleece kauppamatkalle vai ei niin eikö heillä pitäisi niitä kuuluisia paleltumia olla jatkuvasti kun läpi talven noissa kamppeissa menevät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi noin paljon kiinnostaa toisten pukeutuminen? Paleltukoon.
näyttää hassulta ja pistää silmään ja on jotenkin junttia.
Sun täytyy nyt vaan kestää tai kääntää katse muualle. Luulen ettei niitä mielipiteesi pahemmin kiinnosta.
Niin on varmaan ollut siitä asti kun nuorisokulttuuri syntyi. Itse käytin teininä 90-luvulla pipoa ja lämpimiä vaatteita, siitä ivailtiin. En jaksanut välittää, etenkin kun kavereiden korvat olivat tulipunaiset pakkasesta ja hytisivät kylmissään. Liukastelivat myös tennareissaan. Toki olin outolintu ja sain siitä osanikin. Nykyään samat kaverit pukeutuu sään mukaan. Kummasti asenne muuttuu jos lasten kanssa ulkoilee vaikka lekareissa (leikkipuisto) tai missään muuallakaan.